Gezondheid alle pijlers

Leesbril

15-12-2013 13:44 26 berichten
Ik had altijd heel goede ogen (zicht 120-150%) maar de laatste maanden merk ik dat het hard achteruit gaat. Ik moet me echt inspannen als ik in bed nog op mijn telefoon wil kijken (spelletjes ) of in de supermarkt de etiketten lezen. Zo af en toe leen ik wel eens de leesbril van mijn vriend als ik iets wil lezen. Ik overweeg dus om een leesbril aan te schaffen, maar vraag me af of ik daarvoor niet te jong ben (41). Mijn ouders hadden pas na hun 50e een leesbril, en mijn vriend was 45 toen hij hem (dit jaar) kreeg.

Hoe oud waren jullie toen je je eerste leesbril kocht? Ik ben wel van plan om er eentje op maat te laten maken omdat ik ervoor verzekerd ben en heb gelezen dat de goedkope kruidvat- en hemabrilletjes niet altijd goed zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn eerste leesbril op mijn veertigste gekocht.

Gewoon idd naar een opticien gaan en die je ogen laten testen, want het kan ook zijn dat je een kwart of halve cilinder erbij moet.
41 is inderdaad wel aan de jonge kant. Even naar de opticien? Ik was eind 40 toen in mijn eerste leesbril nodig had.
ik zou even langs de oogarts gaan.

af en toe je ogen laten checken kan zeker geen kwaad, ze meten dan ook de druk enzo.
Jong bestaat niet zegt mijn opticiën. Ga eens even bij een opticiën langs, dan kan die je adviseren. Vindt die het nodig dat de oogarts kijkt, dan zal hij dat adviseren. "Even naar de oogarts" is onzin en kan gelukkig ook niet zonder verwijzing.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 15 december 2013 @ 14:05:

Jong bestaat niet zegt mijn opticiën. Ga eens even bij een opticiën langs, dan kan die je adviseren. Vindt die het nodig dat de oogarts kijkt, dan zal hij dat adviseren. "Even naar de oogarts" is onzin en kan gelukkig ook niet zonder verwijzing.Een jaar geleden ben ik eens geweest en ik zat toen op +0,5. Inmiddels vermoed ik dat daar wel een half puntje bij is gekomen. Maar ik zie toch zelden 'zulke jonge mensen' met een leesbril. Ik wil er een aan een koordje en dan ben je toch ineens een oudere dame
Ja, dat is effe slikken.

Schrale troost: ik ben ongeveer tien jaar jonger dan jij en ik moet er ook aan geloven waarschijnlijk.
Sinds anderhalf jaar heeft mijn bril een leesgedeelte. Gelukkig niemand die het ziet, want een bril had ik dus al :-D

Ik word over een paar maanden 43.

Toen ik op m'n 39ste klaagde over slecht kunnen lezen, wilde de opticien er nog niet aan. Vond het nog te vroeg.

Rond m'n 40,5 mocht het dus wel.

Veel meer ontspannen kijken nu.
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Ik was ook ongeveer 40/41 toen ik begon met een leesbril. Wel lullig want dan merk je dat je ouder wordt, maar ook wel fijn om opeens alles weer goed te kunnen zien.
Hier gewoon goedkope leesbrilletjes van een euro. Heb er een stuk of tien verspreid door huis/in tassen liggen.

Ben nu 50. Kocht mijn eerste leesbril denk ik een jaar of drie terug. Een plus 1 variant. Het begon er mee dat ik de kleine lettertjes op de vit potten niet kon lezen. Nu is dat bij het kruidvat handig want daar hebben ze waarschijnlijk niet voor niets de leesbrillen tegenover de vitamines gezet. Maar voor thuis bij het lezen van tijdschriften bij geen natuurlijk daglicht was het toch ook wel lekker.

Inmiddels zit ik met een plus twee bil voor de computer.
Na je 40e kunnen je ogen achteruitgaan, ik loop al jaren met een leesbrilletje aan een kettinkje, anders ben ik het om de haverklap kwijt. Als ik het ding vergeet ben ik in de supermarkt een volslagen analfabeet, kan vrijwel geen enkel etiket lezen omdat mijn armen dan te kort zijn.
verba volant, scripta manent.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 15 december 2013 @ 14:05:

Jong bestaat niet zegt mijn opticiën. Ga eens even bij een opticiën langs, dan kan die je adviseren. Vindt die het nodig dat de oogarts kijkt, dan zal hij dat adviseren. "Even naar de oogarts" is onzin en kan gelukkig ook niet zonder verwijzing.

als je merkt dat er iets verandert, vind ik dat geen onzin om je ogen eens te laten controleren.

de oogarts meet ook de oogdruk, dat doet een opticien niet (hier toch niet)

hier in België kan je trouwens gewoon zonder verwijzing naar de oogarts.

hier lees je ook waarom het nuttig kan zijn om vanaf 40 jaar je af en toe te laten controleren.

http://www.gezondheid.be/ ... seaction=art&art_id=14820
Een goede opticien waar ook een optometrist in dienst is , meet ook de oogdruk. En in Nederland heb je echt een verwijzing nodig anders krijg je geen afspraak bij een oogarts.
quote:betjebig schreef op 15 december 2013 @ 14:08:

[...]

Een jaar geleden ben ik eens geweest en ik zat toen op +0,5. Inmiddels vermoed ik dat daar wel een half puntje bij is gekomen. Maar ik zie toch zelden 'zulke jonge mensen' met een leesbril. Ik wil er een aan een koordje en dan ben je toch ineens een oudere dame

Ik was 42 en heb +1 en 1.5

Het werd echt een probleem dat mijn armen te kort waren.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Mijn armen zijn nog niet echt te kort, maar ik moet wel vaak onder een lamp gaan staan om het te kunnen lezen. En sommige dingen lukken echt niet, kleine lettertjes op een donkere ondergrond bijvoorbeeld.
quote:single-lady schreef op 15 december 2013 @ 15:13:

Een goede opticien waar ook een optometrist in dienst is , meet ook de oogdruk.

oh, ok.

hier niet.
quote:aliva schreef op 15 december 2013 @ 14:56:

[...]

als je merkt dat er iets verandert, vind ik dat geen onzin om je ogen eens te laten controleren.

de oogarts meet ook de oogdruk, dat doet een opticien niet (hier toch niet)

hier in België kan je trouwens gewoon zonder verwijzing naar de oogarts.

Ah oké, je woont in België. In Nederland kun je niet zo maar naar de oogarts. Als je klachten hebt ga je naar de opticiën of huisarts. De opticiën kan ook de oogdruk meten en verwijst je bij twijfel naar de huisarts. Als de huisarts twijfels heeft verwijst hij je naar de oogarts.
Mijn opticien meet de oogdruk en kan zelfs een scan van het netvlies maken. Verder deskundig genoeg om mij door te sturen naar de oogarts.

Twee van zijn werknemers zijn ook opthometrist en werken ook 2 dagen in het ziekenhuis bij de oogarts en doen daar oogmetingen. Ik ga liever naar de opticien dan naar het ziekenhuis. Bij de opticien krijg ik tenminste nog een kopje koffie, geen wachttijd wanneer ik een afspraak heb en tijd genoeg om alles duidelijk uit te leggen.

Omdat ik buiten een forse bijziendheid, en cilinder ook een te hoge oogdruk en staar heb, ben ik ook onder controle bij de oogarts. Maar dat beperk ik tot het minimum.

Extra voordeel,, bezoek aan de oogarts gaat van je eigen risico af, de opticien niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hier een half jaar geleden naar de opticien gegaan (ben 43) en die heeft me aangeraden een goedkoop leesbrilletje bij het kruidvat te halen.. Zo gezegd, zo gedaan.. Werkt prima. Ik zet hem niet standaard op, maar zowel thuis als op het werk een brilletje onder handbereik liggen..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Ik begon net zoals jij, armen nog niet te kort, maar sommige dingen lukten niet meer. Met name draad door de naald doen, en omdat handwerken mijn hobby is werd dat lastig. Ik was dus veertig of één en veertig toen ik voor het eerst een 'lees'bril kreeg voor handwerken. Bij de Pearle vandaan.

Nu twee jaar geleden gingen mijn ogen hard achteruit en wilde ik die bril ook op bij het boodschappen doen etc. Ben toen bij een opticien gekomen die een optometrist in diens had. Goed en degelijk onderzoek gehad, veel langer dan bij de Pearle. Ik had ongeveer +1.25 nodig.

Ik wilde graag een multifocale bril met onderin leessterkte en bovenin vensterglas omdat ik de bril eigenlijk de hele dag op wilde.

Deze optometrist raadde me één lens aan met plussterkte in mijn dominante oog. Je kijkt dan de hele dag door deze leeslens met je ene oog en met je andere kijk je gewoon. Het duurt even maar je hersenen gaan leren om te lezen met je ene oog en in de verte te kijken met je andere. Opbouwen kostte heel veel moeite en op dag tien wilde ik dat ik er nooit aan begonnen was. Maar ik heb doorgezet! Na ongeveer een maand, kenden mijn hersenen het trucje en nu ben ik er zo blij mee. Inmiddels wel een iets sterkere lens en dus weer even moeten aanpassen. Ik kan gewoon alles weer lezen wat ik eerst ook kon. Heb altijd de juiste sterkte paraat. Bril wordt niet vies, beslaat niet. Ik zie alleen maar voordelen.

Heb er wel een brilletje uit de supermarkt bij, want ik kan de lens niet schoonmaken zonder bril. Het is een heel verhaal geworden, maar als je nog vragen hebt stel ze gerust! Ik zou het echt iedereen aanraden!
quote:sandt schreef op 15 december 2013 @ 19:51:

Ik begon net zoals jij, armen nog niet te kort, maar sommige dingen lukten niet meer. Met name draad door de naald doen, en omdat handwerken mijn hobby is werd dat lastig. Ik was dus veertig of één en veertig toen ik voor het eerst een 'lees'bril kreeg voor handwerken. Bij de Pearle vandaan.

Nu twee jaar geleden gingen mijn ogen hard achteruit en wilde ik die bril ook op bij het boodschappen doen etc. Ben toen bij een opticien gekomen die een optometrist in diens had. Goed en degelijk onderzoek gehad, veel langer dan bij de Pearle. Ik had ongeveer +1.25 nodig.

Ik wilde graag een multifocale bril met onderin leessterkte en bovenin vensterglas omdat ik de bril eigenlijk de hele dag op wilde.

Deze optometrist raadde me één lens aan met plussterkte in mijn dominante oog. Je kijkt dan de hele dag door deze leeslens met je ene oog en met je andere kijk je gewoon. Het duurt even maar je hersenen gaan leren om te lezen met je ene oog en in de verte te kijken met je andere. Opbouwen kostte heel veel moeite en op dag tien wilde ik dat ik er nooit aan begonnen was. Maar ik heb doorgezet! Na ongeveer een maand, kenden mijn hersenen het trucje en nu ben ik er zo blij mee. Inmiddels wel een iets sterkere lens en dus weer even moeten aanpassen. Ik kan gewoon alles weer lezen wat ik eerst ook kon. Heb altijd de juiste sterkte paraat. Bril wordt niet vies, beslaat niet. Ik zie alleen maar voordelen.

Heb er wel een brilletje uit de supermarkt bij, want ik kan de lens niet schoonmaken zonder bril. Het is een heel verhaal geworden, maar als je nog vragen hebt stel ze gerust! Ik zou het echt iedereen aanraden!Herkenbaar, ik ben van de week 10 minuten bezig geweest om een draad door de naald (met groot oog notabene) te krijgen. Ik zie overigens niet op tegen een bril en zoek gewoon een kek modelletje uit. Dat met die lens is wel heel apart, daar heb ik nooit van gehoord. Waarom heeft je opticien daarvoor gekozen?
quote:betjebig schreef op 15 december 2013 @ 21:37:

[...]

Herkenbaar, ik ben van de week 10 minuten bezig geweest om een draad door de naald (met groot oog notabene) te krijgen. Ik zie overigens niet op tegen een bril en zoek gewoon een kek modelletje uit. Dat met die lens is wel heel apart, daar heb ik nooit van gehoord. Waarom heeft je opticien daarvoor gekozen?Ik heb er natuurlijk zelf voor gekozen, opticien bood het aan omdat ik multifocaal wilde met vensterglas voor de bovenkant. Én ik gaf aan helemaal geen bril te willen, ik zag erg op tegen alle ongemakken van een bril. Hij stelde dit voor, en ik mocht het één maand gratis uitproberen. Die kans heb ik genomen, kon na die maand altijd nog voor de bril gaan, maar ben nu al twee jaar heel gelukkig met de lens.
Realiseer je wel dat wanneer je voor de optie 1 oog voor dichtbij en 1 oog voor veraf dat je minder goed diepte ziet, afstanden kan inschatten etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik was 38
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:hamerhaai schreef op 15 december 2013 @ 21:48:

Realiseer je wel dat wanneer je voor de optie 1 oog voor dichtbij en 1 oog voor veraf dat je minder goed diepte ziet, afstanden kan inschatten etc.Klopt, maar dat nadeel vind ik verwaarloosbaar, zeker door het voordeel van geen bril. Voorlopig dan, want qua sterkte is het niet mogelijk zo een heel grote sterkte te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven