Mn zoon is gestopt met roken...... hoe motiveer ik hem?
zondag 25 oktober 2009 om 20:18
Mijn zoon is gestopt met roken. Hij was geen grote roker en was niet heel erg verslaafd (5 sigaretten per dag), maar ik merk dat hij het toch moeilijk heeft.
Ik ben heel blij en trots en wil hem graag helpen, steunen en motiveren. Ik wil een soort stok achter de deur! Iets beloven als hij het vol houdt. Maar ja, dat is ook weer zo tricky. Wanneer moet ik de belofte dan inlossen en wat doet hij de dag erna?
Ideeën en tips zijn welkom!
Ik ben heel blij en trots en wil hem graag helpen, steunen en motiveren. Ik wil een soort stok achter de deur! Iets beloven als hij het vol houdt. Maar ja, dat is ook weer zo tricky. Wanneer moet ik de belofte dan inlossen en wat doet hij de dag erna?
Ideeën en tips zijn welkom!
zondag 25 oktober 2009 om 20:28
Tja, een cadeau.. had ik ook al aan gedacht! En dan? Dan krijgt hij iets leuks en een maand later koopt hij weer een pakje.
Het klinkt sceptisch en niet vol vertrouwen, maar ik wil de realiteit niet uit het oog verliezen.
Ik wil dus iets verzinnen dat hem stimuleert en motiveert, maar tevens weerhoudt om daarna weer te beginnen!
Als anti-rook-moeder ben ik natuurlijk apetrots en vertel hem dat te pas en te onpas..!
Het klinkt sceptisch en niet vol vertrouwen, maar ik wil de realiteit niet uit het oog verliezen.
Ik wil dus iets verzinnen dat hem stimuleert en motiveert, maar tevens weerhoudt om daarna weer te beginnen!
Als anti-rook-moeder ben ik natuurlijk apetrots en vertel hem dat te pas en te onpas..!
zondag 25 oktober 2009 om 20:36
Ik zou het juist links laten liggen, ik weet wel van toen ik 17 was dat ik het tegengestelde deed van wat mij moeder wilde, waarom?
Dat weet ik echt niet, maar als mijn moeder mij op die leeftijd complimentjes (overdreven vond ik dat dan) gaf, wilde ik juist de andere kant op, dan wat zij wilde.
Maar ja ik was dan ook echt een tegenstribbelende puber.
Ik zou zeggen dat je het knap vind, trots op hem bent dat hij dat wil doen en het daar bij laten, dus niet te veel nadruk opleggen.
Dat weet ik echt niet, maar als mijn moeder mij op die leeftijd complimentjes (overdreven vond ik dat dan) gaf, wilde ik juist de andere kant op, dan wat zij wilde.
Maar ja ik was dan ook echt een tegenstribbelende puber.
Ik zou zeggen dat je het knap vind, trots op hem bent dat hij dat wil doen en het daar bij laten, dus niet te veel nadruk opleggen.
zondag 25 oktober 2009 om 20:38
Abbonnement op de sportschool?
flauw....
Gewoon eens iets leuks met hem doen en dan in de positieve sfeer benadrukken dat je trots op hem bent? Want als je een cadeautje/extra zakgeld/kleedgeld doet, doe je dat dan ook als hij 2 maanden gestopt is? En bij 3 maanden niet roken? En wanneer ga je dan stoppen met cadeaus geven?
Ik zei gisteren nog tegen mijn eigen zoon (6 jaar; hij wilde een cadeautje omdat zijn broer en hij zo lief waren geweest in het zwembad): ik ga je geen cadeau geven voor iets wat ik eigenlijk heel vanzelfsprekend vind. Je kunt wel een compliment/knuffel/extra aandacht krijgen.
flauw....
Gewoon eens iets leuks met hem doen en dan in de positieve sfeer benadrukken dat je trots op hem bent? Want als je een cadeautje/extra zakgeld/kleedgeld doet, doe je dat dan ook als hij 2 maanden gestopt is? En bij 3 maanden niet roken? En wanneer ga je dan stoppen met cadeaus geven?
Ik zei gisteren nog tegen mijn eigen zoon (6 jaar; hij wilde een cadeautje omdat zijn broer en hij zo lief waren geweest in het zwembad): ik ga je geen cadeau geven voor iets wat ik eigenlijk heel vanzelfsprekend vind. Je kunt wel een compliment/knuffel/extra aandacht krijgen.

zondag 25 oktober 2009 om 20:41
Vijf sigaretten per dag en het toch nog moeilijk hebben om te stoppen? Als je het mij vraagt, zit hij gewoon op een cadeau te wachten wanneer hij het volhoudt . Ik zou hem niets beloven en ook niet de bevestiging geven dat hij het moeilijk heeft. Het is gewoon iets waar hij overheen moet komen. Hij is 17 (en een half) dus een grote jongen.
zondag 25 oktober 2009 om 20:46
Hij heeft zelf de motivatie op kunnen brengen om te stoppen, de motivatie om er af te blijven moet ook bij hem vandaan komen.
Zeggen dat je blij bent dat hij gestopt is en af en toe en passant opmerken: "Hee, je rookt nog steeds niet he? Goed van je!" lijkt me voldoende.
Zeggen dat je blij bent dat hij gestopt is en af en toe en passant opmerken: "Hee, je rookt nog steeds niet he? Goed van je!" lijkt me voldoende.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

zondag 25 oktober 2009 om 21:05
Ik ben zelf gestopt met roken en vond het erg prettig om soms wat veren in de kont gestopt te krijgen. Horen dat het goed is dat je het volhoudt, hoe stoer je bent en hoe moeilijk het is om vol te houden. Blijven complimenteren! Misschien dat hij het ook leuk vindt om samen met jou iets te gaan doen, naar de film of een terrasje pakken. Misschien kun je hem dan ook iets leuks laten uitzoeken, en er heel nadrukkelijk bij zeggen dat je zo trots op hem bent dat je zelfs op een website advies hebt gevraagd over hoe je hem het beste kunt laten zien hoe trots je bent...
zondag 25 oktober 2009 om 21:39
quote:_barbie_ schreef op 25 oktober 2009 @ 21:00:
Ik zou voor iedere week of 2 weken dat hij is nog steeds niet rookt een rijles cadeau geven. Hij wordt binnenkort 18 dus dat zou wel een heel gaaf cadeau zijn. Ook haal je een rijbewijs niet binnen 1 maand, dus dan is hij zeker nog een halfjaar rookvrij Dit is een heeeeele goeie!
Ik zou voor iedere week of 2 weken dat hij is nog steeds niet rookt een rijles cadeau geven. Hij wordt binnenkort 18 dus dat zou wel een heel gaaf cadeau zijn. Ook haal je een rijbewijs niet binnen 1 maand, dus dan is hij zeker nog een halfjaar rookvrij Dit is een heeeeele goeie!
zondag 25 oktober 2009 om 21:51
quote:zusenzo schreef op 25 oktober 2009 @ 21:43:
Bergje, door dit 'kado' ben ik stiekem gaan roken.....zodat ik iig mijn rijbewijs kon halen, ja heel gemeen, maar op die leeftijd denk je echt alleen maar in je eigen straatje, tenminste ik wel en dat is geheel goedgekomen btw, geloof ik dat weet je zeker??? dat het helemaal goed is gekomen?? hahahaa
Bergje, door dit 'kado' ben ik stiekem gaan roken.....zodat ik iig mijn rijbewijs kon halen, ja heel gemeen, maar op die leeftijd denk je echt alleen maar in je eigen straatje, tenminste ik wel en dat is geheel goedgekomen btw, geloof ik dat weet je zeker??? dat het helemaal goed is gekomen?? hahahaa