Gezondheid alle pijlers

Maak ik me onnodig ongerust?

17-12-2013 22:17 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 9 jaar oud, is sinds zaterdagmorgen goed ziek, de twee dagen ervoor was ze ook al niet ok, ze klaagde van spierpijn in de benen, mogelijk had ze die vrijdag al koorts.

Zaterdag na het zwemmen had ze meteen hoge koorts40+ en heel veel hoofdpijn. Zondagmorgen opnieuw veel hoofdpijn, veel koorts, op een gegeven moment kon ze niet veel licht mr verdragen, toen kwam ik gelijk wat ongerust en beslisten we dat we niet tot maandag gingen afwachten en hebben we een op zondagmiddag een dokter van wacht geraadpleegd. Die heeft ons doorverwezen naar de spoed, om hersenvliesontsteking uit te sluiten, hij voelde zich niet 100procent zeker..

Na een paar bange uren in spoed, en na een bloed en urinetest mochten we weer naar huis, ze had geen meningitis het was een gewone griep....gelukkig maar.

Ze blijft echter hoge koorts maken, ze ijlt, heeft het over rare dromen, en alles dat beweegt rond haar. Ik ben trouwens vanmorgen opnieuw naar huisarts geweest...die zei dat een kind 5 dagen koorts mag hebben...we moeten het nog even aankijken tot vrijdag.

Deze avond opnieuw 40.1 onder oksel, ik vind het best veel, ik vind dat we sinds zaterdag nog gn stap vooruit zijn. Het zou nu toch moeten beteren? Wat denken jullie, misschien maak ik me onnodig ongerust, ik heb er gewoon geen goed gevoel bij.
Ga ten eerste eens rectaal meteen. Oksel is niet zo betrouwbaar. Echte griep kan heel heftig zijn. Maar als jij je nog steeds zorgen maakt, gewoon weer terug naar de HA.
Bij twijfel gewoon weer bellen. Maar kinderen kunnen best snel hoge koorts hebben en echte griep (influenza) daar ben je goed ziek van (met hoge koorts). Maar als je ongerust bent moet je gewoon weer bellen. Drinkt ze goed en zakt de koorts niet van paracetamol?

IJlen hoort bij koorts
En eens met Lily, koorts met je rectaal
Onder de oksel is de meest onbetrouwbare manier van meten! Ze is pas drie dagen goed ziek, wat prima past bij een stevige griep. Zolang ze genoeg vocht binnenkrijgt kan het niet veel kwaad. Alle nare dingen zijn al uitgesloten door ziekenhuis en huisarts.

Kinderen zijn net als volwassenen soms gewoon goed geveld.
Ik zou even op een andere manier temperaturen, onder de oksel is niet betrouwbaar.

Bij twijfel altijd bellen, is mijn mening, als het om kinderen gaat.
Als je geen goed gevoel hebt-> volg je moedergevoel en terug naar de huisarts. Overigens duurt een echte griep (influenza) echt wel 5-7 dagen en daar kan je ook echt wel beroerd van zijn hoor! Als dat het inderdaad is, is het echt niet gek dat dochter nog niet opgeknapt is. Dan lekker in de paracetamol zetten en goed verwennen. Als je twijfelt, of ze wordt zieker, dan ga je gewoon terug naar de HA/ HAP. Beterschap!
quote:Penelope_ schreef op 17 december 2013 @ 22:22:

Bij twijfel altijd bellen, is mijn mening, als het om kinderen gaat.Absoluut. Maar als er ten opzichte van vanmorgen niets veranderd is, lijkt mij dat het niet nodig is, want ze is vanmorgen beoordeeld door de arts.
rectaal is natuurlijk het meest betrouwbare, ons meisje is al 9 jaar, vind ze niet zo leuk meer, maar zal dit morgen opnieuw zo doen, hoewel ik denk dat ik dan nog hoger ga uitkomen.

Ze heeft 4 dagen boven de 40 graden..ze is nog nooit zo ziek geweest ofwel zijn we het vergeten. We zijn het ook niet meer zo gewoon om zieke kinderen te hebben, als ze klein zijn ze vaak ziek.
Beterschap!!
Mijn inschattingsvermogen als mama is wat zoek...we wachten nog wat af...nu nog even zien hoe we de nacht doorkomen.
Je zou nog na kunnen vragen of hersenontsteking (dus niet hersenvlies) ook is uitgesloten. Ziekte die weinig voorkomt en ze daardoor soms vergeten te checken. Beterschap!!
Mijn dochter heeft tien dagen hoge koorts gehad, 41,2

ik was als de dood, maar het bleek normaal te zijn,

Ontstoken amandelen.

Mijn oudste is nooiut hoger dan 40 geweest, en dan maar 1 dag.

Verschild per kind, maar ik begrijp je zorgen.

Al ga je tien keer heen... liever te vaak dan te min
quote:woedie schreef op 17 december 2013 @ 22:40:

rectaal is natuurlijk het meest betrouwbare, ons meisje is al 9 jaar, vind ze niet zo leuk meer, maar zal dit morgen opnieuw zo doen, hoewel ik denk dat ik dan nog hoger ga uitkomen.

Ze heeft 4 dagen boven de 40 graden..ze is nog nooit zo ziek geweest ofwel zijn we het vergeten. We zijn het ook niet meer zo gewoon om zieke kinderen te hebben, als ze klein zijn ze vaak ziek.Ja, dan kom je hoger uit ja. Zolang je maar weet dat rectaal veel betrouwbaarder is, hoef je haar er nu verder echt niet mee te pesten hoor. Ik bedoel maar, ze heeft >40 koorts. Het maakt nu voor je acties echt niet uit of het 40.2 of 41.3 is.
dank je voor de reacties.

Voor mij is het vreemd dat ze zo vreemd doet bij koorts, ik denk dat het een soort ijlen is, ze kraamt heel rare dingen uit, en heeft dan veel angsten, ze zweeft dan wat tussen wakker en nog wat in haar dromen, het gevoel van ook om te vallen, zou haar evenwichtsorgaan kunnen verstoord zijn door de koorts?
quote:sanny_82 schreef op 17 december 2013 @ 22:43:

Je zou nog na kunnen vragen of hersenontsteking (dus niet hersenvlies) ook is uitgesloten. Ziekte die weinig voorkomt en ze daardoor soms vergeten te checken. Beterschap!!

En het antwoord kan ik al geven; is nee. Encefalitis toon je aan/ sluit je uit met een LP. Diagnostiek duurt enkele dagen. Als hier op basis van het klinisch beeld aan gedacht wordt, start je dus gewoon met behandelen (voor zover mogelijk).

Maarre TO, niet druk over maken. Is een heel ernstig ziektebeeld, onzin dat artsen daar 'vergeten' aan te denken. Die kinderen zijn echt doodziek. Dan hadden ze je dochter stante pede in het ziekenhuis opgenomen met alle toeters en bellen.
quote:sanny_82 schreef op 17 december 2013 @ 22:43:

Je zou nog na kunnen vragen of hersenontsteking (dus niet hersenvlies) ook is uitgesloten. Ziekte die weinig voorkomt en ze daardoor soms vergeten te checken. Beterschap!!ja joh, en er zijn nog zeker 2 kantjes vol te schrijven met mogelijke ziekten die niet gecheckt kunnen zijn. Lekker geruststellend hoor.
quote:woedie schreef op 17 december 2013 @ 22:52:

Voor mij is het vreemd dat ze zo vreemd doet bij koorts, ik denk dat het een soort ijlen is, ze kraamt heel rare dingen uit, en heeft dan veel angsten, ze zweeft dan wat tussen wakker en nog wat in haar dromen, het gevoel van ook om te vallen, zou haar evenwichtsorgaan kunnen verstoord zijn door de koorts?Haar evenwichtsorgaan kan verstoord zijn door een virus. Hou haar maar goed in de gaten, als ze niet meer aanspreekbaar is weer bellen. Ze is flink ziek.

Zou haar evenwichtsorgaan kunnen verstoord zijn door de koorts?

Nee, in principe niet. Heeft ze genoeg gedronken? Heb je paracetamol in een goede dosering gegeven? Is de niet gewoon licht in het hoofd door het ziekzijn?

Ik blijf bij mijn eerste reactie. Indien bovenstaande allemaal gecoverd is, en je je ongerust blijft maken. Dan je moedergevoel volgen en nogmaals een arts laten kijken.

Edit: er zijn idd wel virussen die bv een infectie van de kleine hersenen kunnen geven (cerebellitis), maar dan moet ze ook echt door een arts gezien worden.
quote:Dolores007 schreef op 17 december 2013 @ 22:48:

Mijn dochter heeft tien dagen hoge koorts gehad, 41,2

ik was als de dood, maar het bleek normaal te zijn,

Ontstoken amandelen.

Mijn oudste is nooiut hoger dan 40 geweest, en dan maar 1 dag.

Verschild per kind, maar ik begrijp je zorgen.

Al ga je tien keer heen... liever te vaak dan te min10 dagen koorts? Dat is heel lang, ik weet niet precies waar ze ziek van is, het is niet echt uitgesproken, de longen, amandelen, keel, ofzo

Voor mij is het vreemd dat ze zo vreemd doet bij koorts, ik denk dat het een soort ijlen is, ze kraamt heel rare dingen uit, en heeft dan veel angsten, ze zweeft dan wat tussen wakker en nog wat in haar dromen, het gevoel van ook om te vallen, zou haar evenwichtsorgaan kunnen verstoord zijn door de koorts?Dat is wat koorts doet. Heb je al paracetamol gegeven? Dat doet de koorts zakken en dan voelen ze zich ook wat beter. Voorhoofd afsponzen, natte sokken aandoen dat helpt ook.
quote:hupseflups schreef op 17 december 2013 @ 22:57:

[...]

Nee, in principe niet. Heeft ze genoeg gedronken? Heb je paracetamol in een goede dosering gegeven? Is de niet gewoon licht in het hoofd door het ziekzijn?

Ik blijf bij mijn eerste reactie. Indien bovenstaande allemaal gecoverd is, en je je ongerust blijft maken. Dan je moedergevoel volgen en nogmaals een arts laten kijken.
quote:woedie schreef op 17 december 2013 @ 22:57:

[...]

10 dagen koorts? Dat is heel lang, ik weet niet precies waar ze ziek van is, het is niet echt uitgesproken, de longen, amandelen, keel, ofzoInfluenza? dat geeft precies de klachten, hoge koorts, hoofdpijn, spierpijn soms later keelpijn en verkoudheidachtige klachten
quote:woedie schreef op 17 december 2013 @ 23:00:

[...]

sorry, te vroeg verstuurd.

De dosering van paracetamol is goed denk ik...200mg van nurofen, bruistablet, ze knapt er dan ook van op ...
De koorts zakte naar 38.2, dan is ze toch heel wat beter, ze is enkel zo flou bij hoge koorts , boven de 39

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven