Knobbeltje
donderdag 11 oktober 2012 om 16:05
Vanmorgen ben ik na lang twijfelen naar de huisarts gegaan ivm een knobbeltje in mijn borst. Ze dacht dat het zeer waarschijnlijk niets ernstigs is maar ik moet toch een echo laten maken. Een echo ipv een mammografie om mijn jonge leeftijd.
Het is dus waarschijnlijk niets, maar ik ben sinds vanmorgen toch zwaar gestresst en ben door de stress helemaal vergeten wanneer ik die echo kan verwachten en wanneer de uitslag dan binnen is.
Heeft iemand een idee?
Het is dus waarschijnlijk niets, maar ik ben sinds vanmorgen toch zwaar gestresst en ben door de stress helemaal vergeten wanneer ik die echo kan verwachten en wanneer de uitslag dan binnen is.
Heeft iemand een idee?
donderdag 11 oktober 2012 om 16:18
Ik heb dit ook gehad. Ik kreeg een echo en voor de zekerheid namen ze weefsel af. Ik kreeg toen geen uitleg, maar alleen dat ik met spoed naar een afdeling moest(is nogal raar gelopen toen) Ik weet niet precies hoe dit heette, maar wel dat het behoorlijk zeer deed.
Vervolgens kreeg ik een voorlopige uitslag en mocht ik de volgende dag terug komen voor de definitieve uitslag. Ik heb een fibroadenoom. Kunnen ze vrijwel niets aan doen, maar is niet gevaarlijk. Alleen behoorlijk vervelend.
Ik raad je aan om vooral rustig te blijven. Tegen mij zeiden ze dat het bij jonge mensen zelden borstkanker is. (Ik was toen 19).
Daarnaast geef ik je als tip om niet alleen te gaan. Altijd fijn om iemand bij je te hebben.
Sterkte en hou je rustig!
Vervolgens kreeg ik een voorlopige uitslag en mocht ik de volgende dag terug komen voor de definitieve uitslag. Ik heb een fibroadenoom. Kunnen ze vrijwel niets aan doen, maar is niet gevaarlijk. Alleen behoorlijk vervelend.
Ik raad je aan om vooral rustig te blijven. Tegen mij zeiden ze dat het bij jonge mensen zelden borstkanker is. (Ik was toen 19).
Daarnaast geef ik je als tip om niet alleen te gaan. Altijd fijn om iemand bij je te hebben.
Sterkte en hou je rustig!
donderdag 11 oktober 2012 om 16:23
donderdag 11 oktober 2012 om 16:29
Ik ken je gevoel!
Nee, ik moest een afspraak maken bij het ziekenhuis. Ik heb toen wel gevraagd of het zo snel mogelijk mocht. Ik kreeg toen binnen 2 dagen een brief met de datum en waar ik moest zijn. De echo stelt helemaal niks voor hoor! Alleen ik vond de kamer zo griezelig. Was heel donker daar. Maar ik was een uitzondering met die punctie (ik weet de naam weer) erna. Dus bij mij was het nogal paniek.
Ik ging mezelf gek maken door online symptomen te zoeken etc, maar uiteindelijk nergens voor nodig. Ze waren in het ziekenhuis heel lief voor me!
Nee, ik moest een afspraak maken bij het ziekenhuis. Ik heb toen wel gevraagd of het zo snel mogelijk mocht. Ik kreeg toen binnen 2 dagen een brief met de datum en waar ik moest zijn. De echo stelt helemaal niks voor hoor! Alleen ik vond de kamer zo griezelig. Was heel donker daar. Maar ik was een uitzondering met die punctie (ik weet de naam weer) erna. Dus bij mij was het nogal paniek.
Ik ging mezelf gek maken door online symptomen te zoeken etc, maar uiteindelijk nergens voor nodig. Ze waren in het ziekenhuis heel lief voor me!

donderdag 11 oktober 2012 om 16:50
Zo snel gaat dat allemaal niet hoor, je zult op je beurt moeten wachten in het ziekenhuis. Als je niet wilt wachten zijn er commerciële centra (daar heb ik zelf goede ervaring mee, kon de volgende dag terecht, met verwijzing door huisarts vergoed vanuit basisverzekering).
Ik weet niet hoe oud 'jong' is? Het aantal borstkankergevallen bij vrouwen jonger dan 25 jaar is jaarlijks rond de 10 (bron: IKNL, cijfers over kanker), dus de kans is echt heel erg klein.
Ik weet niet hoe oud 'jong' is? Het aantal borstkankergevallen bij vrouwen jonger dan 25 jaar is jaarlijks rond de 10 (bron: IKNL, cijfers over kanker), dus de kans is echt heel erg klein.
donderdag 11 oktober 2012 om 18:58
ik moest ook zelf de afspraak maken, kon ook binnen een week terecht. Na de echo moest ik ook door voor een punctie. Niet echt een fijn gevoel, vooral niet omdat de stagair die het eerst deed mis prikte. Maar echt heel erg pijn vond ik het niet doen. Had wel een mooie blauwe plek na die tijd
De uitslag kon ik een week later ophalen geloof ik, het bleek niets ernstigs te zijn, en is nu ook weer weg.
Heel veel succes!

De uitslag kon ik een week later ophalen geloof ik, het bleek niets ernstigs te zijn, en is nu ook weer weg.
Heel veel succes!

donderdag 11 oktober 2012 om 19:17
Kan me voorstellen dat jij je zenuwachtig maakt! Even vragen aan de ha of hij voor je een afspraak plant of dat je het zelf moet doen. Moet je het zelf doen dan zou je jouw zorgverzekering kunnen bellen en vragen naar een ziekenhuis in jouw buurt dat geadviseerd wordt vanwege een goed bekend mammacare centrum (mamma = borst). Wellicht kunnen zij ook iets voor je kunnen betekenen in de wachttijd? Denk en handel pro-actief.
Ik weet jouw leeftijd niet maar bij jonge vrouwen is op een normale mammagram veelal slecht iets afwijkends te zien vanwege het vele melkklierweefsel dat in prémenopauzaal borstweefsel zit, vandaar de echo bij jou. Wel zie je veelal een combionderzoek bij jonge vrouwen: dus en een mammagram en een echo-onderzoek. Beide onderzoek kunnen elkaar aanvullen nl
Spannend blijft het tot je het bericht van de uitslag hebt. Probeer echt in het hier en nu te blijven, trek je terug naar vandaag en maak je niet gek met ' stel dit en stel dat..!' het loopt toch vaak anders immers.
Zoek afleiding in hobbies oid om de wachttijd door te komen. Wellicht meditatieceedees beluisteren? Een goed boek lezen? Tracteer je eens op een fijne glossie. Echt, leid jezelf af. Anders word je helemaal daas meid.
Ga NIET googelen naar borstkanker. De pittigste verhalen kom je tegen, simpelweg omdat dat wat wel goed ging vaak niet wordt vermeld!
Het is veel vaker goed nieuws dan slecht nieuws.
Sterkte en knuffel
Ik weet jouw leeftijd niet maar bij jonge vrouwen is op een normale mammagram veelal slecht iets afwijkends te zien vanwege het vele melkklierweefsel dat in prémenopauzaal borstweefsel zit, vandaar de echo bij jou. Wel zie je veelal een combionderzoek bij jonge vrouwen: dus en een mammagram en een echo-onderzoek. Beide onderzoek kunnen elkaar aanvullen nl
Spannend blijft het tot je het bericht van de uitslag hebt. Probeer echt in het hier en nu te blijven, trek je terug naar vandaag en maak je niet gek met ' stel dit en stel dat..!' het loopt toch vaak anders immers.
Zoek afleiding in hobbies oid om de wachttijd door te komen. Wellicht meditatieceedees beluisteren? Een goed boek lezen? Tracteer je eens op een fijne glossie. Echt, leid jezelf af. Anders word je helemaal daas meid.
Ga NIET googelen naar borstkanker. De pittigste verhalen kom je tegen, simpelweg omdat dat wat wel goed ging vaak niet wordt vermeld!
Het is veel vaker goed nieuws dan slecht nieuws.
Sterkte en knuffel
donderdag 11 oktober 2012 om 21:04
Zo ik heb net 2,5 uur gesport en er helemaal niet aangedacht. Echt heerlijk! Mijn HA maakt de afspraak en dan krijg ik daar bericht over.
Ik ben net 23, dus inderdaad vandaar de echo. Ik hoop echt dat ik er volgende week al terecht kan, ik zit me nu al helemaal in te beelden hoe ik het iedereen zal moeten gaan vertellen als het mis is.. ook al probeer ik er echt niet aan te denken!
Ik ben net 23, dus inderdaad vandaar de echo. Ik hoop echt dat ik er volgende week al terecht kan, ik zit me nu al helemaal in te beelden hoe ik het iedereen zal moeten gaan vertellen als het mis is.. ook al probeer ik er echt niet aan te denken!

vrijdag 12 oktober 2012 om 18:18
Souso: dat is een normale termijn daarvoor, echt. Duurt dit te lang voor je vraag dan of jouw ziektenkostenverzekering voor jou hierin iets kan betekenen. Blijkbaar zien ze bij jouw ha het niet als iets urgents, dat is an sich een goed teken lijkt me. Als je je niet gerust voelt handel dan pro-actief en informeer bij zkverzekering.
--Toen ik de allereerste keer heen moest na ontdekking 'erwtje' in borst moest ik bijna een maand wachten op mijn beurt, ook die tijd ging voorbij --
Zoek afleiding of onderneem actie. Sterkte en knuf
--Toen ik de allereerste keer heen moest na ontdekking 'erwtje' in borst moest ik bijna een maand wachten op mijn beurt, ook die tijd ging voorbij --
Zoek afleiding of onderneem actie. Sterkte en knuf

vrijdag 12 oktober 2012 om 19:21
Souso, da's inderdaad vrij normaal dat je 2 weken moet wachten. Wil je dat niet, dan kun je naar zo'n diagnostisch centrum. Werkt dezelfde arts als in het ziekenhuis, zelfde vergoeding als het ziekenhuis, ze hebben alleen geen wachttijd.
Natuurlijk kun jij dit jaar een van die ongeveer 10 nieuwe bk patienten onder 25 zijn, maar de kans is erg klein. 'It ain't over till the fat lady sings'
Natuurlijk kun jij dit jaar een van die ongeveer 10 nieuwe bk patienten onder 25 zijn, maar de kans is erg klein. 'It ain't over till the fat lady sings'
donderdag 18 oktober 2012 om 12:34
Update: Aangezien ik na een week nog geen bericht had ontvangen over een afspraak, heb ik zelf de telefoon maar gepakt. Waar de HA zei dat zij een afspraak zou maken en ik per post de afspraak zou ontvangen, zij de medewerkster van het ziekenhuis dat ik zelf moest bellen om een afspraak te maken..
Heb nu dus een afspraak gemaakt voor volgende week donderdag. Baal echt zwaar van de HA, had er deze week dus al terecht gekund.
Heb nu dus een afspraak gemaakt voor volgende week donderdag. Baal echt zwaar van de HA, had er deze week dus al terecht gekund.