Kiespijn, wat te doen?
vrijdag 12 maart 2021 om 05:42
Woensdag zat er een steentje in mijn mueslibol, toen ik erop beet, voelde ik een enorme pijnscheut in mijn kleine kies linksboven.
Daarna voelde het alsof de kies 'groter' was in mijn mond en kon ik er niets verdragen. Tanden poetsen ging niet, eten ook niet.
Ik ben nogal bang voor de tandarts en heb gisterenmiddag gebeld om die pijn uit mijn mond te krijgen want voor de pijn in mijn mond ben ik nog banger.
Vanmiddag kan ik terecht bij haar.
Nu is het zo dat de pijn minder is en of de kies weer geslonken is (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen).
De scherpe zenuwpijn is er nog wel maar zit nu vooral aan de binnenkant, niet meer aan de buitenkant. Als ik niet eet en niks doe, is het wel te verdragen dus nu begint de twijfel: heb ik niet te snel gebeld?
Ik ben zo bang voor kiespijn, en die heb ik, maar het klopt/bonkt niet in mijn hoofd. Alleen scherpe pijn in mijn kies als ik er aan kom of per ongeluk mijn kiezen op elkaar zet. Maar dan nog is het minder erg dan gisteren.
Heb ik te snel de tandarts gebeld? Kan dit nog verder zakken?
Ik weet me geen raad, ik ben zo bang voor de tandarts maar ook voor kiespijn.
(Het is ook niet zo dat ik niet kan slapen van de pijn, ik slaap altijd slecht.)
Daarna voelde het alsof de kies 'groter' was in mijn mond en kon ik er niets verdragen. Tanden poetsen ging niet, eten ook niet.
Ik ben nogal bang voor de tandarts en heb gisterenmiddag gebeld om die pijn uit mijn mond te krijgen want voor de pijn in mijn mond ben ik nog banger.
Vanmiddag kan ik terecht bij haar.
Nu is het zo dat de pijn minder is en of de kies weer geslonken is (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen).
De scherpe zenuwpijn is er nog wel maar zit nu vooral aan de binnenkant, niet meer aan de buitenkant. Als ik niet eet en niks doe, is het wel te verdragen dus nu begint de twijfel: heb ik niet te snel gebeld?
Ik ben zo bang voor kiespijn, en die heb ik, maar het klopt/bonkt niet in mijn hoofd. Alleen scherpe pijn in mijn kies als ik er aan kom of per ongeluk mijn kiezen op elkaar zet. Maar dan nog is het minder erg dan gisteren.
Heb ik te snel de tandarts gebeld? Kan dit nog verder zakken?
Ik weet me geen raad, ik ben zo bang voor de tandarts maar ook voor kiespijn.
(Het is ook niet zo dat ik niet kan slapen van de pijn, ik slaap altijd slecht.)
vrijdag 12 maart 2021 om 17:55
vrijdag 12 maart 2021 om 22:17
Het is wel balen inderdaad maar op het moment ben ik vooral erg opgelucht dat de pijn weg is.
De tandarts zei dat ik het ergste gehad heb, de kaakchirurg moet nog een stuk wortel weghalen maar dat schijnt voor hem niet moeilijk te zijn en het wordt goed verdoofd.
Dan moet er een implantaat in de kaak, wordt ook goed verdoofd, dan moet dat vastgroeien in de kaak en dan na een paar maanden een kroon erop.
Tja het is balen maar het is niet anders.
Mijn grootste zorg nu is of mijn man bij de kaakchirurg wel mee naar binnen mag. Daar staat of valt alles wel een beetje mee.
@Kaartje: een gaatje vullen is óók ellendig hoor! We hoeven geen leed te vergelijken.
De tandarts zei dat ik het ergste gehad heb, de kaakchirurg moet nog een stuk wortel weghalen maar dat schijnt voor hem niet moeilijk te zijn en het wordt goed verdoofd.
Dan moet er een implantaat in de kaak, wordt ook goed verdoofd, dan moet dat vastgroeien in de kaak en dan na een paar maanden een kroon erop.
Tja het is balen maar het is niet anders.
Mijn grootste zorg nu is of mijn man bij de kaakchirurg wel mee naar binnen mag. Daar staat of valt alles wel een beetje mee.
@Kaartje: een gaatje vullen is óók ellendig hoor! We hoeven geen leed te vergelijken.
zaterdag 13 maart 2021 om 08:20
Kaakchirurg kan net even iets meer ja, dat komt wel goed! Nu goed pijnstilling op peil houden, want je zal vast nog wat beurs zijn op die plek..
Ik moet op termijn ook nog een kroon, maar geen idee nog hoe dat gedaan wordt, of dat ook een implantaat moet worden.
Die begroting en planning komt nog.
Fijn in ieder geval dat je het toch gedaan hebt en nu zonder die pijn weekend kan houden.
Ik moet op termijn ook nog een kroon, maar geen idee nog hoe dat gedaan wordt, of dat ook een implantaat moet worden.
Die begroting en planning komt nog.
Fijn in ieder geval dat je het toch gedaan hebt en nu zonder die pijn weekend kan houden.
zaterdag 13 maart 2021 om 09:01
Ik zou dit misschien nog wel een melding richting fabrikant waard vinden
. TO komt waarschijnlijk nog wel voor wat kosten te staan die veroorzaakt zijn door een fabricagefout, geen idee of er iets mee te halen valt hoor maar ik zou het denk ik wel willen vermelden.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
zaterdag 13 maart 2021 om 09:54
TO moet dus haar ouders verwittigen dat ze haar niet goed gemaakt hebben?Hendrikje106 schreef: ↑13-03-2021 09:01Ik zou dit misschien nog wel een melding richting fabrikant waard vinden. TO komt waarschijnlijk nog wel voor wat kosten te staan die veroorzaakt zijn door een fabricagefout, geen idee of er iets mee te halen valt hoor maar ik zou het denk ik wel willen vermelden.
Ontopic, vervelend voor je TO, maar goed dat je doorgepakt hebt. Ik moet zelf ook een implantaat maar ik vind het zo duur dat ik het nog even uitstel.
Mijn man mocht de laatste keer wel mee naar binnen bij de kaakchirurg, maar dat was wel voor Corona. Als je het uitlegt, vinden ze wel een goede manier om met je angst om te gaan.
Sterkte!
zaterdag 13 maart 2021 om 13:00
Oh jeetje, naar! Ik heb dit ook gehad na 1 ongekookte rijstkoffel in de rijst. Ik kreeg alleen na trekken een brug ipv implantaat.
Kaakchirurg ben ik zelf altijd vreselijk zenuwachtig voor maar valt mee. Ze verdoven goed, je voelt niks en zo'n wortel hadden ze er bij mij 2x binnen een minuutje uit. Dat ik dacht: wanneer begint het, en hij zei: zo, klaar!
Kaakchirurg ben ik zelf altijd vreselijk zenuwachtig voor maar valt mee. Ze verdoven goed, je voelt niks en zo'n wortel hadden ze er bij mij 2x binnen een minuutje uit. Dat ik dacht: wanneer begint het, en hij zei: zo, klaar!
zaterdag 13 maart 2021 om 13:11
Huh, waar heb jij het over? Ze bijt op een steentje in een mueslibol waardoor haar kies breekt. Wat hebben haar ouders hiermee te maken?Beth1985 schreef: ↑13-03-2021 09:54TO moet dus haar ouders verwittigen dat ze haar niet goed gemaakt hebben?
Ontopic, vervelend voor je TO, maar goed dat je doorgepakt hebt. Ik moet zelf ook een implantaat maar ik vind het zo duur dat ik het nog even uitstel.
Mijn man mocht de laatste keer wel mee naar binnen bij de kaakchirurg, maar dat was wel voor Corona. Als je het uitlegt, vinden ze wel een goede manier om met je angst om te gaan.
Sterkte!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
zaterdag 13 maart 2021 om 15:08
Daar zat ik ook aan te denken, maar hoe bewijs je dat jouw kies is gebroken door het bijten op een steentje wat in de mueslibol zat?Hendrikje106 schreef: ↑13-03-2021 09:01Ik zou dit misschien nog wel een melding richting fabrikant waard vinden. TO komt waarschijnlijk nog wel voor wat kosten te staan die veroorzaakt zijn door een fabricagefout, geen idee of er iets mee te halen valt hoor maar ik zou het denk ik wel willen vermelden.
mevrouwiglesias wijzigde dit bericht op 13-03-2021 17:53
Reden: Woord vergeten
Reden: Woord vergeten
0.52% gewijzigd
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
zaterdag 13 maart 2021 om 15:11
Niet om je bang te maken, in de kroon kunnen geen gaatjes komen maar als je kroon op een afgeslepen kies wordt geplaatst dan kun je na verloop van tijd en als je pech hebt er wel cariës ontstaan onder de kroon.
zaterdag 13 maart 2021 om 16:11
Ja dat is dus ook hetgeen ik mij afvraag. Maar het is toch bizar dat je kies barst doordat er een steentje in de mueslibol zat? Ik heb alleen geen idee hoe het gaat met bewijs aanvoeren in dit soort zaken en of er meer mensen zijn die bij soortgelijke mankementen/fabricagefouten stappen hebben ondernomen?mevrouwiglesias schreef: ↑13-03-2021 15:08Daar zat ik ook aan te denken, maar hoe bewijs je dat jouw is gebroken door het bijten op een steentje wat in de mueslibol zat?
zaterdag 13 maart 2021 om 20:19
We praten langs elkaar heen geloof ikHendrikje106 schreef: ↑13-03-2021 13:11Huh, waar heb jij het over? Ze bijt op een steentje in een mueslibol waardoor haar kies breekt. Wat hebben haar ouders hiermee te maken?
Ik dacht dat jij dacht dat ze al een kroon o.i.d. had en die fabrikant wilde contacten. Jij bedoelt echter de fabrikant van het broodje.
zaterdag 13 maart 2021 om 21:38
Ik ben echt blij met alle meedenken en complimenten. Het wordt allemaal nog spannend en stressvol maar ja, het is zoals het is.
De kroon gaat op een implantaat komen, dus geen kans op gaatjes mag ik hopen.
De tandarts zei ook dat het gewoon vette pech is dus om er nou iemand voor aansprakelijk te stellen, gaat me te ver. Nog even en er staan waarschuwingen op de verpakking. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
De kroon gaat op een implantaat komen, dus geen kans op gaatjes mag ik hopen.
De tandarts zei ook dat het gewoon vette pech is dus om er nou iemand voor aansprakelijk te stellen, gaat me te ver. Nog even en er staan waarschuwingen op de verpakking. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
zondag 14 maart 2021 om 11:15
Een implantaat met in kroon zal geen gaatjes of zenuw problemen geven neem ik aan, want je hebt geen eigen wortels/kies meer. Ik had nu een ontsteking in de wortel van mijn pijler van mijn brug, maar dat is ook niet gekomen door gaatje vanaf bovenaf, maar door de druk van de brug van bovenaf. Kon ik ook niks aan doen dus zei de tandarts.
En inderdaad jij had het nu door een steentje, maar het is puur pech. Op zich kunnen kiezen wel wat hebben, als je bedenkt wat je kauwt en hoeveel druk erop komt. Dus aansprakelijk stellen lijkt me ook stap te ver
Gaat het verder goed, weinig napijn?
En inderdaad jij had het nu door een steentje, maar het is puur pech. Op zich kunnen kiezen wel wat hebben, als je bedenkt wat je kauwt en hoeveel druk erop komt. Dus aansprakelijk stellen lijkt me ook stap te ver
Gaat het verder goed, weinig napijn?
zondag 14 maart 2021 om 22:51
Ik heb wel een vervelende mond, vervelend hoofd maar geen erge pijn.
Daarnaast voelt het net of het nog moet gebeuren, of dat ik nu pas de spanning voel die er vrijdag bij de tandarts was. Ik sta op scherp, heel raar.
Morgenochtend gelijk maar bellen naar de kaakchirurg om een afspraak te maken voor het laatste stuk wortel. Best jammer, het gat is al mooi dicht.
Ik heb geen idee of ik dan morgen of deze week terecht kan of dat er een wachtlijst is.
Nu maar gewoon niet denken, niet voelen en morgen zien we wel weer.
Daarnaast voelt het net of het nog moet gebeuren, of dat ik nu pas de spanning voel die er vrijdag bij de tandarts was. Ik sta op scherp, heel raar.
Morgenochtend gelijk maar bellen naar de kaakchirurg om een afspraak te maken voor het laatste stuk wortel. Best jammer, het gat is al mooi dicht.
Ik heb geen idee of ik dan morgen of deze week terecht kan of dat er een wachtlijst is.
Nu maar gewoon niet denken, niet voelen en morgen zien we wel weer.
zaterdag 20 maart 2021 om 09:13
Het is nu een week geleden dat mijn kies getrokken is en volgende week vrijdag kan ik bij de kaakchirurg terecht om het achtergebleven stuk wortel te verwijderen.
Het is een gevoelige plek in mijn mond en ik maak me druk om hoe ik het schoon moet houden.
Wat ik tot nu toe deed was toch maar poetsen met een extra zachte tandenborstel maar inmiddels ben ik denk ik dat dat misschien juist ervoor zorgde dat het als een brandwond blijft voelen. Toen ben ik gaan poetsen zonder tandpasta, dat scheelt wel iets in inmiddels poets ik rond het gat niet meer.
Ik maak me zorgen dat ik daar nu gaatjes ga ontwikkelen, daarom kauw ik 2x per dag op kauwgom met xylitol in de hoop het op die manier schoon te houden en de rest van mijn gebit doe ik sowieso met tandenstokers.
Dat de plek zelf en vooral het tandvlees van de naastgelegen kies en tand brandt, hoort dat erbij? Kan ik zelf daar iets aan doen? Heeft iemand een tip over hoe ik mijn gebit zo schoon mogelijk houdt?
Ik vind het allemaal heel naar, zo'n vervelende mond, het geeft al rust als ik weet of het normaal is of dat ik iets niet goed doe.
Het is een gevoelige plek in mijn mond en ik maak me druk om hoe ik het schoon moet houden.
Wat ik tot nu toe deed was toch maar poetsen met een extra zachte tandenborstel maar inmiddels ben ik denk ik dat dat misschien juist ervoor zorgde dat het als een brandwond blijft voelen. Toen ben ik gaan poetsen zonder tandpasta, dat scheelt wel iets in inmiddels poets ik rond het gat niet meer.
Ik maak me zorgen dat ik daar nu gaatjes ga ontwikkelen, daarom kauw ik 2x per dag op kauwgom met xylitol in de hoop het op die manier schoon te houden en de rest van mijn gebit doe ik sowieso met tandenstokers.
Dat de plek zelf en vooral het tandvlees van de naastgelegen kies en tand brandt, hoort dat erbij? Kan ik zelf daar iets aan doen? Heeft iemand een tip over hoe ik mijn gebit zo schoon mogelijk houdt?
Ik vind het allemaal heel naar, zo'n vervelende mond, het geeft al rust als ik weet of het normaal is of dat ik iets niet goed doe.
zaterdag 20 maart 2021 om 15:32
2 x daags spoelen met chloorhexidine wordt vaak geadviseerd na kaakchirurgische ingrepen. Er bestaat ook een tandpastagel die mag je op de pijnlijke plek aanbrengen, maar niet doorslikken https://www.plein.nl/perioaid-gel-tandp ... pgEALw_wcB.
Verder is spoelen met fysiologisch zout of lauwwarme kamillethee ook goed. En als je toch wilt gaan poetsen zou ik beginnen met de allerzachtste peutertandenborstel. (Helaas ervaringsdeskundige)
Verder is spoelen met fysiologisch zout of lauwwarme kamillethee ook goed. En als je toch wilt gaan poetsen zou ik beginnen met de allerzachtste peutertandenborstel. (Helaas ervaringsdeskundige)
zaterdag 20 maart 2021 om 15:45
Dank je wel voor het meedenken.
Vrijdag moet ik naar de kaakchirurg, dan zal ik wel een recept voor die chloorhexidine krijgen?
Kamillethee: check!
Liefst poets ik even helemaal niet omdat ik het idee heb dat ik daarmee in stand houdt dat ik voor mijn gevoel een brandplek in mijn mond heb. Maar ik weet niet of ik daar mijn gebit mee vernaggel, met een paar dagen niet poetsen.
Vrijdag moet ik naar de kaakchirurg, dan zal ik wel een recept voor die chloorhexidine krijgen?
Kamillethee: check!
Liefst poets ik even helemaal niet omdat ik het idee heb dat ik daarmee in stand houdt dat ik voor mijn gevoel een brandplek in mijn mond heb. Maar ik weet niet of ik daar mijn gebit mee vernaggel, met een paar dagen niet poetsen.