Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Gezondheid alle pijlers

Moe na operatie

24-01-2021 15:57 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oom waar ik een beetje over mantelzorg is drie maanden geleden geopereerd. Hij is 81 jaar. Voor de operatie stond hij vol in t leven en nu heeft hij nergens zin meer in. Alles is hem teveel. Bezoek is te druk. Puzzelen gaat niet want geen concentratie. Hij is moe moe moe. Alles is teveel aan zijn hoofd. Hij kan t niet meer hebben. De arts zegt dat dit vanzelf wel weer overgaat. Maar hij zelf maak zich zorgen.

Is hier iemand bekend mee, en hoe is dat uiteindelijk verlopen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Op die leeftijd kost herstel gewoon meer tijd.

En een teenoperatie is natuurlijk wat anders dan een openhart operatie, dus heel veel zinnigs valt hier verder zo niet over te zeggen.
Het is wat het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel gehoord dat na narcose de klachten soms pas na half jaar of langer weg zijn. Sterkte voor je oom .
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb daar zelf altijd last van na een narcose. De eerste dagen het ergst, en daarna wordt het langzaam minder, maar dat kan best een paar maanden duren. En ik ben een stuk jonger dan jouw oom, dus ik zou me er nog niet teveel zorgen over maken.

Wel is bekend dat narcose bij ouderen de hersenfuncties kan beïnvloeden en voor mentale achteruitgang kan zorgen, dus ik zou je oom wel stimuleren om te revalideren om het allemaal weer op de rit te krijgen, bijv door af en toe toch wat bezoek te ontvangen, of dagelijks een klein puzzeltje te doen, enz.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elke dag een uurtje de frisse buitenlucht in, desnoods in 'n rolstoel als hij zelf niet kan lopen. Het seizoen en de coronatijd helpen natuurlijk ook niet erg mee op dit moment.
Dans alsof er niemand toekijkt, schrijf alsof je elk moment geband kan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik probeer hem ook zoveel mogelijk (maar niet teveel) enthousiast te krijgen voor kleine activiteiten. Toen er onlangs wat sneeuw lag kreeg ik hem zover om even op te balkon te gaan staan om te kijken naar kinderen op de slee. Daarna was hij kapot op en dat vond ik best verontrustend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou naast frisse buitenlucht denken aan gezonde voeding, eventueel aangevuld met een multi vitamine. Eet je oom wel goed ? En afwisselend genoeg ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb precies hetzelfde helaas, eind september geopereerd. Wat was het voor soort operatie? Geduld hebben zeggen de artsen ook tegen mij, maar het is moeilijk. Geen tips hier, ik wou dat ik iets wist dat kon helpen. Lastig voor je opa want hij is twee keer zo oud als ik ook nog eens, dus dat zal het niet makkelijker maken.
Tjezus wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
B12! Narcose heeft een negatief effect op je vitaminehuishouding. Bij mij kwam na 2 narcoses binnen 3 maanden een B12-opnamestoornis aan 't licht. Vitamine D bijslikken sowieso ook niet onbelangrijk, ook met 't oog op corona.
Hij kan best zijn bloed laten testen.
Dans alsof er niemand toekijkt, schrijf alsof je elk moment geband kan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wellicht een ijzertekort? Je kunt de huisarts vragen om dit te checken.
Maar het is altijd verstandig ijzerrijk te eten na een ingreep. Dus de groene groentes, appelstroop, volkomen producten, brandnetelthee, rundvlees, dit alles is ijzerrijke voeding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is zijn b12 onlangs nog gecontroleerd? (Mits ie geen supplementen gebruikt).
Ik heb zelf ook altijd lang last van narcose en van narcose gaat je b12 heel erg naar beneden. Dit wist ik niet. Ik spuit nu b12 want bleek een functioneel tekort te hebben. Ik krijg genoeg binnen met eten maar mijn lichaam slaat het niet op. Advies was ook om bij een volgende operatie extra te spuiten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en floradix! Te koop bij een drogist!
Dankzij floradix ben ik eens van een flink ijzertekort naar een normale waarde gegaan in 2-3 weken tijd. Doen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Toevallig dat jullie er over beginnen. Hij moet deze week zijn b12 spuit halen bij de huisarts. Zijn eetlust is wel vermindert en daardoor is hij ook afgevallen. Hij at en eet wel gezond. Ik zou inderdaad nog kunnen vragen aan de huisarts of extra vitamine D noodzakelijk/zinvol is.
Alle reacties Link kopieren Quote
lushmeisje schreef:
24-01-2021 16:52
Oh en floradix! Te koop bij een drogist!
Dankzij floradix ben ik eens van een flink ijzertekort naar een normale waarde gegaan in 2-3 weken tijd. Doen!
Floradix zit b6 in. B6 mag niet te hoog worden, want dat geeft neurologische klachten.
Hierboven staat ook dat meneer B12 spuit. IJzer kan de werking van B12 verminderen.
Ik gebruik zelf de combinatie ijzer en b12 ook, maar wel onder toezicht van een arts.
De opmerking: Doen! lijkt me daarom wat kort door de bocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
poeziewoezie schreef:
24-01-2021 16:57
Toevallig dat jullie er over beginnen. Hij moet deze week zijn b12 spuit halen bij de huisarts. Zijn eetlust is wel vermindert en daardoor is hij ook afgevallen. Hij at en eet wel gezond. Ik zou inderdaad nog kunnen vragen aan de huisarts of extra vitamine D noodzakelijk/zinvol is.


De algemene richtlijn voor vit D is dat alle ouderen boven de 70 vitamine D moeten bijslikken.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... ine-d.aspx
Alle reacties Link kopieren Quote
Vervelend voor je oom!

Ik ben zelf 1x onder narcose geweest en ben daarna een aantal weken flink moe geweest. Lusteloos werd ik niet, wel chagrijnig :$
Ik sliep toen ook niet goed, werd regelmatig 's nachts wakker. Voelde me alsof ik een jetlag had. Dat heeft een paar weken aangehouden, maar is weer helemaal goed gekomen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat voor operatie heeft hij ondergaan, heeft het daar niet mee te maken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dolfine schreef:
24-01-2021 17:34
Floradix zit b6 in. B6 mag niet te hoog worden, want dat geeft neurologische klachten.
Hierboven staat ook dat meneer B12 spuit. IJzer kan de werking van B12 verminderen.
Ik gebruik zelf de combinatie ijzer en b12 ook, maar wel onder toezicht van een arts.
De opmerking: Doen! lijkt me daarom wat kort door de bocht.
Ten tijde van mijn reactie was er nog niets gezegd door TO over een B12 tekort.....
Alle reacties Link kopieren Quote
lushmeisje schreef:
25-01-2021 07:39
Ten tijde van mijn reactie was er nog niets gezegd door TO over een B12 tekort.....
Klopt, ik reageerde allereerst op de Floradix. Ook zonder b12 tekort, is het oppassen met Floradix.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven