Gezondheid alle pijlers

Migraine - cgrp remmers

02-06-2025 16:57 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben wel benieuwd of hier ook mensen met chronische migraine zitten die cgrp remmers voorgeschreven hebben gekregen en hoe jullie daar op reageren.

Ik ben inmiddels aan de derde variant toe (nu pillen, hiervoor injecties). Het goede nieuws: met cgrp remmers voel ik me beter dan zonder. Maar, ik moet nog steeds heel erg opletten met wat ik wel en niet doe, veel rust, niet sporten en dan heb ik met medicatie minder hoofdpijndagen dan zonder. Voor de neuroloog reden om nog door te blijven proberen of een andere variant niet meer effect heeft, ze is hier nog niet echt tevreden mee. Zelf ben ik inmiddels nogal moe van het steeds wisselen van medicatie, want het duurt elke keer wel een maand of drie tot die begint te werken en nu zit ik dus weer in een periode dat ik me niet bepaald top voel. Ergens denk ik: moet ik het maar gewoon nemen zoals het is?

Uiteraard ga ik hierover in gesprek met de neuroloog maar ik ben wel benieuwd wat het effect van deze medicatie bij anderen is: is de impact bij jullie wel groter of is herkennen jullie de matige werking?
grenada schreef:
04-06-2025 09:08
solomio. ik heb hele slechte ervaringen met de anti-eliptica. Ik had het idee dat mijn karakter wat veranderde of misschien wat trekjes uitvergrootte. was niet fijn. probeer dat in de gaten te houden, is mijn advies aan je. voor zover zoiets kan.
Mijn neuroloog gaf aan dat hij het zelfs een paardenmiddel vond voor mensen met migraine. 😳 Teveel bijwerkingen en te weinig effect op de migraine.
Omdat het verplicht is in het rijtje met goedkopere medicatie voordat je in aanmerking komt voor cgrp, heeft hij mij aangeraden het “braaf” op te halen bij de apotheek en het vervolgens niet te slikken. Na een aantal weken heeft hij genoteerd dat ik gestopt was met die medicatie vanwege bijwerkingen ( dekapine heette het geloof ik) en mocht ik starten met cgrp remmers.

Maar goed, het kan natuurlijk ook best zo zijn dat het op sommige mensen wel een goed effect heeft. Iedereen is tenslotte anders.
Schaartje76 schreef:
04-06-2025 09:17
Mijn neuroloog gaf aan dat hij het zelfs een paardenmiddel vond voor mensen met migraine. 😳 Teveel bijwerkingen en te weinig effect op de migraine.
Omdat het verplicht is in het rijtje met goedkopere medicatie voordat je in aanmerking komt voor cgrp, heeft hij mij aangeraden het “braaf” op te halen bij de apotheek en het vervolgens niet te slikken. Na een aantal weken heeft hij genoteerd dat ik gestopt was met die medicatie vanwege bijwerkingen ( dekapine heette het geloof ik) en mocht ik starten met cgrp remmers.

Maar goed, het kan natuurlijk ook best zo zijn dat het op sommige mensen wel een goed effect heeft. Iedereen is tenslotte anders.
Ik heb er ook slechte ervaringen mee, ik kreeg er zulke grijze wolken van in mijn hoofd. Ik heb - gelukkig - geen ervaring met depressie maar toen ik die medicijnen slikte begon ik een beetje te begrijpen hoe het voelt als je gewoon nergens meer zin in hebt en je nergens toe kan zetten. Daar ben ik dus vrij snel weer mee gestopt en toen waren al die klachten ook weg. Bizar hoeveel impact zo'n pilletje heeft. Het enige positieve is dat ik nu misschien iets meer inlevingsvermogen heb voor mensen die echt worstelen met mentale klachten, alleen hebben die natuurlijk niet de optie om er 'zo maar' vanaf te zijn.
De neuroloog wil mij eventueel nog een ander anti epilepsie middel voorschrijven maar dat durf ik eigenlijk niet meer aan.
grenada schreef:
04-06-2025 09:08
solomio. ik heb hele slechte ervaringen met de anti-eliptica. Ik had het idee dat mijn karakter wat veranderde of misschien wat trekjes uitvergrootte. was niet fijn. probeer dat in de gaten te houden, is mijn advies aan je. voor zover zoiets kan.
Dank voor de waarschuwing.
Ik ben er best een beetje huiverig voor, maar ik volg toch maar wel dat voorgeschreven pad.
En het gaat er volgens mij ook niet alleen maar om of het de migraine vermindert, ook de bijwerkingen zijn van belang.

Ik heb candesartan gehad, wat echt heel goed hielp tegen de migraine, maar ik was nog een schim van mezelf: spierzwakte en constant het gevoel dat ik tegen een migraine-aanval aanzat.
Daarom toch gestopt.
Zo zal dat bij topiramaat ook bekeken worden denk ik.

Sorry voor offtopic.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Schaartje76 schreef:
04-06-2025 09:17

Haha, hier vergelijkbare ervaring bij een kennis van mij. Versneld door de verplichte stappen.

Komt na de anti-epileptica niet eerst nog botox, voordat de cgrp-remmers in beeld komen?
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ik heb chronische migraine en gebruik al 3 jaar Aimovig. In België is dat elk jaar met een verplichte pauze. Het effect van Aimovig is matig (heb nog heel veel migraine-dagen, maar iets minder heftig). Zonder Aimovig is voor mij onleefbaar. Dagelijks migraine en gruwelijk heftig ook. Nu nog bijna dagelijks hoofdpijn, maar minder heftig. De werking van Aimovig is wel afgenomen bij mij sinds vorig jaar.
Voorheen Ajovy even gehad, maar dat werkte helemaal niet en gaf veel bijwerkingen. Van Aimovig heb ik ook wel bijwerkingen, maar minder.
Mijn neurologe wil graag dat ik Aquipta probeer, maar ik zie het zelf niet zitten om te veranderen. Ik heb er al veel minder goede ervaringen over gehoord (minder goede werking dan de injecties en meer bijwerkingen). Dus ik blijf nog even doorgaan, ondanks het matige resultaat.
roxy wijzigde dit bericht op 04-06-2025 10:16
Reden: zinsconstructie
0.77% gewijzigd
Solomio schreef:
04-06-2025 09:38
Haha, hier vergelijkbare ervaring bij een kennis van mij. Versneld door de verplichte stappen.

Komt na de anti-epileptica niet eerst nog botox, voordat de cgrp-remmers in beeld komen?
Ja klopt. Heb ik ook gehad, alleen voor de eventuele anti- epileptica dus. Hielp een tijdje prima, maar na een klein jaartje niet meer helaas.
Roxy schreef:
04-06-2025 10:14
Ik heb chronische migraine en gebruik al 3 jaar Aimovig. In België is dat elk jaar met een verplichte pauze. Het effect van Aimovig is matig (heb nog heel veel migraine-dagen, maar iets minder heftig). Zonder Aimovig is voor mij onleefbaar. Dagelijks migraine en gruwelijk heftig ook. Nu nog bijna dagelijks hoofdpijn, maar minder heftig. De werking van Aimovig is wel afgenomen bij mij sinds vorig jaar.
Voorheen Ajovy even gehad, maar dat werkte helemaal niet en gaf veel bijwerkingen. Van Aimovig heb ik ook wel bijwerkingen, maar minder.
Mijn neurologe wil graag dat ik Aquipta probeer, maar ik zie het zelf niet zitten om te veranderen. Ik heb er al veel minder goede ervaringen over gehoord (minder goede werking dan de injecties en meer bijwerkingen). Dus ik blijf nog even doorgaan, ondanks het matige resultaat.
Ik heb idd bijwerkingen gehad van de Aquipta. Een beetje misselijk steeds en ik kon slecht naar de wc. Na een week of 6 was dit echter wel voorbij. Ik ben er tot nu toe verder dus blij mee. Misschien toch het proberen waard?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven