Maagzweer.
zondag 11 maart 2018 om 16:09
Waarschijnlijk heb ik een maagzweer na een hp bacterie en nu wil de huisarts een endoscopie laten maken, maar hier is een wachttijd van 3 maanden. Dit is toch ook aan te tonen met een foto met barium papje? Dit is volgens haar niet mogelijk, maar mijn man is vroeger ook een maagzweer aangetoond door middels van foto's of is dit gewijzigd?
zondag 11 maart 2018 om 16:23
ja, je kan met een rontgenfoto met contrast zien dat er iets in de maagwand zit. Maar niet perse of dat dit een maagzweer is. En je kunt helemaal niet aantonen dat dit door een bacterie komt, en helemaal niet door welke bacterie.
Voor een juiste behandeling is dit vaak wel belangrijk om te weten.
Voor een juiste behandeling is dit vaak wel belangrijk om te weten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zondag 11 maart 2018 om 16:56
Ik kon in mijn ziekenhuis (noorden van het land) binnen 1,5 week terecht voor een gastroscopie (is hetzelfde toch?)
Volgens mij moet een maagzweer altijd met beeld worden vastgesteld. Op een röntgenfoto kunnen ze toch niet zien of het ontstoken is?
Overigens viel mij het onderzoek vies tegen, vond het verschrikkelijk. Nu had ik alleen een verdovende spray omdat ze het liefst geen roesje deden. Het is een zeer onprettig onderzoek.
Volgens mij moet een maagzweer altijd met beeld worden vastgesteld. Op een röntgenfoto kunnen ze toch niet zien of het ontstoken is?
Overigens viel mij het onderzoek vies tegen, vond het verschrikkelijk. Nu had ik alleen een verdovende spray omdat ze het liefst geen roesje deden. Het is een zeer onprettig onderzoek.
zondag 11 maart 2018 om 18:05
Gelukkig doen de meeste ziekenhuizen wel aan een roesje. Je kan daar ook gewoon om vragen. Met roesje is het onderzoek prima te doen.yoshe schreef: ↑11-03-2018 16:56Ik kon in mijn ziekenhuis (noorden van het land) binnen 1,5 week terecht voor een gastroscopie (is hetzelfde toch?)
Zonder roesje zou ik het gewoon weigeren en naar een ziekenhuis gaan waar ze dit wel doen.