Gezondheid alle pijlers

Minderen/stoppen met alcohol deel 2

11-12-2015 23:20 3021 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die wil minderen, of bewuster wil zijn van het alcohol gebruik, of helemaal wil stoppen met drinken of al gestopt is: hier kan je alles van je afschrijven!

We helpen elkaar waar nodig, bieden een luisterend oor, soms eens een schop onder je achterste en verder kan je hier eerlijk zijn over iets waar veel mensen zich toch voor schamen; een probleem met teveel of te vaak drinken.

Hopelijk wordt dit net zo'n inspirerend topic als deel 1!
Ik heb mijn avondje alleen goed doorstaan. Een interessante docu opgezet en thee gedronken tot ik er bij neer viel vanavond een etentje dat gaat meestal wel goed om mij te beheersen maar het is inderdaad moelijk om dan thuis niet nog een fles open te trekken... morgen ook weer verplichtingen misschien een van de twee weekend dagen kiezen om twee wijn te drinken of helemaal niks ... Hmm dilemma. Wat zouden jullie doen?
Ha Anne aan mij heb je niks. Ik zou helemaal niet drinken. Ben nu bijna 2 jaar gestopt. Ik vind het makkelijker om helemaal niet meer te drinken. Was teveel met het keuzemoment en daardoor mijn verslaving bezig.

Dit bevalt me beter hoor, wel soms heel saai.
@Poes, you go girl!
Oh wow wat goed zeg nieuwsbrief... respect hoor. Ik begrijp de keuze wel alleen werkt helemaal niet drinken bij mij averechts. Geeft te veel nadruk waardoor ik elke keer het gevoel heb dat ik weer faal dus wilde het eerst zo proberen. Ik heb beloofd aan mijzelf om eerlijk te zijn dus zal als het niet lukt het moeten opbiechten op het forum. Wellicht dat dit wat meer drempel geeft om thuis een fles open te trekken. Ps. Mijn vriend vind het meestal wel gezellig en ziet het probleem niet zo
Ook van mij nog welkom Anne, en ook aan Zalmroze! Ik zeg het tegen elke nieuweling hier (hoewel ik zelf ook nog vrij nieuw ben): het besef, de bewustwording is de eerste stap, een heel belangrijke stap. Die hebben jullie al gezet. Een goed begin is het halve werk. Succes!

Over de berichtjes hierboven: ik snap zowel Nieuwsbrief als Anne. Ik ben ook niet gestopt maar geminderd, en ben idd zoals Nieuwsbrief wel vaak aan het denken aan welk moment ik nu ga kiezen. Ben er eigenlijk meer mee bezig dan voor ik minderde. Wat enerzijds wel goed is natuurlijk, maar anderzijds... tja, je hoofd blijft er vaak mee bezig. In die zin snap ik stoppen echt ook wel, het is rechtlijnig en zwart/wit.

Ik dronk eergisteren 1.5 eenheid, gisteren 1. Eigenlijk was er niet echt een degelijke aanleiding om dat te doen, en had ik het beter niet gedaan misschien. Aan de andere kant: in die hoeveelheden is er echt geen man overboord, en het heeft geen negatieve gevolgen gehad, zoals de hoofdpijn die ik soms heb. Maar toch, ik moet opletten dat ik mijn regels zelf niet zo ver uithol tot ik weer terug ben waar ik een paar maand geleden was...

Een van de redenen voor mij om te minderen was ook het idee dat de kilo's die ik bijgekomen was vnl. aan alcohol toe te schrijven zijn. Toch ook een goeie reden om me wat strikter aan mijn regels te houden...

Wat ik me eerder deze week afvroeg: in welke mate bepaalt voor jou het feit of je een (goede) relatie hebt, of je een (goede) job hebt (al dan niet fulltime), of je goede familiebanden en vriendenkring hebt mee hoeveel je drinkt/of je drinkt? Welke omstandigheden maken dat je sneller of meer drinkt? Als ik objectief naar m'n leven kijk, zit dat best goed in elkaar, ik heb weinig tot niets om over te klagen. Heb goede relatie, goede voltijdse job met mooi loon, vrienden en familie. Ik denk dat dat meespeelt in het feit dat het bij niet helemaal uit de hand gelopen is. Al is het idee van 'beloning', want 'ik heb toch zo hard gewerkt' soms wel een reden om wel iets te nemen. Maar mocht ik single zijn zou ik veel minder sociale controle ervaren denk ik. Hoe denken jullie daarover?
Goh charlotte wat een herkenbaar verhaal. Ik heb behalve het mijzelf gunnen als vorm voor beloning echt geen reden om te drinken. Het is voor mij een manier om echt te ontspannen na een drukke werkdag en sociaal leven sporten en kids en ook bij mij zijn de kilo's voornamelijk aan de lege calorieën van alcohol toe te schrijven. Dit heeft mij dus ook hier gebracht ...en niet te vergeten het gevoel dat verslavingen in mijn familie veel sluimerend al dan niet sluimerend voorkomen en ik die niet over wil brengen op mijn kids. Sporten helpt mij wel daarbij doordat dit de trek wegneemt en een andere vorm van ontspanning geeft. Maar ik denk zeker dat ik zonder mijn Kids en werk en partner meer drink dan nu want dat deed ik namelijk een aantal jaren geleden ... mijn familie drinkt allemaal wel en vrienden ook ..dus die vinden het normaal of zeiden er niks van toen ik single was...

Dus daar was het min of meer geaccepteerd en geen drempel om een flesje open te trekken.
Anne, waw, jij schrijft hier idd ook nog dingen die ik herken, o.a. dat over het sporten en je ervaringen binnen de familie. Herken ik ook! Dat laatste heeft me wel sneller bewust gemaakt denk ik, het feit dat het je misschien in de genen zit en dat je daarom best een beetje extra oplet... Wat mijn vrienden betreft: die accepteren gerust als je weinig of niet drinkt, met of zonder uitleg. Er zitten er bij die zelf flink wat drinken, gematigde drinkers en een paar die het op een half glaasje per gelegenheid houden of zelfs helemaal niets. Wat dat betreft geen druk, die leeftijd zijn we ook al voorbij. Gelukkig.
Nee het enige dat ze vaak zeggen als ik niet drink... hey wat ben je stil!?! Ik kan ook best een leuke avond hebben als ik niet drink. Maar vaak als ik het saai vind ergens of alleen thuis ben heb ik de neiging mezelf een wijntje te gunnen... en dan is de rem weg. Het hek van de dam zeg maar, soort bodemdrift Idiote aangeleerde gewoonte eigenlijk maar dat heb ik ook met popcorn dus ik ben wel consequent
Ik dronk toen ik single was en kinderloos zo vijf dagen per week vijf glazen. En dan ging ik ook nog wel eens op stap, dan werden het zo nog vier borrels meer. Dus mijn man en kinderen zijn echt heel gezond voor mij.

Ik had ook geen rot leven ofzo, het sloop er bij mij gewoon in. Heb ook heel lang samengewoond met iemand en toen dronk ik bijna nooit.
Haha Betty, je ligt echt een weekje achter mij. Ik stopte een week eerder en had mijn zuipdroom ook een week eerder. Dan ga je volgende week de saaiheidsdip krijgen

Welkom Anne!

Oh en ontwenningsverschijnselen? Toen ik vorig jaar voor het eerst sinds jaren een paar dagen niet dronk heb ik echt afgekickt. Koude rillingen, zweet aanvallen en trillende handen, heel erg. Toen was het duidelijk dat ik ook lichamelijk verslaafd was. Sowieso dronk ik toen al om over mn kater heen te komen. Zeer triest.

Mijn reden om te drinken was verveling en verdoving. Nou had ik ook een omgeving waar iedereen stevig kon zuipen en/of drugs gebruikte dus ik viel niet op en wat ik alleen deed, dat zag toch niemand (dus dan zoop ik nog meer)
Bobuh, gelukkig dat het qua pijn meeviel, alleen jammer voor je portemonnee.

Nieuwsbrief, als je de sfeer nu thuis een cijfer moest geven wat gaf je het dan?

Bella, kun je nog lopen?

Betty, Charlotte en Tzippa, goed hoor!

De anderen welkom, heb de verhalen niet kunnen volgen.

Hier een hectische week gehad, m.a.g. sigaretten gekocht, oh wat ben ik toch een ruggengraatloos mens. Eén keer een groot blik bier op die ik gelijk in de vorm van hoofdpijn en aan de dunne verwerkt heb, niks meer gewend.

Rook nog even door (hier komt mijn 2e verslaving om de hoek kijken) zodat ik morgen nog wat kan pimpelen en daarna weer met alles kan kappen. Met vallen en opstaan dus.
Hatsjikideee...
Marjolein, heb net jouw nieuws ook gelezen, wat een ellende en onzekerheid

Mrs, hoe is het met jou?

Poes, je ging heel goed toch en nu in behandeling?
Hatsjikideee...
He wat is er met Marjolein? Kan niks terugvinden.
Ze reageerde op een ander topic
Ok, Marjolein weet niet wat er is , hoef je ook niet te vertellen, maar begrijp dat het niet lekker met je gaat. Hier is een luisterend oor he!

Pausini, een cijfer........ja gek.......maar vandaag toch wel een 6/7. Komt omdat ik het druk had , a.s. ex eindelijk begint te praten en normaal doet en ik leuke weekendplannen heb.

Lees later even bij voor de rest van ieders avonturen. Alvast een fijn weekend voor iedereen!
Fijn dat je een positief gevoel hebt Nieuwsbrief, hoop dat je een leuk weekend hebt.

Bella alweer onder de mensen, figuurlijk dan
Hatsjikideee...
Iedereen onwijs bedankt voor het warme welkom op dit topic. Erg fijn !Nou pausini hier ook met vallen en opstaan.

VALLEN...

Mijn voornemen is niet gelukt, tijdens het etentje vier glazen wijn en in de kroeg twee biertjes. Excuus: We moesten heeeeeeel lang wachten op het eten vandaar haha nee hoor....gewoontes gewoontes pffff zo stom! positief van mezelf dat ik niet aan de wijn ben gegaan in de kroeg want, van bier heb ik snel genoeg. Gelukkig geen kater nu en savonds thuis ook niks meer gedronken. Alleen niet zo tevreden met het aantal wijntjes dus...heb echt gezocht maar er was geen rem te vinden alleen een bodem van een fles....

...EN WEER OPSTAAN!

Vanavond familieding maar zonder alcoholconsumptie heb ik net democratisch met mezelf besloten. Ben al lief genoeg voor mijzelf geweest...schop onder mijn kant. .. gewoon genoeg voor dit weekend (of komende week?) Morgen ochtend ook hardlopen gaat stukken beter zonder duffe kop Schouders er maar weer onder! Geen wijn voor thuis halen en maar naar huis gaan als het saai is! is het plan van aanpak voor vanavond ... gaat goedkomen! Alle vertrouwen in maar andere tips zijn altijd welkom Fijn weekend iedereen!
Anne je bent tenminste eerlijk naar jezelf! En ik hoop dat het je vanavond lukt. Komt vast goed!

Soms duurt het ook even voor je in je nieuwe patroon zit. Eigenlijk duurt dat meestal heel lang

Nieuwsbrief fijn dat je bijna ex je niet meer dood zwijgt. Ik hoop dat je een fijn weekend hebt!
Haha Anne
Hatsjikideee...
quote:pausini schreef op 16 januari 2016 @ 07:52:

Fijn dat je een positief gevoel hebt Nieuwsbrief, hoop dat je een leuk weekend hebt.

Bella alweer onder de mensen, figuurlijk dan
Goeiemorgen lieve mensen, ja ik leef nog

En de fles was ook leeg gegaan, dat had dan weer niet gehoeven!

Maar het was weer erg leuk en lekker

Gisteren vroeg op en de hele dag op pad geweest, was gesloopt en verkleumd toen ik thuis kwam! Lange hete douche genomen, kachel hoog gezet, en een glas wijn ingeschonken. Het was niet zo lekker als ik verwacht had dus daar bleef het bij. Nog een grote mok thee en toen naar bed. Heb geslapen als een roosje!
Dat mag ik brommen.

Lijkt me wel goed hoor zo'n lover.
Hatsjikideee...
Maar nu even voor de advocaat van de duivel Bella; zou je het ook nuchter kunnen wat je gister gedaan hebt? *geen waardeoordeel*
Hatsjikideee...
Goeie vraag Pausini, ja dat zou ik wel kunnen, de eerste keer dat ik met hem af sprak was ik nuchter. Die avond wel twee wijntjes gedronken, ook wel eens maar 1 wijntje gedronken. Met mijn scharrel zou ik het zonder wel kunnen, maar ik ben de laatste die zal beweren dat het geen verschil maakt. Drank maakt je echt wel losser.
Gisteren vier wijn en een bier. Het smaakte. Wel heel de avond bang gewest voor hoofdpijn day after. Slecht geslapen, vaak even wakker, hevig dromen. Maar al bij al nog fris wakkergeworden. Geen hoofdpijn. Voormiddag verkwanseld aan luieren, mag in weekend, nu kleren aan en iets actief. Wandelen met hond of hardlopen of was doen of de kippen verzorgen of iets anders van nut.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven