Gezondheid alle pijlers

Klotedarmen

13-01-2019 23:53 99 berichten
Moet het gewoon ff kwijt.
Als sinds m'n geboorte heb ik obstipatie en darmklachten, in de zin van met moeite 1 keer in de week naar de wc kunnen.
Al zeker een jaar of 12 aan de laxeermiddelen van de huisarts. Ben nu midden 30. Ondertussen een behoorlijke hoeveelheid. Geen laxeer die je darmwerking beïnvloeden.
En hoe meer vezels ik eet hoe moeilijker ik naar de wc kan.
Ontlasting is wel dun maar het loopt gewoon niet door.
Koolhydraatarm gaat nog het best maar vind ik bijna niet vol te houden.
Ik heb eigenlijk nooit buikpijn en ook nooit aandrang ( daar heb ik microlax voor)
Ik weet ondertussen niet meer wat ik moet eten.
Ik ga morgen een verwijzing naar de internist vragen, is door een luie huisarts vroeger op PDS gegooid en nooit verder onderzoek naar gedaan.
Bah kan wel janken ondertussen.
Ieder heeft zijn eigen ontlastings patroon, vezels zijn heel belangrijk (koolhydraatarm is slecht voor je darmen). Maar met vezels alleen ben je er nog niet, je moet namelijk veel meer drinken als je vezelproducten zoals microlax gebruikt. Meer dan je normaal zou doen want die vezels moeten opgenomen worden in water. Een ander belangrijk punt is voldoende bewegen
Alle reacties Link kopieren
En natuurlijk is dat vervelend, telkens die gymnastiek voordat je kan gaan zitten. Maar daar moet aan te wennen zijn, net als tandenpoetsen en het kappen van lastig haar 's morgens neem je dat op in je dagroutine.

Zelf heb ik ook last gehad van prikkelbare darm maar dat probleem is al een jaar spontaan opgehouden. Dus er is altijd hoop.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
S-Meds schreef:
14-01-2019 08:38
Ieder heeft zijn eigen ontlastings patroon, vezels zijn heel belangrijk (koolhydraatarm is slecht voor je darmen). Maar met vezels alleen ben je er nog niet, je moet namelijk veel meer drinken als je vezelproducten zoals microlax gebruikt. Meer dan je normaal zou doen want die vezels moeten opgenomen worden in water. Een ander belangrijk punt is voldoende bewegen
I know, ik drink ook veel, anders heeft het een tegengestelde werking.
Microlax is geen vezelproduct maar een klisma. Gewoon te koop bij de drogist, ik heb ze op recept.
En voldoende bewegen, maakt bij mij helaas ook geen verschil. Been there, done that.
Ik snap alle reguliere opmerkingen hoor, veel vezels, veel drinken, veel bewegen, het maakt alleen qua obstipatie geen verschil bij mij.
retrostar schreef:
14-01-2019 08:42
En natuurlijk is dat vervelend, telkens die gymnastiek voordat je kan gaan zitten. Maar daar moet aan te wennen zijn, net als tandenpoetsen en het kappen van lastig haar 's morgens neem je dat op in je dagroutine.

Zelf heb ik ook last gehad van prikkelbare darm maar dat probleem is al een jaar spontaan opgehouden. Dus er is altijd hoop.
Dat biedt hoop idd, heerlijk dat het bij jou op is gehouden zeg!!
Mth85 schreef:
14-01-2019 08:45
I know, ik drink ook veel, anders heeft het een tegengestelde werking.
Microlax is geen vezelproduct maar een klisma. Gewoon te koop bij de drogist, ik heb ze op recept.
En voldoende bewegen, maakt bij mij helaas ook geen verschil. Been there, done that.
Ik snap alle reguliere opmerkingen hoor, veel vezels, veel drinken, veel bewegen, het maakt alleen qua obstipatie geen verschil bij mij.
ik bedoel die vezels, macrogel?
Ik heb altijd begrepen dat je vezels voor de stoelgang vooral uit groente en fruit moeten komen en niet uit granen zoals in brood en pasta etc.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-01-2019 09:26
ik bedoel die vezels, macrogel?
Zonder die zakjes is mijn ontlasting zo hard dat ik chronisch een kapotte anus heb. Met die zakjes is mijn ontlasting 'normaal'.
En in beide gevallen drink ik even veel.
Ik drink sowieso veel, minstens 3 liter per dag, dus dat is het probleem niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-01-2019 09:51
Ik heb altijd begrepen dat je vezels voor de stoelgang vooral uit groente en fruit moeten komen en niet uit granen zoals in brood en pasta etc.
Juist gisteren kreeg ik een linkje (hier op een topic?) naar een artikel over het belang van koolhydraten, vanwege de daarbijbehorende vezels.
Die vezels zijn van groot belang.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
14-01-2019 09:52
Zonder die zakjes is mijn ontlasting zo hard dat ik chronisch een kapotte anus heb. Met die zakjes is mijn ontlasting 'normaal'.
En in beide gevallen drink ik even veel.
Ik drink sowieso veel, minstens 3 liter per dag, dus dat is het probleem niet.
Zelfde hier, zodra ik stop komt er niks meer. Gewoon niet.....nooit. ik heb namelijk ook zelden spontaan aandrang.
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
14-01-2019 10:19
Zelfde hier, zodra ik stop komt er niks meer. Gewoon niet.....nooit. ik heb namelijk ook zelden spontaan aandrang.
Eigenlijk let ik helemaal niet op hoe vaak ik ontlasting heb. Ik dacht eigenlijk dat ik toch wel iedere ochtend ging.
Totdat ik laatst ontlasting moest inleveren voor onderzoek en ik dus gewoon 3 dagen heb moeten wachten totdat er wat kwam.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
14-01-2019 09:54
Juist gisteren kreeg ik een linkje (hier op een topic?) naar een artikel over het belang van koolhydraten, vanwege de daarbijbehorende vezels.
Die vezels zijn van groot belang.
Oh, ik heb dat stukje dan niet goed begrepen. Ik dacht dat het ging over het belang van vezels, maar ik begreep er niet uit dat die dan uit koolhydraten moeten komen.

Ik heb makkelijk praten, want als ik vast zit eet ik gewoon wat sinaasappels en grapefruits met lekker veel wit van de schil erbij, een berg sperziebonen oid en ik kan gaan.

Oh ja, een avond aan het bier helpt ook enorm, dat laxeert echt heel goed, maar dat zijn wel weer koolhydraten natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-01-2019 10:24
Oh, ik heb dat stukje dan niet goed begrepen. Ik dacht dat het ging over het belang van vezels, maar ik begreep er niet uit dat die dan uit koolhydraten moeten komen.

Ik heb makkelijk praten, want als ik vast zit eet ik gewoon wat sinaasappels en grapefruits met lekker veel wit van de schil erbij, een berg sperziebonen oid en ik kan gaan.

Oh ja, een avond aan het bier helpt ook enorm, dat laxeert echt heel goed, maar dat zijn wel weer koolhydraten natuurlijk.
Bij mij helpt chocola heel goed, maar ja, dat heeft weer andere nadelige consequenties. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
dring bij je huisarts aan op een onderzoek bij een internist en een verwijzing voor een dietist.

In de aanloop daar naartoe kun je alvast een eetdagboek gaan bijhouden waarin je opschrijft wat je die dag eet en hoeveel en hoelaat en wat voor symptomen je ervaart, ook de onbenulligste dingen want je weet maar nooit

bij mij helpt om de dag in de ochtend een magnesiumtablet innemen enorm trouwens, misschien iets om eens te proberen?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-01-2019 10:24
Oh, ik heb dat stukje dan niet goed begrepen. Ik dacht dat het ging over het belang van vezels, maar ik begreep er niet uit dat die dan uit koolhydraten moeten komen.

Ik heb makkelijk praten, want als ik vast zit eet ik gewoon wat sinaasappels en grapefruits met lekker veel wit van de schil erbij, een berg sperziebonen oid en ik kan gaan.

Oh ja, een avond aan het bier helpt ook enorm, dat laxeert echt heel goed, maar dat zijn wel weer koolhydraten natuurlijk.
https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... ker-2.html
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Terug van de huisarts met een verwijzing voor de mdl arts.
Ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Zoek anders even iets op over het carnivore dieet. Juist het eten van vezels zorgt voor stoelgang problemen me dunkt.
Ik eet nu al een tijdje volgens deze wijze en ga 1x per 3 a 4 dagen en dan nog bijna niets wat er uit komt, het meeste wordt door het lichaam opgenomen.

Tenslotte viel dit me op: "Koolhydraatarm gaat nog het best maar vind ik bijna niet vol te houden."

Wat bedoel je met niet vol te houden precies? Het lijkt me nl dat als deze wijze van eten je kan weerhouden van het feit "wel te moeten janken" het de moeite waard kan zijn dit door te zetten, of bedoel je iets anders TO?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-01-2019 08:38
Ieder heeft zijn eigen ontlastings patroon, vezels zijn heel belangrijk (koolhydraatarm is slecht voor je darmen). Maar met vezels alleen ben je er nog niet, je moet namelijk veel meer drinken als je vezelproducten zoals microlax gebruikt. Meer dan je normaal zou doen want die vezels moeten opgenomen worden in water. Een ander belangrijk punt is voldoende bewegen
Waarom is dat?


Juist het eten van vezels die niet opgenomen worden in je lichaam zorgen er toch voor dat je meer gaat en er meer uitkomt wat dus obstructie kan geven? Of zie ik dat verkeerd?

https://www.youtube.com/watch?v=xqUO4P9ADI0

Ik ben benieuwd wat je van dit filmpje vindt To en jij ook S-meds, serieuze vraag overigens!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-01-2019 09:54
Juist gisteren kreeg ik een linkje (hier op een topic?) naar een artikel over het belang van koolhydraten, vanwege de daarbijbehorende vezels.
Die vezels zijn van groot belang.
https://www.youtube.com/watch?v=xqUO4P9ADI0
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanaf mijn geboorte ernstige opstipatie gehad, jaren in het ziekenhuis gelopen en altijd onwijs veel medicijnen geslikt.

En sinds ik van school af ben gaat het ineens stukken beter, waarschijnlijk is stress dus toch een uitlokkende factor ook al heb ik dat nooit zo ervaren.

Voor de rest eet ik elke dag Brinta, neem een theelepel olie, niet zo lekker, maar het werkt

En kefir ( van arla) helpt vreemd genoeg ook heel goed.
Dank! Dit is natuurlijk vooral van toepassing op gezonde mensen die goed koolhydraten kunnen verdragen.
godfried schreef:
14-01-2019 12:37
Waarom is dat?


Juist het eten van vezels die niet opgenomen worden in je lichaam zorgen er toch voor dat je meer gaat en er meer uitkomt wat dus obstructie kan geven? Of zie ik dat verkeerd?

https://www.youtube.com/watch?v=xqUO4P9ADI0

Ik ben benieuwd wat je van dit filmpje vindt To en jij ook S-meds, serieuze vraag overigens!
Nee, de vezels zorgen ervoor dat de peristaltische beweging in de darmen goed blijft werken waardoor alles voortgestuwd kan worden. Ook van ander voedsel moeten er toch stoffen afgescheiden worden en daarvoor zijn de vezels er dus.
Alle reacties Link kopieren
godfried schreef:
14-01-2019 12:37
Waarom is dat?


Juist het eten van vezels die niet opgenomen worden in je lichaam zorgen er toch voor dat je meer gaat en er meer uitkomt wat dus obstructie kan geven? Of zie ik dat verkeerd?

https://www.youtube.com/watch?v=xqUO4P9ADI0

Ik ben benieuwd wat je van dit filmpje vindt To en jij ook S-meds, serieuze vraag overigens!
Juist die onverteerbare vezels zetten je darmen aan om de boel eruit te werken. Althans, dat is wat ik begrepen heb.
En ik geloof dat de darmbacteriën die vezels ook nodig hebben?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-01-2019 13:00
Dank! Dit is natuurlijk vooral van toepassing op gezonde mensen die goed koolhydraten kunnen verdragen.
Tja, in mijn zeer onbescheiden mening zijn koolhydraten niet het probleem. Dat zijn tenslotte gewoon glucosemoleculen, al of niet meervoudig.
Alleen voor mensen met diabetes mss iets om extra op te letten, maar verder niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Herkenbaar, mijn hele leven al last van. Als ik nagenoeg glutenvrij eet dan heb ik nergens last van.
Vezels zitten ook in bruine bonen, groente en fruit.
Ik gebruik nog wel macrogol maar nog maar eenderde van wat ik vroeger gebruikte. En ik heb nu nooit meer buikpijn.
Mdl arts heeft bij mij niets gevonden en gooide het op pds.
Solomio schreef:
14-01-2019 07:41
Herkenbaar verhaal.

Ik heb 3 jaar geleden een darmonderzoek gehad (niet vanwege de obstipatie trouwens) en daarvoor moest ik twee dagen een dieet volgen met zo min mogelijk vezels. Wit brood, witte rijst, dat soort dingen.
Op de tweede dag ging ik als een speer naar de wc.

Ergens vorig jaar las ik dat uit een onderzoek was gekomen dat niet voor iedereen geldt dat volkoren en vezels leiden tot een betere stoelgang.

Gisteren las ik weer een artikel over hoe belangrijk vezels zijn om de kans op o.a. darmkanker te verkleinen, dus ik durf het toch niet aan om mijn volkorenbrood te skippen, maar dat sommigen er moeilijker van naar de wc gaan is dus niet zo gek.
Dat laatste klopt. Maar het is ook aangetoond dat als je dingen blijft eten waarmee je je darmen molt je ook een verhoogde kans op kanker hebt. Ik zou dus niet volkorenbrood gaan eten als je daar last van krijgt. Ik zou dan eerder brood vervangen voor bonen, linzen, spruiten, pompoen of bv Yam desembrood. Dat laatste eet ik ipv gewoon brood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven