Gezondheid alle pijlers

Kind(eren) met Herpis iemand gouden tip?

06-09-2009 11:33 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze meiden ( 4 1/2) hebben beide herpis in en rondom hun mond.. blaasjes, ontstoken tandvlees en hele zere tong. Ze hebben al een week niet gegeten en beginnen nu echt honger te krijgen, maar het eten is te pijnlijk zelfs vloeibaar wil niet lukken.. we hebben al een spulletje gekregen om het iets te verdoven maar echt helpen doet het niet! het begon bij de 1 en sinds gister heeft de ander het ook.

Er bestaan geen medicatie tegen, maar misschien heeft iemand een tip om het te behandelen? wij gaan volgende week op vakantie, maar zie het somber in als het niet wat beter gaat binnenkort. Ze hebben er heel veel last van echt heel zielig!
Ik zou terug gaan naar de huisarts, die kan het beste bepalen wat er gebeuren moet.

Zielig voor je kinderen! Kwam het al eerder in je gezin voor?

Heb je zelf ook weleens last van een koortslip, want daar hebben we het hier toch over? Herpes zoster?
Herpes.
Je schrijft: het begon bij de 1 en sinds gister heeft de ander het ook, en ze hebben al een week niet gegeten. Dat snap ik niet zo goed.

Ik heb er niet heel veel verstand van, heb zelf geen last van herpes, maar volgens mij breekt het uit als de weerstand heel laag is. Als je kinderen nu niet eten zakt hun weerstand volgens mij steeds verder weg. Krijgen ze wel kindervitamine pilletjes?

Maar goed, ik ben geen arts, en daar zou ik wel even langs gaan!
Hoi,

Heb het zelf ook in mijn mond gehad en ik leef met ze mee!!

Ik kreeg er wel pillen tegen, dus vraag dat nog even na!!

Ik dronk vooral water en niks dat prikte. Vla ging er wel in en probeer eens roomijs. Dat vult ook wel een beetje. Of anders waterijsjes.

Succes
[img]Oh, herpes.. sorry .. ze hebben al een week niks gegeten omdat dit heel erg pijn doet.. ze hebben blaasjes in hun mond en hun tandvlees is zo ontstoken dat het onwijs gaat bloeden tijdens het poetsen van de tanden.. (laten we nu even achterwege) wist ook niet dat dit er allemaal bij hoorde maar past bij het ziektebeeld van herpes.. zijn een keer bij de ha geweest .. van het weekend bij de tandarts en ook nog naar de huisartsenpost geweest, omdat je echt met je handen in het haar zit.. je kind heeft heel veel pijn en je kunt niets.. uitzieken is het advies, maar ondertussen zitten we in deze ellende.. ijsjes is het enige wat ze binnenkrijgen. Ook is het slapen snachts ook al een week een drama!

Dus er bestaan wel pillen tegen? en hielpen deze een beetje??[/img]
ik ben hier zelf ook bekend mee.

Ik krijg het vooral als ik verkouden/ziek word.

Dus bij verminderde weerstand. soms ook wanneer ik de maandelijkse periode krijg.

Ik heb van alles geprobeert, van zalf tot medicijnen, maar wat mij nu het beste helpt: Spoelen met kamille thee!!!

Dit een paar keer per dag doen.

Kan koud en warm.

Na anderhalve dag ben ik van de jeukende, irriterende blaasjes af..

Succes ermee.
Zijn het niet gewoon aften? Veel vitamientjes geven, dat helpt het beste.
Bedankt Gerrie, morgen even kamille thee halen!

Nee, zijn geen aften.. het is herpes (koortslip) met uitbreiding in en rondom hun mond.. heel besmettelijk.. heb ook nog een zoontje van 8 mnd.. hoop zo dat hij het niet krijgt!
Herpes Simplex Virus Type 1 (HSV 1)

Dit is het meest voorkomende soort en dat wordt weer onderverdeeld in twee verschillende soorten:

Koortslip, ook wel herpes labialis genoemd

Oogontsteking, ook wel herpes simplex keratitis genoemd

Koortslip:

Pijnlijke, strakke, glanzende blaasjes rond je mond. De blaasjes komen in groepjes op, blijven een paar dagen zitten en gaan dan zweren, waardoor ze bedekt worden met een grijzige afscheiding. Er zijn geen middelen die een koortslip kunnen voorkomen, al wordt dat wel eens gedacht. Maar, er zijn bij de apotheek middelen te koop die de genezingsduur met een paar dagen kunnen bekorten. Een voorwaarde is wel dat u daarmee begint zodra de tinteling en roodheid opkomt. Het gaat om een aanstipvloeistof, crème, gel of olie met zinksulfaat of zinkoxide. Zo'n middel bevordert het indrogen van de blaasjes en bestrijdt de jeuk.

Een koortslip kan worden uitgelokt door bijvoorbeeld zonlicht, kou, wind, menstruatie, vermoeidheid, wondjes of koorts (bijvoorbeeld bij griep).

Je kan jezelf besmetten met een koortslip. Vooral het vocht in de blaasjes geeft een groot besmettingsrisico voor anderen maar ook kun je bij jezelf de besmetting overbrengen: van de mond naar bijvoorbeeld een oog. Met oraleseks kun je virus ook overdragen, wat zich uit tot genitale herpes bij de ander. Vanaf de eerste tintelingen is de koortslip besmettelijk. Vooral baby's en jonge kinderen kunnen ernstig ziek worden van een herpesinfectie.

Koortslip

De koortslip is het beste te behandelen met cremezinksulfaat gel of vette creme (zinksulfaat vaselinecreme). De creme is gewoon te verkrijgen bij een drogisterij of apotheek.

Was altijd de handen met zeep voor en na aanraking van de koortslip.

Kom met de koortslip niet te dicht bij baby's en jonge kinderen niet zoenen, niet knuffelen.

Vermijd orale seks

Breng oogmake-up niet of heel voorzichtig aan, om een herpesinfectie van het oog te voorkomen.

Gebruik handdoeken, washandjes, scheergerei en dergelijke niet samen met iemand anders.

Breng een middel tegen koortslip alleen aan op de pijnlijke plek of de blaasjes. Smeer het niet uit, want dan kan het virus juist verspreid worden.

Oogonsteking

De behandeling hangt er van af in hoeverre de ontsteking is. Vaak wordt antivirale oogmedicatie gebruikt in de vorm van oogdruppels of oogzalf.

Soms is het nodig om het oppervlak van het hoornvlies eraf te schrapen om de hoeveelheid virusdeeltjes te verminderen. Corticosteroïden kunnen gebruikt worden om de reactie van het lichaam te remmen. Het is van groot belang er goed voor te waken dat het virus zich niet vermeerdert.

Wanneer er sprake is van ernstige littekenvorming en het gezichtsvermogen ernstig is aangedaan kan een hoornvliestransplantatie overwogen worden.

Bij een beginnende ontsteking, ook als u dit al vaker heeft meegemaakt, is het belangrijk om contact op te nemen met uw oogarts.
WAT IS DE BESTE BEHANDELING?

Er is nog geen goede behandeling voor herpes, in die zin dat het virus gedood kan worden of dat een terugkerende infectie kan worden voorkomen. Wel zijn er medicijnen om de klachten en de gevolgen van de infectie te verminderen. Ongecompliceerde HSV-infecties behoeven in principe geen behandeling. Voor de koortslip zijn er een aantal antivirale crèmes verkrijgbaar bij de drogisterij of apotheek. Omdat de werkzaamheid van deze lokale crèmes tegenwoordig als gering wordt beschouwd, zijn ze niet meer op recept verkrijgbaar, en worden niet vergoed. Bij ernstige infecties kunnen antivirale middelen in tabletvorm worden voorgeschreven, zoals valaciclovir (Zelitrex), famciclovir (Famvir) of aciclovir (Zovirax). Dit heeft alleen zin indien de geneesmiddelen vroegtijdig worden toegediend, binnen 4-5 dagen na het eerste begin van de klachten. Eventuele huidafwijkingen (blaasjes, zweertjes) kunnen worden ingedroogd met zinkolie. Soms zijn pijnstillers nodig (paracetamol). Wanneer er sprake is van regelmatig terugkerende HSV-infecties, dan kan bij mensen met veel klachten gedurende langere tijd een onderhoudsbehandeling met een antiviraal middel gegeven worden, waarmee de regelmatig terugkerende HSV-infecties, zowel in aantal als in duur verminderen.

WAT KAN MEN ZELF NOG DOEN?

Hoe kan zelfbesmetting worden voorkomen?

Kom nooit met de vingers aan herpes, dus pulk ook niet aan korstjes. Wanneer een crème of zalf wordt uitgestreken over herpes, gebruik dan bij voorkeur een wattenstaafje. Wanneer u cosmetica in het gelaat aanbrengt of verwijdert, vermijd dan elk contact met de herpes. Gebruik geen lipstick zolang er herpes op de lippen aanwezig is. Vermijd bij wassen elk contact tussen herpes en washandje of handdoek. Was na contact met herpes onmiddellijk uw handen.

Hoe kan besmetting naar anderen worden voorkomen?

Wanneer u koortsuitslag aan de lippen heeft, houd dan toiletartikelen, eet- en drinkgerei strikt voor privégebruik; zorg ervoor dat niemand anders ze gebruikt en was ze direct na gebruik goed af. Vermijd rechtstreeks contact met de lippen van anderen; vermijd bijvoorbeeld zoenen. In het geval van herpes rond de geslachtsdelen moet worden afgezien van seksueel contact, totdat alle afwijkingen geheel zijn genezen.

Voorkomen is beter dan genezen. Herpes rond de geslachtsdelen is meestal geen ernstige, maar wel een vervelende geslachtsziekte. Het gebruik van een condoom verkleint de kans om besmet te raken.

Hoe kan herpes bij pasgeborenen worden voorkomen?

Elke infectie bij een pasgeborene kan ernstig verlopen, omdat het afweermechanisme tegen bacteriën en virussen nog niet volledig ontwikkeld is. De gevolgen van een HSV-infectie bij een pasgeborene kunnen zeer ernstig zijn. U mag dus in het geval van koortsuitslag aan de lippen een pasgeborene niet zoenen.

Het is van belang dat een zwangere vrouw aan haar verloskundige of arts meldt of zij of haar partner ooit herpes rond de geslachtsdelen heeft gehad. Een bevalling met behulp van een keizersnede kan nodig zijn om herpes bij pasgeborenen te voorkomen. Mannen met een terugkerende herpes rond de geslachtsdelen moeten bij geslachtsverkeer met hun zwangere partner gebruik maken van condooms.
Misschien heb je hier iets aan? En neem weer contact op met je huisarts!!!
Je zou ze kunnen laten kauwen op verse salie-blaadjes. Het smaakt niet zo lekker maar heeft van nature een verzachtende en ontsmettende werking.

Vitaminetabletjes (kauwtabletjes) en ijsjes zou ik ook geven denk ik. Yoghurt, melk, vla, koude tomatensoep. Ik denk dat koud lekkerder is dan warm.

Ik heb eens mijn hele mond vol aften gehad en kreeg toen ook dat verdovende spul. Het hielp alleen als ik het zowat door mijn hele mond deed en ruim aanbracht. Misschien doe je het er te dun op? Bij mij was zo'n beetje mijn hele mond verdoofd voor het goed zijn werk deed. En dan meteen daarna eten natuurlijk.
Wat ontzettend sneu voor je kindjes, Hopefull.

Ik kan je er niet echt mee helpen want ik heb (gelukkig) helemaal geen ervaring met herpes.

Voor je zoontje van 8maanden is het wel een beetje link. Is het misschien een oplossing om van die doorschijnende pleistertjes op de blaasjes van de meisjes te plakken? Al is het alleen maar om hun broertje te beschermen.

Ik hoop dat het heel snel over gaat!
Ik hoop dat ze hier snel mee klaar zijn. Mijn zoon had het ook dat'ie drie jaar was, hij was er wel met een week klaar mee. Een troost: sindsdien heeft hij alleen bij lagere weerstand (en dat is vrijwel nooit) een koortslip. Deze dikke ellende is dus hopelijk eenmalig.

Probeer kleintje uit de buurt te houden tijdens een/de uitbraak en leer je meisjes aan om niet te kussen of eten/bestek te delen tijdens een uitbraak. Meer kun je er niet aan doen.

Overigens is hier tot nu toe niemand anders van het gezin besmet geraakt en we zijn toch al een goede 7 jaar verder.
quote:kaetje schreef op 06 september 2009 @ 13:23:

Je zou ze kunnen laten kauwen op verse salie-blaadjes. Het smaakt niet zo lekker maar heeft van nature een verzachtende en ontsmettende werking.Ik zou hier maar heel voorzichtig mee zijn, bij kleine kindjes!
Bedankt voor jullie reacties! we hopen dat het snel weer beter zal gaan en proberen besmetting te voorkomen!
quote:Sarah Scott schreef op 06 september 2009 @ 13:45:

[...]

Ik zou hier maar heel voorzichtig mee zijn, bij kleine kindjes!Kan salie kwaad bij kleine kinderen dan? Want in dat geval is het een slechte tip van me. Wij kregen het wel altijd maar ik weet niet vanaf welke leeftijd.
Veel kiwi's!

100% voorkomen kan je het niet...
quote:kaetje schreef op 06 september 2009 @ 19:08:

[...]

Kan salie kwaad bij kleine kinderen dan? Want in dat geval is het een slechte tip van me. Wij kregen het wel altijd maar ik weet niet vanaf welke leeftijd.Het werkt ook op je zenuwstelsel en je spijsverteringskanaal, dus ik kan me zomaar voorstellen dat er dingen gebeuren die je liever niet wilt, als er teveel geknabbeld wordt op de blaadjes
misschien moet er eens een huidarts naar kijken? de middeltjes zonder recept werken vaak alleen wanneer het net begonnen is, maar er zijn wel sterkere/betere manieren om dit te behandelen. Als ze er nu weinig last van hadden, maar als ze echt al een week nauwelijks gegeten hebben, lijkt me niet goed. En houdt ze zoveel mogelijk bij die kleine uit de buurt, herpes kan voor baby's heel gevaarlijk zijn, in het ergste geval met dodelijke afloop.
Klinkt misschien gek, maar je kan ook naar de kaakchirurg. Heb daar gewerkt en zagen vaak mensen met zowel abcessen, schimmels en herpes. Dat gebeurde alleen als de huisarts en tandarts het niet meer wisten wat er verder aan gedaan kon worden.
L-lysine hielp bij mijn puberzoon erg goed. Na vier dagen was het zo goed als genezen. Nu zijn die pillen erg groot en dus ws niet geschikt voor zo'n jong kind. Ik heb wel eens gelezen dat er ook een drankje met l-lysine is. Bovendien zat daar ook nog vitamine-c en zink bij ter verhoging van de weerstand. Even Googelen dus. Druppels echinaeforce zouden bij mij ook hoog op de "menulijst" staan. Een paar dagen bombarderen met vijf keer per dag een portie. Als het een pillenslikker is kan ook een klein tabletje van Vogel er wel door. Anders druppels in de limo of gewoon neus dicht en happen maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven