Gezondheid alle pijlers

Marvelon en Trombose

05-01-2013 20:36 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat met alle pillen de kans op trombose iets groter is,

maar nu las ik vanmorgen in de Volkskrant een artikel

over 3 fasepillen en trombose (bij 3 fase pillen is de kans nog wat groter, de marvoln in een driefasepil)

waarschijnlijk hoef ik me niet echt druk te maken (het zit niet in de familie bij mij) maar weet iemand een beetje hoe dit zit?

ik zit er trouwens over te denken om over te stappen op de implanon, maar ik vraag me af of de kans op trombose dan minder is...(niet dat ik enkel daarom over stil stappen...)
Marvelon is toch geen driefasepil? Je kan elke gewense dag starten.
Rook je? Want dan geven alle pillen een extra trombose risico, zo begreep ik van mijn huisarts.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
ja dat is wel een driefasenpil (dat heeft niks te maken met verschillende pillen, het zijn allemaal dezelfde)

nee ik rook niet.
Ik ben ooit begonnen met Marvelon, maar dat was geen 3-fasenpil hoor!
Wat versta jij dan onder een 3fasenpil?
Marvelon was gewoon een 1 fase pil in mijn tijd (7 jaar geleden of zo )
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Bedoel je niet derde generatiepil? Zo staat het namelijk in de Volkskrant ;).
In het artikel wordt gesproken over een derdegeneratie pil

en daar valt marvelon onder idd

een drie fase pil bestaat uit drie verschillende pillen met 3 verschillende hoeveelheden.

In marvelon zit in alle pillen dezelfde hoeveelheid.
Maar het geeft wel degelijk een verhoogd risico op trombose, niet voor niets worden ze vanaf april niet meer vergoed in Frankrijk...

Misschien een goed moment om over te stappen naar een andere vorm van anticonceptie?
Marvelon is een éénfase-pil. Alle pillen zijn hetzelfde. Bij een driefase-pil heb je in 1 strip 3 verschillende pillen (trigynon is er bv 1).
quote:noukje_ schreef op 05 januari 2013 @ 20:52:

Bedoel je niet derde generatiepil? Zo staat het namelijk in de Volkskrant ;).

juist dat bedoelde ik had al een idee dat ik het verkeerd neergezet had...

noukje over iets anders zat ik al na te denken, dat had ik ook neergezet. al las ik net dat ze denken dat dat qua trombose niet zoveel uitmaakt ivm de samenstelling of zoiets...

heb eigenlijk zin om helemaal te kappen met die zooi, phoebsman legt er maar een knup in

maar goed als je geen kinderen wil moet je helaas je voorbereidingen treffen...
Als je minder risico op trombose wil (ik hoop trouwens niet dat je rookt!), kun je beter een oestrogeenvrije pil nemen. Informeer gewoon even bij je huisarts. Verder: veel bewegen en veel (water) drinken (2 liter per dag) zijn ook goede preventieve maatregelen.
Was gisteren breed in het nieuws.

http://nos.nl/artikel/458 ... likt-onveiligere-pil.html

Spiraal is de meest veilige anticonceptie methode. Er zijn kerngezonde vrouwen overleden aan een longembolie ten gevolge van de pil.
Chadidja dat heb ik al gezegd.

spiraal kan ik niet (is wel eens helemaal fout gegaan bij mij,

dat doe ik echt niet meer...)

nu vind ik wel dat de media best wel kort door de bocht is, maar goed.
De pil is wel degelijk van invloed op trombose. Alle pillen met daarin hormonen. Ik heb zelf trombose gehad als gevolg van de pil. Moest toen ook direct stoppen met de pil. Heb nu al jaren een koperspiraal. Ben blij dat ik die rommel niet meer slik.
.
Weegt dat op tegen een ongewenste zwangerschap? Dan is er ook nog het verhoogde risico op bepaalde vormen van kanker.

Er zijn minder risicovolle anti conceptiemiddelen
@ oddjobx.. met minipil bedoel je dan Ministat? Want Cerazette bevat juist het derde generatie progestageen desogestrel wat ook in Marvelon zit.
.
sabbatical: nee natuurlijk niet, je hebt helemaal gelijk! bedankt voor je nuchtere reactie!

oddjox ik heb gisteravond ook nog wat zitten zoeken en ik

geloof niet dat ik me heel erg druk hoeft te maken.

ja er is wel een klein risico, maar er is ook een risico dat je van de week onder een bus loopt. het leven is nou eenmaal een risico...
"Het leven is nou eenmaal een risico......." Daar heb je helemaal gelijk in. Maar nadat ik trombose heb gehad denk ik wel iets genuanceerder over de pil. Heb je bijvoorbeeld mensen in je familie met hart- en vaatziekten? Dan behoor je namelijk ook in een risico-groep.

Zelf gebruikte ik ook de pil. Had wel mensen in mijn familie met hartziekten. Dus meldde ik dat ook aan mijn huisarts. Maar nee, de pil was zó ontzettend veilig volgens hem!

Ik werd ziek kreeg allerlei rare klachten en drong bij de huisarts aan op onderzoek. Maar nee hoor, het zou tussen mijn oren zitten!

Nou, laat dat nu net de enige plek zijn waar geen trombo-embolieën zaten! Tja, het komt weinig voor dat is waar... Maar ik ben door dit incident wel beide onderbenen kwijt en long- en hartpatiënt (door oa de longembolieën en de stolsels in en aan mijn hart destijds)

Het is niet mijn bedoeling om je bang te maken met dit verhaal, absoluut niet. Maar ik wil wel zeggen dat veel huisartsen blijven zeggen dat de pil erg onschuldig is. Ook als er in de familie ziekten voorkomen. 'Vroeger' moest je om de paar maanden bij je huisarts terugkomen voor 'pil-controle', tegenwoordig hoor ik niemand daar meer over. Ik heb het zelf aangekaart bij mijn toenmalige huisarts (2010) maar het was volgens hem echt niet nodig. Zelfs toen ik ziek werd heb ik meerdere keren gezegd dat ik het toch wel eng vond omdat ik ook de pil gebruikte. De oorzaak van de trombose lijkt bij mij veroorzaakt te zijn door een virus die op het hart is geslagen (dat kan zelfs door een gewone griep)

Mij is afgeraden om ooit nog de pil te gebruiken.
Toen ik 20 jr was gebruikte ik de Diane 35.. En kreeg ik 3 mnd na het starten met die pil een DVT. Ik had ook bij huisarts aangegeven dat er embolieen/tro mbose in mijn familie voorkwam maar schreef het toch voor. Nu al 9 jaar een (2de) koperspiraal. Bevalt uitstekend, voor mij nooit meer hormonen.
kuuk: helaas ben jij een behoorlijk pechgeval, ik snap ook heel goed dat jij geen zin meer hebt in de pil.

in mijn familie komt niks voor van hart en vaatziekten en trombose.

nu moet ik wel zeggen dat ik toch al een tijdje van plan was om te stoppen met de pil. in de stopweek krijg ik namelijk behoorlijke migraine. dan zou je zeggen lekker altijd doorslikken, wat ik ook doe, maar eens in de zoveel tijd moet je toch stoppen want anders doorbraakbloeding.

het enige wat me nog weerhoud (en dat is geen goede rede heb ik zo'n donderbruin vermoeden) is dat ik dan naar de dokter moet , dat is ook geen probleem, maar wat betreft anticonceptie ben ik daar al vaker geweest en was ik een beetje wispelturig. ben bang dat ze denken 'heb je haar weer'

koperspiraal heb ik gehad, was een drama, helemaal bij het verwijderen.

ik slik overigens de pil al een tijd (heb verschillende gehad maar wel van die 3e generatiedingen), is tot nu toe altijd goed gegaan wat betreft trombose.
Nou phoebe.. 'geen zin' is niet helemaal de goede omschrijving

Het is meer: nooit meer mogen.

Natuurlijk is het bij mij een '1 op de tig-duizend verhaal', maar toch.

Anti-conceptie is hier trouwens ook niet meer nodig: man heeft vruchtbaarheidsproblemen waardoor we nu met icsi bezig zijn. Maar goed, dat is een heel ander verhaal

En wel erg ironisch ja.....

Enne... bang zijn dat je huisarts denkt 'heb je haar weer' zou ik maling aan hebben hoor! Je kan ook een consult met hem aanvragen om de mogelijkheden voor jou eens door te nemen. Is zijn werk volgens mij...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven