Gezondheid alle pijlers

Klotedarmen

13-01-2019 23:53 99 berichten
Moet het gewoon ff kwijt.
Als sinds m'n geboorte heb ik obstipatie en darmklachten, in de zin van met moeite 1 keer in de week naar de wc kunnen.
Al zeker een jaar of 12 aan de laxeermiddelen van de huisarts. Ben nu midden 30. Ondertussen een behoorlijke hoeveelheid. Geen laxeer die je darmwerking beïnvloeden.
En hoe meer vezels ik eet hoe moeilijker ik naar de wc kan.
Ontlasting is wel dun maar het loopt gewoon niet door.
Koolhydraatarm gaat nog het best maar vind ik bijna niet vol te houden.
Ik heb eigenlijk nooit buikpijn en ook nooit aandrang ( daar heb ik microlax voor)
Ik weet ondertussen niet meer wat ik moet eten.
Ik ga morgen een verwijzing naar de internist vragen, is door een luie huisarts vroeger op PDS gegooid en nooit verder onderzoek naar gedaan.
Bah kan wel janken ondertussen.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
14-01-2019 13:23
Dat laatste klopt. Maar het is ook aangetoond dat als je dingen blijft eten waarmee je je darmen molt je ook een verhoogde kans op kanker hebt. Ik zou dus niet volkorenbrood gaan eten als je daar last van krijgt. Ik zou dan eerder brood vervagen voor bonen, linzen, spruiten, pompoen of bv Yam desembrood. Dat laatste eet ik ipv gewoon brood.
Nou, mijn darmen zal ik wrsch niet mollen door dat volkorenbrood, ik kan er alleen niet zo lekker op poepen als men beweert.
Ik eet trouwens tegenwoordig spelt-desembrood, maar dat klinkt zo verantwoord en vooral te hyperig, dus dat hou ik liever geheim.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Iedereen benoemt hier vezels en koolhydraten in een zin alsof die twee perse aan elkaar verbonden zijn, vezels zitten in alle groente en fruit, je hoeft daar niet perse volkoren brood voor te eten. En TO als je niet tegen brood kan hoef je echt niet koolhydraat arm te eten, je kan peulvruchten (linzen, kikkererwten etc), andere zaden en granen dan tarwe en spelt, proberen (quinoa, boekweit) en natuurlijk fruit. Ik denk dat je wel baat zou hebben bij een bezoek aan een dietiste.
Geel schreef:
14-01-2019 13:29
Iedereen benoemt hier vezels en koolhydraten in een zin alsof die twee perse aan elkaar verbonden zijn, vezels zitten in alle groente en fruit, je hoeft daar niet perse volkoren brood voor te eten. En TO als je niet tegen brood kan hoef je echt niet koolhydraat arm te eten, je kan peulvruchten (linzen, kikkererwten etc), andere zaden en granen dan tarwe en spelt, proberen (quinoa, boekweit). Ik denk dat je meer baat hebt bij een bezoek aan een dietiste.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
14-01-2019 13:29
Iedereen benoemt hier vezels en koolhydraten in een zin alsof die twee perse aan elkaar verbonden zijn, vezels zitten in alle groente en fruit, je hoeft daar niet perse volkoren brood voor te eten. En TO als je niet tegen brood kan hoef je echt niet koolhydraat arm te eten, je kan peulvruchten (linzen, kikkererwten etc), andere zaden en granen dan tarwe en spelt, proberen (quinoa, boekweit) en natuurlijk fruit. Ik denk dat je wel baat zou hebben bij een bezoek aan een dietiste.
In dat artikel wat ik linkte werd koolhydraten en vezels genoemd omdat die vezels juist bij koolhydraten zitten.
Geen idee of dat 'betere' vezels zijn, of mss wel gewoon meer?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
14-01-2019 13:28
Nou, mijn darmen zal ik wrsch niet mollen door dat volkorenbrood, ik kan er alleen niet zo lekker op poepen als men beweert.
Ik eet trouwens tegenwoordig spelt-desembrood, maar dat klinkt zo verantwoord en vooral te hyperig, dus dat hou ik liever geheim.
Ik heb het er ook liever niet over ;)

Ik krijg wel buikpijn van volkorenbrood,
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
14-01-2019 13:32
In dat artikel wat ik linkte werd koolhydraten en vezels genoemd omdat die vezels juist bij koolhydraten zitten.
Geen idee of dat 'betere' vezels zijn, of mss wel gewoon meer?
Er zijn diverse soorten vezels, niet elke lijkt hetzelfde effect te hebben.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
godfried schreef:
14-01-2019 12:35
Zoek anders even iets op over het carnivore dieet. Juist het eten van vezels zorgt voor stoelgang problemen me dunkt.
Ik eet nu al een tijdje volgens deze wijze en ga 1x per 3 a 4 dagen en dan nog bijna niets wat er uit komt, het meeste wordt door het lichaam opgenomen.

Tenslotte viel dit me op: "Koolhydraatarm gaat nog het best maar vind ik bijna niet vol te houden."

Wat bedoel je met niet vol te houden precies? Het lijkt me nl dat als deze wijze van eten je kan weerhouden van het feit "wel te moeten janken" het de moeite waard kan zijn dit door te zetten, of bedoel je iets anders TO?
Van koolhydraatarm kreeg ik weer andere klachten. Daarnaast vraag ik me af of het gezond is.
Bedankt voor alle tips, ik zal vanavond de YouTube filmpjes even bekijken.
Wat wel vreemd is, vond de huisarts ook, dat ik nooit aandrang heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal ook eens wat andere meel soorten proberen, boekweit pap ken ik nog van vroeger. Altijd lekker gevonden.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet met jouw klachten op eigen houtje koolhydraatarm of ketogeen gaan eten, grote kans dat je tekorten gaat krijgen van voedingsstoffen. Maar nogmaals als je merkt dat je brood (tarwe, wellicht gluten) niet goed verteerd, dan zou je op zijn minst een week kunnen proberen dit te laten staan, er zijn genoeg koolhydraatrijke alternatieven (knolgroente, peulvruchten, andere granen en zaden, fruit enzovoort). Ik heb zelf veel baat bij een glutenvrijdieet (geen tarwe, spelt, rogge, gerst), ondanks dat ik negatief ben getest, zowel met bloedonderzoek als biopt. Als ik gluten eet, is het net of mijn darmen aan elkaar vastgeplakt zitten, er komt niets uit.
ostara. schreef:
14-01-2019 12:45

En kefir ( van arla) helpt vreemd genoeg ook heel goed.
Dat is niet vreemd. Kefir is heel goed voor je darmen. Het zit vol met probiotische bacteriën en die helpen om je darmen goed te laten werken.
Kennen jullie De Groene Vrouw? Op die blog staat een heleboel informatie over darmen en bacteriën.
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
14-01-2019 08:07
Ja dat heeft zeker invloed, maar of ik nou gestresst, verdrietig, blij of wat dan ook ben, maakt geen verschil.

Ja, maar ik bedoel op een dieper niveau. Niet de emoties die je makkelijk kunt voelen.
In een diepere laag zitten emoties die vaak vast zitten. Waar we niet direkt kontakt mee kunnen maken.
Darmen staan onder andere voor verteren van voeding. Klachten aan de darmen zouden te maken kunnen hebben met problemen om het leven in zijn algemeenheid te ‘verteren’
Alledaagse indrukken kunnen niet verteerd worden. Kunnen niet omgezet worden. En dat is vaak verbonden met diepliggende angsten.

Iemand benoemde al hypnotherapie en dat dat voor haar had gewerkt. Misschien is dat best wat voor je als je daar open voor staat en zo meer bij die diepere laag van emoties kunt komen
Alle reacties Link kopieren
Maura1984 schreef:
14-01-2019 23:25
Kennen jullie De Groene Vrouw? Op die blog staat een heleboel informatie over darmen en bacteriën.
Jammer dat het verder geen wetenschappelijke grond heeft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Verbinder schreef:
15-01-2019 04:39
Ja, maar ik bedoel op een dieper niveau. Niet de emoties die je makkelijk kunt voelen.
In een diepere laag zitten emoties die vaak vast zitten. Waar we niet direkt kontakt mee kunnen maken.
Darmen staan onder andere voor verteren van voeding. Klachten aan de darmen zouden te maken kunnen hebben met problemen om het leven in zijn algemeenheid te ‘verteren’
Alledaagse indrukken kunnen niet verteerd worden. Kunnen niet omgezet worden. En dat is vaak verbonden met diepliggende angsten.

Iemand benoemde al hypnotherapie en dat dat voor haar had gewerkt. Misschien is dat best wat voor je als je daar open voor staat en zo meer bij die diepere laag van emoties kunt komen
OMG, dat er echt nog mensen zijn die dit geloven.......
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Verbinder schreef:
15-01-2019 04:39
Ja, maar ik bedoel op een dieper niveau. Niet de emoties die je makkelijk kunt voelen.
In een diepere laag zitten emoties die vaak vast zitten. Waar we niet direkt kontakt mee kunnen maken.
Darmen staan onder andere voor verteren van voeding. Klachten aan de darmen zouden te maken kunnen hebben met problemen om het leven in zijn algemeenheid te ‘verteren’
Alledaagse indrukken kunnen niet verteerd worden. Kunnen niet omgezet worden. En dat is vaak verbonden met diepliggende angsten.

Iemand benoemde al hypnotherapie en dat dat voor haar had gewerkt. Misschien is dat best wat voor je als je daar open voor staat en zo meer bij die diepere laag van emoties kunt komen
Sja ik denk niet dat ik daar als baby al last van had.
Het zou natuurlijk kunnen maar het lijkt me sterk
Zo gisteravond 4 zakjes macrogol weggewerkt, vanochtend een microlax en nu begint het weer te lopen. Hoe opgelucht kun je zijn.
En dat na een week "gezond eten". Voorlopig geen vezels meer voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Goh, ik heb weleens van gastroparese gehoord. Dat is een maagverlamming. Dit klinkt zowat als darmverlamming/stil liggende darm joh. Geen idee of dat een ding is bij mensen maar het bestaat wel bij dieren, ik zou verwachten dat de MDL arts wel iets van je darmperistaltiek kan zeggen. Ze kunnen je iets laten eten/drinken en dit dan gaan volgen door je lichaam heen.

Wat ik hiermee wilde zeggen, eigelijk vrij weinig sorry. Ik neem aan dat je lactose al hebt geprobeer te elimineren en dat je genoeg drinkt.
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
15-01-2019 07:09
Sja ik denk niet dat ik daar als baby al last van had.
Het zou natuurlijk kunnen maar het lijkt me sterk

Ik geloof daar dus wel in. Dat we met bagage geboren worden maar dat komt omdat ik geloof in wedergeboorte ( niet geboren worden als dezelfde persoon die we waren maar wel met bepaalde zielsaspekten en onverwerkte dingen)

In ieder geval wou ik dit alleen even opgooien in het geval je niet weet wat je moet doen met je problematiek en deze gedachte (dat de darmproblemen kunnen samenhangen met dieper gelegen emotionele issues) ook in je overweging mee zou nemen
Maura1984 schreef:
14-01-2019 23:24
Dat is niet vreemd. Kefir is heel goed voor je darmen. Het zit vol met probiotische bacteriën en die helpen om je darmen goed te laten werken.
Kefir werkt bij mij ook heel goed, ik merk altijd meteen verschil in de stoelgang. Ik drink gewoon naturel kefir zonder smaakje.
Alle reacties Link kopieren
Aleens laten testen op darmparasieten?
Anna54 schreef:
16-01-2019 10:33
Aleens laten testen op darmparasieten?
Nee.
Kefir heb ik wel eens over gelezen, ga ik eens naar kijken.
Zometeen eerste afspraak bij de mld arts.
Met m'n moeder gebeld over vroeger. Ze moest het als baby al steeds op gang brengen met een thermometer. Altijd geklooi met sinaasappelsap, venkelthee, lactulose.
Als kind idem.
Huisarts heeft het nooit serieus genomen, wilde nooit doorsturen, als puber werd het afgedaan als psychisch en uit gemak maar PDS genoemd
Alle reacties Link kopieren
Kan nooit kwaad om een parasietentest te laten doen. Na heel wat jaren van obstipatie en enorme darmklachten had ik toch echt een lintworm pfff.
Bloed geprikt en een onderzoek naar de ziekte van Hirschprung in the pocket. Hoewel deze in 90% van de gevallen op baby/kinderleeftijd wordt vastgesteld.
Mth85 schreef:
16-01-2019 14:06
Bloed geprikt en een onderzoek naar de ziekte van Hirschprung in the pocket. Hoewel deze in 90% van de gevallen op baby/kinderleeftijd wordt vastgesteld.
Oh mag je die ook doen? Heb ik ook gehad, kreeg toen een roesje en het was zo klaar :) Over stil liggen van darmen. Dat heb ik weleens gehad en dat wens ik niemand toe, wat een pijn. Huisarts was ook in paniek. Huisarts heeft hier vroeger altijd gezegd dat K stenen in mijn buik had en dat het echt niet kon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven