Gezondheid alle pijlers

Koortslip:/

06-07-2014 12:46 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Argg vanochtend wakker geworden met (waarschijnlijk) mijn eerste koortslip.. Het tintelt en een plekje net op net naast mijn lip is rood:(

Nu zijn er al meer topic maar de meeste zijn gedateerd. Dus voor het geval er al weer nieuwe wondermiddelen zijn:

Wat helpt bij jou het beste bij een koortslip? Wat wel en niet doen? En kun je hiervan ook andere herpesvirussen krijgen, of is het wellicht gekomen door een ander virus dat ik misschien mee draag? Alvast dank voor de eventuele reacties!
Als je besmet bent met herpes betekent dat niet dat je er ook andere virussen van krijgt. Er zijn wel verschillende soorten herpesvirussen. Maar je zult er, indien het herpes is, vast 1 hebben en niet meerdere.

Herpes gaat in de zenuw zitten en is daarmee dus verbonden aan de plaats van de eerste uitbraak. Zorg bijv. dat je niet aan je koortslip zit en daarna aan een wondje op een andere plek (zo ken ik iemand die aan d'r koortslip zat en daarna aan een puist op haar kin. Gevolg:herpeskin).

Let ook op met kleine kinderen (niet knuffelen of kussen) en zit vooral niet aan je geslachtsdelen als je net aan je koortslip hebt gezeten.
Volgens mij is het enige wat bewezen is dat zalf helpt waar zink in zit, maar dan wel vanaf het moment dat je tinteling voelt en niet wanneer er al blaasjes zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heb je trouwens echt een reden om te denken dat het herpes is? Ik ben er ook wel eens bang voor geweest na een rood tintelplekje, maar het was een opkomend puistje .
Om het virus af te remmen: veel melkproducten eten en vooral kaas, roomboter, roomijs :-)

Afkomstig van geit zou nog beter zijn, jakkie
Honing op de plaats aanbrengen is ook helend, maar wel een plakboel.
quote:Ephina schreef op zondag 06 juli 2014 12:49 Als je besmet bent met herpes betekent dat niet dat je er ook andere virussen van krijgt. Er zijn wel verschillende soorten herpesvirussen. Maar je zult er, indien het herpes is, vast 1 hebben en niet meerdere.

Herpes gaat in de zenuw zitten en is daarmee dus verbonden aan de plaats van de eerste uitbraak. Zorg bijv. dat je niet aan je koortslip zit en daarna aan een wondje op een andere plek (zo ken ik iemand die aan d'r koortslip zat en daarna aan een puist op haar kin. Gevolg:herpeskin).

Let ook op met kleine kinderen (niet knuffelen of kussen) en zit vooral niet aan je geslachtsdelen als je net aan je koortslip hebt gezeten. Aii klinkt vreselijk een herpeskin..
Als het een koortslip is, helpt het bi mij om te smeren met Acliclovir, ofwel koortslipcreme. Daarnaast slik ik in die periode even extra zink en vitamine c. Weet niet zeker of dat wel echt helpt , maar de creme vind ik wel heel fijn
Antiviruscreme zou ik denken.
quote:Apollon schreef op zondag 06 juli 2014 12:55 Om het virus af te remmen: veel melkproducten eten en vooral kaas, roomboter, roomijs :-)

Afkomstig van geit zou nog beter zijn, jakkie dat moet ik weer zo min mogelijk nemen door psoriasis (al neem ik wel elke dag zuivel)
Er zijn lippleisters, doorzicgtige rondjes die je op een koortslip kunt plakken. Hiermee is het minde4 besmettelijk en ook minder zichtbaar voor mijn gevoel. In je mondhoek werkt het niet, maar op de rest van je lippen vind ik het verrassend goed werken.
Als ik een koortslip voel opkomen, gebruik ik gelijk mijn Herpotherm. Een paar keer achter elkaar gebruiken dan blijft de schade binnen de perken. Sinds ik nu een paar maanden iedere dag lysine slik, heb ik geen koortslip meer voelen opkomen en daarvoor was het bijna iedere week raak.

Nooit met je handen aan een koortslip zitten en mocht je dat onverhoopt wel gedaan hebben, gelijk goed handen wassen. En niemand zoenen, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend.
2 'eenvoudige' dingen:

- die pleisters van Compeed zijn echt goud waard. Ze zorgen dat je geen korstje krijgt waardoor het veel makkelijker en véél mooier heelt. Het is ook minder besmettelijk en je bent je ervan bewust als je er per ongeluk aanzit, wat ook het kans op besmetten verkleint.

- L-Lysine halen bij de natuurvoedingswinkel.

Daarnaast heb ik een Virulite, iets met straling, niet-goed-geld-terug. Ik heb die meer dan 1,5 jaar geleden gekocht, sinds die tijd nóóit meer een koortslip... alleen nu weer mijn eerste in 2 jaar.

En dus niet knuffelen/kussen, zéker niet met kleine kinderen... en niet aan je geslachtsdelen of wondjes komen. Goed handen wassen, zo vaak mogelijk.
Dubbelma, ik ben altijd bang dat die dingen nog meer aandacht trekken. Maar dat valt dus mee?
Ik heb ook de virulite. Daarmee gaat de koortslip veel sneller weg en krijg je bijna geen uitbraken meer.

Maar voor de eerste keer dat je een hebt, is het wellicht is een dure aankoop en zou ik kiezen voor zinkzalf oid.
Echinacea gaan slikken, helpt om je weerstand te verhogen. Consequent blijven slikken en je koortslippen verminderen in frequentie.

Bij mij van 4 in de maand naar 2 in het jaar.
never a failure, always a lesson
quote:Fiorah schreef op zondag 06 juli 2014 14:55 2 'eenvoudige' dingen:

- die pleisters van Compeed zijn echt goud waard. Ze zorgen dat je geen korstje krijgt waardoor het veel makkelijker en véél mooier heelt. Het is ook minder besmettelijk en je bent je ervan bewust als je er per ongeluk aanzit, wat ook het kans op besmetten verkleint.

- L-Lysine halen bij de natuurvoedingswinkel.

Daarnaast heb ik een Virulite, iets met straling, niet-goed-geld-terug. Ik heb die meer dan 1,5 jaar geleden gekocht, sinds die tijd nóóit meer een koortslip... alleen nu weer mijn eerste in 2 jaar.

En dus niet knuffelen/kussen, zéker niet met kleine kinderen... en niet aan je geslachtsdelen of wondjes komen. Goed handen wassen, zo vaak mogelijk.

Ahh thnx! Die pleisters haal ik mrgn gelijk!

Idd goed wassen ed. Maar wat gebeurd er als het per ongeluk wel in aanraking komt met je geslachtsdelen?
Echina! Check! Die zet ik op mijn lijstje, als slik ik ookal cranberry tegen blaasontsteking, visolie en gewone vitamine.. Mmm kan bijna het avond eten schrappen;)

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Ik heb nu bij nood apotheek aciclovir gekocht..
Nou ja ik weet niet hoe lenig jij bent, maar dat gebeurt niet zo snel automatisch lijkt me...

Gewoon zo min mogelijk aanzitten, veel je handen wassen, andere handdoek gebruiken voor je gezicht en dan is er allemaal niet zo veel aan de hand. En geen (zelf)bevrediging als je niet zeker weet dat je 30 seconden daarvoor goed je handen hebt gewassen met zeep...
Je ziet die pleisterjes echt niet. Ik vind het nog steeds fascinerend. Als je ze met wat voorzichtigheid plakt blijven ze de hele dag zitten.
Met die pleistertjes moet je trouwens wel zorgen dat je er meerdere bij je hebt. Ze blijven inderdaad vrij goed zitten, maar als ze eraf gaan, heb je gelijk geen 'beschermlaagje' meer omdat er dus geen korstje op komt. Dat doet wel echt zeer en gaat met 5 minuten al enorm branden, vind ik. Daarom zorg ik dat ik het doosje bij me heb, zodat ik ze altijd kan vervangen.
quote:Ephina schreef op zondag 06 juli 2014 12:50 Heb je trouwens echt een reden om te denken dat het herpes is? Ik ben er ook wel eens bang voor geweest na een rood tintelplekje, maar het was een opkomend puistje .Ik weet het niet zeker, het tintelde en nu lijkt het een schraal plekje met velletjes..
L-lysine slikken. Een hogere startdosering en daarna onderhoudsdosering. Dat is het enige dat mij echt helpt. Sterker nog, als ik dagelijks lysine gebruik, heb ik nooit koortslippen. Je mag het niet gebruiken tijdens zwangerschap.
Computer says nooooo
quote:masque schreef op 06 juli 2014 @ 15:13:

[...]

Idd goed wassen ed. Maar wat gebeurd er als het per ongeluk wel in aanraking komt met je geslachtsdelen?Dan krijg je herpes aan je genitaliën..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven