Gezondheid alle pijlers

mondhygieniste eng en pijnlijk?

18-06-2010 08:21 16 berichten
Hoi forummers,

Deze week ben ik door mijn tandarts doorverwezen naar de mondhygienist om wat tandsteen te laten verwijderen en voor instructies. Heb volgens hem namelijk last van ontstoken tandvlees..

Nu ben ik eigenlijk behoorlijk bang voor de tandarts en nu heb ik er ook last van voor het bezoekje aan de mondhygienist.

Natuurlijk heb ik de zoekfunctie gebruikt, maar ik zou graag een eigen antwoord op mijn vraag willen:

1. Is de mondhygienist net zo eng en pijnlijk als de tandarts?

2. Wat kan ik van het bezoek verwachten?

Dank voor jullie antwoord.

Tientje84
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg maar niets.. ik ben al op zoek naar een narcosetandarts..
Ik ben niet bang van de tandarts en zeker niet van de mondhygienste.

Voor mij is een mh nog minder eng omdat ik gewoon weet dat zij niet gaat boren, geen wortelkanaalbehandelingen doet etc.

Zij maakt je gebit schoon en geeft adviezen. Heel belangrijk en na afloop schone en witte tanden.
Nee. Hij of zij doet niks wat tandartsen doen, zoals bosaapje zegt. Het enige dat ik vervelend vind (en dat vind ik ook bij de tandarts) is dat je mond zo kurkdroog gezogen wordt dat je lippen gaan opkrullen

Nee dus, het is puur schoonmaken en jou instructies geven hoe je tandsteen en andere ellende kunt vermijden door anders poetsen/verzorgen.
Hoi.

Dank voor jullie antwoord.

Dus eigenlijk zit ik mij bang te maken om niets?

Dat tandsteen verwijderen is dus ook niet pijnlijk?

Ik heb al her en der gezien dat er meer zijn die (enige) angst hebben voor de tandarts?

Tientje84
Ja, eigenlijk zit je je druk te maken om niets

Ik ga graag naar de MH, daarna zo'n lekker schone mond met glanzende tanden, ik hoef niet van de tandarts, maar vraag altijd of ik "mag". Daarbij: als je tandvlees wat ontstoken is, is het zaak echt te voorkómen dat het erger wordt, dan ben je pas de pineut, nl. Daar kan een mh je goed bij helpen.
Computer says nooooo
Ik wil niet lullig doen maar als je VEEL tandsteen hebt dan is het geen fijne behandeling, de mondhygieniste moet onder je tandvlees dat steen weghalen. Maar geen man overboord want met wat verdovingsgel voel je het niet meer.
Ik ben dit jaar voor het eerst naar een mondhygienist geweest.

Ik was een jaar of 4 niet naar de tandarts geweest en was echt heel angstig. Heb tegen zowel de tandarts als de mh uitgesproken dat ik het best wel eng vond.

Vond het fijn dat ik gewoon mijn hand op kon steken, als het niet meer ging of als ik iets wilde vragen!

De behandeling: ze ging kijken hoe het ervoor stond en had ook ontstoken tandvlees. Best flink ook, 4 mm pockets (als je dat wat zegt). Het prikken in het tandvlees (om te kijken hoe gezond het is), was een vervelend gevoel. Maar te doen en ook niet aanhoudende pijn.

Tandsteen is ook verwijderd, viel me heel erg mee (geen pijn) en m'n tanden waren zo glad en wit!!

Daarna heeft ze me geleerd hoe ik moet poetsen. Ben deze week voor de 2e keer geweest en ze was heel tevreden: geen ontstoken tandvlees meer!
Ben zelf ook bang voor de tandarts en had dezelfde angst voor de mondhygienist. Ik heb dit voor de behandeling aangegeven en ik had het gevoel dat daar rekening mee gehouden werd en dat ik alles de hele tijd onder controle had. Als je het toch pijn zou doen zou je bij wijze van spreken op ieder moment kunnen opstaan en weggaan.
Ik was nooit bang voor de tandarts maar naar het trekken van een verstandskies ga ik met frisse tegenzin naar hem toe. Ook was ik de eerste keer naar het verwijderen van mijn kies erg zenuwachtig voor de MH.

Tip, als je van te voren aan geeft dat je er tegenop ziet wordt daar rekening mee gehouden en kan je zelf aangeven als het even niet meer gaat. Maar om je gerust te stellen, pijn doet het niet alleen als ze aan de achterkant van je voortanden( klinkt net een raadseltje) bezig is is het wel een vervelend gevoel maar best vol te houden hoor!
Hallo,

Ik breng 2 keer per jaar een bezoek aan de mondhygienist,ze doen ook de controle voor je gebit als er iets aan de hand mocht zijn.Vullingen doet de mijne ook maar geen wortelkanaalbehandelingen enzo. Doordat men gebit nu heel goed schoon gehouden wordt door de mondhygienist zit ik eigenlijk nooit meer bij de tandarts.Want ze krabben het vuil zeg maar wat rondom je kiezen en tanden gaat zitten intensief schoon.Anders blijf je last houden van tandvleesontstekingen en kunnen tanden op de duur los gaan zitten. Het is wat gepulk rondom je gebit en wat bloederig kan het de eerste keer zijn,zeker als de boel ontstoken is. Geef gewoon aan dat je het wel wat eng vindt,en dan kan hij of zij even stoppen en jij je mond even spoelen. En je zou van tevoren even een paracetamol in kunnen nemen is het nog minder gevoelig.
Tandsteen verwijderen vind ik niet prettig, maar om nou te zeggen pijnlijk. Vind mijn oksels epileren pijnlijker.
ik ga ook twee keer per jaar naar de mondhygiëniste.

Toen ik er voor het eerst kwam was het echt geen pretje. Ik had behoorlijk last van ontstoken tandvlees en dan kan de behandeling zeker pijnlijk zijn. Niet extreem, maar best gevoelig.

Nu kom ik er nog voor tandsteen verwijderen en ondertussen is het lang niet meer zo gevoelig.
eng niet, pijnlijk alleen als ze het bovengebit schoonmaakt want ik heb gevoelig tandvlees
Hoi.

Nou ik ben net bij de mondhygieniste geweest en wat een verademing vergeleken met de tandarts zeg!

De haak was wel een beetje gevoelig op mijn tandvlees, maar het was allemaal lang niet zo eng als bij de tandarts zelf.

De tandarts zelf vind ik ook een stuk minder eng sinds ik bij die nieuwe tandarts ben. Natuurlijk blijft het een nerveuze toestand, maar ik hoop dat het de volgende keer beter gaat.

Dank voor de reacties en de geruststelling.

MVGR

Tientje84
Fijn dat het je meeviel.

Verder mosterd, maar ik wil het maar gezegd hebben: als de behandeling bij de mondhygiëniste pijn doet, dan kan dat ook gewoon verdoofd worden. Ze gebruiken dan verdovende zalf die ze rechtstreeks op je tandvlees smeren. Hetzelfde als wat je bij baby's kunt gebruiken als er tandjes doorkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven