Gezondheid alle pijlers

Marvelon en Trombose

05-01-2013 20:36 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat met alle pillen de kans op trombose iets groter is,

maar nu las ik vanmorgen in de Volkskrant een artikel

over 3 fasepillen en trombose (bij 3 fase pillen is de kans nog wat groter, de marvoln in een driefasepil)

waarschijnlijk hoef ik me niet echt druk te maken (het zit niet in de familie bij mij) maar weet iemand een beetje hoe dit zit?

ik zit er trouwens over te denken om over te stappen op de implanon, maar ik vraag me af of de kans op trombose dan minder is...(niet dat ik enkel daarom over stil stappen...)
hihi ik bedoelde ook niet meer mogen, snorry.

dat is idd. geen rede, het is trouwens geen hij, het zijn er zelfs 2 (de vervangster is ook een vrouw)

nu wil ik ivm de koppijn iets zonder oestrogeen, heb de prikpil eerder gehad, dat vond ik geweldig. ik wil of die of de implanon

(ervaringen zijn welkom!)
Mijn zus van 35 is vorig jaar overleden aan de gevolgen van een longembolie. Ze gebruikte Marvelon. Verder was er geen enkele indicatie dat ze een risico liep. Ze had geen overgewicht, rookte niet, geen erfelijke aandoening, was niet bedlegerig, had geen operatie gehad, geen familiegeschiedenis met trombose...
.
meiden bedankt voor jullie verhalen.

ik ga morgen naar de huisarts om iets anders te bespreken.

(ik denk dat het de prikpil wordt)

aangezien ik geen zin heb in discussie (idd 'van ja maar het risico blijft klein hoor; !) weet ik nog niet helemaal wat ik zeggen ga, ik wil ook kappen met de merkloze marvelon omdat ik die koppijn tijdens de stopweek zat ben.

iemand een idee hoe ik dat het beste zeggen kan?
quote:phoebe82 schreef op 05 januari 2013 @ 20:47:

ja dat is wel een driefasenpil (dat heeft niks te maken met verschillende pillen, het zijn allemaal dezelfde)

nee ik rook niet.TO bedoelt pil van de 'derde generatie'.
Ik had nergens last van, totdat ik overging op een andere pil, yasmin. Trombose gekregen, twee keer in 1 jaar. Voor mij geen hormonen meer, gelijk gesteriliseerd.
quote:phoebe82 schreef op 05 januari 2013 @ 20:36:

waarschijnlijk hoef ik me niet echt druk te maken (het zit niet in de familie bij mij) maar weet iemand een beetje hoe dit zit?

Hi,

Marvelon is een derde generatie pil. Maar ik wil je niet ongerust maken. In mijn familie zit trombose ook niet in de familie, maar ik heb wel trombose gekregen. Ik heb vanaf mijn 18e deze pil geslikt en 1,5 jaar geleden is er trombose bij mij geconstateerd. Nu had ik ook aan hetzelfde been 5 jaar geleden 3x in 1 seizoen wondroos waardoor het lymfestelsels verzwakt is.

Mijn huisarts en ik verwachten dat de trombose veroorzaakt is door deze combinatie.

quote:phoebe82 schreef op 05 januari 2013 @ 20:36:

ik zit er trouwens over te denken om over te stappen op de implanon, maar ik vraag me af of de kans op trombose dan minder is...(niet dat ik enkel daarom over stil stappen...)Dat moet je aan je huisarts of gynaecoloog
IK slik al jaren de pil vanaf me 18e begon met lovette en toen microginon 30 wat nu een andere naam heeft ik weet niet of ik een risico ben maar zit er toch aan te denken om zonder de pil door te gaan misschien toch wat gezonder voor je lichaam.
Mijn verhaal staat hier al eerder beschreven.. Ik gebruikte microgynon 30 overigens.

Ik denk dat iedereen die de pil blijft gebruiken gewoon erg alert moet zijn. En op het moment dat je, om welke reden dan ook, langer op bed komt te liggen je (tijdelijk) moet stoppen met de pil of om heparine injecties moet vragen.
Gisteren de bijsluiters van marvelon en microgynon even opgezocht (omdat ze laatst in nieuwsitem over de Diane-35 pilstrippen van Marvelon lieten zien die van de band afkwamen, toen had ik zoiets van 'Huh, dat is toch niet hetzelfde of verwant?' -ik slikte zelf tot paar maanden terug Marvelon of goedkopere varianten daarvan-).

Met Marvelon heb je een grotere kans op trombose dan met Microgynon (komt door de desogestrel, bij microgynon is het leverogestrol of iets dergelijks en dat is blijkbaar net wat minder gevaarlijk), maar alsnog wel een kleinere kans dan met de Diane-35.

Ben zelf sinds kort gestopt met slikken van de pil. Heb afwijking aan baarmoederhals (kan heeeeeel misschien door de pil eerder ontstaan/ erger worden), heb heel af en toe eens migraine-sans-migraine (=aura zonder migraine erna, en bij migraine-aura mag je helemaal geen pil gebruiken kwam ik dus laatst achter, is mij nooit verteld) en heb andere gezondheidsklachten die wellicht door de pil kunnen komen maar wellicht ook niet.

Bovendien slikte ik m al 11 jaar en schijnt het niet zo goed te zijn volgens sommigen om hem langer dan 7 jaar achtereen te slikken.

Al met al redenen om het eens zonder te proberen.

Ik heb sinds een jaar trouwens vaak last van mijn rechterbeen, vooral als ik lang stilzit. Beetje soort slapend gevoel maar dan anders. Ook kreeg ik daar ineens meer spataders. Was toen ook beetje bang dat het miss trombose of in ieder geval iets met de bloedsomloop was (teveel zittend leven, ongezond eten en veel stress enzo) maar volgens huisarts was het ws een beknelde zenuw.

Heb er nu nog steeds last van (m.n.) als ik te ongezond leef en te weinig beweeg. Tis ietsje minder maar nog niet over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven