Gezondheid alle pijlers

Koortslip

29-11-2009 20:17 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond ben ik bij een vriendin met een baby van 4 maanden geweest. Vanmorgen werd ik wakker met een koortslip. Nu weet ik dat het heel gevaarlijk is voor baby's, maar wil niemand ongerust maken. Vinden jullie dat ik mijn vriendin moet bellen om te zeggen dat ze haar baby in de gaten moet houden of zal ik haar dan ontzettend ongerust maken?
Het is lief dat je zo bezorgd bent, maar als je gister nog geen koortslip had, is er volgens mij niks aan de hand. Een koortslip is alleen besmettelijk als er blaasjes zijn; het vocht dat daarin zit, bevat het herpesvirus dat zo gevaarlijk is voor baby's.
volgens google lijkt het risico het grootst te zijn in de eerste vier tot acht weken. verder:

Het virus is aanwezig in de blaasjes en de verse korstjes en kan door zoenen of ander lichaamscontact worden overgebracht. Wanneer de blaasjes en de korstjes verdwenen zijn kan er geen virus meer worden overgedragen.

Als je vandaag pas een blaas hebt, zul je gisteren nog niet besmettelijk zijn geweest.
Je vriendin opbellen om te vertellen dat je nu een koortslip hebt lijkt mij niet zo dramatische toch?

Als ik jou was zou ik het gewoon doen.
Vervelend. Heb je de baby gekust? Dat is volgens mij het besmettelijkst. Als je regelmatig een koortslip krijgt kun je veiligheidshalve beter geen kinderen jonger dan een jaar kusjes geven, ook al heb je op dat moment zelf geen koortslip.

Volgens mij is het wel het gevaarlijkst bij pasgeboren baby's.

Als je de baby gekust hebt, zou ik het wel even aan de vriendin vertellen. Anders niet, maar wel even deze week regelmatig bellen om terloops te vragen hoe het gaat en hoe het met de baby gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven