Gezondheid alle pijlers

Lactose intolerantie

02-01-2013 14:15 37 berichten
Iemand hier ervaring mee? Ik word van de week getest en dan weet ik zeker of ik het wel/niet heb. Deze week een eetdagboek bijgehouden om er achter te komen waar mijn klachen vandaan komen; duizelig, neiging tot flauwvallen, waas voor mn gezicht, algeheel gevoel van niet-blij zijn. Nu lijkt het iedere keer na het innemen van lactose (niet alleen gewone melk, maar ook koekjes of vleeswaren waar lactose in zit) te ontstaan. Kan dit zo 'n reactie op je lichaam hebben?? Ben benieuwd wat er uit de test komt!
Ik heb ook lactose intolerantie (aangeboren versie, voor 1 pannenkoek had ik vroeger 14 Kerutabs nodig) maar ik herken geen enkele klacht die jij hebt. Ik ben geen arts, maar is je vitamine B12 al gecontroleerd??
Alle reacties Link kopieren
Ik laat de laatste tijd dus al melkproducten staan, maar dan ga ik inderdaad proberen wat jij zegt Qwerttu, alles schrappen en dan lactosevrije melkproducten toevoegen. Dank je voor de tip!

Nee, Disolut heb ik nog niet geprobeerd. Oeh, proefmonsters zijn altijd fijn! Ik ga het ook bestellen. In je vorige reactie zei je dat de Extra Forte minder effect hadden, krijg je deze ook in het proefpakket of alleen de gewone?

@ Nina1966 Ja, ik bedoelde ook meer of ze kunnen testen of het toch een koemelkallergie is. Ik vroeg me af of het het waard is om te laten testen.
Ik zie de waarde niet in van een test uitslag. Of je nu wel of niet positief test maakt totaal niet uit voor hoe je je voelt. Stel de test wijst uit dat je géén koemelk allergie hebt. Ga je het dan toch innemen ondanks dat je hebt gemerkt dat je je zonder beter voelt? Nee toch. Heb blijft een kwestie van uitproberen.
Als kind getest en ik had het. Ook mijn klachten komen totaal niet over heen met wat jij noemt.

Ik bleek later ook pds te hebben. De lactose intolerantie is gelukkig heel wat minder geworden in de loop der jaren en ik kan er aardig wat van hebben.

Wel op letten dat ik niet te veel neem dan krijg ik er wel veel last van.
Heel vaak worden koemelkallergie en lactose intolerantie met elkaar verward. Een Koemelkallergie (=melkeiwit) kan je overheen groeien en kan dus minder worden.

Bij lactose intolerantie (=melksuikers) ontbreekt het enzym lactase, waardoor melksuikers niet kunnen worden verteerd. Dit enzym krijg je niet meer terug, je kunt hier dus niet overheen groeien of minder last van krijgen.
Nina, lactose-intolerantie kan juist vrij eenvoudig aangetoond worden, met behulp van een waterstof-ademtest.

Lievie, hier in principe ook een lactosevrij (lactose-arm) dieet voor mijn dochter. Maar de juf heeft inderdaad voor traktaties een blikje disolut in haar la en ook op feestjes geef ik het mee. Ik slik zelf dagelijks medicijnen met lactose (kan helaas niet anders) en voor de rest doe ik het ook gewoon lactosevrij. Alleen als ik uit eten ga, slik ik disolut voor de zekerheid.
quote:qwerttu schreef op 03 januari 2013 @ 18:23:

Nina, lactose-intolerantie kan juist vrij eenvoudig aangetoond worden, met behulp van een waterstof-ademtest.

.De H2 ademtest is voor fructose intolerantie, niet voor lactose intolerantie.
Ga jij ze dat even vertellen bij het gastrolab en bij de maag-lever-darm-stichting?

http://www.gastrolab.nl/d ... -ademtest-artseninfo.html

http://www.mlds.nl/ziekte ... se-intolerantie/diagnose/
Qwerttu goede tip. Ga eens testen of het werkt bij haar en dan inderdaad mee naar school gaan geven.

Ik moet zeggen dat ik het knap vind hoe ze er tot nu toe mee omgaat. Net ergens met haar wezen drinken, ze wilde eigenlijk chocolademelk, maar kon vervolgens zelf benoemen dat ze dat beter niet kon doen omdat ze dan buikpijn kreeg. In de supermarkt is soms nog lastig, met name in veel populaire koekjes zit melk. Ik biedt veel alternatieven een maak veel moet het samen zelf, dat helpt wel.
Zo pak ik het ook aan, Lievie. Hoe oud zijn jouw kinderen? Mijn dochter is 5, ze snapt het steeds beter.
Ik zie nu dat de laatste zin erg krom is, sorry, typ op en tablet die denk dat hij zelf kan denken. Dochter is 4 trouwens. Qwerttu hoe oud was je dochter toen je er achter kwam?

Zoon is nog erg jong, hij is pas 1, dus zal straks niet beter weten. Maar wel allemaal aangeboren erfelijk dus. Was fijn geweest als we het iets eerder hadden geweten, had de babytijd een stuk meer relaxed geweest denk. Man geeft ook aan dat zijn leven iets makkelijker zou zijn geweest als ze er als kind al achter waren geweest.
We zijn met mijn dochter van baby af aan al aan het rommelen. De allergoloog vermoedt dat er bij dochter sprake is geweest van koemelkallergie (vanwege de manier van provoceren en het feit dat ze van moedermelk geen buikpijn en spuitluiers kreeg), wat over gegaan is en van lactose-intolerantie wat juist na de babytijd is opgebouwd. Op een bepaald moment kon ze wel tegen lactosevrije melk en kaas bijvoorbeeld, terwijl dat eerder wel problemen gaf.

Maar goed, wat nou wat was, is uiteindelijk een beetje lood om oud ijzer. Melkvrij zijn we intussen vijf jaar en dat gaat gewoon goed. Wij bakken ook veel zelf en de rest lossen we op met een pilletje (of een incidentele keer buikpijn, als ze bijvoorbeeld té graag iets wil waar ze buikpijn van krijgt. Een chocolade-sint of -paashaasje ofzo, wat er natuurlijk nooit in pure chocolade is.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven