Gezondheid alle pijlers

Migraine sans migraine (aura) en de pil...

03-12-2012 00:26 13 berichten
Ik weet sinds kort dat als je migraine met aura hebt, het afgeraden wordt (door de WHO) om de pil te slikken, omdat je daarmee de kans op een beroerte vergroot (volgens de bijsluiter van mijn eigen pil is die kans dan 1 op 500).

Zie bijv. ook: http://www.anticonceptie.nl/algemeen/migraine/faq

Maar hoe zit het als je alleen het aura hebt, zonder de hoofdpijn erna? Migraine-sans-migraine dus.

De naam zegt het al: het is ook een vorm van migraine. Maar toch vraag ik me af of hierbij hetzelfde geldt m.b.t. de pil tot de mensen die echt migraine-hoofdpijn krijgen (al dan niet na hun aura).

De hoofdpijn wordt veroorzaakt door het verwijden (of juist vernauwen?) van de bloedvaten in je hoofd geloof ik, dat heb ik dus niet want ik heb alleen dat aura ervoor (dus alleen vernauwen zonder verwijden erna??)

Wie weet dit? Was hier wel benieuwd naar. Ben zelf overigens sinds kort gestopt met de pil (wegens andere redenen). Kwam er dus onlangs bij het lezen van de bijsluiter/ lezen van informatie over de pil en anticonceptiemiddelen achter dat dit zo was mbt migraine.
Met migraine MET aura heb je sowieso meer kans op beroertes en hersenschade dan bij migraine ZONDER aura trouwens volgens onderzoekers, zie onderstaande linkjes:

http://www.kopzorgen.nl/nieuws/nieuws32.html

en http://www.kopzorgen.nl/nieuws/nieuws31.html (hier staat: Onderzoekers prof. dr. Mark van Buchem en Mark Kruit zagen dat (kleine) infarcten in de kleine hersenen zevenmaal vaker voorkwamen bij migrainepatiënten. Bij de patiëntengroep die minimaal één migraineaanval per maand had welke gepaard ging met aura, was het risico zelfs bijna zestienmaal verhoogd.)

Vraag me af of dat ook geldt voor mensen met alleen aura. Of dat juist de combi aura met daarna hoofdpijn gevaarlijk is, ivm vernauwen en daarna verwijden (of andersom) van bloedvaten of zo misschien (??).

Maargoed was dus vooral benieuwd naar hoe het zit met de pil en alleen aura. Hier nog wat plaatjes van migraine aura voor mensen die niet weten waar ik het over heb: http://www.kopzorgen.nl/nieuws/auras.html
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf migraine met aura, Bij alleen het zien van aura denk ik eerder aan helderziendheid dan aan migraine.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb ook migraine met aura en soms ook hoofdpijn (maar die is met 2 paracetamolletjes te verwaarlozen)... ik heb nooit geweten dat niet goed is in combinatie met de gewone pil. Heb jarenlang de diane pil geslikt (die dus helemaal slecht)... gelukkig ben ik uit mezelf gestopt omdat het niet goed voelde. Goed aangevoeld dus...
Ik ben juist aan de pil gegaan met mijn migraine elke maand.
@ladyT ik ook en sinds ik de pil door slik (geen stopweek) is mijn migraine veel minder.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ben als de dood voor de effecten van die pillen op de bloedvaten in mn hoofd, zeker in combinatie met de pil. Ik hoop wel oud te worden en dan zit je niet te wachten op een beroerte :( . Mijn zus heeft me vorig jaar op Cefaly gewezen. ik weet niet of het voor iedereen werkt maar wel voor mij !
quote:ladytruckster schreef op 03 december 2012 @ 11:09:

Ik ben juist aan de pil gegaan met mijn migraine elke maand.

Ja, das het gekke. Veel mensen wordt juist (door bijv. huisarts) geadviseerd om aan de pil te gaan, zodat de migraine wellicht minder wordt.

Veel vrouwen hebben bijv. alleen migraine tijdens hun menstruatie, of een andere hormoon-gerelateerde migraine (migraine is sowieso vaak hormoonhuishouding-gerelateerd) en daarbij kan dat idd helpen.

\Maar het schijnt dus ook weer niet goed te zijn ivm de kans op beroertes, dus hoe zit dat dan idd :S

En het omgekeerde kan ook: dat je JUIST migraine krijgt van de pil.

Ik ben zelf ooit begonnen met microgynon, maar daar scheen ik dus niet tegen te kunnen: elke ochtend misselijk en overgeven en heb 1 keer gehad dat mijn beeld ineens voor driekwart op zwart ging voor een halfuur. Soort migraine dus.

Daarna overgestapt op een andere pil en die verdroeg ik wel (alhoewel ik wel ernstige klachten heb, en ik dus niet weet of de pil daar nog iets mee te maken heeft. alles kan natuurlijk).

Ben nu sinds kort gestopt met de pil om te kijken of mijn lichamelijke klachten (visusklachten, afwijkend uitstrijkje/ HPV en nog veel meer dingen) wellicht minder worden als ik geen pil meer slik. Bovendien voelt het niet goed om zolang aan de hormonen te zitten (nu al ruim 11 jaar)

Pas als je dan een beetje research gaat doen/ rondvraagt in je omgeving blijkt dat we hier in Nederland eigenlijk zo weinig voorlichting krijgen over evt. negatieve bijwerkingen van de pil: dat je baarmoederhals-slijmvlies anders kan gaan groeien (meer naar buiten of juist naar binnen geloof ik), dat je er sneller afwijkende uitstrijkjes door kan krijgen, dat je het beter niet kan slikken bij migraine, dat eigenlijk geadviseerd wordt hem maar 7 jaar achtereen te slikken, dat in andere landen vrouwen die aan de pil gaan jaarlijks een controle/ uitstrijkje krijgen.

Ja we weten hier dat het risico op trombose wat groter is. Maar verder geeft de huisarts je gewoon een pil mee, en als die niet goed werkt een andere, maar advies over dat je m beter niet langer dan 7 jaar kan slikken, dat je baarmoederhals-slijmvlies erdoor kan veranderen en dat soort dingen wordt nooit wat gezegd (en eerst testen of je wel gezond bent: lever en nierfunctie enzo, dat wordt ook niet getest. Terwijl dat best gevaarlijk kan zijn. Maargoed wordt ook dure business om iedereen totaal door te lichten , dat gaat natuurlijk ook niet en is met andere medicijnen ook niet zo).

Maargoed wil ook niet te zuur doen: bij mij werkte de pil ook gewoon goed, zonder klachten (alhoewel ik nooit zeker weet of bepaalde klachten van mij -mede- door de pil komen, en hoe mijn libido en stemming zou zijn geweest zonder pil).

Veel vrouwen hebben er veel baat bij (beschermd, geen puistjes meer, geen migraine meer, geen hevige menstruatie meer etc.) zonder al te veel bijwerkingen en er is met elk middel wel wat. Daar moeten we ons ook bewust van zijn natuurlijk.

Simpel stellen 'puur natuur is altijd beter dan met hormonen!' zullen veel vrouwen het toch met me oneens zijn, gezien zij met hormonen minder last hebben van puistjes, migraine, stemmingswisselingen, menstruatiepijn etc.
Ik vraag het me ook af. Ik heb ook migraine sans migraine (af en toe wel met hoofdpijn), en ook nog eens heel sporadisch. Ongeveer 1-2 aanvallen per jaar. Hoeveel kwaad kan het dan? Ik heb jaren de pil geslikt zonder dat ik wist dat het kwaad zou kunnen. Het Nederlandse advies is om bij migraine met aura de pil alleen te ontraden als je ook nog eens rookt. Ik vrees dat niemand de exacte antwoorden weet, eigenlijk. Niet elke precieze combinatie van verschijnselen en de pil zal onderzocht zijn.
quote:pyridine schreef op 03 december 2012 @ 13:53:

Ik vraag het me ook af. Ik heb ook migraine sans migraine (af en toe wel met hoofdpijn), en ook nog eens heel sporadisch. Ongeveer 1-2 aanvallen per jaar. Hoeveel kwaad kan het dan? Ik heb jaren de pil geslikt zonder dat ik wist dat het kwaad zou kunnen. Het Nederlandse advies is om bij migraine met aura de pil alleen te ontraden als je ook nog eens rookt. Ik vrees dat niemand de exacte antwoorden weet, eigenlijk. Niet elke precieze combinatie van verschijnselen en de pil zal onderzocht zijn.

Ik heb het overigens ook maar heeeeeeel sporadisch (soms jarenlang niet, en soms 3 keer in twee weken tijd), dus heb me ook afgevraagd hoeveel kwaad het dan kan.

Lijkt mij sowieso dat hoe vaker je het hebt, hoe meer kwaad t kan..
Ik heb ook migraine sans migraine, en mijn neuroloog heeft me afgeraden de pil te nemen i.v.m. Licht verhoogd risico op trombose.
quote:vaire schreef op 03 december 2012 @ 21:44:

Ik heb ook migraine sans migraine, en mijn neuroloog heeft me afgeraden de pil te nemen i.v.m. Licht verhoogd risico op trombose.

En heb jij vaak migraine sans migraine of ook maar in een frequentie van gemiddeld ééns per jaar?

Je loopt bij een neuroloog lees ik, is dat vanwege de migraine sans migraine of heb je nog andere klachten (die ook van invloed kunnen zijn op de pil misschien) zoals epilepsie of clusterhoofdpijn o.i.d.?

En rook je?

Vroeg ik me af Misschien speelt de frequentie, andere indicaties of roken ook nog een rol bij het advies van de neuro?
Het is veel minder geworden sinds ik de pil heb ingeruild voor Nuvaring - nog misschien 4 of 5 keer per jaar een aanval. Die neuroloog is een beetje standaardprocedure hier in België, om uit te sluiten dat het iets ernstigs is. Verder rook ik niet, en heb ik verder ook geen belastende factoren. Mijn neuroloog zei iets als 1) het is standaard om vrouwen met migraine sans migraine af te raden om de pil te nemen, maar 2) het verhoogde risico zit in de orde van grote van (uit mijn hoofd - en het is lang geleden!) 2%; en hij liet het aan mij over om te bepalen of ik dat significant vond of niet. En mijn oplossing was dus: significant genoeg om met de gewone pil te stoppen, niet significant genoeg om hormonale anticonceptie helemaal over boord te gooien. Vandaar het Nuvaring-compromis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven