Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2
maandag 15 september 2025 om 11:40
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.
Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.
GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.
WELKOM.
Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.
GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.
WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
woensdag 15 oktober 2025 om 09:22
Het feit dat het iets hormonaals is in plaats van wilskracht en doorzettingsvermogen geeft mij heel veel rust. En soort van ' zie je wel'. Al moest dat vertrouwen eerst wel komen. Bij mij werkte Mounjaro al vanaf 2u na het zetten van de eerste prik. En ik kon me gewoon niet voorstellen dat het zo snel zou werken. Ik weet in theorie heel goed hoe het moet, wat gezonde voeding is, wat een gezonde hoeveelheid is enz. Maar het lukte steeds niet, omdat het hongergevoel en de zoek naar eten zo overheersend was. En dat was dus helemaal niet omdat ik geen wilskracht heb, of omdat ik altijd maar verkeerde keuzes maak. Als mijn lijf zo zou werken zoals het nu zou werken, had ik helemaal geen overgewicht gehad.
woensdag 15 oktober 2025 om 09:36
In dat opzicht is het wel raar dat dit niet veel eerder naar boven is gekomen vanuit onderzoeken in de strijd tegen obesitas tegen te gaan.
Daarnaast hoop ik dat dit dit in de toekomst ook zo wordt gezien, zodat het net als alle andere hormonen voor een deel vergoed kan gaan worden. Ik heb nooit overgewicht gehad omdat ik dat leuk vond of omdat gezondheid me niks kon schelen. Vandaar ook dat ik wel om de 3 jaar bij de huisarts ben geweest om het over mijn (toenemende) gewicht te hebben.
Daarnaast hoop ik dat dit dit in de toekomst ook zo wordt gezien, zodat het net als alle andere hormonen voor een deel vergoed kan gaan worden. Ik heb nooit overgewicht gehad omdat ik dat leuk vond of omdat gezondheid me niks kon schelen. Vandaar ook dat ik wel om de 3 jaar bij de huisarts ben geweest om het over mijn (toenemende) gewicht te hebben.
woensdag 15 oktober 2025 om 10:04
Herkenbaar, Lois: iets hormonaals.
Mijn gewicht schoot omhoog toen ik in de overgang kwam, terwijl ik vroeger juist heel tenger was. Ik kwam elk jaar een aantal kilo's aan zonder dat ik iets aan mijn (gewoon best gezonde) eetpatroon veranderde. Als ik dat met de huisarts besprak en als "bewijs" mijn eetpatroon in MyFitnessPal liet zien, zei hij dat ik vast bepaalde calorieen niet registreerde. Alsof ik loog. Onderzoek naar de werking van mijn schildklier wees uit dat daar niks mis mee was, dus ik moest toch maar minder gaan eten. En als het me dan eens lukte een aantal kilo's af te vallen, zaten ze er binnen no time weer aan. 1 keer deed ik er een jaar over om op pure wilskracht 10 kilo af te vallen, die kilo's zaten er binnen een paar maanden weer aan (en nog wat extra als bonus) toen ik weer "gewoon" ging eten.
Ik merkte dat ik het afgelopen jaar een heel erg rare relatie met eten begon te ontwikkelen: ik at ofwel bijna niks, ofwel ik liet me he-le-maal gaan. Kortom: voortdurend met eten bezig en ondertussen herkende ik mezelf niet meer als ik in de spiegel keek.
Ik ben nu ruim 3 maanden bezig en bijna 10 kilo en vooral heel veel centimeters op heupen en buik kwijt. Ik wil in totaal 15 kilo afvallen en ben er dus bijna. Ik heb de eerste weken echt veel last van bijwerkingen gehad maar toch doorgezet, en daar ben ik echt iedere dag blij om.
Ik vind echt dat Mounjaro mijn leven veranderd heeft. Ik ga er weer uitzien als mezelf en de sluimerende angst voor akelige eetstoornissen is weg. Mijn dag wordt niet meer bepaald door eten. Ik voel me fitter en slaap beter; kortom: ik ben dolblij.
Mijn gewicht schoot omhoog toen ik in de overgang kwam, terwijl ik vroeger juist heel tenger was. Ik kwam elk jaar een aantal kilo's aan zonder dat ik iets aan mijn (gewoon best gezonde) eetpatroon veranderde. Als ik dat met de huisarts besprak en als "bewijs" mijn eetpatroon in MyFitnessPal liet zien, zei hij dat ik vast bepaalde calorieen niet registreerde. Alsof ik loog. Onderzoek naar de werking van mijn schildklier wees uit dat daar niks mis mee was, dus ik moest toch maar minder gaan eten. En als het me dan eens lukte een aantal kilo's af te vallen, zaten ze er binnen no time weer aan. 1 keer deed ik er een jaar over om op pure wilskracht 10 kilo af te vallen, die kilo's zaten er binnen een paar maanden weer aan (en nog wat extra als bonus) toen ik weer "gewoon" ging eten.
Ik merkte dat ik het afgelopen jaar een heel erg rare relatie met eten begon te ontwikkelen: ik at ofwel bijna niks, ofwel ik liet me he-le-maal gaan. Kortom: voortdurend met eten bezig en ondertussen herkende ik mezelf niet meer als ik in de spiegel keek.
Ik ben nu ruim 3 maanden bezig en bijna 10 kilo en vooral heel veel centimeters op heupen en buik kwijt. Ik wil in totaal 15 kilo afvallen en ben er dus bijna. Ik heb de eerste weken echt veel last van bijwerkingen gehad maar toch doorgezet, en daar ben ik echt iedere dag blij om.
Ik vind echt dat Mounjaro mijn leven veranderd heeft. Ik ga er weer uitzien als mezelf en de sluimerende angst voor akelige eetstoornissen is weg. Mijn dag wordt niet meer bepaald door eten. Ik voel me fitter en slaap beter; kortom: ik ben dolblij.
woensdag 15 oktober 2025 om 13:29
Ik kreeg net weer Byesilor ondanks dat Saxenda op het recept stond. Volgens de apotheek moest er bij het recept medische noodzaak staan anders werd het niet vergoedt. Ik zeg ik gebruik dat al meer dan een jaar. Ja zegt ze dat moet van de verzekering. Heel raar verhaal, maar goed. Ik ga zo maar even de huisarts bellen voor een nieuw recept.
woensdag 15 oktober 2025 om 13:40
Jeusnbdhdudh schreef: ↑15-10-2025 13:29Ik kreeg net weer Byesilor ondanks dat Saxenda op het recept stond. Volgens de apotheek moest er bij het recept medische noodzaak staan anders werd het niet vergoedt. Ik zeg ik gebruik dat al meer dan een jaar. Ja zegt ze dat moet van de verzekering. Heel raar verhaal, maar goed. Ik ga zo maar even de huisarts bellen voor een nieuw recept.
Dat kan het preferentiebeleid van jouw zorgverzekeraar zijn. Zou je na moeten kunnen lezen op hun website (lijst met preferente middelen)
woensdag 15 oktober 2025 om 20:24
Vandaag mijn derde dag met Saxenda, zit op 0,6 mg.
Ik merk wat lastige gedachten; omdat ik toch zo weinig eet kan ik best wel iets ongezonds eten want qua calorieën zit ik toch lager dan toen zonder medicatie.
Er zit ook iets dwangmatigs in mijn eetgedrag. Zonder ritme en structuur, en niet omdat ik honger heb, maar omdat mijn hoofd tussendoortjes wil en wil snaaien. Word er ook een beetje verdrietig van ofzo, het is confronterend. Ik dacht dat ik nu "normaal" zou worden met eten..
Ik merk wat lastige gedachten; omdat ik toch zo weinig eet kan ik best wel iets ongezonds eten want qua calorieën zit ik toch lager dan toen zonder medicatie.
Er zit ook iets dwangmatigs in mijn eetgedrag. Zonder ritme en structuur, en niet omdat ik honger heb, maar omdat mijn hoofd tussendoortjes wil en wil snaaien. Word er ook een beetje verdrietig van ofzo, het is confronterend. Ik dacht dat ik nu "normaal" zou worden met eten..
woensdag 15 oktober 2025 om 20:36
80isprachtig schreef: ↑15-10-2025 20:24Vandaag mijn derde dag met Saxenda, zit op 0,6 mg.
Geef jezelf tijd, je hoofd moet er ook even aan wennen. Duurde bij mij een week of 2.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
woensdag 15 oktober 2025 om 22:20
Ja dat zou ook kunnen inderdaad. Nee niet meegekregen, recept is gemaakt, dus hoop nog voor het weekend.BeeDifferent schreef: ↑15-10-2025 14:33Stom gedoe.
Kan ook maarzo dat dit al vanaf januari gold maar dat de apotheek onlangs op de vingers getikt is door de zorgverzekeraar.
Heb je nu ook echt de Saxenda al meegekregen?
woensdag 15 oktober 2025 om 23:10
Oh gelukkig!LunchLover schreef: ↑15-10-2025 20:36Geef jezelf tijd, je hoofd moet er ook even aan wennen. Duurde bij mij een week of 2.
donderdag 16 oktober 2025 om 09:30
80isprachtig schreef: ↑15-10-2025 20:24Vandaag mijn derde dag met Saxenda, zit op 0,6 mg.
Je bent pas op dag 3, dus je hoofd moet nog wennen. Dit gaat echt wel veranderen.
donderdag 16 oktober 2025 om 09:40
Ik sta op het punt te beginnen bij Yazen. Ik heb een tijdje geleden al een topic geopend dat de intake bij NOK maar niet van de grond kwam, toen heb ik me aangemeld bij Yazen en dat gaat best vlot. Bloedonderzoek gehad, vragen beantwoord, en nu heb ik het advies om te beginnen met Mounjaro. Dus ik neem aan dat als ik nu een abonnement start dat ik het recept krijg.
Heeft iemand nog tips mbt die abonnementenstructuur? Ik snap dat ik apart voor het recept betaal, en dat kost voor de eerste pen 255 €. Maar het abonnement voor de begeleiding is vrij onduidelijk vind ik. Voor hoe lang teken je, en zijn er verschillende soorten abbo's, en hebben jullie tips die ik van te voren moet weten?
Op de site word je naar de app gestuurd en in de app kan ik het niet goed vinden.
Heeft iemand nog tips mbt die abonnementenstructuur? Ik snap dat ik apart voor het recept betaal, en dat kost voor de eerste pen 255 €. Maar het abonnement voor de begeleiding is vrij onduidelijk vind ik. Voor hoe lang teken je, en zijn er verschillende soorten abbo's, en hebben jullie tips die ik van te voren moet weten?
Op de site word je naar de app gestuurd en in de app kan ik het niet goed vinden.
Na zevenhonderd jaren
donderdag 16 oktober 2025 om 09:47
Ginevra schreef: ↑16-10-2025 09:40Ik sta op het punt te beginnen bij Yazen. Ik heb een tijdje geleden al een topic geopend dat de intake bij NOK maar niet van de grond kwam, toen heb ik me aangemeld bij Yazen en dat gaat best vlot. Bloedonderzoek gehad, vragen beantwoord, en nu heb ik het advies om te beginnen met Mounjaro. Dus ik neem aan dat als ik nu een abonnement start dat ik het recept krijg.
Ik zit daar nu in mijn tweede maand en heb/had het duurst gekozen, nl maandelijks opzegbaar.
Kost €119 per maand.
Ik wilde eerst kijken wat het voor me deed. (Overgestapt van Saxenda via de huisarts naar mounjaro via Yazen omdat de huisarts dat wilde voorschrijven)
Ik denk nu toch dat ik een half jaar abo ga nemen. €99 per maand dacht ik. En nog iets minder als je voor 6 maanden vooruit betaald.
donderdag 16 oktober 2025 om 09:49
Als straks je bloed gecheckt is en je krijgt een voorstel om te kiezen voor mounjaro of ozempic geven ze ook alle abonnementen en prijzen mee.
Ik kan straks op de laptop wel even kijken of ik die vast kan plakken hier vanuit mijn Yazen app
Lukt niet maar de prijzen zijn:
€89 per maand met een bindingstijd van 12 maanden
€99 per maand met een bindingstijd van 6 maanden
€119 per maand, maandelijks opzegbaar.
Als je voor een jaar vooruit betaalt betaal je €995
Als je voor 6 maanden vooruit betaalt betaal je €545
Mijn eerste 5 mg pen heb ik €267,49 voor betaald. Daar hoop ik 10 weken mee te kunnen doen (8x 2,5 mg en nog 2x de golden dosis)
Maar dat kan alleen als ik de dosering niet hoef te verhogen.
Ik kan straks op de laptop wel even kijken of ik die vast kan plakken hier vanuit mijn Yazen app
Mijn eerste 5 mg pen heb ik €267,49 voor betaald. Daar hoop ik 10 weken mee te kunnen doen (8x 2,5 mg en nog 2x de golden dosis)
beedifferent wijzigde dit bericht op 16-10-2025 11:34
50.41% gewijzigd
donderdag 16 oktober 2025 om 11:32
Ik zit veel lager met Ozempic, ik begin met 4 klikjes uit mijn 1,5 ml pen dus dat is ongeveer 0,05 mg en ik ben nu opgehoogd naar 6 klikjes dus 0,075 mg.Fibonaci schreef: ↑13-10-2025 21:30Leuk onderkoffer. Ik microdoseer omdat ik met de hele dosis de eerste keer mij echt niet lekker voelde en ik de hele dag bezig was om genoeg te eten. Dat is ook niet “normaal” met eten omgaan. Ik spuit nu al 4 weken 1,25 Wegovy. Dat is de helft van de laagste dosis. Met deze dosering heb ik wel honger, kan ik “gewoon” eten, maar hoef ik niet zo nodig. Ik hoef ook niet te snoepen. Wel twijfel ik elke week of ik niet zou moeten ophogen. Maar zolang ik niet snoep en niet extra eet laat ik het laag.
Heeft de microdosis voor jou effect op wat je eet of alleen je adhd?
Het heeft voor mij idd effect op wat ik eet, ik ben niet meer constant met eten bezig en ik snoep nagenoeg niet meer. Daarnaast let ik erg op wat ik eet en heb ik veel minder zin in ongezonde dingen. Moet soms eerder opletten dat ik wel genoeg eet.
Qua adhd merk ik dat ik gemotiveerder Ben en dingen minder uitstel. Ook voel ik mij qua stemming ook véél beter. Ik wil ondervinden of dat zo blijft want ik slik ook anti-depressiva en dat zou ik graag willen afbouwen.
Als ik jou was (maar dat ben ik niet

donderdag 16 oktober 2025 om 11:35
Dank je wel voor het opzoeken BeeDifferent!BeeDifferent schreef: ↑16-10-2025 09:49Als straks je bloed gecheckt is en je krijgt een voorstel om te kiezen voor mounjaro of ozempic geven ze ook alle abonnementen en prijzen mee.
Na zevenhonderd jaren
donderdag 16 oktober 2025 om 11:38
Super resultaat Jupiter, gefeliciteerd daarmee!Jupiter schreef: ↑14-10-2025 11:41Even een kleine update. Vanmorgen weer gewogen en er is inmiddels 8.2 kilo af (augustus begonnen met Mounjaro). Centimeters van mijn buik min 15! Dat is echt een spectaculaire verbetering. Ivm bijwerking oorsuizen ben ik 2 x per week gaan spuiten ik spuit op dinsdag en op vrijdag 1.6 mg. Daarmee hou ik de eetruis en de bijwerkingen goed onder controle. Ik spuit afwisselend in been en buik maar daar merk ik weinig verschil in bijwerkingen.
In het begin merkte ik dat ik echt mijn best moest doen om te eten en zat ik ook erg snel vol. Dat vond ik niet goed, want ik wil wel op een gezonde manier afvallen en niet crashen. Gelukkig ging dat na een maand over en eet ik tegenwoordig 3 maaltijden. Ik eet duidelijk minder dan vroeger maar wel genoeg. Ik probeer wel hoog in eiwitten te blijven. Snaaien, frisdrank, vette happen en alcohol hoef ik niet meer. En dat blijf ik echt zo wonderbaarlijk vinden, uit 'vrije wil' sla ik dit alles over. Niet omdat het moet maar gewoon omdat het me tegenstaat.
Is je oorsuizen nu helemaal weg?
donderdag 16 oktober 2025 om 11:39
Ja, fijn hè dat ‘zie je wel’ gevoel, ook erg dankbaar voor.Lois schreef: ↑15-10-2025 09:22Het feit dat het iets hormonaals is in plaats van wilskracht en doorzettingsvermogen geeft mij heel veel rust. En soort van ' zie je wel'. Al moest dat vertrouwen eerst wel komen. Bij mij werkte Mounjaro al vanaf 2u na het zetten van de eerste prik. En ik kon me gewoon niet voorstellen dat het zo snel zou werken. Ik weet in theorie heel goed hoe het moet, wat gezonde voeding is, wat een gezonde hoeveelheid is enz. Maar het lukte steeds niet, omdat het hongergevoel en de zoek naar eten zo overheersend was. En dat was dus helemaal niet omdat ik geen wilskracht heb, of omdat ik altijd maar verkeerde keuzes maak. Als mijn lijf zo zou werken zoals het nu zou werken, had ik helemaal geen overgewicht gehad.
donderdag 16 oktober 2025 om 11:42
Wat heb je nou precies nodig voor die Golden Dose? Heb het hier gelezen maar kan het niet meer vinden. Wat voor spuitje qua inhoud en welke maat/lengte naald? Of heb je nog wat anders nodig? Bedankt alvast!BeeDifferent schreef: ↑16-10-2025 09:49Als straks je bloed gecheckt is en je krijgt een voorstel om te kiezen voor mounjaro of ozempic geven ze ook alle abonnementen en prijzen mee.
donderdag 16 oktober 2025 om 11:47
Onderkoffer schreef: ↑16-10-2025 11:42Wat heb je nou precies nodig voor die Golden Dose? Heb het hier gelezen maar kan het niet meer vinden. Wat voor spuitje qua inhoud en welke maat/lengte naald? Of heb je nog wat anders nodig? Bedankt alvast!
Ik heb deze besteld.
https://www.pharmamarket.nl/bd-micro-fi ... stuks.html
2 zakjes (20 stuks totaal) + de verzendkosten was ik €8,20 kwijt.
donderdag 16 oktober 2025 om 11:50
Ik had ook contact met iemand via FB die een doos van 100 had gekocht en daar kon ik er ook van overnemen.
Bleken alleen groter (5 ml ipv 1 ml) te zijn en met wat langere naalden.
Die ga ik niet gebruiken dus als iemand ze wil hebben wil ik ze tegen verzendkosten aan je opsturen.
Zijn allemaal per stuk verpakt en naalden ook apart en alcoholdoekjes erbij maar ze lijken me een stuk minder nauwkeurig om de dosering af te meten.
Bleken alleen groter (5 ml ipv 1 ml) te zijn en met wat langere naalden.
Die ga ik niet gebruiken dus als iemand ze wil hebben wil ik ze tegen verzendkosten aan je opsturen.
Zijn allemaal per stuk verpakt en naalden ook apart en alcoholdoekjes erbij maar ze lijken me een stuk minder nauwkeurig om de dosering af te meten.
donderdag 16 oktober 2025 om 12:05
Ik heb het abbo voor 6 maanden vast afgesloten. Daarna zien we wel verder, ik ben zeer benieuwd. Ze adviseren Mounjaro en daar ga ik mee beginnen.
Ik vind het een beetje vaag dat je per keer kunt instellen hoeveel je doseert, maar dat er dan ook pennen met minder inhoud te koop zijn. Je zou denken dat iedereen altijd de grootste pen koopt zodat je per dosis goedkoper uit bent. Maar goed, er zullen wel redenen voor zijn. Je moet sowieso met een kleinere pen beginnen zeggen ze.
Is er iemand die die dure weegschaal bij ze gekocht heeft? Het lijkt mij vrij overbodig, ik kan zelf wel zien en wegen of ik afval, daar heb ik toch niet zo'n duur apparaat voor nodig?
Ik vind het een beetje vaag dat je per keer kunt instellen hoeveel je doseert, maar dat er dan ook pennen met minder inhoud te koop zijn. Je zou denken dat iedereen altijd de grootste pen koopt zodat je per dosis goedkoper uit bent. Maar goed, er zullen wel redenen voor zijn. Je moet sowieso met een kleinere pen beginnen zeggen ze.
Is er iemand die die dure weegschaal bij ze gekocht heeft? Het lijkt mij vrij overbodig, ik kan zelf wel zien en wegen of ik afval, daar heb ik toch niet zo'n duur apparaat voor nodig?
Na zevenhonderd jaren

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in