Gezondheid alle pijlers

Leven met allergieën

16-07-2013 22:32 519 berichten
Dit topic is bedoeld voor mensen die zelf of in hun gezin te maken hebben met mensen met allergieën. Een topic om ervaringen uit te wisselen, elkaar tips te geven, om af en toe te klagen als je weer eens in zes pannen tegelijk staat te roeren en ook om elkaar een hart onder de riem te steken als het even tegen zit. Het is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met aanpassingen in het eetpatroon.

Edit: omdat bleek dat er eigenlijk veel meer tips en ervaringen worden beschreven dan alleen over eten is de titel aangepast in 'leven met allergieen" en is het topic verplaatst naar de pijler gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Hier Ziekenboeg. Dochter al een week aan diclofenac en paracetamol vanwege koorts. Als het woensdag niet over is, moeten we ons melden in ziekenhuis. Hopelijk voor alleen bloedonderzoek.

Zoon had net een paar wendagen gehad, maar is z'n eerste week thuis moeten blijven vanwege ook hoge koorts. Hij is vandaag weer begonnen.

Elke, mocht je van gedachten willen wisselen over je kinderwens prive, mag je me PB sturen. Heb met hetzelfde dilemma gezeten vanwege de erfelijkheid.

Bibaatje, hoe is het met je zoon?
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring en tips hebben met/bij melkallergie. Het lijkt erop dat mijn partner allergisch is voor melk en melkproductie: melkeiwit, lactose, weipoeder en alles waar dat is zit. We zijn echt nog leken op dit gebied.
Boekenlegger ben je al bij de huisarts geweest?
De allergieën zijn medisch vastgesteld?

Werd je niet doorverwezen naar dietiste?

Hallo allemaal!

Kerst en de jaarwisseling goed doorgekomen?
Goedemorgen,

Vooreen week of 5 terug heb ik allergietesten laten doen, zowel de bloed als de priktesten.

En wat ik wel verwacht had, maar niet gehoopt, er kwam niets uit.

Teleurstellend voor mij, want er zijn duidelijke klachten.

Ik reageer zeker in het hooikoortsseizoen, en het begint nu ook al weer(woon middenin het bos, ook handig).

Bepaalde voedingsmiddelen reageer ik op en zeker op huidverzorging, make up, deo, parfum.

Maar de plaktesten heb ik niet gedaan.

Die wil ik ook niet meer doen.

Ben net gebeld door de allergoloog, we kunnen niets meer voor u doen.

Ik vroeg nog of het met mijn immuunsysteem te maken kan hebben, dit ivm morbus ceohn.

Hij vind van niet, ik vind van wel

Voor nu ga ik er vanuit, dat mijn lichaam zelf wel aangeeft wat wel of niet kan, en daar luister ik maar naar.

Maar gek blijft het wel.
Dat is balen Jillz. Welke klachten heb jij waardoor je denkt allergisch te zijn? Ik heb al jaren hooikoortsklachten maar uit bloedtesten is nooit iets gekomen.. Frustrerend.
Hoi Meisx, hoe is het met jou, ik zie je nooit meer op het crohn topic(sorry dames)

Mijn klachten

Hooikoorts..luid en duidelijk aanwezig.

Ik reageer op stof, rook, pardum, gezichtsverzorging, make up, sommige voedingsmiddelen, katten, zweet, water,

Tranende en opgezwollen ogen, sniffen, soms hoesten, en deuk in het hoofd achter de ogen.

Het kan best zo zijn dat ik tekorten heb aan bepaalde vitamines, miss dat ik dat nog na laat kijken.
Hey Jillz, nee klopt.. Gaat momenteel niet zo goed. Zie mijn andere topic hier over de tropen. Ben over 2 weken klaar met mijn prednisonkuur.. Ben benieuwd hoe het dan gaat. Heb je wel medicijnen voor je allergische reacties? Ik heb altijd pillen voorgeschreveb gekregen ondanks dat er uit mijn bloedonderzoek niks kwam.
Boekenlegger; er zijn een heleboel alternatieven voor melk, denk aan rijstmelk, sojamelk, amandelmelk. Allemaal in de supermarkt te krijgen en lekker ook!
Ik heb ook zelf geen allergieën. Merkte dat ik in mindere mate wel reageerde op bepaalde voedingsmiddelen. Het leek een natuurlijke afkeer. Uiteindelijk bleek ik drager van stofwisselingsziekte. Dus je lijf vertelt je soms meer dan de artsen vinden ;)
Boekenlegger, er zijn twee "soorten" allergie voor melk.

1) Koemelkeiwitallergie. Komt vooral voor bij baby's. Dan reageert het lichaam op de eiwitten uit de koemelk. Mensen die dat hebben kunnen meestal ook geen geitenmelk/kaas verdragen. Kan worden vastgesteld door bloedonderzoek/priktesten/

2) Lactoseintolerantie. Komt vooral voor bij oudere kinderen en volwassenen. Het lichaam mist een bepaalde stof om lactose (melksuikers) af te kunnen breken. Is dus geen "echte" allergie, maar kan wel soortgelijke klachten geven. Flinke delen van de wereldbevolking (vooral Azie, delen van Afrika) hebben hier last van. Kan worden vastgesteld door een ademtest. Mensen met lactoseintolerantie kunnen vaak wel kaas, roomboter en andere melkproducten met weinig lactose verdragen.

In principe is de enige betrouwbare manier om achter een allergie/intolerantie te komen testen. De meeste mensen die denken dat ze ergens een allergie voor hebben (of zelfs waarvan de huisarts een allergie vermoedt) blijken namelijk bij een blinde test niet allergisch te zijn. Of soms komt er uit de test dat de allergie ergens anders ligt dan gedacht. Mijn moeder dacht bijvoorbeeld allergisch te zijn voor parfums in cosmetica. Ze probeerde dus allemaal hypoallergene producten uit. Soms ging dat wel goed, soms niet. Na onderzoek van de dermatoloog bleek het probleem in een conserveerstof te zitten die juist veel in hypoallergene producten zit.

Ik heb zelf ook een tijd gedacht dat ik hooikoorts had. Bleek uiteindelijk een kno-probleem, opgelost met een operatie.

Er zijn ook erg veel testen uit de alternatieve hoek, daar komt bijna altijd wel iets uit. Ik hoor soms van mensen met bizarre lijsten aan voedingsmiddelen die ze moeten vermijden, dat kan bijna niet kloppen.

Dus laat bij een vermoeden van allergie dat eerst goed medisch uitzoeken! Voor je het weet eet je alleen nog maar gekookte rijst terwijl je helemaal niet allergisch blijkt te zijn maar het probleem op een ander gebied ligt.
Hoi allemaal, de beste wensen nog! Leuke feestdagen gehad?

Hier beginnen we weer aan het normale leven na de feestdagen. Kerst liep allemaal een beetje anders dan verwacht helaas. Dochter was de dagen voor kerst erg ziek, een flink virus met hoge koorts etc.

En toen was zoon aan de beurt: het virus veroorzaakte bij hem een longontsteking en we zaten dus op de dag voor kerst met hem op de eerste hulp. En 's avonds nog een keer. Behoorlijk geschrokken. Hij ging van kiplekker naar doodziek in 12 uur. Echt naar adem happen, 41 koorts. Ben weer tien jaar ouder geworden.

Hij knapt nu langzaam op maar is weer wat gewicht kwijt en nog niet helemaal de oude. Eet ook nog erg slecht. Dinsdag weer naar de kinderarts, ben benieuwd wat ze zal zeggen.

Man heeft uitslag biopt, niks bijzonders. Mdl wil hem nu lactosevrij laten proberen, omdat klachten daar ook goed bij passen. Daar starten we maandag mee. Ben benieuwd. Iemand tips?
Wat heftig, Bibaatje!

Maar hij was met kerst wel thuis, niet opgenomen?

Wij worden ook op korte termijn in jouw ziekenhuis verwacht. Als back-up ziekenhuis willen ze op de hoogte blijven.
Wat een fijne topic. Al die allergieën... er valt mee te leven, maar lastig is het zeker!

Ik ben allergisch voor onder andere noten, pinda, soja, sesam en rauwe groenten en fruit en last but not least... boompollen. De laatste jaren word ik allergisch bij inspanning. Hard fietsen om ergens op tijd te komen of een rondje hardlopen loopt vaak fout af. Het is geen astma, daar ben ik al op getest.

Ben heel benieuwd of iemand hiermee ervaring heeft? En wie weet zelfs een verklaring en oplossing?
Reglisse..

Is die uitslag bij jou moeder middels plaktesten gedaan?

Dit vraag ik omdat de allergoloog alleen maar bloed en priktesten doet,en ik voor andere allergieen zoals reacties op parfum,nikkel etc naar de dermatoloog zou moeten.

Dat kno probleem heb ik ook al aangedacht.

Enerzijds zou ik het nog willen laten onderzoeken, anderzijds heb ik zoiets van laat maar.

En waarom?

Ik kom met klachten bij mijn huisarts, hij is duidelijk meer bezig met zijn mobiel dan met mij.

Vanuit het niets vraagt hij aan mij of hij mij maar zal aanmelden voor gedragstherapie!

Ik was stomverbaasd.

Volgens hem kun je door stress ook wel wat kuchen.

Ten eerste vraagt hij niet eens of ik uberhaupt stress heb.

Ten tweede is mijn zelf reflectie groot genoeg om te weten of ik stress heb.

Je snapt dat ik eigenlijk geen zin heb om naar die man terug te gaan, want..er is immers ook nog niets uit die priktesten gekomen.

Dus tijd voor een andere huisarts, deze neemt mij toch niet serieus.

Ik kan wel vragen om naar een andere huisarts te gaan in deze praktijk.
Jilzz, die uitslag kwam inderdaad door plaktesten bij de dermatoloog. Het was ook echt vooral een huidprobleem (ernstig eczeem). Mijn moeder heeft er veel aan gehad, ze heeft nu een briefje in haar tas met de stofnamen waar ze niet tegen kan. Want ook bij handzeep, schoonmaakmiddel, verzorgingsproducten, overal kan het in zitten.

Zo'n huisarts is echt vervelend, als je geen vertrouwen hebt zou ik absoluut overstappen.

Forumdiertje, ik heb dat ook. Maar bij mij is de benauwdheid inspanningsastma. Verder kunnen ook galbulten bij mij soms opkomen door warmte of inspanning. Daarvoor slik ik nu een onderhoudsdosis antihistamine, op recept van de allergoloog.
Hallo allemaal,

ik heb het hele topic doorgelezen op zoek naar iemand die ook last heeft van een allergie voor plantenextracten. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik wist al dat ik allergisch was voor katten en hooikoorts had (in lichte vorm, was goed mee te leven) en dat ik uitslag en jeuk krijg van bloeiende amarilissen, orchideeën, narcissen en bloeiende bromelia's. Vooral het laatste jaar ben ik daar door schade en schande achter gekomen.

Onlangs kreeg ik echter een ontzettend opgezet, rood en jeukend gezicht terwijl er geen enkele bloeiende plant meer in huis stond; het bleek een reactie op zeep van Clinique te zijn. Ik had op advies van een verkoopster een andere zeep (extra mild i.p.v. mild) gekocht. Na een bloed- en een pleistertest bij de dermatoloog bleek dat ik naast katten ook allergisch ben voor honden, huisstofmijt, berkenpollen. De uitslag werd gelukkig snel onderdrukt met Dermovate crème en Lanette crème.

De allergische reactie in mijn gezicht kwam door een contactallergie voor Sesquiterpene lactone mix, dit schijnen stoffen te zijn die voorkomen in planten (composiete bloemen als zonnebloemen, chrysanten, etc.) Ik heb contact gehad met Clinique en er blijken inderdaad extracten van zonnebloemen in hun producten te zitten. Na meer dan 20 jaar moet ik dus op zoek naar een ander gezichtsproduct.

De dermatoloog kan niet zeggen op welke producten ik niet reageer. Ik heb wel bij de apotheek monstertjes van diverse merken meegekregen (Vichy en Avene), maar ben een beetje huiverig om ze te gaan gebruiken. Als ik ze uitprobeer in mijn elleboog, krijg ik geen reactie. Zodra ik het twee dagen op mijn gezicht smeer, volgt er wel een reactie. De ingrediëntenlijst die Clinique opstuurt staat vol met termen die ik nergens terug kan vinden. Dus weet ik ook niet precies waar ik op moet letten bij andere merken.

Ik zit absoluut niet te wachten op nog eens zo'n reactie. Weet iemand welke producten veilig zijn om te gebruiken?
Mijn zusje die allergisch is voor alles behalve zuurstof ;) kan 1 zeep van Lush verdragen. Ook gaan de Weleda Baby producten op goede dagen redelijk.
Mag ik ook meeschrijven?

Ik heb ook last van allergieen, al sinds ik kind was (ben nu bijna 50). Vroeger dachten ze dat ik me aanstelde, toen was het nog niet zo geaccepteerd als nu.

Toch zijn mijn allergieen veranderd: tegenwoordig zijn tarweproducten taboe. Een kleine hoeveelheid kan nog wel, maar het is al gauw teveel. Het lijkt dat roggecrackers wel goed gaan.

Recentelijk merk ik dat ik onpasselijk word van taugeh Welke voedingsmiddelen zitten er nog meer in die groep?

Verdere allergieen: allerlei kleurstoffen, voorzichtig met biogene amine en histamine rijke voeding zoveel mogelijk vermijden. Volgens mij gaat ook vlees niet meer goed; zeevruchten blijf ik ver vandaan. Salicylaten en glutaminaten gaan ook niet goed.

Mbt huidverzorging: ik heb van allerlei producten last. Zeep kan niet, maar ook allerlei cremes. Ik gebruik pure amandel/jojoba olie en mijn huid is rustig, soms dode zee producten; shampoo voor babies (ik wissel vaak van merk, zodat ik geen allergie opbouw), ultramild etc.
Hadjememaarklojo(tjee, wat een naam )

Ben je ook getest op allergieën?
Tja, echte alias

Ja, ben in verleden uitgebreid getest op allergieen (sorry, geen trema op deze computer, woon niet in NL): een plakkaat op mijn rug, subcutane extracten en dieetdagboek. De huidresultaten waren moeilijk af te lezen, want mijn huid is zo gevoelig dat alles opgezet was. Oh ja, ook nog hooikoorts en huisstofmijt. Zucht.

Dacht dat ik het redelijk onder controle had, maar speelt weer in alle heftigheid op (overgang?).
Jacpaa, kan de dermatoloog de stofnamen van die allergenen niet voor je opschrijven? Mijn moeder heeft gewoon een lijstje met alle termen (die zijn zo lang, dat onthoud je niet). Endan maar etiketten lezen. Sommige apotheken maken trouwens ook zelf creme, dat zou ook een optie kunnen zijn.

Hadjememaar, ingewikkeld! Het lijkt me wel de moeite om het weer eens zorgvuldig uit te zoeken. Voor je het weet eet je helemaal niets meer. Bij dubbelblinde testen vaak blijkt dat er geen allergie is, of dat allergie anders ligt dan je denkt. Meerdere mensen op dit topic, waaronder ikzelf, hebben die ervaring. Het is bijvoorbeeld heel onwaarschijnlijk dat je voor alle soorten vlees allergisch bent. Dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand waardoor je het niet kunt verdragen. Het is de moeite waard om daar eens naar te laten kijken.
quote:reglisse schreef op 05 januari 2014 @ 15:23:.

Hadjememaar, ingewikkeld! Het lijkt me wel de moeite om het weer eens zorgvuldig uit te zoeken. Voor je het weet eet je helemaal niets meer. Bij dubbelblinde testen vaak blijkt dat er geen allergie is, of dat allergie anders ligt dan je denkt. Meerdere mensen op dit topic, waaronder ikzelf, hebben die ervaring. Het is bijvoorbeeld heel onwaarschijnlijk dat je voor alle soorten vlees allergisch bent. Dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand waardoor je het niet kunt verdragen. Het is de moeite waard om daar eens naar te laten kijken.

Hier ben ik het wel mee eens. Niet dat ik je niet serieus neem, hadjememaar, maar straks kun je inderdaad niks meer eten!

Een vraag voor mensen met een lactoseintolerantie:

Mijn man begint met zijn drie weken proefdieet. Ik ben nog niet zo thuis in de lactose. (Dacht dat ik met gluten wel klaar was pff.. Heb nu drie soorten brood in huis)

De vraag: als iets melkvrij is, is het dan ook altijd lactosevrij? Ik weet dat het andersom niet zo is, dingen met melk kunnen wel lv zijn.

Ben nog echt een newbie haha.

Wat we nu doen: lv melk en brood, geen yoghurt en toetjes etc meer en verder gewoon etiketten lezen. Maar dat laatste vind ik dus weer lastiger dan ik dacht. Melkeiwit mag weer wel als ik het goed heb begrepen. Het gaat om de melksuikers toch?

Tips zijn welkom! (Ik was al druk aan het googelen maar toen stuitte ik op een site van een of andere dodo die beweerde dat je met de juiste leefstijl kon genezen van je coeliakie, als je maar écht wilt. Daar word ik zo woest van!! Dus kom ik het hier maar vragen )

Man baalt wel, hij is verzot op zachte Franse kazen maar dat zit er dus niet in. Aan de andere kant, als dit hem van zijn klachten afhelpt laat hij het met liefde staan.

Met zoon gaat het weer goed. Niet meer aan de puffers, alleen zijn onderhoudspuffer. En weer praatjes voor tien.
Dank allemaal voor de snelle reacties. Ik ga kijken of de producten die jullie noemen geschikt zijn en bij de dermatoloog de stofnamen opvragen.
Bibaatje, volgens mij betekent melkvrij ook altijd lactosevrij. Let vooral op met bewerkte producten (chips, pakjes en zakjes, e.d.). AH en Lidl hebben duidelijke picto's voor lactosevrij. Hier vond ik een handige folder die ook opnoemt wat er allemaal in de ingredientenopgave kan staan (weipoeder bijvoorbeeld). folder. Melkzuur is trouwens geen melk, dat is een chemische stof die toevallig zo heet.

Wat mij opviel toen ik nog koemelkvrij at is dat glutenvrij en koemelkvrij elkaar bijna uitsluiten. Op de een of andere manier zitten er bijna altijd gluten in koemelkvrije producten. Dus misschien maakt dat het extra ingewikkeld voor jullie met wat je gewend bent te kopen? Veel medicijnen bevatten trouwens ook lactose, goed om op te letten.

Er bestaat sojayoghurt en ook lactosevrije toetjes. Ook rijstemelk vond ik altijd goed te drinken (grotere supermarkten bij de houdbare melk). Jumbo heeft veel (en lekker) koemelkvrij brood, de luxere soorten (type vers in de winkel gebakken).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven