Gezondheid alle pijlers

Knobbels in borst

27-02-2020 22:25 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen,

Tweeënhalve week geleden ontdekte ik een knobbel in mijn borst. Dit had ik nog nooit eerder gehad en ik schrok er wel van. Ik heb gelijk naar de huisarts gebeld om een afspraak te maken en daar kon ik al snel terecht. De huisarts voelde ook een knikkerachtige knobbel van zo'n 1,5 cm, die goed beweeglijk was en verder voelde alles prima aan. Omdat ik op dat moment ongesteld was vroeg ze me om na twee weken terug te komen om te kijken of het daar misschien aan lag. Nu ben ik gisteren terug geweest en is er een hoop veranderd. De zwelling is groter geworden, veranderd van vorm en minder goed/soepel beweeglijk. Ook is er een zwelling bijgekomen die pijnlijk is in tegenstelling tot de eerste. Ik ben doorverwezen voor een echo (ik ben pas 24... Dan geven ze de voorkeur aan een echo) die ik morgenochtend heb.

Zo heel verhaal.. ik weet dat ik morgen gewoon moet afwachten, maar ik ben zó zenuwachtig. En dat terwijl is ik dus pas 24 ben en de kans heel klein is dat het iets ergs is. Ik heb het gewoon teveel in mijn omgeving zien gebeuren de afgelopen tijd denk ik en wilde het even van me afschrijven... Zijn er mensen die deze klachten ook hebben gehad en waarbij het uiteindelijk niks ergs was? Let me know!

Liefs
Geen vergelijkbare situatie gehad maar heel veel sterkte morgen!
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte morgen! Hopelijk is het gewoon helemaal niks, je bent gelukkig nog jong. Wel fijn dat ze zo snel mogelijk zo’n echo doen, en dat je zelf ook gelijk actie onderneemt. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik duim!
Sterkte. Komt het in jullie familie voor?
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel! En nee gelukkig komt het niet in m'n familie voor. Mijn oma heeft wel borstkanker gehad, maar pas toen ze al in de 80 was dus dan telt dat blijkbaar niet mee voor erfelijkheid?
Klopt Spruitbloem, meerdere familieleden èn jonger dan 50 letten ze dan op.

Succes morgen.
Alle reacties Link kopieren
Kan mij voorstellen dat je geschrokken bent. Succes morgen !
Alle reacties Link kopieren
Sterkte morgen. Je krijgt een echo omdat je nog heel dicht borstweefsel met veel klieren hebt. Dan is een mammografie minder betrouwbaar.
Je krijgt de uitslag op de meeste mammapoli’s ook meteen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Sterkte! Hoop dat het niks bijzonders is!
Alle reacties Link kopieren
:hug:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie berichtjes! Ik ben net terug. De nieuwe zwelling is klierweefsel en dat zou vanzelf weer een keertje weg kunnen gaan (Hoop snel want het doet zeer, maar ze zei dat het ook kan zijn dat het blijft?). Uit de eerste zwelling hebben ze een biopt genomen voor verder onderzoek... Ze vermoeden dat het bindweefsel(?) is, maar willen het voor de zekerheid wel checken. Dinsdag krijg ik de uitslag, nog even spannend dus!
Ook ontdekten ze nog een kleine cyste. Toch gek, zo heb ik niks en dan ineens binnen twee weken drie vreemde dingen in m'n borst :confused:
De kans op borstkanker op jouw leeftijd is heel klein. Toch is het goed dat ze het goed onderzoeken. Hopelijk krijg je snel een goede uitslag.
Ik heb zelf heel veel hobbels, bobbels, pijnlijke plekken en cystes, al sinds ik me kan herinneren. Zo nu en dan laat ik het weer eens onderzoeken want inmiddels zit ik wel in de risicoleeftijd. Gelukkig is het tot nu toe altijd goed geweest.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
28-02-2020 12:23
De kans op borstkanker op jouw leeftijd is heel klein. Toch is het goed dat ze het goed onderzoeken. Hopelijk krijg je snel een goede uitslag.
Ik heb zelf heel veel hobbels, bobbels, pijnlijke plekken en cystes, al sinds ik me kan herinneren. Zo nu en dan laat ik het weer eens onderzoeken want inmiddels zit ik wel in de risicoleeftijd. Gelukkig is het tot nu toe altijd goed geweest.
Ik hoop het ook inderdaad! Oh jeetje, dat lijkt me wel vervelend.. Goed dat je het laat controleren en fijn dat het altijd goed is geweest!
Heb je ook wel eens een biopsie gehad? Had je daar dan lang last van? En die bobbels en cystes, laten ze die altijd gewoon zitten? Lijkt me wel pijnlijk namelijk.

Nog even een vraag trouwens: ik mag dus dinsdag terugkomen voor de uitslag, maar ze hebben niet gezegd dat ik iemand moet meenemen. Dat is wel een goed teken denk ik of niet? Al weten zij nu natuurlijk ook nog niet wat het is... Ik moet gewoon even geduld hebben denk ik en minder speculeren haha. Het is wat.
Iemand meenemen is wel fijn, die kan je ook afleiden als je zit te wachten op je afspraak. En je hebt gelijk iemand om hopelijk de goede uitslag mee te vieren.
Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat jonge vrouwen in mijn omgeving hetzelfde hadden (allemaal goedaardige aandoeningen, vooral ontstekingen) en dat schijnt dus steeds vaker voor te komen. Ik zat me af te vragen of het met anticonceptie te maken zou kunnen hebben (met name spiraaltje), ben benieuwd of en zo ja welke anticonceptie jij gebruikt. Iets meer on topic, kans dat het kwaadaardig is lijkt mij heel klein.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
28-02-2020 21:14
Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat jonge vrouwen in mijn omgeving hetzelfde hadden (allemaal goedaardige aandoeningen, vooral ontstekingen) en dat schijnt dus steeds vaker voor te komen. Ik zat me af te vragen of het met anticonceptie te maken zou kunnen hebben (met name spiraaltje), ben benieuwd of en zo ja welke anticonceptie jij gebruikt. Iets meer on topic, kans dat het kwaadaardig is lijkt mij heel klein.
Ik ben twee maanden geleden gestopt met de pil, die ik zo'n 8 jaar heb geslikt. Dus ik hoop dat het daar inderdaad misschien aan ligt! Denk dat het klierweefsel er ook door verklaard kan worden? Maar het 'bindweefsel'.. geeen idee.
Ik denk/hoop inderdaad ook dat het gewoon goedaardig is, maar vind het wel spannend allemaal
Alle reacties Link kopieren
spruitbloem schreef:
28-02-2020 13:07
Ik hoop het ook inderdaad! Oh jeetje, dat lijkt me wel vervelend.. Goed dat je het laat controleren en fijn dat het altijd goed is geweest!
Heb je ook wel eens een biopsie gehad? Had je daar dan lang last van? En die bobbels en cystes, laten ze die altijd gewoon zitten? Lijkt me wel pijnlijk namelijk.

Nog even een vraag trouwens: ik mag dus dinsdag terugkomen voor de uitslag, maar ze hebben niet gezegd dat ik iemand moet meenemen. Dat is wel een goed teken denk ik of niet? Al weten zij nu natuurlijk ook nog niet wat het is... Ik moet gewoon even geduld hebben denk ik en minder speculeren haha. Het is wat.
Dik half jaar terug zijn er meerdere biopten afgenomen bij mij. Het deed geen pijn. Ook achteraf niet. Wellicht is het fijn om iemand mee te nemen. Bij mij is ook een vriendin meegegaan, dan heb je toch wat afleiding.

Enige vervelende was dat de dag dat ik gebeld werd voor de uitslag, nog niet alle biopten negatief getest waren en ik dus langer moest wachten voor definitief uitsluitsel. Ondanks dat de radioloog dacht dat het niet goed zat, bleek alles goedaardig en ze laten het gewoon zitten.

Wel moet ik nu elk jaar terug voor onderzoek.

Ik herken wel dat je speculeert en ermee bezig bent. Ook wel logisch.
...
Alle reacties Link kopieren
spruitbloem schreef:
28-02-2020 12:13
Bedankt voor jullie berichtjes! Ik ben net terug. De nieuwe zwelling is klierweefsel en dat zou vanzelf weer een keertje weg kunnen gaan (Hoop snel want het doet zeer, maar ze zei dat het ook kan zijn dat het blijft?). Uit de eerste zwelling hebben ze een biopt genomen voor verder onderzoek... Ze vermoeden dat het bindweefsel(?) is, maar willen het voor de zekerheid wel checken. Dinsdag krijg ik de uitslag, nog even spannend dus!
Ook ontdekten ze nog een kleine cyste. Toch gek, zo heb ik niks en dan ineens binnen twee weken drie vreemde dingen in m'n borst :confused:
Dit had ik paar weken geleden ook! Voelde vanalles in mn borsten/oksels. Ben ook pas 22, maar omdat bij mij het brca gen in de familie zit, hebben ze toch voor de zekerheid een echo gemaakt. Alles bleek klierweefsel.
Alle reacties Link kopieren
spruitbloem schreef:
28-02-2020 22:26
Ik ben twee maanden geleden gestopt met de pil, die ik zo'n 8 jaar heb geslikt. Dus ik hoop dat het daar inderdaad misschien aan ligt! Denk dat het klierweefsel er ook door verklaard kan worden? Maar het 'bindweefsel'.. geeen idee.
Ik denk/hoop inderdaad ook dat het gewoon goedaardig is, maar vind het wel spannend allemaal
Lees nu pas dit berichtje. Ik heb ook jaren de pil (door)geslikt en ben ook onlangs gestopt. Bij mij was het echt een hormoonkwestie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven