Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 430 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Onderkoffer schreef:
16-10-2025 11:32
Ik zit veel lager met Ozempic, ik begin met 4 klikjes uit mijn 1,5 ml pen dus dat is ongeveer 0,05 mg en ik ben nu opgehoogd naar 6 klikjes dus 0,075 mg.
Jij hebt wel ozempic/wegovy? Want 1,5 is daar geen bestaande pen van toch? Of bedoel je iets anders? Uit de 0,25 pen is 9 klikjes 0,07 en uit de 0,5 pen is 4 klikjes 0,07. Dus ik weet niet of we het over hetzelfde hebben?

Maar super fijn dat het zo goed werkt! Ik ben ook heel tevreden en zeker voornemens om zo lang mogelijk laag te doseren. Scheelt idd geld en ik voel me goed zo 😊
Onderkoffer schreef:
16-10-2025 11:38
Super resultaat Jupiter, gefeliciteerd daarmee!

Is je oorsuizen nu helemaal weg?
Dank!

Nee, nog niet helemaal. Maar het is een stuk minder en omdat ik weet/merk dat het gedurende week vrijwel helemaal verdwijnt kan ik er goed mee leven.
Wat gebeurt er bij Yazen als je het abbo hebt afgesloten? Ik heb nu betaald en voor 6 maanden vastgelegd.
Maar hoe krijg je dan de recepten en de medicatie? Krijg je een recept en moet je daarmee naar de apotheek, of sturen zij dat op?

Ik krijg een heleboel spam over de community en recepten en automatische berichten van de coach en zo, maar ik kan nergens vinden hoe het deel met de medicatie nu verder gaat. Of moet je eerst een tijd coachgesprekken voeren of zo voordat je aan de medicatie mag? Ik vind het maar onduidelijk.

Het helpt ook niet dat ik vrij slecht zie en dat Yazen alleen via een app op de telefoon gaat, ik zou het liever op de laptop doen.
Na zevenhonderd jaren
Je krijgt straks in de app de mededeling van de arts dat hij/zij je recept heeft uitgeschreven met een ideallink.

Zodra je betaald hebt krijg je een bericht hoe je een afspraak kunt inplannen wanneer jouw pen thuis bezorgd wordt.
BeeDifferent schreef:
16-10-2025 15:26
Je krijgt straks in de app de mededeling van de arts dat hij/zij je recept heeft uitgeschreven met een ideallink.

Zodra je betaald hebt krijg je een bericht hoe je een afspraak kunt inplannen wanneer jouw pen thuis bezorgd wordt.
Oh thanks, ik ben een beetje ongeduldig geloof ik ;-D. Ik heb met de NOK maanden gedoe gehad dus het kan me nu niet snel genoeg gaan :-D
Na zevenhonderd jaren
Fibonaci schreef:
16-10-2025 14:08
Jij hebt wel ozempic/wegovy? Want 1,5 is daar geen bestaande pen van toch? Of bedoel je iets anders? Uit de 0,25 pen is 9 klikjes 0,07 en uit de 0,5 pen is 4 klikjes 0,07. Dus ik weet niet of we het over hetzelfde hebben?

Maar super fijn dat het zo goed werkt! Ik ben ook heel tevreden en zeker voornemens om zo lang mogelijk laag te doseren. Scheelt idd geld en ik voel me goed zo 😊
klopt, ozempic heeft maar 3 pennen, 0.25, 0,5 en 1.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Mag ik vragen waarom sommige van jullie het zelf betalen? Waarom gaat het niet via de zorgverzekering?

Vanmorgen was ik in shock. Ik zat ineens onder mijn start-streefgewicht! Die is namelijk 99.9.
Al jaren kom ik niet onder de 101,2 kilo. Maandag woog ik nog 101,4.
En vanochtend was ik 99.55!
Ik was verbaasd en opgetogen. De kans op een gezond gewicht is dus écht!
Maar ik voelde ook "waarom moet ik zo ver gaan dat ik medicatie moet spuiten om dit te bereiken, en "ja lekker makkelijk, je hebt hier niet hard voor gewerkt dus verdient het niet om blij te zijn".

Hoe was het voor jullie, toen jullie begonnen af te vallen?
rosanna08 schreef:
16-10-2025 17:46
klopt, ozempic heeft maar 3 pennen, 0.25, 0,5 en 1.
Klopt maar ik heb het over 1,5 ml geen mg. In mijn Ozempic pen van 0,25 mg en zit 1,5 ml. Op de doos staat dat elke dosis van 0,19 ml 0,25 mg (1,34 mg/ml) semaglutide bevat. Ik heb de klikjes van elke dosis geteld en dat zijn er 19. Dus ik heb 0,25 gedeeld door 19 en dan kom ik uit op afgerond 0,013 mg per klikje.
Maar wat ik alleen niet snap is dat er op de doos 4 dosissen zitten maar 4 x 0,19 ml is 0,76 ml terwijl er 1,5 ml in zit wat dus 8 dosissen is :confused:
80isprachtig schreef:
16-10-2025 18:37

Ik was verbaasd en opgetogen. De kans op een gezond gewicht is dus écht!
Maar ik voelde ook "waarom moet ik zo ver gaan dat ik medicatie moet spuiten om dit te bereiken, en "ja lekker makkelijk, je hebt hier niet hard voor gewerkt dus verdient het niet om blij te zijn".
Misschien is het handiger om te denken dat je ziek bent, je hormonen zijn in de war. Dan is het net als dat je met hoofdpijn/gebroken been/heftige kiespijn etc. een medicijn neemt. Dan zeg je toch ook niet: "lekker makkelijk, je hebt hier niet hard voor gewerkt etc."

En van mij mag je hoera roepen, fijn dat ze dit medicijn hebben uitgevonden.

Ik ben er in elk geval heel erg blij mee.
80isprachtig schreef:
Mag ik vragen waarom sommige van jullie het zelf betalen? Waarom gaat het niet via de zorgverzekering?

Omdat er heel strenge voorwaarden aan vergoeding zitten.
Ik dacht eigenlijk dat dat algemeen bekend is.
80isprachtig schreef:

Als je hoofdpijn hebt, neem je geen pijnstiller?
Als je keelpijn hebt, neem je geen hoestdrankje?
Als je koorts hebt, neem je geen koortsverlagend middel?
Als je depressief bent, neem je geen anti-depressiva?
Als je teveel menstruatiepijn hebt, neem je geen anti-conceptie (tegen overmatige menstruatie)?

Ik ben niet iemand die snel naar medicatie grijpt, maar als er iets 'defect' is in mijn lijf, dan neem ik daar wat voor. Het stofje dat de hongerprikkel beheerst is bij mij stuk. En dat repareer ik met dit medicijn. En ik vind het nog steeds wel hard werken.
Ik betaal het zelf, omdat de verzekering geen Mounjaro vergoed.
Ik betaal het zelf omdat ik geen zin had om eerst nog een paar kilo te moeten aankomen zodat ik op bmi 35 zat om vervolgens een jaar ‘zelf’ te doen met een leefstijl-traject. Ik wilde gewoon beginnen en me beter in mijn lijf voelen omdat ik mentaal zo’n last van mijn lijf had.
Onderkoffer schreef:
16-10-2025 18:48
Klopt maar ik heb het over 1,5 ml geen mg. In mijn Ozempic pen van 0,25 mg en zit 1,5 ml. Op de doos staat dat elke dosis van 0,19 ml 0,25 mg (1,34 mg/ml) semaglutide bevat. Ik heb de klikjes van elke dosis geteld en dat zijn er 19. Dus ik heb 0,25 gedeeld door 19 en dan kom ik uit op afgerond 0,013 mg per klikje.
Maar wat ik alleen niet snap is dat er op de doos 4 dosissen zitten maar 4 x 0,19 ml is 0,76 ml terwijl er 1,5 ml in zit wat dus 8 dosissen is :confused:
oh ja, tuurlijk, mg/ml, ik snap um. Verder geen idee, want ik hou me daar niet mee bezig. Ik heb de luxe dat ik diabetes heb en ozempic vergoed krijg.
rosanna08 schreef:
16-10-2025 19:26
oh ja, tuurlijk, mg/ml, ik snap um. Verder geen idee, want ik hou me daar niet mee bezig. Ik heb de luxe dat ik diabetes heb en ozempic vergoed krijg.
Nou noem het maar een luxe, lijkt me niet bepaald een pretje. Klopt het dat diabetes over zou kunnen gaan als je afvalt? Maar dat is denk ik afhankelijk of je type 1 of 2 hebt?
Sok schreef:
16-10-2025 19:25
Ik betaal het zelf omdat ik geen zin had om eerst nog een paar kilo te moeten aankomen zodat ik op bmi 35 zat om vervolgens een jaar ‘zelf’ te doen met een leefstijl-traject. Ik wilde gewoon beginnen en me beter in mijn lijf voelen omdat ik mentaal zo’n last van mijn lijf had.
En zelfs dan wordt het alleen nog maar vergoed met onderliggend lijden.

Ik had bmi 35+ en een jaar GLI gevolgd, maar krijg ook niks vergoed.
Het hele grapje wordt steeds duurder. Maar wel ‘leuk duurder’.

Heb mijn kledingkast opgeruimd en ben nu allemaal nieuwe dingen aan het kopen. Die ik waarschijnlijk volgend jaar ook al niet meer aan kan, maar vooruit. Vinted is een uitkomst dan😁
Nou, ik heb eindelijk de Saxenda hoor. Nu nog eerst mijn laatste spuitje Byesilor opmaken. Ik zal laten weten of ik echt een verschil tussen de beide merken ervaar.

Ik heb laatst een aantal dagen niets gespoten om daarna weer opnieuw te beginnen met een lagere dosis. Ik merk helaas wel dat met 0,6 of 1,2 ik nog steeds hongerruis en zoete trek heb. Zeker op werkdagen kijken die koekjes (die er nu eenmaal voor iedereen staan) me steeds aan ;-( Met 4 bananen, wat nootjes en een flinke lunch probeer ik weerstand te bieden maar dat lukt me niet altijd.

Ik heb ook “last” van dat ik ben afgevallen: mijn dure winterjas van vorig jaar hangt onflatteus om me heen, één van mijn favoriete spijkerbroeken floddert om mijn billen. Mijn oude ski-jas die al jaren te strak zat zit nu wel weer mooi!

Met het oog op de toekomst vind ik het wel weer een risico om een kledingmaat minder te kopen; wat als ik die eetruis niet blijvend kan onderdrukken? Wat als men er achter komt dat dit een chronische afwijking/ziekte is? Blijft de arts die mij dit voorschrijft langer voorschrijven? Ze heeft het nu al over afbouwen. Moet ik dan naar een volgende kliniek, moet ik eerst weer dikker worden om in aanmerking te komen? Ik vraag me echt af hoe ikzelf maar ook hoe andere mensen dit gaan aanvliegen. Hoe medici hiermee zullen omgaan? De meeste mensen zitten nu aan het begin of midden in dit traject, nog niet zoveel zitten nu in de afbouwfase. Nou ja, nogal wat vragen dus. Ik zit nu in een soort hallelujahfase maar hoe ziet het er over een klein halfjaar uit?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik ben nu ongeveer 11kg kwijt. Het gaat wel heel langzaam. Twijfelde om op te hogen, maar dan is er ineens weer iets af.
louise1 schreef:
17-10-2025 10:02
......Moet ik dan naar een volgende kliniek, moet ik eerst weer dikker worden om in aanmerking te komen? Ik vraag me echt af hoe ikzelf maar ook hoe andere mensen dit gaan aanvliegen. Hoe medici hiermee zullen omgaan? De meeste mensen zitten nu aan het begin of midden in dit traject, nog niet zoveel zitten nu in de afbouwfase. Nou ja, nogal wat vragen dus. Ik zit nu in een soort hallelujahfase maar hoe ziet het er over een klein halfjaar uit?

Begrijpelijke angst.

Ik vond het ook spannend dat ik me aan moest melden met (nog maar) een bmi van 27,4 bij Yazen. En uit voorzorg heb ik me daar (fictief) wat dikker gemaakt. Niet veel maar wel dat mijn bmi een ruime punt erbij was.
Gelukkig ook maar dat ik er niet meer bij bedacht had want later in het aanmeldproces bleek ik ook foto's aan te moeten leveren.

Plus daarbij is het nu via de kliniek zoveel duurder dan toen de huisarts de Saxenda voorschreef.
Alleen de mounjaro op niet al te hoge dosis blijven gebruiken lijkt me heerlijk. Maar dat maandelijkse abonnement er ook nog bij betalen gaat me nekken op den duur.
beedifferent wijzigde dit bericht op 17-10-2025 14:02
0.43% gewijzigd
Onderkoffer schreef:
16-10-2025 20:45
Nou noem het maar een luxe, lijkt me niet bepaald een pretje. Klopt het dat diabetes over zou kunnen gaan als je afvalt? Maar dat is denk ik afhankelijk of je type 1 of 2 hebt?
volgens mij heeft iemand met type 1 niks aan ozempic, ik heb iig type 2. Ik ben het afgelopen jaar 10 kg afgevallen en dat heeft zeker een goede invloed op mijn bloedsuikerspiegel waardoor ik nu minder van de andere medicatie kan gebruiken.
louise1 schreef:
Met het oog op de toekomst vind ik het wel weer een risico om een kledingmaat minder te kopen; wat als ik die eetruis niet blijvend kan onderdrukken? Wat als men er achter komt dat dit een chronische afwijking/ziekte is? Blijft de arts die mij dit voorschrijft langer voorschrijven? Ze heeft het nu al over afbouwen. Moet ik dan naar een volgende kliniek, moet ik eerst weer dikker worden om in aanmerking te komen? Ik vraag me echt af hoe ikzelf maar ook hoe andere mensen dit gaan aanvliegen. Hoe medici hiermee zullen omgaan? De meeste mensen zitten nu aan het begin of midden in dit traject, nog niet zoveel zitten nu in de afbouwfase. Nou ja, nogal wat vragen dus. Ik zit nu in een soort hallelujahfase maar hoe ziet het er over een klein halfjaar uit?
Het zijn wel logische en herkenbare vragen die je stelt. En het valt me ook op dat je best zwart-wit denkt over voeding en over je eigen gedrag mbt eten. Zou daar nog wat winst te behalen zijn?

Ik ben 30kg afgevallen, toen waren die middelen nog niet op de markt (ik had ze wel graag gehad). Die eetruis die hier steeds beschreven wordt ken ik heel erg goed. Zoals ik het ervaren heb is het een beetje van alles, een stukje is mentaal, een stukje is gewoonte, een stukje is vast hormonaal/genetisch/fysiek. Ik dacht ook altijd in patronen als: "ik kan die koekjes toch niet weerstaan" en ik was ook overtuigd dat het heel erg ging om weerstand bieden tegen, strijd leveren. En doordat je in dat patroon denkt versterkt het ook die eetruis. Ik heb heel veel baat gehad bij cognitieve gedragstherapie, dat heeft het echt met 70-80% vermindert. Het zal bij mij nooit zo makkelijk gaan als bij mijn slanke zus die dat denkpatroon niet heeft en nooit gehad heeft. Dat is waarschijnlijk ook dat hormonale/genetische stukje. Maar nu is het wel hanteerbaar en heb ik een gezonde relatie met mezelf en mijn eetpatroon.

Als ik nu die koekjes zie denk ik er 8 vd 10 keer niks meer bij, en die 9e en 10e keer kan ik het nu sturen naar gedachten als "hee lekker, een koekje" (!) en als ik dan wel dat konijnenhol van die strijd weer in ga, kan ik me daar uithalen met gedachtes als "dat koekje bepaalt mijn dag niet en al helemaal niet mijn zelfbeeld" of "van twee koekjes word ik niet 30 kilo zwaarder". En dan kan ik weer over tot de orde van de dag en zijn ze ook in no-time helemaal weer uit mijn gedachten.

Ik kan me bij de medicatie voorstellen dat het iets is als bij depressie: met medicatie functioneer je beter en daardoor kan je dat mentale stukje beter aanpakken. Er zijn mensen die altijd antidepressiva blijven gebruiken en er zijn mensen die dat uiteindelijk afbouwen. Daarvan zeg je ook niet dat het ene beter is dan het andere, het is gewoon net hoe dat individueel uitpakt.

Ik vind het wel slecht dat obesitaszorg in Nederland zo slecht geregeld is. Je moet elke stap zelf regelen. Aan de ene kant is het mooi dat die medicatie nu via commerciële klinieken beschikbaar komt, maar het is eigenlijk van de zotte dat de huisarts dat niet kan/mag.
Overigens, alleen al in dit soort topics meelezen en terugdenken aan die hele periode zorgt bij mij voor een toename van eetruis. Het hangt bij mij ook samen met "ermee bezig zijn". Toen ik nog 30kg zwaarder was, was ik er elke minuut vd dag mee bezig.
louise1 schreef:
Nou, ik heb eindelijk de Saxenda hoor. Nu nog eerst mijn laatste spuitje Byesilor opmaken. Ik zal laten weten of ik echt een verschil tussen de beide merken
Wat was bij jou nu de echte reden dat je byesilor kreeg. Bij mij werd deze week gezegd omdat op het recept van saxenda geen medische noodzaak erbij stond.
Terwijl ik het aan ruim een jaar gebruik wegens medische noodzaak.

Ik heb een nieuw recept gekregen woensdag, assistent zou het doorsturen, maar ik heb nog geen ophaal melding. Dus zal wel maandag worden.

Dan ben ik ook echt benieuwd. Ik merkte met de byesilor dat ik meer at.
Hi Pilea, dank voor jouw inzichten. Ik wilde eigenlijk nog meer zeggen maar merk dat ik mijn gedachten hierover nog niet op een rijtje heb. Ik klink in mijn vorige post heel slachtofferig en willoos en dat komt omdat ik dat voor de medicatie ook soort van was en nu mét medicatie stukken minder. Daarom dat ik me ook zo'n zorgen maak over de periode hierna. Houd ik mijn nieuwe patroon (zo lang) vol? Wordt het een soort glijdende schaal; één koekje kom je niet van aan, drie koekjes ook niet, elke dag drie koekjes een beetje, elke dag drie koekjes en wekelijks friet/pizza/andere bette hap uiteindelijk wel. Dat is het lastige met een verslaving aan eten: je hebt eten nodig. Alcohol, gokken, roken heb je niet nodig en zou je cold turley of radicaal uit je leven kunnen bannen en dat is al moeilijk zat.

De apotheek zei dat er geen Saxenda voorradig was. Het had in mijn geval dus niets te maken met wat er op het recept staat.
Poep, wie heeft jou gescheten?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven