lichtwekker - werkt dat?
zondag 28 oktober 2007 om 20:16
Zoals de titel al zegt... Ik kwam iets tegen over een lichtwekker (wake up light bijvorbeeld) en ben nu erg nieuwsgierig of dat echt werkt. De theorie is helder: dat het langzaam licht wordt naast je bed en je hersencellen dan denken dat de zon opkomt, bijbehorende stofjes aanmaken en je daardoor makkelijker wakker wordt in de winter. Maar omdat die dingen vrij prijzig zijn, ben ik erg benieuwd wat degenen die er al 1 hebben ervan vinden. Iemand ervaring mee..?
maandag 24 november 2008 om 13:02
Tja Wennes, daar zeg je me wat. Ik wilde 2 wekkers aanschaffen, 1 voor manlief en 1 voor mezelf. Maar hij met er om 6 uur uit en ik om 7 uur. Ni wordt ik niet wakker van zijn wekkkerpiepje, maar wel van zo'n lichtwekker?
wie heeft hier ervaring mee?
anders koop ik denk ik maar 1 wekker voor mezelf omdat ik er als laatste uit moet.
wie heeft hier ervaring mee?
anders koop ik denk ik maar 1 wekker voor mezelf omdat ik er als laatste uit moet.
maandag 24 november 2008 om 21:22
Jaaa, ik heb er ook één, die van Philips! Het is heerlijk rustig wakker worden, i.p.v. met zo'n chagrijnige piep.
In de gebruiksaanwijziging van de wake up light zeggen ze wel dat het tegen dingen zoals winterdepressie helpt. Mijn winterdip begint meestal pas in januari, dus ik weet nog niet of het daar tegen helpt, maar ik heb wel het idee dat ik me nu beter voel dan andere winters. Je begint in ieder geval zonder wekker-frustraties aan de dag.
Het enige probleem is dat ik continue associaties met mijn wekker heb als ik vogels hoor zingen...
In de gebruiksaanwijziging van de wake up light zeggen ze wel dat het tegen dingen zoals winterdepressie helpt. Mijn winterdip begint meestal pas in januari, dus ik weet nog niet of het daar tegen helpt, maar ik heb wel het idee dat ik me nu beter voel dan andere winters. Je begint in ieder geval zonder wekker-frustraties aan de dag.
Het enige probleem is dat ik continue associaties met mijn wekker heb als ik vogels hoor zingen...
dinsdag 25 november 2008 om 07:32
Ik vind het een geweldig ding! Dat helse geluid is verleden tijd Ik gebruik helemaal geen geluid meer - alleen licht. Normaal wakker worden, is zo belangrijk om niet m'n dag te vergallen en dat lukt met zo'n wake up light.
Mijn vriend wordt er overigens niet wakker van, wat in ons geval goed is (hij moet er pas om 8 uur uit, ik soms om 3 uur 'snachts).
Mijn vriend wordt er overigens niet wakker van, wat in ons geval goed is (hij moet er pas om 8 uur uit, ik soms om 3 uur 'snachts).
dinsdag 25 november 2008 om 15:57
dinsdag 25 november 2008 om 21:59
Jaja, ik heb hem hoor; geïnstalleerd en wel naast het bed, al dacht ik eerst even dat het ding niet werkte (moest hem natuurlijk even uitproberen en had niet de gaten dat ik de lichtintensiteit op nul had gezet, tja, dat schiet niet op natuurlijk; en ik me maar afvragen wanneer dat licht nou toch aanging:). Marjan, heb jij ze ook van de Kruidvat? Kon je die nog binnen twee weken terugbrengen ja?
woensdag 26 november 2008 om 14:19
Miryana,
ik heb ze inderdaad ook bij kruidvat opgehaald. we zijn de hele avond bezig geweest om het ding te testen. waar wij op uit komen is het volgende: als je licht en geluid wilt (alarm, vogeltjes of whatever) dan gaat de lamp niet 30 minuten van te voren aan. Eesrt begint het geluid op de wektijd en daarna springt direct de lamp aan op de ingestelde sterkte.
wil ik wel de lamp 30 minuten voor de wektijd aan hebben zodat hij in die 30 minuten rustig aan feller wordt dan kan dat alleen als ik door de lamp gewekt wil zonder zonder geluid. En ik wil juist allebei.
30 minuten van tevoren de lamp zachtjes aan, steeds iets feller worden en op de wektijd getsjilp van de volgeltjes. helaas, dat is niet mogelijk. uiteindelijk maar gekozen voor de lamp dus. Maar: manlief maakte mij vanmorgen wakker met de mededling dat de lamp brandde...... Grrrrr!
Ik zit er nu sterk aan te denken om ze maar terug te brengen. Ik had echt het idee dat het mogelijk was, licht in combinatie met geluid.
Jammer hoor!
ik heb ze inderdaad ook bij kruidvat opgehaald. we zijn de hele avond bezig geweest om het ding te testen. waar wij op uit komen is het volgende: als je licht en geluid wilt (alarm, vogeltjes of whatever) dan gaat de lamp niet 30 minuten van te voren aan. Eesrt begint het geluid op de wektijd en daarna springt direct de lamp aan op de ingestelde sterkte.
wil ik wel de lamp 30 minuten voor de wektijd aan hebben zodat hij in die 30 minuten rustig aan feller wordt dan kan dat alleen als ik door de lamp gewekt wil zonder zonder geluid. En ik wil juist allebei.
30 minuten van tevoren de lamp zachtjes aan, steeds iets feller worden en op de wektijd getsjilp van de volgeltjes. helaas, dat is niet mogelijk. uiteindelijk maar gekozen voor de lamp dus. Maar: manlief maakte mij vanmorgen wakker met de mededling dat de lamp brandde...... Grrrrr!
Ik zit er nu sterk aan te denken om ze maar terug te brengen. Ik had echt het idee dat het mogelijk was, licht in combinatie met geluid.
Jammer hoor!
woensdag 26 november 2008 om 18:33
Oh wat raar, dan is er iets mis mee; want bij mij werkt dat wel. Sterker nog; ben er vanochtend mee wakker geworden maar had inderdaad nog wel de vogels nodig. Ik neem bijna niet aan dat je iets verkeerds hebt ingesteld met twee man sterk... Maar doen allebei de exemplaren het niet op de gewenste manier?
woensdag 26 november 2008 om 20:12
Jij werd dus ook niet wakker van het licht? op welke sterkte had je hem? vol 20 is wel sterk, ik had hem op 11. wel apart zeker, wakker worden met de vogeltjes!
we hebben maar 1 wekker uit de doos gehaald. manlief vindt het onzin
dus zijn wekker kan zo wiezo terug.
het rare is dat je de lamp aan moet doen om de lichtsterkte in te stellen. maar daarna doe je de lamp uit, je gaat immers niet met de lamp aan slapen. maar dan zie je op het display niet op welke lichtsterkte we hem hebben ingesteld en dat moet dacht ik wel.
hoe stel jij hem in voor licht én geluid? misschien dat we toch iets verkeerds doen.
we hebben maar 1 wekker uit de doos gehaald. manlief vindt het onzin
het rare is dat je de lamp aan moet doen om de lichtsterkte in te stellen. maar daarna doe je de lamp uit, je gaat immers niet met de lamp aan slapen. maar dan zie je op het display niet op welke lichtsterkte we hem hebben ingesteld en dat moet dacht ik wel.
hoe stel jij hem in voor licht én geluid? misschien dat we toch iets verkeerds doen.
woensdag 26 november 2008 om 20:46
Nou, maar ik slaap ook echt echt echt heel vast; was al wel een beetje soezerig zeg maar; toen het echte alarm nog niet was afgegaan; dus ik denk nog steeds dat het werkt! Al is het maar dat die hersenen van mij een klein beetje meer bedenken dat het al licht wordt en ze minder diep gaan slapen, haha. Ik heb hem wel op 20 ingesteld ook .
Maar ik zal even proberen uit te leggen hoe ik het doe:
Je moet dus met die knop "alarm" instellen dat zowel het lampje als de vogels (in dit geval) zichtbaar zijn in het display. Dan beginnen de vogels te fluiten en springt de lamp automatisch aan, dan kun je met de draaiknop de sterkte instellen. Hij gaat dan daarna met een paar seconden automatisch uit! (en dan zie je inderdaad niet meer de lichtsterkte in het scherm). Ik denk dat je misschien dezelfde fout maakt als ik deed. Want ik had hem dus per ongeluk de eerste keer helemaal op 0 ingesteld; en toen ging de lamp ook niet aan een half uur van te voren (was ook al geïrriteerd... ). Oh en wat ik uit frustratie toen heb gedaan omdat ik er niet achter kwam wat ik fout deed: batterijen eruit, stekker eruit en weer opnieuw beginnen. Toen lukte het wel meteen.
Je kunt de lamp dus op 2 manieren instellen volgens mij: 1 sterkte als 'lamp-lamp' en 1 sterkte als 'wekker-lamp'. Snap je het nog? Ik hoop dat eruit komt, hoor het graag!
Maar ik zal even proberen uit te leggen hoe ik het doe:
Je moet dus met die knop "alarm" instellen dat zowel het lampje als de vogels (in dit geval) zichtbaar zijn in het display. Dan beginnen de vogels te fluiten en springt de lamp automatisch aan, dan kun je met de draaiknop de sterkte instellen. Hij gaat dan daarna met een paar seconden automatisch uit! (en dan zie je inderdaad niet meer de lichtsterkte in het scherm). Ik denk dat je misschien dezelfde fout maakt als ik deed. Want ik had hem dus per ongeluk de eerste keer helemaal op 0 ingesteld; en toen ging de lamp ook niet aan een half uur van te voren (was ook al geïrriteerd... ). Oh en wat ik uit frustratie toen heb gedaan omdat ik er niet achter kwam wat ik fout deed: batterijen eruit, stekker eruit en weer opnieuw beginnen. Toen lukte het wel meteen.
Je kunt de lamp dus op 2 manieren instellen volgens mij: 1 sterkte als 'lamp-lamp' en 1 sterkte als 'wekker-lamp'. Snap je het nog? Ik hoop dat eruit komt, hoor het graag!
woensdag 26 november 2008 om 22:03
Myriana, bedankt voor je uitleg!!
Zo ver waren we nog niet gekomen! waarschijnlijk hebben we de lichtsterkte van de lamp-lamp ingesteld en niet van de wekkerlamp. ik ben er net heen gelopen en heb de lamp in combinatie met de vogeltjes gekozen. zoals jij zei heb ik de lichtsterkte ingesteld en ging inderdaad na een aantal seconden de lamp uit. dat was gister ook zo, maar toen heb ik de lichtsterkte niet ingesteld. alleen de lichtsterkte van de lamp-lamp (volg je het nog? hihi). ik houd hem in de gaten ben benieuwd of het goed gaat.
wat me ook opvalt is dat hij en licht zoemend geluid maakt terwijl de radio uitstaat. is dat bij jou ook zo?
Rocketgirl, heb je Philipswekker of ook de Kruidvat versie?
Zo ver waren we nog niet gekomen! waarschijnlijk hebben we de lichtsterkte van de lamp-lamp ingesteld en niet van de wekkerlamp. ik ben er net heen gelopen en heb de lamp in combinatie met de vogeltjes gekozen. zoals jij zei heb ik de lichtsterkte ingesteld en ging inderdaad na een aantal seconden de lamp uit. dat was gister ook zo, maar toen heb ik de lichtsterkte niet ingesteld. alleen de lichtsterkte van de lamp-lamp (volg je het nog? hihi). ik houd hem in de gaten ben benieuwd of het goed gaat.
wat me ook opvalt is dat hij en licht zoemend geluid maakt terwijl de radio uitstaat. is dat bij jou ook zo?
Rocketgirl, heb je Philipswekker of ook de Kruidvat versie?
donderdag 27 november 2008 om 21:49
Mmmm.......
Het duurde 20 minuten toen ik wakker werd van de vogeltjes en ik ben dus totaaal niet wakker geworden door het licht. Ik lag dan ook met mijn rug naar de wekker toe......
ik wacht het nog een paar nachtjes af, anders gaat hij toch maar terug.
zal de philipslamp sterker zijn? ik had hem trouwens deze keer wel op 20 (maximum) ingesteld.
Het duurde 20 minuten toen ik wakker werd van de vogeltjes en ik ben dus totaaal niet wakker geworden door het licht. Ik lag dan ook met mijn rug naar de wekker toe......
ik wacht het nog een paar nachtjes af, anders gaat hij toch maar terug.
zal de philipslamp sterker zijn? ik had hem trouwens deze keer wel op 20 (maximum) ingesteld.
donderdag 27 november 2008 om 23:28
Ha, mooi dat hij het doet! Jammer alleen dat je er niet wakker van werd... Philips heeft ook een max. lampsterkte van 100 watt; dus ik vraag me af of die sterker is. Misschien ben jij gewoon echt een ontzettend diepe slaper . Of helpt het als je toch twee wekkers hebt, aan elke kant licht! Ik ben vanochtend wel echt netjes binnen drie minuten na aangaan radio wakker geworden en voelde me veel fitter; maar weet nog niet of dat dit is omdat ik vond dat ik wakker moest zijn met die nieuwe lamp of omdat dit echt zo is (haha, weer zo lekker vage uitleg). Ik wacht nog een weekje af .
zondag 30 november 2008 om 18:20
Ik heb sinds vorige winter de Philips Day Light wekker en ben er nog steeds helemaal blij mee. Je moet geen wonderen verwachten hoor, maar het laat je gewoon wat fijner wakker worden. Normaal gesproken was ik mijn bed niet uit te branden in de winter en snoozde ik minstens een half uur. Tegenwoordig ben ik net iets voor het geluid van mijn wekker wakker (dus vooral door het licht), luister ik nog 10 minuutjes naar de radio en sta ik een stuk minder chagerijnig naast mijn bed.
zondag 30 november 2008 om 18:30
Ik heb ook die van Philpis, nu 2 weken. Vind het heerlijk wakker worden, ben wakker iets voordat het geluid begint en hoef niet meer te snoozen. Voel me veel fitter en wakkerder en heb het idee dat dat effect de hele dag een beetje aanhoudt. Inderdaad, geen wonderen, vroeg opstaan blijft een crime, maar wel stukken beter dan met m'n oude wekkerradio!