Gezondheid alle pijlers

Lenzen..

06-04-2016 17:37 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag ineens dat in de categorie Zien niets gepost of beantwoord werd zo ongeveer, dus ook even in deze categorie:

Hallo!

Bijna negen jaren heb ik (zachte hydrogel) lenzen gedragen. Ik had droge ogen, maar het was te doen. Af en toe even druppelen en dan ging het wel goed. Helaas had ik er de laatste tijd steeds meer last van, vooral in ruimtes met wat airco moest ik echt blijven knipperen om ze in te houden. Lang achter een beeldscherm zitten was bijna niet meer te doen. Afgelopen winter ging ik naar een warm land op reis. Hier werd het echt een drama. Ik had enorm zere ogen, m'n ogen voelden aan alsof de lenzen er gewoon ingebrand waren. Knipperen, knipperen, knipperen moest ik om ze in te kunnen houden.. Bij thuiskomst begon mijn oog heel rood en klein te worden, het leek op een beginnende ontsteking. Gelijk naar een goede opticien gegaan, eentje waar een optometrist werkzaam is. Deze maakte tijdens het onderzoek al allerlei afkeurende geluidjes en gebood me om ze een week helemaal uit te laten. Na een week mijn bril gedragen te hebben (dit was een ware straf, nooit eerder gedaan!) ging ik vol goede moed naar de opticien terug. Helaas kwam teleurstelling nr. 2 hier. Bril weer op en lenzen nog een maand in. Inmiddels is ook deze maand voorbij en had ik vanmiddag weer een afspraak. De "break up time" (BUT) is nog steeds zeer slecht, beter gezegd: precies even slecht als dat het was. Mijn hoornvlies heeft ernstig zuurstoftekort en lenzen zijn uit den boze. Mijn laatste sprankje hoop werd me ontnomen toen hij erbij vertelde dat ook laseren dan zeker geen optie was. Ik kan nu pas over een hele tijd weer laten testen, maar om eerlijk te zijn ben ik mijn hoop verloren! Ik heb echt een hekel aan een bril en zou al zielsgelukkig zijn als ik twee keer per maand mijn lenzen weer een paar uurtjes in mag. Ik mis mijn lenzen gigantisch, nu al! Ik ben heel benieuwd of er meer mensen dezelfde ervaring als mij hebben. Hoe hebben jullie dit alles ervaren? Hebben jullie een oplossing kunnen vinden, wat was bij jullie de oorzaak etc.?
Ik zou ook niet blij zijn als ik geen lenzen meer mocht dragen maar jij klinkt wel erf dramatisch. Wees blij dat je ogen nog gezond genoeg zijn. Je went heus wel weer aan je bril!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ik heb -13 en zou hetzelfde hebben in jouw situatie. Maar mocht die bril de enige optie zijn, dan is het maar zo. Sterkte met de acceptatie. Het is niet leuk, maar went uiteindelijk wel denk ik.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:Monatala schreef op 06 april 2016 @ 17:42:

Ik zou ook niet blij zijn als ik geen lenzen meer mocht dragen maar jij klinkt wel erf dramatisch. Wees blij dat je ogen nog gezond genoeg zijn. Je went heus wel weer aan je bril!

Ik zou er ook een drama van maken, ik vind het verschrikkelijk om een bril te moeten dragen. Dan wil ik het liefst de deur niet uit. Daarnaast zie ik met een bril echt minder goed (zware sterkte, dus alles buiten de bril valt weg en ook mijn cilinder is beter te corrigeren met lenzen).

TO, zijn alle lenzen nu uit den boze? Harde ook?

Ben je al bij een oogarts geweest ook?
Als je een sterke minsterkte hebt (plussterkte weer ik niet) is het inbrengen van een kunstmatige lens misschien een optie? Even bij je oogarts vragen misschien? Bij mij zou dat de enige optie zijn, apart van lenzen, maar ik heb te weinig ruimte dus ik zit nu vast aan lenzen en bij nood mijn bril..
Ik zou er ook ziek van zijn hoor. Ik heb al sinds mijn 16e (harde) lenzen en heb best een aardig tijdje gesukkeld. Zijn nachtlenzen misschien een optie voor je? Ik weet niet of dat mogelijk zou zijn, maar dat zou ik zeker even navragen.
Als ik jou was zou ik mij laten doorverwijzen naar een oogarts. Die kunnen altijd nog meer zien en met een oplossing komen dan een opticien.
quote:Monatala schreef op 06 april 2016 @ 17:42:

Ik zou ook niet blij zijn als ik geen lenzen meer mocht dragen maar jij klinkt wel erf dramatisch. Wees blij dat je ogen nog gezond genoeg zijn. Je went heus wel weer aan je bril!Duidelijk iemand die nog niet in deze situatie gezeten heeft, ik ben in ieder geval blij voor jou!
quote:S0LEIL schreef op 06 april 2016 @ 17:48:

[...]

Ik zou er ook een drama van maken, ik vind het verschrikkelijk om een bril te moeten dragen. Dan wil ik het liefst de deur niet uit. Daarnaast zie ik met een bril echt minder goed (zware sterkte, dus alles buiten de bril valt weg en ook mijn cilinder is beter te corrigeren met lenzen).

TO, zijn alle lenzen nu uit den boze? Harde ook?

Ben je al bij een oogarts geweest ook?Ja ik heb het zelfde, als ik bijvoorbeeld de trap afloop, kijk ik onder mijn bril door, waardoor ik de trap niet eens kan zien. En ook ik heb cilinder, wat in een bril inderdaad minder goed te corrigeren is! Bovendien zit het ook nog eens niet lekker en voel ik me erg afhankelijk van de bril. Als ik ergens ben en hij zou kapot gaan of van mijn neus getrokken worden, zie ik niets meer en dat is ook een onprettig gevoel! Harde lenzen moet ik nog navragen, ik heb er vanmiddag heel niet aan gedacht om naar die optie te vragen, maar ik verwacht dat hij het wel benoemd zou hebben als het een optie was. Maar tis nog wel even het navragen waard! Ik heb aanstaande vrijdag een afspraak bij mijn huisarts, waarbij ik om een verwijsbrief voor de oogarts ga vragen!
quote:defyinggravity schreef op 06 april 2016 @ 18:07:

Als je een sterke minsterkte hebt (plussterkte weer ik niet) is het inbrengen van een kunstmatige lens misschien een optie? Even bij je oogarts vragen misschien? Bij mij zou dat de enige optie zijn, apart van lenzen, maar ik heb te weinig ruimte dus ik zit nu vast aan lenzen en bij nood mijn bril..Ik heb veel min ja! Een kunstmatige lens? Ik ken dit helemaal niet, ik ga dit eens even op zoeken. Vervelend dat het bij jou niet kan!
quote:Joni_de_tweede schreef op 06 april 2016 @ 18:11:

Ik zou er ook ziek van zijn hoor. Ik heb al sinds mijn 16e (harde) lenzen en heb best een aardig tijdje gesukkeld. Zijn nachtlenzen misschien een optie voor je? Ik weet niet of dat mogelijk zou zijn, maar dat zou ik zeker even navragen.Dank voor de tip! Ook dit ga ik navragen! Alle opties zijn welkom, haha.
quote:fasjon schreef op 06 april 2016 @ 18:12:

Als ik jou was zou ik mij laten doorverwijzen naar een oogarts. Die kunnen altijd nog meer zien en met een oplossing komen dan een opticien.Goede tip! Inmiddels een afspraak bij de huisarts gemaakt om een verwijsbrief te vragen.
kom op, zo erg is een bril nu echt ook weer niet. er zijn onwijs leuke modellen.

Ik heb ook -11 met cilinder. Soms draag ik een bril, en af en toe lenzen. Ik heb jaren geen lenzen gedragen omdat ik ze niet meer kon verdragen. Nu gaat het wel. Maar persoonlijk vind ik een bril echt fijner dan lenzen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:fasjon schreef op 06 april 2016 @ 18:12:

Als ik jou was zou ik mij laten doorverwijzen naar een oogarts. Die kunnen altijd nog meer zien en met een oplossing komen dan een opticien.Ze is behandeld door een optometrist. Dat is niet te vergelijken met een opticiën. Een optometrist heeft een gedegen hbo-scholing achter de rug en werkt doorgaans nauw samen met een oogartsenpraktijk.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
quote:hamerhaai schreef op 06 april 2016 @ 18:31:

kom op, zo erg is een bril nu echt ook weer niet. er zijn onwijs leuke modellen.

Ik heb ook -11 met cilinder. Soms draag ik een bril, en af en toe lenzen. Ik heb jaren geen lenzen gedragen omdat ik ze niet meer kon verdragen. Nu gaat het wel. Maar persoonlijk vind ik een bril echt fijner dan lenzen.Haha, niet als je zo'n rond gezicht hebt, haha! En mijn neus voelt zich ook niet helemaal gelukkig onder de 'brug'(?) van de bril! Hoe kan het dat je de lenzen nu wel weer af en toe kunt verdragen? Omdat je ogen tot rust zijn gekomen door je bril?
quote:Brilmeisje schreef op 06 april 2016 @ 18:20:

[...]

Duidelijk iemand die nog niet in deze situatie gezeten heeft, ik ben in ieder geval blij voor jou!Ik wel, kan na een dubbele hoornvlies ontsteking (keratitus bullosa) ook geen lenzen meer in wegens te droge ogen. Ik kan je vertellen die hoornvlies ontsteking was de hel qua pijn ( en ik heb een 10 ponder op de wereld gezet) heb een week niets kunnen zien en 2 weken wazig. En nee, ik vind mezelf ook niet leuk met bril en zie ook met lenzen (cilinder) beter maar na dit akkefietje ben ik blij dat ik nog zie. Vraag inderdaad na van die nachtlenzen, is misschien een optie voor je en anders zoek goed naar een toffe bril, die zijn er..echt!!
If you can't make it good, at least make it look good. (Bill Gates)
Zou dat ook heel vervelend vinden als ik geen bril zou kunnen dragen. Ik kijk steeds tegen het montuur aan waardoor ik gedeelten van mijn omgeving niet zie. En op de fiets in de regen is ook écht niet handig. Dan zie je toch ook niets meer?

Goed dat je naar de huisarts gaat, ik zou ook willen uitsluiten dat ik geen genezingsmethode mis. Het zijn toch je ogen.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Hier iemand met ervaring met kunstlenzen!

Ik had een nogal hoge minsterkte, met daarbij een heel hoge cylindersterkte. Met harde lenzen kon dat redelijk gecorrigeerd worden, maar die verdoeg ik niet meer. Met de bril altijd veel vertekening, dus ook geen goed zicht.

Laseren kon niet vanwege de sterke afwijkingen. Toen waren er nog 2 opties: een contactlens implanteren, maar dat kon ook niet omdat mijn voorste oogkamer ( waar zo'n lens ingaat) te klein is.

De laatste optie was een staaroperatie, waarbij mijn eigen ooglenzen vervangen werden door lenzen op sterkte. In mijn geval moesten die lenzen speciaal voor mij gemaakt worden, maar ze bestaan ook in standaardsterktes.

Ik ben er heel blij mee! Ik kan goed zien, beter dan met een bril mogelijk was. Alleen nog een leesbril nodig, maar dat hoort bij de leeftijd, vind ik geen probleem.
quote:MonkeyTown schreef op 06 april 2016 @ 18:59:

[...]

Ik wel, kan na een dubbele hoornvlies ontsteking (keratitus bullosa) ook geen lenzen meer in wegens te droge ogen. Ik kan je vertellen die hoornvlies ontsteking was de hel qua pijn ( en ik heb een 10 ponder op de wereld gezet) heb een week niets kunnen zien en 2 weken wazig. En nee, ik vind mezelf ook niet leuk met bril en zie ook met lenzen (cilinder) beter maar na dit akkefietje ben ik blij dat ik nog zie. Vraag inderdaad na van die nachtlenzen, is misschien een optie voor je en anders zoek goed naar een toffe bril, die zijn er..echt!!Dank voor je reactie! Klinkt heftig zeg, zo'n dubbele hoornvliesontsteking, brrr! Ja of nachtlenzen een optie zijn ga ik zeker onderzoeken. En anders maar op zoek naar een mooiere bril, inderdaad!
quote:VivaFleur schreef op 06 april 2016 @ 19:03:

Zou dat ook heel vervelend vinden als ik geen bril zou kunnen dragen. Ik kijk steeds tegen het montuur aan waardoor ik gedeelten van mijn omgeving niet zie. En op de fiets in de regen is ook écht niet handig. Dan zie je toch ook niets meer?

Goed dat je naar de huisarts gaat, ik zou ook willen uitsluiten dat ik geen genezingsmethode mis. Het zijn toch je ogen.Ik ken de struggles, een bril is gewoon echt best vervelend! Ja precies, voordat ik er vrede mee heb wil ik toch zeker álle opties onderzocht hebben. Dank voor je reactie!
quote:Renkie57 schreef op 06 april 2016 @ 20:04:

Hier iemand met ervaring met kunstlenzen!

Ik had een nogal hoge minsterkte, met daarbij een heel hoge cylindersterkte. Met harde lenzen kon dat redelijk gecorrigeerd worden, maar die verdoeg ik niet meer. Met de bril altijd veel vertekening, dus ook geen goed zicht.

Laseren kon niet vanwege de sterke afwijkingen. Toen waren er nog 2 opties: een contactlens implanteren, maar dat kon ook niet omdat mijn voorste oogkamer ( waar zo'n lens ingaat) te klein is.

De laatste optie was een staaroperatie, waarbij mijn eigen ooglenzen vervangen werden door lenzen op sterkte. In mijn geval moesten die lenzen speciaal voor mij gemaakt worden, maar ze bestaan ook in standaardsterktes.

Ik ben er heel blij mee! Ik kan goed zien, beter dan met een bril mogelijk was. Alleen nog een leesbril nodig, maar dat hoort bij de leeftijd, vind ik geen probleem.Dank voor het delen van je ervaring! Klinkt als een behoorlijke zoektocht die je hebt afgelegd, maar toch de juiste oplossing weten te vinden, super! Ik hoop dat ik dat over een tijd ook kan zeggen! Met het implanteren van lenzen en staaroperaties ben ik niet bekend, maar ook dit ga ik zeker even opzoeken : -)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven