Gezondheid alle pijlers

Luizen/neten vraag

31-08-2017 18:29 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké deze ochtend ontdekt dat dochterlief haarluizen heeft. Snel anti-luizen/neten middel van de apotheek gehaald en intussen draait de wasmachine al voor de 4e keer.

Gekamd met een netenkam. Ik zie geen luizen meer maar nog wel kleine neten. Sommigen dicht bij de haargrens (ongeveer 1 cm van de haargrens, sommigen nog iets dichter) sommigen halverwege de haarlok. Nou weet ik dus niet of dat nu dode neten zijn of nog levenden. Vanochtend waren de neten eigenlijk niet eens zichtbaar alleen de luizen. Na het anti luis/neten middel werden de neten pas echt zichtbaar. Zijn deze neten nog 'levend' na twee x anti-luis/neten middel vandaag???
De apotheker zei dat ik het middel volgende week nog eens moet herhalen.
Maar wat nu met die dode of levende neten?
Kan het zijn dat er bv morgen al weer nieuwe luizen geboren kunnen worden?

Had gehoopt dat mijn kids nooit luizen zouden krijgen want ik weet nog als kind dat dat zo een rot werk is om er vanaf te komen.

I hate this!!!!

Wie kan me adviseren?
hanaa wijzigde dit bericht op 31-08-2017 18:31
1.14% gewijzigd
Ik ben inmiddels luizen-paniek-resistent :-)
Sinds wij verhuisden die jaar geleden en onze kinderen naar een nieuwe school gaan, zijn ze zo'n 20x opnieuw besmet. Daarvoor hadden ze nog nooit gehad. De eerste keren ging ik aan de slag met demiticon, heel effectief, maar ook duur (4 personen x 12,- is toch bijna 50,- per behandeling en dat en keer of tien.).
Conclusie is dat er meerdere kinderen in de klas van oudste zitten die niet behandeld worden. School probeert van alles (gesprekken, op school behandelen, op laten halen voor behandeling) maar niks werkt. Zeker niet als maar twee van de vier bij ons op school zitten en de broertjes niet behandeld worden. Nu is kammen bij ons net zo'n gewoonte als tanden poetsen. Twee keer per dag. Op nat haar met de Assy, droog haar met de gewone luizenkam. We gebruiken ook preventieve spray, maar da's meer een placebo denk ik.

Eerder had ik ook hoop dat het straks op het vo over zou zijn. Maar heb gehoord dat het daar met de komst van smartphones ook erger is geworden (groepsselfies).
Ik heb me er bij neergelegd.

Als ik rijk was, gingen we wekelijks naar de luizenkliniek ;-)
Heb je geen stijltang?? (Alleen doen als je er ervaring mee hebt, anders handig nichtje of buurmeisje vragen).

Tang op 220 graden. Overleeft geen neet hoor. Hoef je alleen nog maar dicht bij de hoofdhuid te pluizen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Kammen, kammen en nog eens kammen. Met deze kam welteverstaan
Afbeelding

Mijn kinderen hebben twee keer last van luizen gehad. Die tweede keer was omdat ik nogal naïef geloofde dat de gebruikte shampoo na de eerste uitbraak wel afdoende zou zijn. Nee dus! Paar weken later zaten kinderen er weer helemaal onder

Toen dus die kam aangeschaft en niks anders gedaan dan kammen. Soms wel vijf keer per dag. Minstens een kwartier per keer. Ook met de nagels piepkleine 'grijze dingetjes' eruit gevist. Ik vond van mezelf dat ik het grondig aanpakte en toch vond ik na een dag of vijf nog een enkele dikke volwassen luis. En veel neten dus. Dat bleef nog wel even. Heb het de hele kerstvakantie volgehouden en toen was het klaar.

Beddengoed wassen en spullen in de vriezer heb ik niet gedaan. Is idd achterhaald tegenwoordig.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Je hoeft echt niet alles te wassen hoor TO. Dat is achterhaald.
Afgelopen jaar zelf twee keer luizen gehad ( :cry: ) en dus niet gedaan, en ze zijn niet meer teruggekomen. Luizen overleven niet als ze niet op je hoofd zitten.

http://landelijksteunpunthoofdluis.nl/d ... jn&pid=134
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... _hoofdluis
Ik heb een electrische luizenkam, die 'elektrocuteert' meteen luizen/neten die in de kam komen. Bij die andere kammen had ik nog weleens t idee dat de luizen er weer af liepen/sprongen/vielen.
Die van de stoelgang ga ik morgen toepassen

Tja alles is nu wel gewassen dus dat ga ik ook niet meer doen.
Ik ben alleen bang dat ik een neetje over het hoofd ga zien en dus dat 1 achtergebleven neet weer opnieuw voor ellende gaat zorgen.
Dochter is erg verdrietig dat ze het heeft. Ze schaamt zich enorm..
Ik ben meer bang dat we er niet vanaf geraken straks.
Morgen ochtend weer kammen!
Misschien ben ik mosterd, want niet alles gelezen. ;-D Mijn kinderen hebben een paar keer luizen gehad. Ik heb middeltjes bij de apotheek en het Kruidvat gekocht, maar dat hielp niet genoeg. Wat echt geholpen heeft is luizenspul van de action. Kost bijna niets en we waren er echt van af. Wel elke dag blijven kammen en neten er zelf uit purken. Knuffels en beddengoed hoef je niet te wassen of in de vriezer te leggen. Een luis leeft maar een paar uur zonder zijn gastheer. Op deze site https://www.luizenkliniek.nl/feiten-over-hoofdluis/ kun je van alles vinden over de ontwikkeling van een luis.

Succes! Ik werd er knettergek van, van die rotbeesten. :whip:
Geel is het nieuwe blauw.
Oh ja, de assy kam heb ik ook, aanrader!
Nou elke dag 2 x kammen. Eerst een paar uur azijn erin. Daarna kammen met de netenkam
Gisteren alleen wat neten eruit gekregen. (Af gelopen donderdag dus luizenshampoo gebruikt en as donderdag weer). Gisteren dacht ik van' goed bezig vandaag' toch weer een kleine levende luis eruit gekamt. Wil dat zeggen dat er waarschijnlijk nog veel meer kunnen zijn (pas geboren ) of kan het gewoon een verdwaalde luis zijn die niet door het gif van donderdag gepakt was en misschien zelf nog geen eitjes heeft gelegd? ?
Ik raak er erg gestresst van. Ineens voel ik zelf ook weer jeuk. Elke dag azijn in mijn haar en gekamt, niks te zien en toch jeukt mijn haar en voel ik alsof er iets 'rondkruipt'op mijn hoofd. Wel steeds op dezelfde plaats namelijk schuin boven mijn slaap...
hanaa wijzigde dit bericht op 04-09-2017 23:14
0.26% gewijzigd
Het kan een net geboren luis zijn. Maar maak je geen zorgen, die gaat pas na 10 dagen ook neten leggen. Dus gewoon blijven kammen, dan kom je er echt gewoon vanaf.
Ik was de eerste keer ook helrmaal in de stress, maar echt, ze zijn prima uit te roeien. Gewoon volhouden, je bent goed bezig!
helena2 schreef:
04-09-2017 22:29
Het kan een net geboren luis zijn. Maar maak je geen zorgen, die gaat pas na 10 dagen ook neten leggen. Dus gewoon blijven kammen, dan kom je er echt gewoon vanaf.
Ik was de eerste keer ook helrmaal in de stress, maar echt, ze zijn prima uit te roeien. Gewoon volhouden, je bent goed bezig!

Dank je!
Maar erg stresserend dit.
Ik snap ook niet waar mijn jeuk vandaan komt. ..
Waarom stressend?
En de jeuk zit zeer wrs tussen je oren.
Ik heb het gevoel dat ik bij mezelf toch nog luizen heb. Eerlijk..walg echt van luizen. Ik laat niks merken aan mijn dochter. Bij haar kan ik het nog handelen maar bij mezelf ik walg er echt van. Vind het zo vies dat er 'beestjes' in mijn haar zitten
Wellicht al gezegd, maar omdat je er op de eerste pagina een paar keer specifiek naar vraagt:

Meisjes met lang haar die hun haar op een knot dragen, kunnen ook nieuwe neten halverwege hun haar hebben. Die knot zit namelijk dicht bij de hoofdhuid.

Als ze vrij van neten is, het haar op een staart of op een knot dragen en met gel of haarlak bespuiten. Hier hebben luizen een hekel aan.

En denk erom: juist omdat we in de tegenwoordige tijd zo schoon zijn, heeft de luis kans om zich voort te planten. Op een vies hoofd zal een luis dat minder gauw doen.

Succes!
Hanaa schreef:
04-09-2017 23:16
Dank je!
Maar erg stresserend dit.
Ik snap ook niet waar mijn jeuk vandaan komt. ..
Ik bleek een allergische reactie te hebben op de uitwerpselen van de luis, kreeg echt verschrikkelijke jeuk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb 2 jongens, vorig jaar in de zomervakantie voor het eerst luizen gehad. Ze waren toen 6 en 8 jaar. Ik was helemaal vies ervan, heb alles gewassen/in een zak en of vriezer gestopt. De jongens en mezelf behandeld (mezelf uit voorzorg, werk in kinderopvang) met prioderm shampoo, na 10 dagen weer herhalen de shampoo en verder iedere dag 2 x per dag kammen met de assy kam. eerst crèmespoeling in het haar of nat maken voor het kammen werkte hier het beste, het haar was beter doorkambaar, maar ik geloof ook dat de luizen dan niet zo weglopen? Onze jongste zoon had wel 200 of meer neten in zijn haar, niet normaal meer zoveel. Vond het ook heel erg dat ik het niet eerder heb ontdekt. paar maanden erna hadden we ze weer, toen qua behandelen hetzelfde gedaan en ook het wassen ed. Afgelopen zomer, op vakantie, 's avonds om 20.00 ontdekte ik er weer......gelukkig had ik de kam en shampoo mee genomen, dus weer de behandeling in, maar nu dekbed ed niet gewassen, omdat dat eigenlijk niet hoeft. Wel mochten ze van mij na het opstaan niet meer op hun bed komen totdat ze weer naar bed gingen. (ik geloof dat een luis 5 uur zonder bloed kan, daarna worden ze te zwak om zich voor te planten en na 8 uur zonder eten gaan ze dood, dus als er dan nog ergens een verdwaalde was kon die ook niet terug op hun hoofd kruipen). Na onze vakantie deden ze nog mee aan een kindervakantiewerkweek en aan een soort voetbalkamp (snachts wel thuis).....ik heb iedere avond nog gekamd voor de zekerheid. (dus niet 2 weken deze keer, maar wel 4 weken) gelukkig niets meer gevonden.
Zo te lezen kan het dus behoorlijk hardnekkig zijn.
Ik schaam me er zelf enorm voor.
Vertellen jullie dit aan andere mensen (vriendinnen, collega's. ..)?
Hanaa schreef:
05-09-2017 09:55
Zo te lezen kan het dus behoorlijk hardnekkig zijn.
Ik schaam me er zelf enorm voor.
Vertellen jullie dit aan andere mensen (vriendinnen, collega's. ..)?
Wij hebben ze ook gehad en ik was daar heel open over. Niet dat ik het tegen iedereen zei maar ik schaamde me er absoluut niet voor.
Hier op school is iedereen er heel open over en vertellen ouders het gewoon als hun kinderen luizen hebben. Daarom vinden de kinderen het ook niet gek en schamen zij zich ook niet.
Heel eerlijk vind ik dat je ook wel overdrijft. Ik snap dat je het vies vindt maar waarom schaam je je zo? Iedereen kan ze toch krijgen. En je dochter neemt het schaamte gevoel al over.
Hannaa ga naar de action en haal daar luizenshampoo. Die werkt het beste. Goed blijven kammen, ik hing voorover gebogen boven het bad en kamde met de assy kam bij mezelf, die kamt de neten er ook uit. Twee weken iedere dag doen, dan als er minder uit komt, om de dag doen, tot het niet meer nodig is. In het begin kamde ik twee keer per dag.

Die jeuk, een luizenbeet kan lang jeuken. Dat wil niet zeggen dat er nog een luis is. Wil je er nog meer over weten kijk op luizenkliniek.nl.
Jeetje zeg. Je dochter is verdrietig en schaamt zich en jij beweert dat je niks van je paniek aan je dochter laat merken?
Stel je niet zo aan. Vrijwel elk kind heeft wel eens luizen. Natuurlijk is het niet fijn maar walgen? Weet je hoeveel andere (kleinere) beestjes je in en op je lichaam hebt? Vertel je dochter alsjeblieft dat vrij normaal is en ze zich nergens voor hoeft te schamen.
Ik krijg ook altijd jeuk als er luizen in de omgeving zijn, ook al heb ik ze zelf niet. Dat zit gewoon in (en dus niet op!) je hoofd.

Gewoon doorgaan met controleren, kammen en eventuele neten eruit pikken.
Eventueel na een week de behandeling met dimeticone herhalen.
Ja ik was daar open over. Ik vertelde het dan ook tegen ouders van kinderen waar ze de week ervoor contact mee hadden gehad (dus ook aan de leerkracht, dan kunnen hun er een mail uitdoen) zo komen andere er misschien redelijk vroeg achter mochten ze het ook hebben. Niets om je voor te schamen!
buurmanmuis schreef:
05-09-2017 10:34
Hannaa ga naar de action en haal daar luizenshampoo. Die werkt het beste. Goed blijven kammen, ik hing voorover gebogen boven het bad en kamde met de assy kam bij mezelf, die kamt de neten er ook uit. Twee weken iedere dag doen, dan als er minder uit komt, om de dag doen, tot het niet meer nodig is. In het begin kamde ik twee keer per dag.

Die jeuk, een luizenbeet kan lang jeuken. Dat wil niet zeggen dat er nog een luis is. Wil je er nog meer over weten kijk op luizenkliniek.nl.

We moeten deze donderdag de 2 e behandeling ondergaan. Als het dan nog niet weg is bij haar ga ik die vd action proberen

Ik heb gisterenavond mijn haar vol met azijn gedaan. Heel de nacht mee geslapen. Deze ochtend mijn haar vol listerine en een plastic kap erover. Een uur laten trekken. Vervolgens conditioner erin en ben in de douche gaan kammen. Geen enkele neet of luis gevonden! Maar nog steeds die vervelende jeuk op mijn hoofd...
Het is die jeuk die mij zo paranoïde maakt.

Nu deze ochtend alles kussenslopen en dekbedden in de was.

Zoon al sinds een paar dagen tea tree olie op zijn haar/kussen/jas/dekbed/achter zijn oren en nek gedaan maar ik meen iets van een neet op zijn kussen sloop te hebben gezien. Piepklein dat wel. Straks zijn haar gaan kammen. Ik hoop het zóó erg van niet. ..
hanaa wijzigde dit bericht op 05-09-2017 22:59
0.26% gewijzigd
bieslookje schreef:
05-09-2017 11:05
Ja ik was daar open over. Ik vertelde het dan ook tegen ouders van kinderen waar ze de week ervoor contact mee hadden gehad (dus ook aan de leerkracht, dan kunnen hun er een mail uitdoen) zo komen andere er misschien redelijk vroeg achter mochten ze het ook hebben. Niets om je voor te schamen!

Ik heb gisteren een briefje aan de juf gegeven. Ze gaan as maandag luizencontrole doen.
Kirikou schreef:
05-09-2017 10:36
Jeetje zeg. Je dochter is verdrietig en schaamt zich en jij beweert dat je niks van je paniek aan je dochter laat merken?
Stel je niet zo aan. Vrijwel elk kind heeft wel eens luizen. Natuurlijk is het niet fijn maar walgen? Weet je hoeveel andere (kleinere) beestjes je in en op je lichaam hebt? Vertel je dochter alsjeblieft dat vrij normaal is en ze zich nergens voor hoeft te schamen.
Ik krijg ook altijd jeuk als er luizen in de omgeving zijn, ook al heb ik ze zelf niet. Dat zit gewoon in (en dus niet op!) je hoofd.

Gewoon doorgaan met controleren, kammen en eventuele neten eruit pikken.
Eventueel na een week de behandeling met dimeticone herhalen.
Ik laat echt niks merken en zeg tijdens het kammen al grappend tegen haar dat we ze gaan verslaan en dat ik ze ook had als kind en mijn broers ook, mijn vriend vertelde haar dat ze zich echt niet moest schamen want hij had ze ook vaaaaak als kind.
Maar van binnen -ik ga gewoon eerlijk zijn- walg ik enorm van luizen
buurmanmuis schreef:
31-08-2017 23:31
Misschien ben ik mosterd, want niet alles gelezen. ;-D Mijn kinderen hebben een paar keer luizen gehad. Ik heb middeltjes bij de apotheek en het Kruidvat gekocht, maar dat hielp niet genoeg. Wat echt geholpen heeft is luizenspul van de action. Kost bijna niets en we waren er echt van af. Wel elke dag blijven kammen en neten er zelf uit purken. Knuffels en beddengoed hoef je niet te wassen of in de vriezer te leggen. Een luis leeft maar een paar uur zonder zijn gastheer. Op deze site https://www.luizenkliniek.nl/feiten-over-hoofdluis/ kun je van alles vinden over de ontwikkeling van een luis.

Succes! Ik werd er knettergek van, van die rotbeesten. :whip:

Ik ga die zeker proberen als de herhaal behandeling as donderdag niet aanslaat
Bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven