Gezondheid alle pijlers

Keelontsteking en slechte adem

28-02-2013 18:41 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft nu al een half jaar een soort chronische keelontsteking, veroorzaakt door een virusje. Hij is er mee bij de huisarts geweest, en er is niets aan te doen, behalve wachten tot het overgaat. Elke ochtend hoor ik hem kuchen, keel schrapen e.d.

Dat is nog niet zo erg, maar het vervelend is, dat hij daardoor een heel slechte adem krijgt: een vieze, scherpe 'chemische' lucht. Hij is verder goed gezond, heeft onlangs nog een volledige check-up laten doen (ik dacht eerst aan iets van diabetes of zo).

De huisarts heeft bevestigd, dat de geur door de ontsteking komt. Als hij een paar dagen niet kucht, is de geur ook weg. Helaas is het echt chronisch geworden, en na een week is het meestal weer terug. Ik vraag me ook af, of hij het niet zelf in stand houdt door het schrapen/kuchen, en dat niet een gewoonte is geworden die ervoor zorgt dat keel telkens weer geïrriteerd raakt.

Ik ben stapel op hem, maar ik vind die lucht zoooo onsmakelijk, dat ik telkens achteruit deins.

Hij heeft een goed onderhouden gebit, flost en schraapt ook de tong schoon, en rookt niet.

Iemand tips?
Mijn man heeft dat als hij flink niest. Net of er lucht uit zijn holtes vrij komt wat er al zijn hele leven in zit te broeien. Echt een super ranzige lucht.

Niets aan te doen.

Helpt spoelen bij jouw man ook niet? Met listerine?
weet de huisarts ook dat het al een half jaar aanhoudt? Misschien eens tijd om even te bellen dat het niet overgaat en of een verwijzing naar de kno arts handig is? Klinkt om eerlijk te zijn als chronisch ontstoken amandelen, daar kun je ranzige steentjes en propjes slijm in krijgen... dat meurt. Amandelen weghalen/laseren helpt.
Ik zal het morgen eens halen.

Ook vervelend van jouw man, Fiddeldee.
quote:dubbelma schreef op 28 februari 2013 @ 18:45:

weet de huisarts ook dat het al een half jaar aanhoudt? Misschien eens tijd om even te bellen dat het niet overgaat en of een verwijzing naar de kno arts handig is? Klinkt om eerlijk te zijn als chronisch ontstoken amandelen, daar kun je ranzige steentjes en propjes slijm in krijgen... dat meurt. Amandelen weghalen/laseren helpt.

Ja, is bekend bij de huisarts. Amandelen zijn er al uit.

Hij is pas onlangs naar de huisarts gegaan trouwens. Wilde telkens niet, maar ik vond het echt nodig.

Hij heeft asbest in de longen, dus als er lang gekucht wordt, wil ik dat hij gaat. Maar het zit echt bovenin de keel/luchtwegen volgens de arts.
Er is een nieuw spulletje op de markt dat 12 uur lang een frisse adem beloofd. Ik zal eens kijken.

Dit is het.

http://www.cb12.nl/
Ja dat schrapen en kuchen is niet goed en zorgt weer voor meer irritatie -dat lijkt uit jouw verhaal hier het enige te zijn dat dit in stand houdt-.

Het is een beetje vicieuze cirkel en een aangeleerd gedragspatroon. Dat vergt dus enige bewuste verandering, en vraagt dus een beetje aandacht. Slikken of een slokje water nemen bij irritatie in plaats van kuchen/keelschrapen is een goede manier om hier vanaf te komen. Het voelt ws even vreemd, maar het automatisme moet even doorbroken worden.
http://www.cb12.nl/faq#
Cateautje, bedankt. Ik ga er eens voor kijken.

Anna37: dat is wel een goede tip. Ik zeg het wel eens tegen hem, maar ja... eigenwijs. Kan misschien gewoon een glas water vast neerzetten.

Omdat hij verder gewoon goed gezond is, heb ik ook het idee dat dat het in stand houdt.

Het is echt vervelend. Net komt 'ie op mijn scherm meekijken, en dan sla ik zowat achterover... Getver. Ik vind het ook wel zielig, maar ik denk dan ook maar, dat ik vast de enige niet ben die het ruikt. En hij geeft nogal eens presentaties e.d. Dus...
Zou spoelen met chloorhexidine iets zijn?

Lees net dit op de site van Kassa over CB12:

http://kassa.vara.nl/actu ... aad4be6c8eac05d6010355ec1
Ook een optie is om een pot Manuka honing te kopen bij de natuurwinkel. Die honing heeft specifieke bacteriedodende eigenschappen. Als hij daar iedere dag een lepeltje van neemt, op een moment dat hij daarna een tijdje niets anders eet of drinkt, blijft het een tijdje 'plakken' op de goede plek en pakt het de bacteriën en slechte adem aan.
ik weet niet wat het wel is, maar ik weet wel (ben tandartsassistente) dat je kunt spoelen met mondwater tot je een ons weegt, als je niet flosst en poetst en schraapt (je tong) dan helpt dat spoelen niet of misschien de eerste minuut nadat je hebt gespoeld. Maar als ik het zo hoor reinigt hij zijn mond prima en rookt hij niet.

Zijn zijn keel amandelen of zijn neus amandelen er al uit? Of beide?
Heel veel mondspoeldingen drogen het slijmvlies uit, dus werken uiteindelijk averechts. Ik lees ook zoiets over chloorhexidine (maar mijn google is net zo goed als jouw google hierin...) En menthol is ook een uitdrogend goedje en helemaal niet goed voor slijmvliezen.

Hier nog een linkje naar een wel heel negatief artikel over listerine (zit alcohol en methol en andere uitdrogende dingen in) http://www.theecologist.o ... eeth_and_gum_defence.html
wat vervelend zeg !
Wees jezelf....
last van maagzuur wat zijn keel steeds irriteert en waardoor hij hoest?
Wat goed helpt zijn zink zuigtabletten. Helpt ook gewoon tegen de oorzaak: de ontsteking
Ook als zijn keelamandelen geknipt zijn, kan het zijn dat er een stukje is blijven zitten. Dat kan dan alsnog heel erg gaan stinken als het ontstoken is. Toch even terug naar de huisarts, zou ik zeggen.
Amandelen zij n al erg lang geleden geknipt, lijkt me onwaarschijnlijk. De zinkzuigtabletten en honing ga ik morgen aanschaffe als eerste keuze.

Bedankt voor alle tips!
quote:Melpomene schreef op 28 februari 2013 @ 20:58:

Amandelen zij n al erg lang geleden geknipt, lijkt me onwaarschijnlijk. De zinkzuigtabletten en honing ga ik morgen aanschaffe als eerste keuze.

Bedankt voor alle tips!Dat is een vooringenomen standpunt. Het kan zelfs opnieuw aangroeien. Laat de arts er even naar kijken, in plaats van uit te gaan van je eigen veronderstellingen. Ooit geknipt betekent niet gegarandeerd voor 100% verwijderd. Sterker nog: als je man zo uit zijn mond/keel stinkt, is de kans juist heel groot dat een stukje amandelweefsel dat probleem veroorzaakt. Mijn man kreeg de keuze om zich opnieuw te laten opereren, gelukkig ging heeft hij er sindsdien geen last meer van gehad.
Ik heb hem nog even naar het onderzoek gevraagd, en de keel is goed en helemaal onderzocht, naar eventuele 'amandelproblemen' is gekeken.

Ik ga niet uit van eigen veronderstellingen, en wil nou ook weer niet gelijk aan het oordeel van de arts gaan twijfelen.

Volgens de arts is het een duidelijke ontsteking van keel/bovenste luchtwegen door een virus. Huisarts is naar mijn ervaring grondig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven