Gezondheid alle pijlers

magnesiumtekort vaststellen?

30-03-2013 14:43 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand of met n bloedonderzoek een magnesium tekort kan worden vastgesteld?

En wat zouden oorzaken kunnen zijn van n magnesium tekort anders dan onvolledige voeding?
Been there, done that, got the T-shirt.
Hier wat info over Magnesiumtekort
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
En inderdaad kun je je bloed laten prikken hierop.
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
Die site had ik al gevonden maar ik vind hem nogal hysterisch en dus wat onbetrouwbaar overkomen.

Is er iemand al eens bij de ha geweest?
ja dat is te zien in het bloed.

Tekort kan allerlei redenen hebben maar vooral ook slechte voeding of extreem sporten of veel braken
gewoon naar je huisarts dus. waarom denk je dat je een tekort aan mag. hebt?
Wij nemen altijd magnesiumpillen in van Bonusan. Ik weet namelijk zeker dat ik een tekort heb omdat ik veel te weinig groente eet. Ik krijg er meer energie door, merkte het al na de eerste week slikken. Je kan bij een tekort ook erg somber en lusteloos worden en ik merk dat ik dat nu ook veel minder heb.
Oorzaken kunnen ook zijn: plastabletten slikken, of veel vochtafdrijvende producten eten/drinken, stress...
Kun je daar pillen voor slikken?
I believe in good
Wat zijn je symptomen?
klachten: stress lusteloos kranp in benen schouderzs handen rug, menstruatieklachten, geen goede nachtrust met vaak nare dromen.

Opvallend is dat nachtmerries en kramp weg zijn nu ik weer magnesium ben gaan slikken.

Menstruatieklachten weet ik nog niet of dat verminderd.
Ik heb het ongeveer 1,5 jaar geleden laten prikken bij de internist.

Laatst wou ik het weer laten prikken, maar mijn huisarts gaf aan dat het alleen bij de internist kan worden gedaan.

Het heeft wel een beetje geholpen bij mij, extra magnesium.

Ik gebruik gewoon van de Hema.

Je klachten passen ook eventueel bij andere vitamine/ mineralen te kort.

Als je nog niet naar de volgende vitamine/mineralen heb gekeken, kan je deze wel vragen aan de huisarts om te laten prikken :

Vitamine B12

Vitamine D

Ijzer

Schildklier
2 jaar geleden is alles geprikt. Waarden waren nomaal volgens arts. (laagnormaal)

Maar ja dat zeiden ze ook over mn bloeddruk en die was wel laag genoeg om t af en toe zwart voor mn ogen te krijgen. Dat is al beter met wat meer zout door mn eten enzo.
Vorig jaar ben ik op advies van mn fysio met magnesium begonnen. Tot februari heb ik dat geslikt en toen ben ik gestopt.

Na mn eisprong deze cyclus (eerste na stoppen met de pil) is t gedonder weer begonnen. Vooral die dromen word ik gek van.
2 jaar kan veel veranderd zijn.

Dokters vinden veel dingen al goed.

Bijvoorbeeld ik had 3 jaar geleden bij b12 waarde 161.

Tegen mij zei de huisarts dat het goed was en dat de duizeligheid niet door dat zou komen. Ik had toen geen kennis van hoe belangrijk vitamine en mineralen voor je was. Dus ik geloofde de huisarts op zijn woord.

Een jaar later vertelde de huisarts dat hij fout zat, ondertussen had ik al evenwichtsstoornis onderzoek gedaan. Achteraf was dit allemaal niet nodig geweest.

Je kan altijd je bloedwaarden opvragen.

Ik hanteer zelf de volgende waarden:

-Vitamine B12 minimaal 300nmol/l

-Vitamine D minimaal 80nmol/l

-Schildklier

TSH 0,4 – 3mU/l

F(Vrij)T4 10 – 23pmol/l

F(Vrij)T3 4 – 8pmol/l

T3 1,35 – 2,60nmol/l

-Magnesium minimaal 1,5 mmol/L(volgens WHO)
Hoeveel dagen van te voren moet je stoppen met t slikken van suplementen als je bloed laat prikken?
B12 kan ik terugvinden. Dat was 239 in 2010.
quote:MeDiamond schreef op 31 maart 2013 @ 11:43:

-Magnesium minimaal 1,5 mmol/L(volgens WHO)

dit klopt niet helemaal hoor, ben benieuwd waar je dit gevonden hebt? normaal serum magnesium ligt tussen de 0.7 en de 1!

maar TO, als je baat hebt bij de supplementen dan blijf je ze toch gewoon gebruiken? het kan weinig kwaad (als teveel slikt merk je het snel genoeg want je krijgt ontzettend diarree als je teveel magnesium in 1 keer inneemt).

Gebruik je medicijnen? diverse medicijnen kunnen namelijk magnesium tekorten veroorzaken (bepaalde soorten "plaspillen", maar ook maagzuurremmers zoals omeprazole/pantoprazole)

xxxPluis
Nee ik gebruik niet van zulke medicatie. Ik had/heb strattera en ik ben begin maart met de pil gestopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven