Gezondheid alle pijlers

Keelonsteking door Bacteriën

08-02-2016 20:34 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Lezers,

even een vraagje. Ongeveer 2/3 week geleden kreeg ik koorts klachten en wat last van mijn keel. Deze verdwenen na 2/3 dagen en heb toen de draad weer opgepakt. Na het betreffende weekend was ik echter weer ziek, en nu werd de keelonsteking echt onprettig. Op dinsdag/woensdag kon ik nietmeer eten dus ben ik naar de dokter geweest. Deze heeft een bloedproefje gedaan en een even in mijn keel gekeken. Hier kwam uit dat het een bacteriële infectie betrof en ik kreeg daar antibiotica voor(5 dagen kuur).

Na 3 dagen was ik volledig de oude, en zo blij als ik was met mijn gezondheid en weer te kunnen eten ben ik weer gewoon gaan werken/uitgaan/studeren. Ook ben ik na 4 dagen gestopt met de antibiotica. Op veel sites las ik dat de antibiotica ook veel goede bacteriën stuk maakt, en je bij simpele infecties dus beter eerder kunt stoppen als je genezen bent. Afgelopen week ging dat prima en had ik nergens last van, maar na afgelopen weekend begint de keelpijn weer op te komen. Ook heb ik nu koorts :(

Hoe kan ik deze 'aanval' het beste afwenden? Ik rook/drink niet, eet en sport veel, maar vond de keelonsteking de eerste keer zo naar dat ik het niet nog een keer wil meemaken.
Antibioticakuren moet je altijd afmaken. Heel dom dat je vroegtijdig bent gestopt.
Shoot first, ask questions later!
Wat heeft je huisarts gezegd over het afmaken van je ab kuur? Dat je eerder kon stoppen?

Ik zou teruggaan naar de HA.
quote:Ook ben ik na 4 dagen gestopt met de antibiotica. Op veel sites las ik dat de antibiotica ook veel goede bacteriën stuk maakt, en je bij simpele infecties dus beter eerder kunt stoppen als je genezen bent.

En je vind willekeurige sites betrouwbaarder dan het advies van een arts of apotheker? Of heel veel andere websites ?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je bent een sufferd dat je de kuur niet hebt afgemaakt. De tien bacteriën die nog niet dood waren, hebben zich nu weer kunnen vermenigvuldigen en veroorzaken nu opnieuw keelontsteking.

Terug naar de dokter en deze keer wel het advies opvolgen. Meer smaken zijn er niet.
Je moet altijd de kuur afmaken ook al heb je geen klachten. Zo niet dan heb je de kans dat het terugkomt.

Ga terug naar je huisarts.
Ik weet dat artsen altijd adviseren om door te gaan met AB, omdat dit standaard is. Echter, veel mensen krijgen last van darm/maag klachten, omdat je ook de goede bacteriën aanpakt(had ik ook last van). Bij ernstige infecties(en het zekere voor het onzekere) wordt dus altijd geadviseerd de kuur af te maken, maar dat het 'dom' is om voortijdig te stoppen lijkt me overdreven. Neemt niet weg dat ik mijn 'kleine' infectie misschien wat verkeerd heb ingeschat
Eerder stoppen, als het al wordt toegepast, is altijd op advies van een arts. En nooit zo kort na het verdwijnen van de klachten.
quote:FreshLife1994 schreef op 08 februari 2016 @ 20:38:

Ik weet dat artsen altijd adviseren om door te gaan met AB, omdat dit standaard is. Echter, veel mensen krijgen last van darm/maag klachten, omdat je ook de goede bacteriën aanpakt(had ik ook last van). Bij ernstige infecties(en het zekere voor het onzekere) wordt dus altijd geadviseerd de kuur af te maken, maar dat het 'dom' is om voortijdig te stoppen lijkt me overdreven. Neemt niet weg dat ik mijn 'kleine' infectie misschien wat verkeerd heb ingeschatIk las op veel sites dat 3 rondjes in zwarte kleding met witte sneakers om een kastanjeboom huppelen prima helpt tegen een 2e keelontsteking. Ik zeg 'doen'!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Naast antibiotica kun je ook probiotica gebruiken. Antibiotica kuur altijd afmaken.

Ik weet dat artsen altijd adviseren om door te gaan met AB, omdat dit standaard is. Echter, veel mensen krijgen last van darm/maag klachten, omdat je ook de goede bacteriën aanpakt(had ik ook last van). Bij ernstige infecties(en het zekere voor het onzekere) wordt dus altijd geadviseerd de kuur af te maken, maar dat het 'dom' is om voortijdig te stoppen lijkt me overdreven. Neemt niet weg dat ik mijn 'kleine' infectie misschien wat verkeerd heb ingeschatVroegtijdig stoppen van antibiotica kan leiden tot resistentie van de bacterie tegen die antibiotica. En zoals algemeen bekend is worden steeds meer bacteriën steeds resistenter tegen antibiotica. Daarom moet een kuur altijd afgemaakt worden. De kans is nu aanwezig dat de bacteriën die jij nu nog hebt resistent zijn geworden tegen de eerder gebruikte antibiotica en misschien is er nu zelfs geen werkende AB meer voor. Dus NOOIT vroegtijdig stoppen met antibiotica en in ieder geval terug naar de dokter.
You can be the ripest, juiciest peach in the world, but there will always be someone who hates peaches.

Ik weet dat artsen altijd adviseren om door te gaan met AB, omdat dit standaard is. Echter, veel mensen krijgen last van darm/maag klachten, omdat je ook de goede bacteriën aanpakt(had ik ook last van). Bij ernstige infecties(en het zekere voor het onzekere) wordt dus altijd geadviseerd de kuur af te maken, maar dat het 'dom' is om voortijdig te stoppen lijkt me overdreven. Neemt niet weg dat ik mijn 'kleine' infectie misschien wat verkeerd heb ingeschatOh, jij weet het beter dan artsen. Nou joh, veel plezier maar weer met je hernieuwde infectie.
Door eerder te stoppen werk je ook nog actief mee aan de resistentie van bacteriën voor ab. En ja het is wel dom om eerder te stoppen.
Je had die kuur gewoon af moeten maken. In Nederland geven artsen over het algemeen passende anti-bioticakuren.

Jij vond dat je wel kon stoppen met de AB, omdat je geen keelpijn meer had. Maar er zaten blijkbaar toch nog wat bacteriën. Was het je nu echt teveel moeite om die vijfde dag je kuur af te maken?

Dus ja, het was inderdaad dom.
Als je erge maagdarmklachten krijgt van een AB, kan een arts besluiten om je maagbeschermers te geven of over te stappen naar een andere AB.

Als hij dit niet weet, kan er ook niet met je meegedacht worden.

Advies is om terug te gaan naar de huisarts. Wellicht krijg je een andere kuur (kans dat dezelfde kuur opnieuw goed aanslaat is kleiner; vroegtijdig stoppen met een AB kán een resistentie veroorzaken).
quote:_discovery_ schreef op 08 februari 2016 @ 20:43:

Door eerder te stoppen werk je ook nog actief mee aan de resistentie van bacteriën voor ab. En ja het is wel dom om eerder te stoppen.Dit!
Ozo.
ik zeg niet dat ik het beter weet, ik kijk alleen even verder dan mijn neus lang is. Als de klachten van de antibiotica groter zijn dan de klachten van de ziekte die over is dan begin je daar wel aan te denken ja. Ik zeg niet dat het verstandig is/was, want ik weet ookwel waar ik nu weer sta--> op hetzelfde punt als 3 week geleden.

Ik zal een afspraak maken
Gewoon dom dat je eerder gestopt bent. Morgen naar de huisarts en dit verhaal vertellen en niet hier om medisch advies gaan vragen.

Ik weet dat artsen altijd adviseren om door te gaan met AB, omdat dit standaard is. Echter, veel mensen krijgen last van darm/maag klachten, omdat je ook de goede bacteriën aanpakt(had ik ook last van). Bij ernstige infecties(en het zekere voor het onzekere) wordt dus altijd geadviseerd de kuur af te maken, maar dat het 'dom' is om voortijdig te stoppen lijkt me overdreven. Neemt niet weg dat ik mijn 'kleine' infectie misschien wat verkeerd heb ingeschatIk val buiten de standaard en ik ben een aantal keer in overleg met de behandelend artsen eerder gestopt met een kuur. Maar daar werden altijd heel specifieke voorwaarden aan verbonden, die door de artsen bepaald werden. Het is dus wel degelijk dom om voortijdig te stoppen, want jij kunt niet inschatten of de kuur nog nodig is of niet. En dubbel dom, omdat je niet lijkt te begrijpen dat jouw inschatting (wat doet je denken dat jij dat als leek in kunt schatten?!) ervoor gezorgd kan hebben dat de bacterie die jouw keelontsteking veroorzaakt resistent wordt. Waardoor een nieuwe kuur misschien wel niet meer werkt.
Ik had vroeger heel vaak last van keelontstekingen. De dokter adviseerde mij toen elke avond na het tanden poetsen mijn tong ook goed te poetsen om veel bacteriën te verwijderen. Heb in de 20 jaar daarna nooit meer een keelontsteking gehad. Kan ook toeval zijn maar ik blijf het gewoon braaf doen😊
Hier nog even het artikel dat ik dus iets te goed heb gelezen:

http://www.volkskrant.nl/ ... iet-af-te-maken~a3429548/
quote:FreshLife1994 schreef op 08 februari 2016 @ 20:45:

ik zeg niet dat ik het beter weet, ik kijk alleen even verder dan mijn neus lang is. Als de klachten van de antibiotica groter zijn dan de klachten van de ziekte die over is dan begin je daar wel aan te denken ja. Ik zeg niet dat het verstandig is/was, want ik weet ookwel waar ik nu weer sta--> op hetzelfde punt als 3 week geleden.

Ik zal een afspraak maken

Als je echt verder had gekeken dan je neus lang was, had je geweten dat op eigen initiatief eerder stoppen het domste is wat je kunt doen.

Je staat niet op hetzelfde punt als 3 weken geleden, je staat er nu slechter voor. Het kan zijn dat de bacterie nu niet meer of slechter reageert op de antibioticakuur. Resistentie is een serieus probleem, de voorschriften om een kuur af te maken zijn niet voor niets zo strak en streng.
wel dom ja. je weet toch wel dat je een kuur moet afmaken omdat anders de kans bestaat dat het terug komt

zegt de apothekersass ook tegen je of het staat op het doosje.

die ene dag had je ook nog wel kunnen nemen. desnoods neem je er probiotica bij

nu weer terug naar de ha voor een nieuwe kuur die je wel afmaakt
Dat is omdat je de bijsluiter niet hebt gelezen en niet naar de apotheker/huisarts hebt geluisterd

Minstens een van de drie heeft je namelijk ongetwijfeld verteld dat je een antibioticakuur altijd af moet maken

Als 5 dagen niet nodig was had je wel een kuur van 1, 2, 3 of 4 dagen gekregen

Ben benieuwd op welke websites je die informatie hebt gevonden Mosterd

wat je NU kunt doen: water koken, flink zout erin oplossen en gorgelen maar

Verder paracetamol slikken, veel water drinken, lekker lang slapen
quote:himalaya schreef op 08 februari 2016 @ 20:41:

[...]

Ik las op veel sites dat 3 rondjes in zwarte kleding met witte sneakers om een kastanjeboom huppelen prima helpt tegen een 2e keelontsteking. Ik zeg 'doen'!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven