Gezondheid alle pijlers

Keelonsteking door Bacteriën

08-02-2016 20:34 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Lezers,

even een vraagje. Ongeveer 2/3 week geleden kreeg ik koorts klachten en wat last van mijn keel. Deze verdwenen na 2/3 dagen en heb toen de draad weer opgepakt. Na het betreffende weekend was ik echter weer ziek, en nu werd de keelonsteking echt onprettig. Op dinsdag/woensdag kon ik nietmeer eten dus ben ik naar de dokter geweest. Deze heeft een bloedproefje gedaan en een even in mijn keel gekeken. Hier kwam uit dat het een bacteriële infectie betrof en ik kreeg daar antibiotica voor(5 dagen kuur).

Na 3 dagen was ik volledig de oude, en zo blij als ik was met mijn gezondheid en weer te kunnen eten ben ik weer gewoon gaan werken/uitgaan/studeren. Ook ben ik na 4 dagen gestopt met de antibiotica. Op veel sites las ik dat de antibiotica ook veel goede bacteriën stuk maakt, en je bij simpele infecties dus beter eerder kunt stoppen als je genezen bent. Afgelopen week ging dat prima en had ik nergens last van, maar na afgelopen weekend begint de keelpijn weer op te komen. Ook heb ik nu koorts :(

Hoe kan ik deze 'aanval' het beste afwenden? Ik rook/drink niet, eet en sport veel, maar vond de keelonsteking de eerste keer zo naar dat ik het niet nog een keer wil meemaken.
quote:himalaya schreef op 08 februari 2016 @ 20:41:

[...]

Ik las op veel sites dat 3 rondjes in zwarte kleding met witte sneakers om een kastanjeboom huppelen prima helpt tegen een 2e keelontsteking. Ik zeg 'doen'!Je vergeet de fuchsia roze sokken....
quote:TET73 schreef op 08 februari 2016 @ 20:47:

Ik had vroeger heel vaak last van keelontstekingen. De dokter adviseerde mij toen elke avond na het tanden poetsen mijn tong ook goed te poetsen om veel bacteriën te verwijderen. Heb in de 20 jaar daarna nooit meer een keelontsteking gehad. Kan ook toeval zijn maar ik blijf het gewoon braaf doen😊Tongschraper was mijn redding!
Het is allemaal al gezegd dus mosterd..ga t artikel niet eens lezen. Terug naar HA dan maar he.
Altijd antibioticakuur afmaken en daarna probiotica slikken.

De meneer van het artikel heeft jou niet gezien dus kan geen advies geven. Je huisarts heeft je wel gezien en kan dus een beter advies geven.

Veel beterschap.
ontzettend bedankt voor jullie erg inhoudelijke reacties. Dat ik niet had moeten stoppen was ik na reactie 3 ookwel achter.

Na dag 4 had ik in mijn keel geen klachten meer en wel last van diarree, vandaar mijn beweegreden om te stoppen(i.c.m. het artikel van de microbioloog). Dit heeft dus fout uitgepakt, en raad dus iedereen aan een kuur braaf af te maken.
quote:FreshLife1994 schreef op 08 februari 2016 @ 21:01:

ontzettend bedankt voor jullie erg inhoudelijke reacties. Dat ik niet had moeten stoppen was ik na reactie 3 ookwel achter.

Na dag 4 had ik in mijn keel geen klachten meer en wel last van diarree, vandaar mijn beweegreden om te stoppen(i.c.m. het artikel van de microbioloog). Dit heeft dus fout uitgepakt, en raad dus iedereen aan een kuur braaf af te maken.Oh toen al. Nou veel succes er dan maar mee.
Diarree is een standaard bijwerking van antibiotica en een krantenartikel is geen dokter.
Het is voor artsen altijd prettig als patiënten op eigen initiatief stoppen met voorgeschreven medicatie...

Als je morgen je ha bezoekt wel eerlijk zijn over het niet afmaken van de vorige kuur. Zodat die man/vrouw geen sterkere ab hoeft voor te schrijven.
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
quote:FreshLife1994 schreef op 08 februari 2016 @ 21:01:

Na dag 4 had ik in mijn keel geen klachten meer en wel last van diarree, vandaar mijn beweegreden om te stoppen(i.c.m. het artikel van de microbioloog). Dit heeft dus fout uitgepakt, en raad dus iedereen aan een kuur braaf af te maken.Nou, je ging er eerst nog een paar keer tegen in. Maar fijn dat we tot je door kunnen dringen.
.
quote:Pil0u schreef op 08 februari 2016 @ 21:15:

[...]

Nou, je ging er eerst nog een paar keer tegen in. Maar fijn dat we tot je door kunnen dringen.Dat heet 'verder kijken dan je neus lang is'
quote:MonicaGeller schreef op 08 februari 2016 @ 21:22:

[...]

Dat heet 'verder kijken dan je neus lang is' Bij ons thuis heette dat vroeger "stronteigenwijs". Toch leuk om te zien hoe taalgebruik door de tijd heen verandert.
Ik weet dat ik na gebruik van een antibioticakuur een vaginale schimmelinfectie heb.

De huisarts schrijft daarom meteen een antischimmelmiddeltje voor, dat ik direct na de kuur gebruik.

Het is zoals het is. Vervelende bijwerking, maar beter dan met een ontsteking blijven lopen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:SilverShadow schreef op 08 februari 2016 @ 20:55:

[...]

Je vergeet de fuchsia roze sokken....Dat is pas bij de 3e keelontsteking!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
.
quote:SpringDing schreef op 08 februari 2016 @ 22:20:

[...]

Wat heeft dat hiermee te maken?

Dat ze een vervelende bijwerking krijgt van een ab-kuur en dat deze ook op te lossen is. En dat ze die bijwerking voor lief neemt omdat de reden voor een kuur vervelender is dan de bijwerking.

Dus in geval van to liever diarree dan een keelontsteking.

*Mijn interpretatie.
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
quote:himalaya schreef op 08 februari 2016 @ 21:49:

[...]

Dat is pas bij de 3e keelontsteking!Oh ja, sorry!
.
quote:SpringDing schreef op 08 februari 2016 @ 22:49:

[...]

Hm rare vergelijking. Diarree gaat vrij snel weer over als je stopt met AB, met een schimmelinfectie is dat doorgaans niet zo, en schimmel is ook gewoon te behandelen tijdens de kuur.TO noemt diarree als reden om eerder te stoppen. Snoesje geeft volgens mij gewoon aan dat een bijwerking geen reden hoeft te zijn om te stoppen, maar dat je het ook uit kunt zitten of, zoals in het geval van een schimmelinfectie, kunt behandelen.
quote:SpringDing schreef op 08 februari 2016 @ 22:49:

[...]

Hm rare vergelijking. Diarree gaat vrij snel weer over als je stopt met AB, met een schimmelinfectie is dat doorgaans niet zo, en schimmel is ook gewoon te behandelen tijdens de kuur.Och een schimmelinfectie is prima en snel te behandelen hoor. In sommige gevallen zelfs sneller over dan de diarree. Het is vaak maar een kuurtje van drie dagen en het kan ook met maar één pil. Ik vind het helemaal geen rare vergelijking.
Ik krijg er hoofdpijn van en diarree. Mag dat wel, als vergelijking?

Ik moet nog vier dagen.
quote:SpringDing schreef op 08 februari 2016 @ 21:21:

[...]

Beter eerst de kuur en daarna pas probiotica. Pro en anti tegelijk is niet zo handig.Ik gebruik altijd tegelijk pro biotica als ik een anti biotica kuur moet gebruiken. Waarom is het niet handig om dit tegelijk te gebruiken? Overigens inderdaad erg dom van TO om eerder te stoppen vanwege het resistent worden van de bacteriën, maar ik geloof dat TO hier al achter is gekomen. Beterschap TO!
quote:Beeldig schreef op 08 februari 2016 @ 23:00:

Ik krijg er hoofdpijn van en diarree. Mag dat wel, als vergelijking?

Ik moet nog vier dagen.Wat rot voor je zeg!
quote:Kia-Ora schreef op 08 februari 2016 @ 23:07:

[...]

Wat rot voor je zeg! Dank je.
Tuurlijk, een krantenartikel weet het natuurlijk altijd veeeel beter dan de huisarts of de aptiheker.

Heel onverstandig om te stoppen met een antibioticakuur.

Bijwerkingen als diarree gaan vanzelf weer over. Geen reden om te stoppen met de kuur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven