Gezondheid alle pijlers

Man heeft ernstig overgewicht

08-09-2019 09:56 134 berichten
Verwijderd ivm herkenbaarheid, dank voor de reacties.
anoniem_186265 wijzigde dit bericht op 22-10-2019 22:49
Reden: Herkenbaarheid
95.98% gewijzigd
FarFarAway schreef:
08-09-2019 14:05
Dat is ook onaantrekkelijk. Het lekkerste is vaak een mix aan groentes, of zoiets als rauwkost.
Een pot van Hak moet ik ook niet hoor :sick:
Gebakken spekjes door de groente helpt ook. Groente met groente doet het voor mij niet. Moet wel iets lekkers bij zitten.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
08-09-2019 13:15
Strak plan. Ik kreeg ook altijd dieetboeken en opblaasvrienden van mijn familie cadeau voor sinterklaas. Echt altijd leuk om te krijgen, elke keer weer. Als je maar op zoveel mogelijk manieren probeert uit te leggen dat iemand niet goed genoeg is, levert dat vanzelf de motivatie op om een kring mensen te vinden die wél bij die persoon past. Of een goed psychiatrisch instituut, natuurlijk.
Wat verdrietig! Hopelijk heb je nu idd een kring om je heen die je wel goed vinden zoals je bent.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-09-2019 14:07
Gebakken spekjes door de groente helpt ook. Groente met groente doet het voor mij niet. Moet wel iets lekkers bij zitten.

Ik eet geen vlees dus groente met groente staat ook vaak op het menu. Wel meestal in combinatie met linzen, kikkererwten, quinoa of paddestoelen of zo, anders is het wel snel verteerd ja. Op Pinterest vind je wel veel lekkere stoofpotjes hoor als je zou willen minderen met vlees.
Groente met vis of ei eet ik wel voor mijn b12.
IBIopviva schreef:
08-09-2019 14:09
Wat verdrietig! Hopelijk heb je nu idd een kring om je heen die je wel goed vinden zoals je bent.
Heb ik ;) dank je.
FarFarAway schreef:
08-09-2019 14:17
Ik eet geen vlees dus groente met groente staat ook vaak op het menu. Wel meestal in combinatie met linzen, kikkererwten, quinoa of paddestoelen of zo, anders is het wel snel verteerd ja. Op Pinterest vind je wel veel lekkere stoofpotjes hoor als je zou willen minderen met vlees.
Groente met vis of ei eet ik wel voor mijn b12.
Ik wil niet minderen met vlees hoor! Als ik ergens mee moet minderen dan zijn dat voornamelijk slechte koolhydraten. Vis, vlees en ei hoort bij mij gewoon in gezonde voeding thuis. De hoge verzadiging hiervan helpt juist om caloriearmer te eten.
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
08-09-2019 13:33
Dit heb ik eerder ergens gelezen en ik ben op zoek naar ( liefst wetenschappelijke) artikelen hierover.
Heb jij toevallig een linkje?
https://books.google.nl/books?hl=nl&lr= ... happelijke artikelen afvallen&f=false

Is een boek.

Samenvatting: Gewicht zit niet tussen je oren trekt de gedachte in twijfel dat mensen hun gewicht bewust kunnen sturen. Het boek analyseert op kritische wijze de medisch-wetenschappelijke kennis waarop het overgewichtbeleid gebaseerd is. De conclusie die zich opdringt, is dat die kennis omstreden en onzeker is. Zo is het aantal mensen dat ‘te dik’ is sinds begin deze eeuw in westerse samenlevingen gestabiliseerd en lijkt de stelling dat ‘dikke mensen’ de gezondheidszorg op hogere kosten jagen onhoudbaar. Dit boek laat zien dat wetenschap en beleid enerzijds de gezondheidsrisico’s van ‘dik zijn’ groter voorstellen dan verantwoord is, maar anderzijds geen effectieve aanpak in de aanbieding hebben. Met uitzondering van risicovolle chirurgische ingrepen blijkt dat interventies nauwelijks serieuze duurzame effecten op lichaamsgewicht teweeg brengen. Dat geldt zowel voor individuele afvalpogingen als voor interventies die onze ‘dikmakende omgeving’ veranderen. De bedoelde positieve effecten van de inspanningen van beleidsmakers en wetenschappers om de ‘overgewichtepidemie’ te stuiten, blijven dus helaas uit. Ondertussen genereren de intensieve beleidsinspanningen ongewild wel negatieve bijwerkingen. ‘Dikke mensen’ werden altijd al gezien als ‘zondaren’ omdat zij ‘lui’ en gulzig’ zouden zijn. In de twintigste eeuw is daar door een steeds slanker schoonheidsideaal bijgekomen dat ‘dikke mensen’ ook ‘lelijk’ zijn. Wetenschap en beleid van deze eeuw legitimeren deze stigmatisering en voegen daar de veroordeling als ‘ongezond’ en ‘onverantwoordelijk’ aan toe.

Op blz 230 van het boek staan 6 conclusies:
1. De overgewichtproblematiek wordt veel ernstiger voorgesteld dan de feiten rechtvaardigen
2. Er is maar één interventie die een bewezen redelijk duurzame effectiviteit kent, maar die is tegelijk ook zeer ingrijpend en kent negatieve bijwerkingen.
3. Het heersende paradigma in de overgewichtwetenschap schiet ernstig tekort in verklarende kracht en gaat er ten onrechte vanuit dat wij ons gewicht met ons bewustzijn duurzaam kunnen bepalen.
4. Er is een alternatief paradigma dat meer in overeenstemming lijkt te zijn met de bekende 'feiten' maar dat, omdat het uitgaat van dominante invloed van biologische factoren, weinig aanknopingspunten voor beleid biedt.
5. Het overgewichtbeleid en het heersende paradigma versterken en legitimeren stigmatisering en discriminatie van 'dikke mensen', omdat zij de eigen verantwoordelijkheid voor de 'gezonde keuze' voorop stellen en...
6. zodoende dragen beleid en wetenschap bij aan de gezondheidsrisico's die zij willen bestrijden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wie is er verantwoordelijk voor zijn keuzes en gezondheid: jij of hij?

Mijn vader is obese en mijn moeder heeft hem al zeker 10x 20-30 kg helpen afvallen maar zodra zij zelf iets heeft of de grip verslapt: vakanties, feestjes, drukke periode dan kan mijn vader het niet zelf oppakken en komt hij weer even zo veel niet meer aan. Daarnaast gaat hij bier en vette dingen halen zodra mijn moeder haar hielen licht net als jouw man op zijn werl.

Behalve gezond eten in huis halen, stimuleren om eens samen een stuk te lopen en te fietsen zou ik je aanraden om hem het initiatief te laten nemen om iets te veranderen. Hij kan naar een dietist, een PT, een manier van bewegen kiezen die hij wel leuk vindt of eens een salade bestellen op het werk ipv weer een kroket.

Het bemoederen zal je niet helpen. Hooguit kun je vragen: wat denk je zelf dat zou kunnen helpen?

Het kan namelijk ook zo zijn dat jij dat dik zijn heel erg vindt maar hij niet. Mijn vader verkiest bier, bitterballen, worst, kaas, frituur, chinees, ...etc boven gezond zijn. Het interesseert hem niet...hij heeft al eens een hartaanval gehad maar hij heeft geen zin om oud te worden.

Wie zijn probleem is het dat je man ongezond is?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-09-2019 15:48
Reden: ongepast
99.51% gewijzigd
Hoe je hem toch zou kunnen overtuigen? Eh.. niet? Hij ziet duidelijk geen probleem, in ieder geval lijkt hij niet gemotiveerd er iets aan te doen. Lijkt me trekken aan een dood paard.
aatjuhh123 schreef:
08-09-2019 15:25

(…)

En blijft ie doorschrokken, vreten en grazen dan je benen niet meer spreiden en alvast een leuke levensverzekering afsluiten op zijn leven. Dan levert ie over een jaar of 5 tot 8 alsnog de hoofdprijs op.
Wat een onaardige en onempathische reactie. Ik ben trouwens al 46 jaar obees en het heeft er geen enkele schijn van dat ik binnenkort het loodje leg. Ik mag toch hopen dat een mens meer waard is dan zijn gewicht.
Alle reacties Link kopieren
[...]
Wauw...................

En dat om een paar kilo..................
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-09-2019 15:50
Reden: quote verwijderd
89.89% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
[...]

Wauw.................wat een ongepaste en liefdeloze reactie zeg!
Man en ik zijn dit jaar 36j getrouwd en JA: hij weegt nu 12kg meer en ik 9kg. Zullen we dan maar gaan scheiden?
I
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-09-2019 15:50
Reden: quote verwijderd
77.20% gewijzigd
[...]

Ik heb 3 intussen volwassen kinderen. 2 daarvan zijn altijd heel slank geweest; nu nog steeds. 1 kind was al vanaf kleuterleeftijd zwaarder dan de 2 anderen. Nochtans kregen ze hier alledrie hetzelfde voorgeschoteld. EN wees maar zeker dat ik mijn kinderen alledrie gezonde maaltijden gaf.
Toch heeft mijn éne kind nu als volwassene nog steeds overgewicht.
En weet je; ik vind jouw reacties hier heel onaardig en kwetsend!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-09-2019 16:54
Reden: quote verwijderd
59.78% gewijzigd
Moemoe64 schreef:
08-09-2019 15:45
[...]

Wauw.................wat een ongepaste en liefdeloze reactie zeg!
Man en ik zijn dit jaar 36j getrouwd en JA: hij weegt nu 12kg meer en ik 9kg. Zullen we dan maar gaan scheiden?
I
Laat gaan.
forsyth schreef:
08-09-2019 15:57
Laat gaan.
Tja.......zal ik dan maar doen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
08-09-2019 12:19
Smoothies zijn net zulke suikerbommen als frisdrank. Het advies is 2 stuks fruit per dag, maar in smoothies zit een veelvoud daarvan. Met alle bijbehorende suikers.
Wat is er dan mis met een ZELF gemaakte smoothie van twee stuks fruit?
Alle reacties Link kopieren
TjunyS schreef:
08-09-2019 16:10
Wat is er dan mis met een ZELF gemaakte smoothie van twee stuks fruit?
Datzelfde fruit eten geeft meer verzadiging.

Maar over het algemeen zit er in een smoothie meer fruit en dus meer calorieën.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Je calorieën drinken is echt het domste wat je kunt doen wanneer je wilt afvallen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
08-09-2019 15:18
Wie is er verantwoordelijk voor zijn keuzes en gezondheid: jij of hij?

Mijn vader is obese en mijn moeder heeft hem al zeker 10x 20-30 kg helpen afvallen maar zodra zij zelf iets heeft of de grip verslapt: vakanties, feestjes, drukke periode dan kan mijn vader het niet zelf oppakken en komt hij weer even zo veel niet meer aan. Daarnaast gaat hij bier en vette dingen halen zodra mijn moeder haar hielen licht net als jouw man op zijn werl.
Hier hetzelfde: vader met enorm overgewicht. Hij heeft er in het dagelijks verkeer steeds meer last van. Conditie wordt steeds slechter, waardoor hij ook geen stimulans heeft om meer te bewegen, maar juist vaker met de auto gaat. Hij drinkt ook eigenlijk teveel. De motivatie om het anders te pakken en zich daarin goed te laten adviseren is er simpelweg niet. Hij is nu in de 70, maar was in zijn werkende leven interim manager van het harde soort (weinig discussie/tegenspraak kunnen dulden). Dat maakt dat hij zich ook niet zomaar laat adviseren door een dietiste of een sportleraar. Pas als een arts iets adviseert, zal hij er wat mee doen, maar ook dat had maar tijdelijk effect toen hij even wat hartproblemen had. Ingreep gehad, hartproblemen voorbij en alle secundaire adviezen over leefstijl verdwenen toen ook weer in de bureaula. Het probleem was toch opgelost?

Ik vind het moeilijk om aan te zien en ook te accepteren dat hij inmiddels op een leeftijd is dat het niet meer gaat veranderen. Maar zolang hij geen hulp/advies accepteert en niet gemotiveerd is echt iets te veranderen, kan ik niet anders dan lijdzaam toekijken.
Alle reacties Link kopieren
Sommigen vinden het idee om niet meer te kunnen eten waar ze naar verlangen onverdraaglijk. Niets is zo erg als dat; zelfs al kunnen ze haast niet meer lopen en bewegen ze zich alleen nog maar van het bed naar de wc en weer terug, dan kunnen ze toch geen afstand doen van dat verlangen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
08-09-2019 21:53
Sommigen vinden het idee om niet meer te kunnen eten waar ze naar verlangen onverdraaglijk. Niets is zo erg als dat; zelfs al kunnen ze haast niet meer lopen en bewegen ze zich alleen nog maar van het bed naar de wc en weer terug, dan kunnen ze toch geen afstand doen van dat verlangen.


Maar als je op dieet gaat betekent dat niet dat je nooit meer snacks mag eten. Dat mag best, maar met mate. Twee bitterballen ipv tien, 2 blokjes chocolade ipv de hele reep. En niet iedere dag maar zo af en toe.
-jolijn- schreef:
08-09-2019 11:27
Ik denk dat je beter kunt accepteren dat hij geen groente en fruit eet. Wel groentesoep, dus daarin kun je groente krijgt - en misschien ook vruchtensap? En anders: vitaminepillen.

Dan kun je dus in eerste instantie eens nadenken over een dieet dat wel bij hem past. Bijvoorbeeld heel eiwitrijk, met veel van zijn favoriete eten (biefstuk? kipfilet? zalm? waar houdt hij van?). Iets wat makkelijk vol te houden is en wat je bijvoorbeeld voortdurend 1 week wel, 2 weken niet doet.

Je kunt een ander geen operatie aanpraten. Vind ik dan. De operatie kan ernstige gevolgen hebben en dat wil je niet op je geweten hebben.
Dit ga ik nu in eerste instantie proberen inderdaad. Een normaal eetritme/patroon met de zaken die hij lust en dan zo gezond mogelijk uiteraard, soep, vruchtensap, handje noten, beschuit/crackers etc.
trisquelle35 schreef:
08-09-2019 22:03
Dit ga ik nu in eerste instantie proberen inderdaad. Een normaal eetritme/patroon met de zaken die hij lust en dan zo gezond mogelijk uiteraard, soep, vruchtensap, handje noten, beschuit/crackers etc.


Hij moet vooral minder calorieën, dus geen vruchtensappen. En ik zou de noten ook vermijden, want een handje is ongeveer 10 stuks, zo weinig dat hij daar natuurlijk makkelijk overheen gaat.

100kcal cashewnoten:
Afbeelding
trisquelle35 schreef:
08-09-2019 22:03
Dit ga ik nu in eerste instantie proberen inderdaad. Een normaal eetritme/patroon met de zaken die hij lust en dan zo gezond mogelijk uiteraard, soep, vruchtensap, handje noten, beschuit/crackers etc.
Laat de vruchtensap maar weg.
En volkorenbrood ipv beschuit en crackers.

Maar hij moet het proberen he, niet jij. Want als hij op z´n werk nog steeds veel junkfood eet, zet jouw soep weinig zoden aan de dijk.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-09-2019 21:59
Maar als je op dieet gaat betekent dat niet dat je nooit meer snacks mag eten. Dat mag best, maar met mate. Twee bitterballen ipv tien, 2 blokjes chocolade ipv de hele reep. En niet iedere dag maar zo af en toe.
Sommigen willen nu eenmaal niet beknot worden in het uitleven van dat verlangen. Het is het belangrijkste wat ze hebben. Waarschijnlijk hebben ze het al eerder geprobeerd en vonden ze het afschuwelijk en willen ten koste van alles vermijden om nogmaals in zo'n situatie terecht te komen.

Ik probeer me alleen maar in te leven haha. Het belangrijkste is dat hij zelf de noodzaak voelt en er dan wat voor over gaat hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven