Gezondheid alle pijlers

Klotedarmen

13-01-2019 23:53 99 berichten
Moet het gewoon ff kwijt.
Als sinds m'n geboorte heb ik obstipatie en darmklachten, in de zin van met moeite 1 keer in de week naar de wc kunnen.
Al zeker een jaar of 12 aan de laxeermiddelen van de huisarts. Ben nu midden 30. Ondertussen een behoorlijke hoeveelheid. Geen laxeer die je darmwerking beïnvloeden.
En hoe meer vezels ik eet hoe moeilijker ik naar de wc kan.
Ontlasting is wel dun maar het loopt gewoon niet door.
Koolhydraatarm gaat nog het best maar vind ik bijna niet vol te houden.
Ik heb eigenlijk nooit buikpijn en ook nooit aandrang ( daar heb ik microlax voor)
Ik weet ondertussen niet meer wat ik moet eten.
Ik ga morgen een verwijzing naar de internist vragen, is door een luie huisarts vroeger op PDS gegooid en nooit verder onderzoek naar gedaan.
Bah kan wel janken ondertussen.
defyinggravity schreef:
16-01-2019 18:30
Oh mag je die ook doen? Heb ik ook gehad, kreeg toen een roesje en het was zo klaar :) Over stil liggen van darmen. Dat heb ik weleens gehad en dat wens ik niemand toe, wat een pijn. Huisarts was ook in paniek. Huisarts heeft hier vroeger altijd gezegd dat K stenen in mijn buik had en dat het echt niet kon.
Geen coloscopie hoor. Een darmpassage test.
10 dagen lang 10 ringetjes inslikken en op de 11de dag een röntgenfoto van de buik. Ik mag alleen de microlax niet gebruiken die 10 dagen dus met een beetje pech kan ik 10 dagen niet naar de wc.
Alle reacties Link kopieren
Poeh heftig zeg. Ik wens je heel veel sterkte!
Oh dat is echt wel heel naar. Hopelijk kun je wel gewoon naar de wc. Fingers crossed.
Ik zie er wel tegenop ja.
Maar goed, we zullen zien.
Solomio schreef:
15-01-2019 05:03
OMG, dat er echt nog mensen zijn die dit geloven.......
De boel is wat zweverig geschreven, maar er zitten meer serotonine receptoren in je darmen dan in je brein. Men is zelfs aan het onderzoeken of depressies niet primair dáár behandeld kunnen worden. Voor de effectiviteit van hypnotherapie is ook steeds meer wetenschappelijk bewijs.

Ik zeg voordeel van de twijfel?
Alle reacties Link kopieren
z-u-s schreef:
16-01-2019 22:23
De boel is wat zweverig geschreven, maar er zitten meer serotonine receptoren in je darmen dan in je brein. Men is zelfs aan het onderzoeken of depressies niet primair dáár behandeld kunnen worden. Voor de effectiviteit van hypnotherapie is ook steeds meer wetenschappelijk bewijs.

Ik zeg voordeel van de twijfel?
Wat mij betreft niet het voordeel van de twijfel, zeker niet als zo'n mening gebaseerd is op geloof in reïncarnatie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
14-01-2019 00:09
Herkenbaar verhaal ja, hier nu 2 zakjes macrogol en microlax.
Ik heb wel eens het idee dat brood en crackers het verergeren.
*pas tot hier gelezen*

Misschien een stomme vraag, maar waar koop jij je brood?
Ik heb een tijdlang schoongemaakt in een kleine speltbakkerij en daar wel zo het één en ander geleerd over brood. Vezels zijn goed voor je, maar in het brood van de supermarkt zit niet veel waar je nog wat aan hebt, ook niet als het bruin is.

En misschien is de tip later al eens gegeven, maar heb je al eens magnesium geprobeerd? De citraat-variant is het beste. Helpt tegen stijve spieren (daarom gebruik ik het), maar waar ik eerst 2 á 3 keer per maand naar de wc kon, is dat nu dagelijks, soms zelfs twee keer.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
17-01-2019 11:31
*pas tot hier gelezen*

Misschien een stomme vraag, maar waar koop jij je brood?
Ik heb een tijdlang schoongemaakt in een kleine speltbakkerij en daar wel zo het één en ander geleerd over brood. Vezels zijn goed voor je, maar in het brood van de supermarkt zit niet veel waar je nog wat aan hebt, ook niet als het bruin is.

En misschien is de tip later al eens gegeven, maar heb je al eens magnesium geprobeerd? De citraat-variant is het beste. Helpt tegen stijve spieren (daarom gebruik ik het), maar waar ik eerst 2 á 3 keer per maand naar de wc kon, is dat nu dagelijks, soms zelfs twee keer.
Volkorenbrood van de supermarkt is natuurlijk net zo vezelrijk als volkorenbrood van de warme bakker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Vezels werken bij mij juist averechts op de een of andere manier
Magnesium heb ik ook geslikt.
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
16-01-2019 18:46
Geen coloscopie hoor. Een darmpassage test.
10 dagen lang 10 ringetjes inslikken en op de 11de dag een röntgenfoto van de buik. Ik mag alleen de microlax niet gebruiken die 10 dagen dus met een beetje pech kan ik 10 dagen niet naar de wc.
Veel sterkte TO! Ik hoop dat ze wat voor je kunnen doen. Hou je ons op de hoogte?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier ook jaaaaren last van gehad en nu gaat het prima.

Ik at altijd 6 stuks volkorenbrood op een dag, veel groente (iedere maaltijd) en 2/3 stukken fruit, maar telkens had ik ook last van verstoppingen. Tot ik een keer via een voedingsapp alles had ingevuld en er maar 15 gram vezels uit kwam! Dus ook al denk je dat je goed bezig bent, op de app bijhouden en zorgen dat je minimaal 30 gram vezels binnenkrijgt (voor mannen is dit volgens mij hoger). Ik eet Adam's Brot (google is your friend), waar ongeveer 6 keer meer vezels in zit dan normaal brood (en bijna geen koolhydraten) en tevens neem ik 15 gram Psylicum vezels per dag. Hierdoor kom ik aan minimaal 30 gram en dan pas loopt het redelijk door. In vele broden zitten maar 1 of 2 gram vezels per stuk, en fruit moet je ook flink van dooreten wil je genoeg binnen krijgen. Zo'n app helpt wel echt om daar beter inzicht in te krijgen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
christina1990 schreef:
17-01-2019 19:52
Ik heb hier ook jaaaaren last van gehad en nu gaat het prima.

Ik at altijd 6 stuks volkorenbrood op een dag, veel groente (iedere maaltijd) en 2/3 stukken fruit, maar telkens had ik ook last van verstoppingen. Tot ik een keer via een voedingsapp alles had ingevuld en er maar 15 gram vezels uit kwam! Dus ook al denk je dat je goed bezig bent, op de app bijhouden en zorgen dat je minimaal 30 gram vezels binnenkrijgt (voor mannen is dit volgens mij hoger). Ik eet Adam's Brot (google is your friend), waar ongeveer 6 keer meer vezels in zit dan normaal brood (en bijna geen koolhydraten) en tevens neem ik 15 gram Psylicum vezels per dag. Hierdoor kom ik aan minimaal 30 gram en dan pas loopt het redelijk door. In vele broden zitten maar 1 of 2 gram vezels per stuk, en fruit moet je ook flink van dooreten wil je genoeg binnen krijgen. Zo'n app helpt wel echt om daar beter inzicht in te krijgen.

Succes!
Wat al eerder genoemd werd, en wat ik zelf gemerkt heb, dat als ik mijn volkorenbrood vervang door witbrood dat ik dan makkelijker kan poepen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
17-01-2019 21:36
Wat al eerder genoemd werd, en wat ik zelf gemerkt heb, dat als ik mijn volkorenbrood vervang door witbrood dat ik dan makkelijker kan poepen.
Ik ook hoor. Vezels maken het alleen maar erger.
Maar dat is nou eenmaal de instant oplossing bij obstipatie, vezels eten. Veel drinken en bewegen. Nou is dat allemaal heel gezond, het doet bij mij alleen niks.
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
17-01-2019 12:08
Vezels werken bij mij juist averechts op de een of andere manier
Magnesium heb ik ook geslikt.
Magnesium werkt dat ook voor je vertering dan, ik gebruik dat voornamelijk als voorkoming tegen krampen. Als ik dus eenmlange sportdag heb dan extra magnesium.
fietsen varen vrouwelijk doen
christina1990 schreef:
17-01-2019 19:52
Ik heb hier ook jaaaaren last van gehad en nu gaat het prima.

Ik at altijd 6 stuks volkorenbrood op een dag, veel groente (iedere maaltijd) en 2/3 stukken fruit, maar telkens had ik ook last van verstoppingen. Tot ik een keer via een voedingsapp alles had ingevuld en er maar 15 gram vezels uit kwam! Dus ook al denk je dat je goed bezig bent, op de app bijhouden en zorgen dat je minimaal 30 gram vezels binnenkrijgt (voor mannen is dit volgens mij hoger). Ik eet Adam's Brot (google is your friend), waar ongeveer 6 keer meer vezels in zit dan normaal brood (en bijna geen koolhydraten) en tevens neem ik 15 gram Psylicum vezels per dag. Hierdoor kom ik aan minimaal 30 gram en dan pas loopt het redelijk door. In vele broden zitten maar 1 of 2 gram vezels per stuk, en fruit moet je ook flink van dooreten wil je genoeg binnen krijgen. Zo'n app helpt wel echt om daar beter inzicht in te krijgen.

Succes!
Welke app was dat?
Alle reacties Link kopieren
Ow herkenbaar! Ik slik ook al jaren lactolose siroop inmiddels 45 ml per dag. Alle huis/tuin en keuken opties al gedaan bij mij komt het waarschijnlijk door medicatie die ik slik.

Afgelopen week voor het eerst op doktersvoorschrift 2 klysma's gebruikt. De eerste deed niet veel maar de tweede was een succes.

Ik kreeg deze keer echt pijn ook als ik moest plassen. Het is een heel vervelend hardnekkig probleem.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Het zit er weer op, röntgen gehad net.
Ik kon bijna elke dag gewoon naar de wc zonder de microlax, wel gewoon de 2 zakjes movicolon mogen slikken.
Echt ik snap er geen hout van. Zul je zien, geen ringetje meer te zien op die foto.
En wel eens gedacht aan dat je bekkenbodem misschien te vast zit?
Mth85 schreef:
28-01-2019 09:09
Het zit er weer op, röntgen gehad net.
Ik kon bijna elke dag gewoon naar de wc zonder de microlax, wel gewoon de 2 zakjes movicolon mogen slikken.
Echt ik snap er geen hout van. Zul je zien, geen ringetje meer te zien op die foto.
Maar wat is dan het nut ervan als je wel gewoon movicolon hebt mogen slikken? Willen ze checken hoe het met de peristaltiek zit of zo?
Alle reacties Link kopieren
Flevokit schreef:
14-01-2019 03:39
Is heeft een optie ( ook financieel gezien) om een keer een natuurgeneeskundige te bezoeken? Er zijn er ook die juist veel op darmen werken. Je kan denken aan een kpni therapeut, een kinesioloog, maar er zijn veel meer opties. Soms hebben zij juist hele andere adviezen wet betreft voeding dan reguliere diëtiste. Het heeft mij en stuk geholpen.

Sterkte en groetjes!
Nee, geen kwakzalverij, niet aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Mth85 schreef:
28-01-2019 09:09
Het zit er weer op, röntgen gehad net.
Ik kon bijna elke dag gewoon naar de wc zonder de microlax, wel gewoon de 2 zakjes movicolon mogen slikken.
Echt ik snap er geen hout van. Zul je zien, geen ringetje meer te zien op die foto.
Het kan natuurlijk nu toevallig even zo werken, maar het kan mss ook dat je er (te?) veel op let?

Ik was er tot voor kort van overtuigd dat ik elke ochtend ontlasting had.
Totdat ik een paar maanden terug ontlasting moest inleveren bij het lab en ik 3 dagen moest wachten voordat er wat kwam.
Sindsdien valt me op dat ik dus helemaal niet elke dag ga en nu heb ik er soms ineens last van, terwijl ik dat voorheen helemaal niet had.

Ik probeer nu dus om er weer wat minder op te letten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
https://www.npostart.nl/dokters-van-mor ... AT_2114965
Interessante aflevering over het microbioom, een paar mensen met vergelijkbare klachten, wellicht heb je er wat aan.
Vastzittende bekkenbodem, geen idee, maar dan heb je toch meer klachten denk ik? Zal zo eens googlen.

Ze wilden idd de peristaltiek checken. Zal wel zien wat er uitkomt.

Ik hou het graag bij de reguliere geneeskunde.

@solomio, mss Let ik er teveel op, ik weet het eigenlijk niet. Nou moet ik zeggen dat ik ook een virusje onder de leden had, dat welliswaar op de luchtwegen sloeg, maar toch.

@geel, die tip kreeg ik van nog iemand,ga hm idd kijken.
Op het moment is het weer bagger.

Uit het onderzoek kwam dat er nog 15 ringetjes in de endeldarm zaten. Ruim binnen de marge, maar hij wil de endeldarm nog wel verder onderzoeken dmv een faecelogram ofzo. Ben even de goede naam kwijt.
Wat een kurk onderzoek zeg. Ben in april pas aan de beurt.

Daarnaast zat er veel ontlasting opgehoopt aan de rechterkant van de darm wat wijst op een erg slechte darmwerking.
Komt er uit dat onderzoek niets afwijkends krijg ik medicatie die de darmwerking beïnvloeden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven