Gezondheid alle pijlers

Leven met allergieën

16-07-2013 22:32 519 berichten
Dit topic is bedoeld voor mensen die zelf of in hun gezin te maken hebben met mensen met allergieën. Een topic om ervaringen uit te wisselen, elkaar tips te geven, om af en toe te klagen als je weer eens in zes pannen tegelijk staat te roeren en ook om elkaar een hart onder de riem te steken als het even tegen zit. Het is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met aanpassingen in het eetpatroon.

Edit: omdat bleek dat er eigenlijk veel meer tips en ervaringen worden beschreven dan alleen over eten is de titel aangepast in 'leven met allergieen" en is het topic verplaatst naar de pijler gezondheid.
Reglisse, nog één vraagje, Jou schoonzus, krijgt zij ook dezelfde symptomen als mij? eerst iets in de keel, daarna koorts en overgeven en daarna galbulten? Dit gebeurd mij dus, en het ergste is: ik heb mede door mijn allergieën dus emotofobie: = overgeef-fobie omdat ik mij letterlijk leeg kots na een verkeerd product.

Alvast bedankt voor je reactie!
Heel even snel want ik zit bij mijn ouders en reageer op telefoon.

Biba: woon jij in Tukkerland?

Zpryte: word je niet gewoon doorverwezen via de huisarts? Zo is het bij mij gegaan en ik kon binnen twee weken terecht. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat je geen voedselallergie hebt.
Alle reacties Link kopieren
Elke, woon niet in Tukkerland hoor! Hoe mijn zoon aan die uitspraak komt, geen idee haha. Verder spreekt hij redelijk accentloos. Ben wel geboren en opgegroeid in Overijssel, maar niet zo oostelijk. Woon nu in de Randstad (Zuid Holland).

Somidi, wat fijn dat je chocolade hebt kunnen vinden! Ben zelf niet zo'n chocolade eter maar snap dat je het gemist hebt.

Zpryte, geen ervaring met allergologen, sorry. Hoop dat je een goeie vindt.

Lien, heb je al iets? Heb aan je gedacht. Hoop alles goed met meisje.

Hier alles goed. Genieten van een heerlijk rustig weekend zonder afspraken. Dat is lang geleden. September en oktober zijn hier altijd superdruk met familiebijeenkomsten, verjaardagen etc. Maar nu dus heerlijk niets. En morgen weg voor een paar dagen, heerlijk. Moet wel aan de studie dus laptop en boeken mee, maar toch ook relaxt.
Biba: hahaha dan is het nog leuker! En het is natuurlijk een prachtig accent he!! En misschien ook wel jammer, anders had ik het meest geweldige restaurant voor je gehad.

Lien: ik was ook benieuwd hoe het bij jullie is?

Vandaag met mijn vader naar de voetbal geweest en heb een mars 'gekregen'. Net als vroeger. Zo grappig dat dat soort dingen ineens weer kunnen.
Lien, wat erg. Ik hoop dat je medicatie hebt weten te krijgen.

SoMiDi: mijn schoonzus gaat geloof voor zover ik weet niet overgeven. Zij zwelt helemaal op als ze ook maar iets van noten binnenkrijgt en haar huid krijgt blaren waar ze de noten heeft aangeraakt (haar keel kan ook vol blaren zitten). Geen idee of ze daarna ook galbulten of koorts krijgt, het opzwellen is het opvallendste symptoom. Wat denk ik wel uitmaakt is dat ze de allergie al van jongs af aan heeft en er dus helemaal aan gewend is. Ze kan er ook wel om lachen (plaatste bijvoorbeeld laatst een foto van haarzelf met een opgezwollen gezicht met dichtzittende ogen op facebook).

Niet alle producten met een waarschuwing bevatten dus ook echt noten, anders had ze dat echt wel gemerkt. Heeft je allergoloog gezegd dat je ook echt al die producten met erop "kan sporen bevatten van" moet mijden? Misschien de moeite waard om advies of ervaringen van anderen te zoeken via de patientenvereniging?

Fijn dat je chocola hebt gevonden die kan! Altijd fijn. Misschien kun je kijken of er ook een productenlijst van het voedingscentrum is voor notenallergie?
Medicare gisteren ontvangen. Maar is niet juiste dosering. Apotheker is fijn op vakantie en liet gisteren per sms weten morgen na te kijken of dosering (mijn berekening) klopt.... Eikel!

Klachtenprocedure start deze week.
quote:lienepiennetje schreef op 21 oktober 2013 @ 13:48:

Medicare gisteren ontvangen. Maar is niet juiste dosering. Apotheker is fijn op vakantie en liet gisteren per sms weten morgen na te kijken of dosering (mijn berekening) klopt.... Eikel!

Klachtenprocedure start deze week.Jezus wat een gedoe. Ik zou toch ook eens overwegen om de hele boel openbaar te maken hoor! Het gaat hier niet om 'vergeten koekjes voor bij de koffie',
Nou ja zeg, dat is echt niet te geloven.

Is het spul langer houdbaar? Dan zou ik overwegen binnenkort alvast de volgende dosis te gaan bestellen bij je nieuwe apotheek. Even testen of het daar wel goed gaat en je noodvoorraad aanvullen. Of mag dat niet van de verzekering?
quote:bibaatje schreef op 18 oktober 2013 @ 18:55:

Echt erg Lien!! Hoop dat het goedkomt!!

Reisa veel plezier. Wij gaan maandag voor een midweekje weg. Lekker kneuterig naar een roompot huisje. Met tropisch bad op het park. Echt zin in. Man heeft wel iets vervelends; een flinke ontsteking in zijn lies. Ze dachten eerst liesbreuk maar dat is het toch niet. Hij kan bijna niet lopen zonder pijnstillers. Weekje rust zal hem ook goed doen dus.

Zoon gaat als een speer. Uitslag bijna helemaal weg gelukkig. Hij kletst steeds meer, zo gezellig. Nieuwste woordje is 'baby' :-) Hij sleurt de hele dag zijn pop onder z'n arm mee, al uitroepend bééébie op z'n Tukkers haha. Trots.Wij zitten op de Katjeskelder, jullie toevallig ook? Het is voor de herfstvakantie echt mooi weer.
Dat meen je. Wij ook

Het is echt heerlijk inderdaad. Gister zulk heerlijk weer, het leek wel lente.

Krijg alleen een beetje de kriebels van Koos Konijn haha. Maar dochter vindt het prachtig, vooral de minidisco
Heb trouwens vandaag in de snackbar hier gevraagd of ze glutenvrije patat hebben. Wilde morgen op onze laatste avond lekker patatjes halen met de kids.

Werkelijk waar, die reactie. Er werd eerst naar achter geroepen, 'hebben wij eigenlijk glutenvrije patat?' Ondertussen keek de jongen me aan alsof hij water zag branden.

Toen dacht ik al, het zal wel niet. En idd de dame achterin zei van niet. Maar zo ongeïnteresseerd, echt pff...
Reglisse, dank je wel voor je antwoord, ik ga er navraag over doen
Zo, we zijn weer thuis! Ik ben benieuwd of ik je gezien heb Bibaatje! Ik had een aantal weken geleden al gemaild met de vraag of de patat glutenvrij was, maar ik heb nooit antwoord gekregen, dus zijn wij naar de MacDonalds in Oosterhout geweest om patatjes te eten. Verder echt alles meegenomen, heel de auto volgestouwd en een keer gegeten bij het Pannekoeckerhuis in Den Hout. Het was een lekker weekje!
Wij zijn gisteren ook weer thuis gekomen. Echt fijn gehad. Reisa ik dacht idd wel even, misschien heb ik je wel gezien Grappig hoor.

Wij zijn vrijdag nog naar Tilburg geweest om even te shoppen (man moest daar zijn voor een afspraak) en hebben daar de vakantie idd maar afgesloten met een bezoekje aan McD.

Verder ging het eten goed, gewoon brood etc meegenomen en verder zelf gekookt. Dus allemaal goed gegaan. Maar ik kan dan wel balen van zo'n snackbar hoor. Nu weet zoon het nog niet, maar ik zie veel momenten in de toekomst dt hij teleurgesteld gaat worden en dat vind ik best lastig.
Goede vakantieverhalen hoor! Heerlijk dat jullie lekker genoten hebben, Bibaatje.

En die teleurstelling wil je je kind zo graag voorkomen? Wij liepen door de stad, warme stroopwafelkraam. Zoon wilde er zo graag één! En ik wilde niet voor de 100ste keer zeggen dat het niet kon want z'n zus mag niet. (Geen idee van de eiwitten etc). Dus gekocht, dochter gillen dat ze ook wilde :(

Verder zijn we op zoek naar eiwitarm ontbijt. Onmogelijke missie. Ik kan nu eiwitrijk stijve custard maken en daar 1 stuk fruit door heen doen, maar geloof niet dat dochter er heel

Gelukkig van wordt. Ben bang dat ik echt moet gaan proberen eiwitarme pannenkoeken te gaan bakken...
Dat blijft zoeke hè Lien! Lijkt me moeilijk hoor, ook als je zo weinig lotgenoten hebt.

Ja, ik wil inderdaad die teleurstelling voorkomen bij zoon. Nu gaat dat nog, hij is nog net zo blij met een doosje rozijnen als met een ijsje. Maar dat blijft natuurlijk niet zo.
Gluten is net als bij ons moeilijk uit te leggen.

Dochter kan wel vertellen dat ze alles mag eten met een Max van 1 gram eiwit tussendoor. Maar het zegt mensen niets. Niemand weet hoeveel eiwit er zit in komkommer bijvoorbeeld, of in een ijsje. Iemand gaf havermout als optie voor ontbijt. Dochter mag 7 gram en dan heeft ze haar tax gehad. Ik zoek het dan zelf wel uit

Met gluten ook zo, in mijn beleving. Ik zou voor een heleboel eten niet weten of er gluten in zitten.

Als een van jullie een lekker glutenvrije brood weet? Dat lijkt op regulier brood en niet zo zurig smaakt dan hoor ik het graag.
Bibaatje, dat lijkt me ook heel moeilijk voor een kind. Ik weet heel goed hoe ziek ik was en ben daarom heel gemotiveerd met glutenvrij eten, maar voor een kind is het heel moeilijk om te accepteren. Vooral op kinderfeestjes lijkt me dat heel lastig, als ze ergens naar toe gaan en daar eten.

Lienepiennetje ik vind het Consenza wit brood uit de vriezer van de Albert Hein erg lekker. Maar dan wel geroosterd (of als tosti), dan vind ik het zelfs echt heel lekker. Het bevat 1,1 gr. eiwit per 100 gram.

Bi de Aldi haal ik (als ze er zijn) glutenvrije Ciabatta's van Free From. Die moet je nog afbakken en zijn dan heerlijk. Twee ciabatta's zijn 150 gr. en het bevat 1,5 gr. eiwit per 100 gram.

Wat ik ook wel eet (voor de afwisseling) zijn de maiswafels van de Aldi (omdat glutenvrije crackers erg duur zijn wissel ik het af met deze maiswafels en rijstwafels). In een doos zitten meerdere pakjes, in 1 pakje zitten er 5. Ze bevatten per pakje 1,8 gr. eiwit. Ze zijn er ook met appelsmaak en die vind ik heerlijk als tussendoortje. Er zitten er dan 4 in een pakje en die bevatten 2,1 gr. eiwit per pakje.

Het lekkerste glutenvrije brood dat niet geroosterd hoeft te worden bak ik zelf. Het liefst met Consenza meergranen mix, maar die bevat meer dan eiwit dan de mix voor witbrood. Die bevat na bereiding 1 gr. eiwit (er staat niet bij per 100 gram ofzo). En dat is als je het recept aanhoudt. Ik voeg zelf altijd een opgeklopt eiwit toe voor de luchtigheid en dan krijg je een veel hoger eiwit gehalte. Maar misschien is er zonder opgeklopt eiwit ook een aardig brood mee te bakken.
Reisa: dank dank dank dank!!!

Denk er een dikke kus smiley bij.

Ik ga vanmiddag naar de AH. Die waardes klinken perfect! Als ze het brood zou lusten, is mijn zoektocht klaar

Ken het hele merk niet. Ik gebruik alles loprofin maar dat is zo duur. De bakmix kost 5,50 voor een pond. Wellicht is jouw merk goedkoper...
De broodmix van Consenza koop ik niet bij de Albert Hein (mijn Albert Hein heeft het niet) maar bij de Jumbo. Het is wel goedkoper, vooral in grootverpakkingen, die bestel ik bij glutenvrijemarkt.com
Ik lees al een tijdje mee op dit fijne topic!

Ik heb zelf een dochter van 10 met allerlei allergieen,o.a pinda,noten, tomaat, veel fruit,stof,hooikoorts.Sinds een jaar heeft ze een epipen voor noten en pinda allergie.

SoMidi, Het blijft moeilijk met het sporen verhaal,mijn dochter heeft jaren dingen gegeten die sporen konden bevatten,tot ze vorig jaar de epipen kreeg toen durfde ik het niet zo goed meer.Lang getwijfeld of ik die produkten wel of niet zou geven,maar sporen doe ik niet meer

Al weet ik uit ervaring dat het meeste indekken is van de fabrikant.

Ze eet welvaker dingen waarop staat gemaakt in een fabriek die ook pinda/noten verwerkt(al kan dat misschien hetzelfde betekenen).

Wat ik nu ontzettend vaak doe is de fabrikant bellen om meer info,

misschien ook een tip voor jou? qua chocolakan b.v rolo,kitkat.after eight,maltezers,veel koekjes vn verkade,lotus kunnen.Lidl heeft chocolade wafels en normale wafels die ook geschikt zijn!
Welkom Limor!

Rustig hier zeg.. Ik heb ook niet zoveel te vertellen hoor.

Lien, nog nieuws over je klacht bij de apotheek?

Ik heb dit weekend voor het eerst een glutenvrije baksessie gedaan Reisa, heb jouw tip opgevolgd om opgeklopt eiwit toe te voegen. Het brood is superlekker geworden! Luchtig en helemaal niet droog. Was behoorlijk verbaasd dat het zo goed gelukt was haha..

Ook zandkoekjes gebakken en die waren ook erg lekker, alleen kruimelen ze enorm. Het is letterlijk zand als zoon hem in z'n knuistje fijnknijpt :-) Maar de smaak is goed.

Hoe is het met iedereen?
Hallo allemaal,

Hier is het eigenlijk goed. Eet nog steeds van alles en heb geen klachten dus positief. Eind november heb ik de bij/wesp test en dan ben ik in principe klaar met alles.

Lien: hoe is het met de medicijnen afgelopen?

Biba: lekker aan het bakken? Ik ken iemand die veel glutenvrije recepten heeft, wil wel eens voor je vragen als je dat wil?

Limor welkom.

Ik zat laatst nog te denken. Is het misschien handig om een tabel in de OP te zetten met wie wat heeft? Dan kan je soms gerichter vragen/.
Lien, wat lastig. Ik heb geen idee waar wel en geen eiwit in zit (of hoeveel). Ken je wel avondmaaltijden die geschikt zijn? Dan zou je 's ochtends gewoon restjes van eerdere dagen kunnen opwarmen. Er zijn tenslotte heel veel landen waar mensen met "warm eten" ontbijten en een kind weet nog niet wat "gewoon" is. Zou er soep te verzinnen zijn die mag?

Ik kan over 2 weken bij het allergiecentrum terecht, spannend! In de tussentijd geen klachten meer gehad, vraag me natuurlijk weer af of het eigenlijk wel nodig is.
Ik heb medicijnen. Niet via mijn eigen apotheek....

Lang verhaal. Nu bezig met overstappen

Reglisse, dochter eet als avondeten aardappel en groente. Heel soms pasta en groente. In totaal zo'n 150 gram, voor 4,3 gram eiwit.

In de ochtend mag ze ongeveer 1,5 gram eiwit. Dat zou ongeveer 50 gram voedsel zijn. Daar red ze de ochtend niet mee plus dat ik betwijfel of ze direct na ontwaken hier zin in heeft. Dochter heeft maximaal nuchtere periode. Nu maken we haar wakker en binnen 5 minuten krijgt ze haar fles. Om dan aardappels en bloemkool voor te zetten ;) en van een simpele tomatensoep zou ze ook maar 40 ml mogen.. Maar bedankt voor het meedenken!!

Maar ik ga binnenkort met het brood van Reisa aan de slag. Ik ben nu aan het wachten op de bloedresultaten. Misschien mag er een gram eiwit bij en een half uur extra slaap

Verder zijn de vitamines waar ze van spuugt geschrapt en hebben we drie vervangende middelen gekregen. Want we hadden nog niet genoeg medicijnen ;)

Bibaatje, wat fijn dat je baksels zo'n succes waren. Je klinkt sowieso positief. Wat een fantastisch verschil met je originele topic!

Wie weet komen we elkaar tegen bij het AH schap

Elke, heb je al nieuw lievelingseten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven