Gezondheid alle pijlers

Migraine vlak voor menstruatie

30-10-2025 16:58 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al vanaf een jaar of 14/15 heb ik vlak voor mijn menstruatie migraine. Vroeger was het echt 2 dagen afgesloten leven met overgeven en al. In de loop der jaren is het een hele lange tijd dragelijk geweest. Dan was het een heftige hoofdpijn, ging ik vroeg naar bed en was ik het de volgende dag kwijt.

Sinds een poosje is het echter weer helemaal terug. Ik ben twee dagen compleet van de wereld.

Ik heb een hele tijd bij een Vrouwenkliniek gelopen en kreeg progesteron capsules om de hormonen in balans te houden.. helaas deden die ook niet wat ze moesten doen en kreeg ik bijwerkingen.

De kliniek gaf toen aan niet zoveel meer te kunnen betekenen want meer opties hebben ze niet.

En ik ben het eigenlijk wel een beetje zat. Twee dagen volledig van de kaart zijn, zoveel hoofdpijn hebben dat ik gewoon niet meer weet waar ik het zoeken moet.

Ik ben (bijna) 43 en ben inmiddels wel echt de frustratie nabij… ik twijfel of ik een traject moet gaan starten om de hele handel te laten verwijderen al weet ik niet of dat mijn issues oplost (of dat ik dan de rest van mijn leven hoofdpijn hou)

Iemand ervaringen die je kan delen want ik weet het echt niet meer.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Solsol schreef:
30-10-2025 19:55
ik zou naar de huisarts gaan om wel iig aanvalsmedicatie te vragen voor the time being, dan kun je ondertussen of er een andere structurele oplossing is maar dan zit je niet elke maand met de migraine totdat er een oplossing is.

Hier is letterlijk alles geprobeerd tegen migraine, de normale migraine heb ik redelijk onder controle maar de hormoonmigraine is nooit gelukt. Daarom slik ik de pil door, maanden achtereen. Pas als het echt moet las ik daar een pauze van in. En geloof me, de boel eruit trekken gaat niet gebeuren, ik ben overal al geweest. Mocht je wel een arts vinden die dat wil doen dan hoor ik dat heel graag.

Sterkte
Ik slik de pil 2 jaar per keer door icm B-12 injecties en Botox en het werkt goed. Nog maar weinig aanvallen. Misschien ook voor jou de combi, maar het verschilt echt per persoon. Ik kijk niet uit naar de komende stopweek
Jubelien schreef:
30-10-2025 20:01
Hier idem, Helaas...

Het enige wat goed helot, maar ontzettend moeilijk is;
Tijdens de maand gebalanceerd leven. Als ik in een maand let op mijn stress, hoeveelheid slaap, gezond eten, yoga doen, bewegen maar niet keihard sport, heb ik veeeel minder last.
Je menstruatie is een afspiegeling van die afgelopen maand, las ik wel eens. Dus bij veel stress en weinig balans zijn er veel meer klachten.

Het gaat hier echt niet élke maand goed nu. Maar sinds ik dit inzicht, nu een jaar, toepas, is de intensiteit en duur van mijn migraine verminderd en verloopt mijn menstruatie rustiger.

Geen quick fix, helaas dus. Wel heb je hierbij je eigen regie en kan je dingen zelf uitproberen, met resultaat per maand. Ben er zelf heel blij mee.
Hier krijg ik echt een rood waas van voor mijn ogen.
Tuurlijk weer 'eigen schuld'.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
BriannaF schreef:
30-10-2025 19:53

Ik ben nu sinds de overgang verlost van de migraine.
Maar dat duurt bij jou nog best wel lang ben ik bang.
Overgang is geen garantie dat je van je migraine afkomt. Het kan juist ook nog erger worden.
Wat voor de ene persoon werkt hoeft voor de ander niet te werken. Het is wat dat betreft best een zoektocht. Ook is er gewoon nog veel onbekend over migraine helaas.
Solomio schreef:
31-10-2025 07:12
Hier krijg ik echt een rood waas van voor mijn ogen.
Tuurlijk weer 'eigen schuld'.
Hoezo schuld? Nee hoor. Je kan het enkel herleiden waarom het de enige keer heftiger is dan de andere keer. Je kunt stress niet omzeilen, maar de hoeveelheid maakt blijkbaar wel uit voor de gevolgen daarna.
Wielrenster87 schreef:
31-10-2025 07:08
Als je echt hormonale migraine hebt helpt dit niet…
Tis niet weg hoor, was het maar zo. Ik lig er een paar dagen per maand af. Maar de intensiteit en duur verschilt nu wel wat. Hierdoor kan ik herleiden, hoe dat komt.
Jubelien schreef:
31-10-2025 09:24
Hoezo schuld? Nee hoor. Je kan het enkel herleiden waarom het de enige keer heftiger is dan de andere keer. Je kunt stress niet omzeilen, maar de hoeveelheid maakt blijkbaar wel uit voor de gevolgen daarna.
Endometriose, adenomyose.

Dus nee, mss werkt het voor jou, maar dat lijkt me placebo-effect.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Niet alles gelezen maar heb er ook vanaf ongeveer mn 19e elke maand een paar dagen afgelegen door heftige migraine. Kon de klok erop gelijk zetten. Rond de eisprong, begin menstruatie èn een paar dagen ná mn menstruatie.
Toen de huisarts na jaren éindelijk sumatriptan voorschreef , werd het beter te handelen maar alsnog veel last en vooral véél medicatie.
Paar jaar geleden op advies van een nieuwe gynaecoloog een kyleena spiraaltje laten plaatsen. En ben een ander mens. Echte lamleggende migraine misschien hooguit 1x per jaar. Als er wèl een aanval opkomt, helpt een pilletje eigenlijk altijd en kan ik verder gewoon functioneren. Zelfs nog maar zelden gewone hoofdpijn. Dat was wel eens anders. Toen waren de goede dagen de dagen dat ik alleen gewone hoofdpijn had....

Sterkte to :hug:
Hoe lang zit je spiraaltje er inmiddels in? Ik kreeg weer last van PMS (en erger) mét idd migraine toen mn spiraal er ongeveer 6jr in zat. Hij mag 7jr mee, maar het was me duidelijk dat de hormonen uitgewerkt waren. Gelukkig was de dokter het daarmee eens, bij klachten mag hij er ook eerder uit. Nu aan de pil (yasmin, schijnt goed tegen pms te helpen) incl doorslikken en heb nergens meer last van.

Hormonen zijn kut en bij iedereen anders, maar hopelijk vind je iets wat werkt!
LizzyLee schreef:
31-10-2025 11:02
Hoe lang zit je spiraaltje er inmiddels in? Ik kreeg weer last van PMS (en erger) mét idd migraine toen mn spiraal er ongeveer 6jr in zat. Hij mag 7jr mee, maar het was me duidelijk dat de hormonen uitgewerkt waren. Gelukkig was de dokter het daarmee eens, bij klachten mag hij er ook eerder uit. Nu aan de pil (yasmin, schijnt goed tegen pms te helpen) incl doorslikken en heb nergens meer last van.

Ruim 4 jaar . Heb inmiddels een nieuwe gekregen. Merkte dat de hoofdpijn langzaamaan terugkwam. Toen ik dat aankaartte bij mn gyneacoloog, zei hij gelijk "dan gaan we hem vervangen". En vanaf toen was mn hoofdpijn/migraine weer weg.
Kwa leeftijd zou t perimenopauze kunnen zijn.
Sinds ik in de peri zit is mijn migraine geëxplodeerd.
Sinds ik aan de bio identieke hormonen zit combi oestrogeen en progesteron is migraine bijna weg.
Neem eens contact op met de migraine clinic Amsterdam. Consult is digitaal. Ideaal. Kijk eens op fb groep Bio-identieke hormonen staat veel info over hormonen en migraine
LizzyLee schreef:
31-10-2025 11:02

Net een jaar… juist ivm de migraine wordt hij iedere 5 jaar vervangen bij mij.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik kreeg migraine toen ik een jaar of 22 was.
Ik had direct last van een aura dus het was wel duidelijk dat het geen "gewone" hoofdpijn was.

Ik ben toen ook in die periode met de anticonceptiepil begonnen.
De pil en de hoofdpijn zijn dus bij mij aan elkaar te linken.

Nu ruim 2 jaar met de pil gestopt i.v.m. leeftijd en de frequentie is heel veel minder geworden.
Van maandelijks naar 1 x per 2 maanden.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven