Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 461 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Lois schreef:
19-10-2025 09:31
Ik heb al een week geen eetlust en ook nergens zin in. Ik merk dat daardoor de porties nog kleiner worden. Misschien heb ik wat onder de leden (verkoudheid, virusje). Vertering lijkt ook lastiger te gaan. Veel last van zwavelboeren ( :sick: ) . Sowieso veel last van oprispingen en boeren, vreselijk!
Oh bah! Sterkte!
Nettle schreef:
18-10-2025 20:00
Oh dat is inderdaad heel fijn, da's zo vervelend. Welke dosering Saxenda nam jij?

Heel lang op max 1.8 gezeten (mede door alle bijwerkingen) De laatste weken op 2.4
Maar ik had er geen baat meer bij. Alleen maar last.
Ik ben toch overgaan naar 3.0 mg met saxenda. En nóg heb ik een hongergevoel…ik weet het allemaal even niet meer. Sta ook al 2 weken stil
Ik moet voor een gezond gewicht nog zeker 15 kilo afvallen.
Ik ga maar een afspraak maken met mijn huisarts deze week…kijken wat hij zegt
Kan wel huilen :-(
Heel herkenbaar vond ik dat met Saxenda. Ik ben toen in overleg met de huisarts overgestapt op Mounjaro.
Ook omdat ik een hele rode, warme buik had van al die prikken.
80isprachtig schreef:
18-10-2025 16:44
Weten ze wat ze lange termijn gevolgen zijn van dit medicijn?

Ik zei vanmorgen hetzelfde tegen mijn man, en tegelijkertijd wil ik er ook nog niet over nadenken. Duurt nog wel lang voor ik zover ben denk ik.

Hoe lang zijn jullie bezig? En hoeveel kwijt?
Ik vroeg me ook af wat er gebeurt qua loshangend vel. Ben ik ook wel een beetje bang voor. Of ineens een heel oud ingevallen gezicht.
Echt lange termijneffecten weten ze nog niet, het medicijn is nog niet zo lang op de markt. Saxenda het langst volgens mij. Wellicht zijn daar wel wat cijfers over te googlen.

Ik ben nu 2,5 maand bezig en bijna 10 kilo kwijt. Vorig jaar zonder medicatie al 7 dus nu in totaal 17. Loshangend vel valt mee, maar ik ben wel een fanatieke sporter en dat scheelt volgens mij wel.
Ik wil nog 8 kilo kwijt en dan moet ik gaan stabiliseren, en ervaring uit het verleden leert dat dat voor mij het moeilijkst is.
80isprachtig schreef:
18-10-2025 21:06
Ik denk ongeveer 20 kilo. Jij?

Vloeistof komt toch sowieso niet op kamertemperatuur aangezien de spuiten in de koelkast bewaard moeten worden toch?

O blauwe plekken zijn irritant. Hoop niet dat ik daar ook last van krijg. Zou de plek op voorhand masseren ook helpen om dat te voorkomen?

Ik ga proberen zo lang mogelijk op 0.6 te blijven. Wil ook niet crashen. Maar jij krijgt begeleiding van de poh?
Ongeopend koelkast, zodra ze geopend zijn kunnen ze ook buiten de koelkast. Alleen met 0.6 doe je langer dan een maand met een pen en die pen is een maand houdbaar (buiten de koelkast) dus de POH zei: in koelkast bewaren en voordat je prikt 15min op kamertemperatuur laten komen, dan heb je niet zo'n last van de koude vloeistof.

Merk jij al veel effect op je hongergevoel? Of trek in andere, gezondere dingen?

Ik wil ook graag 20kg eraf. Ik zit echt sneller vol maar mijn hoofd moet echt wennen aan minder eten = genoeg. Ben dan toch steeds aan het checken hoe laat het is, 'mag' ik eten, wat raar dat mijn buik nog knort en eigenlijk zou ik meer kunnen eten maar ik wil gewoon niet meer.

Ik ga sowieso met de POH overleggen. Liever lagere dosering en minder bijwerkingen dan heel veel afvallen op hogere dosering met 0 eetlust en veel bijwerkingen. Bij mij wordt het niet vergoed dus ze wilden wel voorschrijven maar even goed vinger aan de pols (vind ik wel fijn).
BeeDifferent schreef:
19-10-2025 11:34
Heel lang op max 1.8 gezeten (mede door alle bijwerkingen) De laatste weken op 2.4
Maar ik had er geen baat meer bij. Alleen maar last.
Fijn dat de Mounjaro wel werkt!
munamar schreef:
19-10-2025 13:26
Ik ben toch overgaan naar 3.0 mg met saxenda. En nóg heb ik een hongergevoel…ik weet het allemaal even niet meer. Sta ook al 2 weken stil
Hoe lang zit je nu op 3? Merk je misschien wel andere verschillen zoals meer energie of betere keuzes maken? Want nooit honger hebben lijkt me misschien ook niet de bedoeling, of bedoel je dan dat je niet verzadigd bent na het eten?
Nettle schreef:
19-10-2025 13:57
Ongeopend koelkast, zodra ze geopend zijn kunnen ze ook buiten de koelkast. Alleen met 0.6 doe je langer dan een maand met een pen en die pen is een maand houdbaar (buiten de koelkast) dus de POH zei: in koelkast bewaren en voordat je prikt 15min op kamertemperatuur laten komen, dan heb je niet zo'n last van de koude vloeistof.

In die kleine hoeveelheden voel je koude vloeistof niet hoor.

Maar buiten de koelkast kan ook prima. Een pen 18 mg : 0,6 = 30 dagen.
Plinkie schreef:
19-10-2025 13:33
Heel herkenbaar vond ik dat met Saxenda. Ik ben toen in overleg met de huisarts overgestapt op Mounjaro.
Ook omdat ik een hele rode, warme buik had van al die prikken.
Dat heb ik dus ook, hele buik vol rode vlekken, al meer dan een jaar. Mounjaro wordt nog niet vergoedt toch? Misselijk moet ik dat ook eens in de groep gooien .
munamar schreef:
19-10-2025 13:26
Heftig ja, snap dat je er van baalt. En even een week stoppen? Zou dat helpen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven