Gezondheid alle pijlers

Monsanto?

31-10-2014 23:19 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft zich hierin verdiept en kan mij in het kort wijzer maken over Monsanto? Welke bronnen moet ik raadplegen over dit onderwerp? Lijkt alsof alle dingen die ik erover lees nogal uit 1 bepaalde hoek komen en ik wil graag een wat objectiever beeld hiervan krijgen.
Ik heb gegoolet om er achter te komen wat monsanto is, Wikipedia zegt mij dat het een amerikaans bedrijf is dat producten voor de landbouw produceert.
Ik weet er wel heea van, er zijn ook films over en dat is niet zo erg leuk om te zien.

Ben wel benieuwd wat je bedoelt met dat het uit 1 hoek komen.

Mag ik ook zo vrij zijn te vragen waarom je er iets over te weten wilt komen?
Film waar ik op doel is Food Inc.

Ik vond deze verhelderend en interessant.
Elvi, die docu -Food Inc.-ben ik nu aan het zoeken maar kan 'm nog niet vinden. Ik ben druk bezig om meer te lezen maar leuke materie is het niet: ik snap weer waarom ik me er niet verder in heb verdiept.
Ik ben zeker niet goed geinformeerd, maar wat zij doen is onder andere patenten op zaden claimen.

Zou inhouden dat zij macht krijgen over de teelt van groente en fruit.

(ja; beetje kort door de bocht, maar....)
Op youtube staat de film wel volgens mij.

Heb hem zelf geleend van iemand die ik ken.

Verder had ik een collega die er erg veel van wist en mij wat wijzer maakte.

Had er voorheen nog nooit over gehoord.

De wereld zit vol bijzondere dingen.....
Voor de mensen die het interesseert: hier een kort maar duidelijk artikel over Monsanto.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130525_00597824
Monsanto is onder andere debet aan het uitsterven van bijen, hoe dat gebeurt kun je ook op het internet vinden. Monsanto wil het monopoly op het gebied van landbouw, dat betekent bijvoorbeeld dat een boer die geen genetisch gemanipuleerd gewas verbouwt maar wiens veld grenst aan dat van een boer die dat wél doet, een sanctie opgelegd kan krijgen omdat bijen die de boel bestuiven geen grenzen kennen waardoor zijn product uiteindelijk dezelfde eigenschappen krijgt als het product dat uit het genetisch gemanipuleerde zaad van Monsanto groeit. Het gaat, als het aan Monsanto ligt, nog veel verder. Bewaar de zaadjes van je paprika's en tomaten maar goed.
verba volant, scripta manent.
Boeren worden ook bedreigd en kapot gemaakt en dat gaat erg ver.

Ik vind het een enge organisatie met veel macht.

Het zit tegenwoordig ook al in Nederland:

http://www.monsanto.com/whoweare/pages/netherlands.aspx
http://documentaryaddict.com/food+inc-2174-doc.html

Hier kun je food inc kijken.

Monsanto zijn schurken.
Criminelen zijn het. De grootste bedreiging voor de veiligheid van ons voedsel en de oorzaak en reden van honger en armoede in ontwikkelingslanden.
quote:marjolein852 schreef op 01 november 2014 @ 00:23:

Ik ben zeker niet goed geinformeerd, maar wat zij doen is onder andere patenten op zaden claimen.

Zou inhouden dat zij macht krijgen over de teelt van groente en fruit.

(ja; beetje kort door de bocht, maar....)

Je vergeet het woordje 'gemanipuleerde'.

Patent op gemanipuleerde zaden. En daarmee willen ze inderdaad een monopolie creëren.

Er was een tijd geleden toch ook sprake van een verbod op gebruik van eigen zaden, dat komt uit diezelfde hoek.

We hebben straks alleen nog maar gemanipuleerde groenten en fruit, als het aan hen ligt.

Wat ik begreep is dat dit Amerikaanse bedrijf inmiddels al een behoorlijk aantal Nederlandse bedrijven (handels in zaden e.d.) heeft overgenomen.

Maar goed, ik heb me er ook niet in verdiept, dit is wat mij is verteld door mensen die hier veel meer mee bezig zijn dan ik.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Zullen we dan de niet werkende negeerknop maar vergeten en doorgaan met een schone lei, MissI. Juist de mensen die je niet zo liggen kunnen je iets leren tenslotte.

Ik vind het leuk dat je reageert op dit topic. :-)
Objectieve informatie over Monsanto bestaat er nauwelijks. Er bestaan maar 2 soorten bronnen: de tegenstanders en de voorstanders. Tot nog toe heb ik alleen een evenwichtiger standpunt gelezen van Louise Fresco.
De docu food inc is te bekijken via netflix
Ik heb de docu ook gevonden, ik ga 'm vanavond kijken.
Dank voor de tip Ikeajunk.
Ik had het hier net even over met vriend, die houdt heel erg van dit soort docu's en hij had nog een tip.

GMO OMG

*link verwijderd, dacht dat het een link was naar de docu... maar helaas!*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven