lichtwekker - werkt dat?
zondag 28 oktober 2007 om 20:16
Zoals de titel al zegt... Ik kwam iets tegen over een lichtwekker (wake up light bijvorbeeld) en ben nu erg nieuwsgierig of dat echt werkt. De theorie is helder: dat het langzaam licht wordt naast je bed en je hersencellen dan denken dat de zon opkomt, bijbehorende stofjes aanmaken en je daardoor makkelijker wakker wordt in de winter. Maar omdat die dingen vrij prijzig zijn, ben ik erg benieuwd wat degenen die er al 1 hebben ervan vinden. Iemand ervaring mee..?
zondag 28 oktober 2007 om 20:48
zondag 28 oktober 2007 om 20:53
zondag 28 oktober 2007 om 21:08
(herfs)tmoeheid, winterblues en zelfs vormen van lichte depressiviteit zijn allemaal mildere afgeleiden van de officiële term SAD (Seasonal Affective Disorder). De biologische klok raakt ontregeld door het tekort aan daglicht, omdat de dagen korter worden en het weer somberder wordt. Dit is vergelijkbaar met een jet-lag, waarbij de biologische klok ook niet meer gelijk loopt met het ritme van dag en nacht.
Ik denk dat zo'n wekker niet heel veel zin heeft, aangezien zoiets pas werkt bij 10 000 lux....
Ik denk dat zo'n wekker niet heel veel zin heeft, aangezien zoiets pas werkt bij 10 000 lux....
zondag 28 oktober 2007 om 21:14
zondag 28 oktober 2007 om 21:24
Ik heb in ieder geval mijn twijfels over die wekker. Heeft het niet hetzelfde effect als je een tijdschakelaar koopt die 45 min voor je opstaat het licht aandoet? Haha nee grapje... Maar ik denk niet dat zo'n wekker echt helpt.
Ik ben zelf in de winter ook altijd moe. En ik doe dan een kuurtje van 2 weken, elke dag 30 min achter mijn daylight power lamp, en dan voel ik me de hele winter niet meer moe.
Ik ben zelf in de winter ook altijd moe. En ik doe dan een kuurtje van 2 weken, elke dag 30 min achter mijn daylight power lamp, en dan voel ik me de hele winter niet meer moe.
zondag 28 oktober 2007 om 22:53
Wij hebben de Lumie Bodyclock Advanced 200. Ik vond het eerst onzin, maar mijn man wilde hem hebben omdat hij zo slecht wakker wordt in de winter.
Ik moet nu toegeven dat het echt werkt. Ik word wakker (langzaamaan) van het steeds feller wordende licht, dat je overigens kunt instellen, hoe snel je wilt dat het licht wordt (bijvoorbeeld in een kwartier op de max, of in een half uur...).
Dit is een stuk prettiger wakker worden dan opeens abrupt met een nare pieptoon!
Ik moet nu toegeven dat het echt werkt. Ik word wakker (langzaamaan) van het steeds feller wordende licht, dat je overigens kunt instellen, hoe snel je wilt dat het licht wordt (bijvoorbeeld in een kwartier op de max, of in een half uur...).
Dit is een stuk prettiger wakker worden dan opeens abrupt met een nare pieptoon!
dinsdag 30 oktober 2007 om 12:21
quote:poesiepoes schreef op 30 oktober 2007 @ 10:48:
Ik heb m getest hoor! Werd inderdaad een stuk fijner wakker. Maar iets té: ik was te nieuwsgierig naar het ding, dus heb vanaf 20 voor 7 steeds liggen spieken hoe fel de lamp was. Tsja
Dat zou ik ook doen!
Ik zit er ook aan te denken 1 te kopen, maar dan voor mijn vriendin. Zij wordt moeilijk wakker en heeft een héél irritante wekker, waar ik dan weer wel wakker van word en zij dus niet!
Bij de Kijkshop kost de Naf Naf lamp geloof ik 69 euro ofzo.
Ik heb m getest hoor! Werd inderdaad een stuk fijner wakker. Maar iets té: ik was te nieuwsgierig naar het ding, dus heb vanaf 20 voor 7 steeds liggen spieken hoe fel de lamp was. Tsja
Dat zou ik ook doen!
Ik zit er ook aan te denken 1 te kopen, maar dan voor mijn vriendin. Zij wordt moeilijk wakker en heeft een héél irritante wekker, waar ik dan weer wel wakker van word en zij dus niet!
Bij de Kijkshop kost de Naf Naf lamp geloof ik 69 euro ofzo.
dinsdag 30 oktober 2007 om 19:13
Ik heb er ook 1 van Phillips. Ik vind het ook erg prettig.
Het gaat er niet om een winterdepressie te voorkomen of zoiets maar om makkelijker en zachtaardiger wakker te worden.
Ik was niet wakker te krijgen in de winter, alles nog zo donker en als de wekker dan ging bleef ik maar op snooze drukken, zonder dat ik het echt in de gaten had. De lichtwekker wekt je inderdaad goed, je hersenen worden langzaam wakker door het licht wat steeds feller wordt, dus tegen de tijd dat het signaaltje gaat (niet zo`n irritante piep als een gewone wekker) ben je al wakker (of zo goed als) en is het meer een signaal van er echt uitmoeten.
Ik was altijd erg boos op mijn wekker, maar nu niet meer!
Het gaat er niet om een winterdepressie te voorkomen of zoiets maar om makkelijker en zachtaardiger wakker te worden.
Ik was niet wakker te krijgen in de winter, alles nog zo donker en als de wekker dan ging bleef ik maar op snooze drukken, zonder dat ik het echt in de gaten had. De lichtwekker wekt je inderdaad goed, je hersenen worden langzaam wakker door het licht wat steeds feller wordt, dus tegen de tijd dat het signaaltje gaat (niet zo`n irritante piep als een gewone wekker) ben je al wakker (of zo goed als) en is het meer een signaal van er echt uitmoeten.
Ik was altijd erg boos op mijn wekker, maar nu niet meer!