Gezondheid alle pijlers

MAP en antibioticakuur?

08-06-2010 20:58 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enige tijd geleden heb ik de morning after pil ingenomen en diezelfde dag een antibioticakuur van mijn dokter gehad.

Heeft dit enige werking op de map? Dokter wist wel van de map af (maja dokters vergeten ook wel eens wat).

Ps. Ik bel morgen de huisarts maar vroeg t me nu af kan met mobiel internet niet veel vinden...
De betrouwbaarheid van de morning-afterpil neemt af bij het gebruik van de volgende middelen:

- sommige antibiotica

- geneesmiddelen tegen epilepsie, tuberculose of een HIV infectie
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ja, dat heeft invloed.

Je weet toch dat je de MAP maar 1 keer per maand mag hebben, en dat hij ook maar 1 keer per cyclus werkzaam is?
nopes dat weet ik niet....en dan weet mn dokter dat blijkbaar ook niet....want die weet ervan af...dat dit de 2e x is.
Dat is waarom er een bijsluiter bij zit..Ik heb het daar eens gelezen.
hmm, maar als de map niet werkt met antibiotica... dan kun je, als het condoom scheurt terwijl je een antibioticakuur slikt, dus eigenlijk niets doen om te voorkomen dat je zwanger raakt?
crap.....

Kutcondooms! Ik ga vanaf mn volgende menstruatie weer aan de pil....nu hopen dat ik ongesteld word!
Ik weet niet of de MAP niet werkt, in de bijsluiter staat een wisselwerking vermeld. Dat betekent dat hij minder betrouwbaar kan zijn als gebruikelijk.

Verder weet ik het ook niet, het beste is om het toch even aan de dokter te vragen.
ok het is dus vorige week uhmm maandag gebeurd als ik nu een zwangersschapstest doe is een eventuele zwangerschap al "zichtbaar"?
Je kunt pas een test doen na de eerste gemiste menstruatie.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
De MAP kan je cyclus ook in de war schoppen. Je wordt dan eerder of later ongesteld.

Maar je schrijft dat je de antibiotica ná de MAP hebt genomen. Dan heeft de MAP zijn werk toch al gedaan?
ja maar mischien een uurtje na de map...

Ik ben ongvr 3 weken geleden ongesteld geweest wanneer zou ik t dan weer moeten worden zonder dat mn cyclus door de war is? Weet het domme vragen maar ben na 10 jaar pil slikken gestopt en ben nu de weg een beetje kwijt op dit gebied!
Een normale cyclus duurt 28 dagen vanaf de eerste dag van de menstruatie, voorzover ik weet. Nog één weekje wachten dus.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Welke antibiotica heb je gekregen? Niet alle antibiotica verminderen de werking van de pil en dus ook de MAP....

Als je het hier even neerzet, dan kan ik zo checken of het uitmaakt.

Als je de bijsluiter vd antibiotica doorleest, kun je trouwens ookz elf nakijken.... daar staat het in bij interacties oid.
ik heb gekregen:

Amoxicilline/clavulaanzuur sandoz

Tablet 500/125

Vorige keer was ik 20 mei ongesteld.
Amoxicilline kan de werking van de MAP beinvloeden, de dosis die als werkzame stof in je lijf komt kan door de antibiotica te laag zijn. De MAP is niets anders dan een hoge dosis gewone anticonceptiepil en de anticoncepptiepil kan net wat minder werkzaam zijn door amoxicilline. Maar dat is best zeldzaam én je hebt een hoge dosis "pil" op.

Mogelijk is het handig om nog een MAP te nemen als je vandaag de MAP hebt geslikt maar ik begrijp dat het al langer geleden is dat je sex hebt gehad? Waarschijnlijk wordt het dan gewoon afwachten op je menstruatie en een test doen. Bel gewoon je arts of evt je apotheker.

En onthoud: het is een iets grotere kans dat de MAP niet goed heeft gewerkt, maar de kans dat je helemaal niet zwanger bent, is vele malen groter.
wwooohohhhooooo ben ongesteld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven