Gezondheid alle pijlers

Mindfulness: helpt dit echt?

26-02-2013 10:11 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Binnenkort start ik met een cursus mindfulness (inclusief een stiltedag aan het eind van de cursus), op advies van mijn psycholoog. Ik ben een aantal maanden geleden ingestort, na een hoop veranderingen in een keer (samenwonen, werkdruk, verhuizen) in combinatie met een hoge werkdruk en sociale druk. Ik kreeg paniekaanvallen, voelde me extreem somber, was bang, licht in m'n hoofd, wilde niet alleen zijn etc. Inmiddels gaat het weer een stukje beter, maar ik voel me nog helemaal niet 100%. Hoe kan mindfulness hierbij helpen? Ik betrap mezelf erop dat ik er nogal sceptisch tegenover sta. Ik weet niet wat ik moet verwachten en zie het als een 'zweverig' iets.

Ben benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft en wat redenen zijn om met zo'n cursus te beginnen. Maar vooral: helpt het en waartegen precies?

Alvast dank!
Kun je niet aan je psycholoog vragen wat hij precies voor ogen heeft met het advies een mindfulnesscursus te doen?
Mindfulness is niet zweverig, maar heel reeel: het gaat om het hier en nu. Om leven met aandacht. Ik weet niet of het jou kan helpen, maar ik vind het fijn om dingen met aandacht te doen.
Mindfullness is niet zweverig, het leert je te bepalen wat je belangrijk vindt en die dingen met aandacht te doen. Op die manier haal je niet te veel hooi op je vork en leer je jezelf niet voorbij te rennen.
als kind ben je van nature "mindful". Maar dat verlies je gaandeweg.

Ik geloof niet dat je helemaal terug kan naar het kind dat vol emotie voor het eerst van alles ontdekt, maar het kan geen kwaad om het zoveel mogelijk weer te proberen toch?

Want die stress plaatst je geheel buiten jezelf. Je hebt dus niets te verliezen.
it's a big club and you ain't in it
Dit lees ik er over: "Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger."

Als dat zo is, lijkt het me, dat het je kan helpen.

Waar ben je bang voor?

Kwaad kan het niet lijkt me. Of raak je in paniek van het idee van een stiltedag? In dat geval kun je heel goed een mindfulnesscursus gebruiken, denk ik.
Ik vind het onzin. En ik vind het helemaal bedenkelijk dat een psycholoog je een dergelijk traject in stuurt.
quote:Suze02 schreef op 26 februari 2013 @ 10:32:

Ik vind het onzin. En ik vind het helemaal bedenkelijk dat een psycholoog je een dergelijk traject in stuurt.Leg uit.
quote:Suze02 schreef op 26 februari 2013 @ 10:32:

Ik vind het onzin. En ik vind het helemaal bedenkelijk dat een psycholoog je een dergelijk traject in stuurt.Het is meerdere keren aangetoond dat het positieve effecten heeft op de gebieden waar TO moeite mee heeft. Waarom is het zo bedenkelijk dan?
Lees anders eens het boek van Andy Puddicombe eens. Het boek heet Headspace.

Hij geeft je in het boek heel duidelijke handvatten voor meditatie en Mindfulness.

In het boek staan ook wetenschappelijke bronnen voor de werkzaamheid van Mindfulness.

Suze, hoe kom je daarbij? Leg eens uit.
Ik ben van het type schop onder de kont en aanpakken. Dat gerommel in de marge: niet mijn kopje thee.

@annelaure: meerdere keren aangetoond: als in door middel van gedegen wetenschappelijk onderzoek?
quote:Suze02 schreef op 26 februari 2013 @ 10:36:

Ik ben van het type schop onder de kont en aanpakken. Dat gerommel in de marge: niet mijn kopje thee.

@annelaure: meerdere keren aangetoond: als in door middel van gedegen wetenschappelijk onderzoek?

Samenvatting

Onderzoek laat zien dat mindfulness effectief is zowel in een “normale” populatie als bij groepen in een therapeutische setting. Mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en brengt positieve veranderingen teweeg in cognitief en neurobiologisch functioneren. Tevens transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Deze brede werkzaamheid zorgt ervoor, dat mindfulness toepasbaar is bij een grote verscheidenheid aan problematiek. Verschillende onderzoeken tonen aan dat mindfulness positieve veranderingen teweeg brengt bij een grote hoeveelheid verschillende psychische stoornissen en medische condities. Mindfulness is bij de behandeling van bepaalde problematiek zelfs superieur aan andere behandelmethoden.

via: http://www.aandachttraining.info/de-tra ... earch.html
blub

Inderdaad belachelijk dat dat niet bij iedereen werkt. Ik bedoel, we zijn hier toch allemaal nuchtere boeren.
Ik wel. Een nuchtere boerin dan. Uit de Zeeuwse klei.
quote:Suze02 schreef op 26 februari 2013 @ 10:45:

In het linkje staan ook heel veel onderzoeksresultaten uit wetenschappelijk onderzoek.

Waar is jouw wetenschappelijk bewijs dat een schop onder de kont helpt?
blub
Ik ben een hartstikke nuchtere boerin, uit de hollandse klei, die desondanks erg kon zitten piekeren, daar ook somber van werd. Ik krijg de slappe lach bij yoga en was ook heel erg van het "schop onder je kont". Maar het hielp niet, ik verdwaalde echt in mijn somberheid en problemen, oe vaak ik mezelf ook vermanend toesprak, mijn schouders er weer eens onder zette, het gewoon maar deed. Op den duur leefde ik in een soort glazen bolletje, met een hoofd vol watten, Niks kwam meer echt binnen en ik kwam er niet meer uit. Ik heb op eigen initiatief "mindfullness en de bevrijding van depressie" gelezen. Ik heb niet alles toegepast, maar ik vond het absoluut niet zweverig, en juist heel erg helpen. Het leert je manieren aan om jezelf bij de les te houden, niet af te dwalen, een focus in het hier en nu te vinden. Hierdoor ga je veel minder malen, kun je problemen beter aanpakken (ipv alleen piekeren) en leer je ook niet te zwaar over jezelf en je probleem te denken.

Er staat zelfs in waarom een schop onder je kont (in de zin van vermanend toespreken etc) niet werkt. Omdat je op dat moment niet in staat bent om daar op een goede manier gehoor aan te geven, praat je jezelf er alleen maar dieper mee de put in. Ik moet dit kunnen, willen, doen, maar het lukt niet, wat een loser ben ik eigenlijk. Bewust of onbewust.

Mindfullness is geen zweverig excuus om niet aan te pakken, niks op te lossen of te doen. Het is geen eeuwig gezwets over je innerlijke appelboom of hoe je chackra's in de knoop zitten. Het is veel meer juist hier zijn, je bewust zijn van je lijf, hoe dingen voelen, proeven, ruiken. Op het moment dat je daar namelijk mee bezig bent ( ik sta vaak heel mindfull de afwas te doen, te tuinieren, shcoon te maken) heb je iets in de plaats gezet van piekeren, nadenken, in een cirkeltje ronddraaien. En gedrag is altijd makkelijker te veranderen als je een plaatsvervanger hebt.

Ik vind het nog wel veel moeilijker om mindfull dingen met mijn hoofd te doen, maar ook dat lukt steeds beter. En ik heb geleerd, dat als het niet (meteen, of aldoor) lukt, ik er toch steeds weer naar terug kan keren zonder dat ik daar boos of gefrustreerd over hoef te worden.
Goeie Angelfish en Allis!!

Wanneer komt Suze met haar wetenschappelijk(!) bewijs voor de werkzaamheid van een goede schop onder je kont.

Het zou toch mooi zijn als dat werkt bij: burn-out, depressie, angststoornissen, ptss, paniekaanvallen ed.

Ik zie het al voor me

Patiënt: dokter, kunt u mij helpen?

Psychiater: weet je wat jij nodig hebt? Een schop onder je kont!

Patiënt: dank u, dokter. Het heeft echt geholpen.

Wow! Als we zo snel van onze problemen af zouden kunnen zijn, fantastisch! Maar als ik het goed heb is het wetenschappelijk bewijs hier nog niet voor gevonden...

Tot op heden heb ik meer vertrouwen in Mindfulness. Dus TO, ik zou de cursus gewoon gaan doen
quote:allis schreef op 26 februari 2013 @ 11:15:

Ik ben een hartstikke nuchtere boerin, uit de hollandse klei, die desondanks erg kon zitten piekeren, daar ook somber van werd. Ik krijg de slappe lach bij yoga en was ook heel erg van het "schop onder je kont". Maar het hielp niet, ik verdwaalde echt in mijn somberheid en problemen, oe vaak ik mezelf ook vermanend toesprak, mijn schouders er weer eens onder zette, het gewoon maar deed. Op den duur leefde ik in een soort glazen bolletje, met een hoofd vol watten, Niks kwam meer echt binnen en ik kwam er niet meer uit. Ik heb op eigen initiatief "mindfullness en de bevrijding van depressie" gelezen. Ik heb niet alles toegepast, maar ik vond het absoluut niet zweverig, en juist heel erg helpen. Het leert je manieren aan om jezelf bij de les te houden, niet af te dwalen, een focus in het hier en nu te vinden. Hierdoor ga je veel minder malen, kun je problemen beter aanpakken (ipv alleen piekeren) en leer je ook niet te zwaar over jezelf en je probleem te denken.

Er staat zelfs in waarom een schop onder je kont (in de zin van vermanend toespreken etc) niet werkt. Omdat je op dat moment niet in staat bent om daar op een goede manier gehoor aan te geven, praat je jezelf er alleen maar dieper mee de put in. Ik moet dit kunnen, willen, doen, maar het lukt niet, wat een loser ben ik eigenlijk. Bewust of onbewust.

Mindfullness is geen zweverig excuus om niet aan te pakken, niks op te lossen of te doen. Het is geen eeuwig gezwets over je innerlijke appelboom of hoe je chackra's in de knoop zitten. Het is veel meer juist hier zijn, je bewust zijn van je lijf, hoe dingen voelen, proeven, ruiken. Op het moment dat je daar namelijk mee bezig bent ( ik sta vaak heel mindfull de afwas te doen, te tuinieren, shcoon te maken) heb je iets in de plaats gezet van piekeren, nadenken, in een cirkeltje ronddraaien. En gedrag is altijd makkelijker te veranderen als je een plaatsvervanger hebt.

Ik vind het nog wel veel moeilijker om mindfull dingen met mijn hoofd te doen, maar ook dat lukt steeds beter. En ik heb geleerd, dat als het niet (meteen, of aldoor) lukt, ik er toch steeds weer naar terug kan keren zonder dat ik daar boos of gefrustreerd over hoef te worden.Zo herkenbaar, ik heb ook een training gevolgd, daardoor was ik juist in staat om mijzelf daarna een "schop onder de kont"te geven, de juiste knoppen te vinden om aan te draaien.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Overigens heb ik een Mindfulnesstraining via een GGZ-instelling gevolgd.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Ik ook. En er was niks zweverigs aan eigenlijk. Wel veel huiswerk, maar dat kan je vaak weer goed integreren in je dagelijkse werkzaamheden.

Mij heeft het een heleboel rust in m'n kop gebracht en een heleboel minder piekeren.
blub
Een kennis van mij heeft het gedaan. Haar heeft het goed geholpen. Het schijnt veel minder zweverig te zijn als dat je zou denken. Gewoon doen zou ik zeggen. Ben je iig even met iets heel anders bezig.

Ummm... mindfulness IS aanpakken. In de zin van: "Je bent hier en nu, wat je ook doet." Als je ergens mee bezig bent, en je laat je voortdurend afleiden zonder je te kunnen concentreren, kun je verbeteren.

Je werkt als je werkt, je ontspant als je ontspant, je leest als je leest, je sport als je sport...

Echt niets zweverigs aan.
quote:Suze02 schreef op 26 februari 2013 @ 10:45:

Het feit, dat je een nuchtere boerin uit de Zeeuwse klei bent, gebruik je dat nu als excuus om bij voorbaat zaken zonder enige nuance af te doen als onzin? Terwijl je feitelijk niet eens weet wat iets is?

Wat jammer voor je.
Ik ben ook een nuchter type. Maar mindfulness heeft me erg geholpen. Ik heb een depressie gehad en ik heb geleerd om anders met mijn emoties om te gaan, o.a. door het boek wat Allis noemt. En inmiddels ben ik ook MBCT trainer.

(meer info; Suze, misschien interessant voor jou zodat je je misschien een wat objectiever beeld kan vormen)

Mindfulness is de belangrijkste component van de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). In het Nederlands wordt het vertaald als Aandachtgerichte Cognitieve Therapie. Het ontwikkelen van een andere houding tegenover (psychische) problemen is het doel.
Deze houding kenmerkt zich door nauwkeurig waarnemen, toelaten en niet direct reageren waardoor er ruimte komt voor een andere reactie dan vanuit oude ingesleten patronen.

Mindfulness heeft twee componenten. De eerste betreft zelfregulatie van de aandacht (aandachttraining). De aandacht is gericht op de onmiddellijke lijfelijke en verstandelijke reacties en het herkennen van mentale patronen in het huidige moment.
De tweede component is de nieuwsgierige en accepterende houding tegenover dat wat ervaren wordt. Elke gedachte, elk gevoel en elke lichamelijke gewaarwording wordt toegelaten, zonder er iets aan te willen veranderen.

Mindfulness kan worden aangeleerd met oefeningen die ontleend zijn aan inzichtmeditatie: meditatie gericht op de ademhaling, meditatie gericht op lichamelijke gewaarwordingen en keuzevrije opmerkzaamheid. Centraal in deze toepassing van mindfulness staat dat men oude, ingesleten en automatische gewoonten leert herkennen als ze zich voordoen en de aandacht richt op de emotionele lading bij het patroon. Uit dit steeds weer toelaten ontstaat er vrijheid om op een andere manier te handelen.

Meer info
anoniem_113985 wijzigde dit bericht op 26-02-2013 13:51
Reden: toevoeging link
% gewijzigd
Mindfulness IS een schop onder je kont Suze.

Alleen zit die 'kont' onder je hersenpan en is de 'schop' een prikkel tot bewuste aandacht.

Het is veel effectiever om jezelf met compassie een figuurlijk 'schopje' te geven, dan jezelf met pijnlijke verwijten om de oren te slaan, als je tot aanpakken wilt komen.

Succes bij de cursus Newyorkert en vraag je niet teveel af hòe het kan werken. Stap er maar gewoon in en merk wat je het op kan leveren. Dat is veel belangrijker!

Het is iig nìet zweverig, maar juist heel erg aards en praktisch. Ben benieuwd naar je ervaringen...

PS: ik dacht al dat ik van een eerder topic 'kende' NYt en daar is je toen ook al mindfulness aangeraden tegen piekeren en malen. Denk dus dat deze cursus héél goed voor jou zal zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven