Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 541 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Ginevra schreef:
28-10-2025 11:22
Ik ben vorige week begonnen met Mounjaro 2,5 mg. En ik merkte dat het veel makkelijker is tussendoortjes te laten staan. Ik eet gewone gezonde maaltijden zoals ik altijd doe, en ook vrij normale hoeveelheden, maar de snaaitrek is veel minder.
En toen er bij een vriendin chocolaatjes op tafel stonden kon ik er ééntje pakken zonder dat meteen mijn hele systeem begon te schreeuwen om meer. Wel lekker rustig zo ;-D

Ah fijn. Toch allemaal goedgekomen met de bezorging enzo.
BeeDifferent schreef:
28-10-2025 11:46
Ah fijn. Toch allemaal goedgekomen met de bezorging enzo.
Yep :D
Er was even wat gedoe met telefoontjes en bezorgers die langs elkaar heen werkten maar het is goedgekomen. Dus ik kan meedoen :cheer2:
Harba lorifa
Ik lees al een tijdje mee maar nu ook een berichtje. :)

8 weken geleden begonnen met Ozempic via de huisarts/praktijkondersteuner. Nu ruim 7 kilo kwijt, van 132,5 naar 125kg.

Ik heb een jaar of 2 geleden saxenda geprobeerd maar daar werd ik ontzettend misselijk van. Gelukkig is dat bij ozempic niet het geval. Zo af en toe wel weeïg maar het is goed te doen.

Het is een enorme bevrijding om niet meer constant ‘honger’ (eetruis) te hebben. Het is emotioneel ook wel een proces merk ik. Als eten geen coping meer is wat komt daar dan voor in de plaats? Ik merk dat ik met mijn stress/angst soms weinig raad weet. Gelukkig heb ik een goede therapeut en lieve vriendinnen.

Ik zit nu op 0,5 maar ga donderdag weer spuiten en ophogen naar 0,75. Ik merk wel dat het effect al wat afneemt. Is dat iets wat mensen herkennen? Ik heb het idee dat de eerste keer 0,25 meer effect had dan de 4e keer 0,5 zeg maar.

In ieder geval heb ik tot nu toe al enorm veel gehad aan dit topic qua info en ervaringsdeskundigen. Heel fijn dat dit er is!
Fflow schreef:
28-10-2025 14:02
Ik lees al een tijdje mee maar nu ook een berichtje. :)

8 weken geleden begonnen met Ozempic via de huisarts/praktijkondersteuner. Nu ruim 7 kilo kwijt, van 132,5 naar 125kg.

Ik heb een jaar of 2 geleden saxenda geprobeerd maar daar werd ik ontzettend misselijk van. Gelukkig is dat bij ozempic niet het geval. Zo af en toe wel weeïg maar het is goed te doen.

Het is een enorme bevrijding om niet meer constant ‘honger’ (eetruis) te hebben. Het is emotioneel ook wel een proces merk ik. Als eten geen coping meer is wat komt daar dan voor in de plaats? Ik merk dat ik met mijn stress/angst soms weinig raad weet. Gelukkig heb ik een goede therapeut en lieve vriendinnen.

Ik zit nu op 0,5 maar ga donderdag weer spuiten en ophogen naar 0,75. Ik merk wel dat het effect al wat afneemt. Is dat iets wat mensen herkennen? Ik heb het idee dat de eerste keer 0,25 meer effect had dan de 4e keer 0,5 zeg maar.

In ieder geval heb ik tot nu toe al enorm veel gehad aan dit topic qua info en ervaringsdeskundigen. Heel fijn dat dit er is!
hoe ga je ophogen naar 0,75? De volgende spuit is 1.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
28-10-2025 14:52
hoe ga je ophogen naar 0,75? De volgende spuit is 1.
Ik ga klikjes tellen.

Ik heb uit mijn eerste spuit van 0,25 maar liefst 4 x 0,25 én 2 x 0,5 gehaald. Nu heb ik dus een spuit van 0,5 waar ik 2 doseringen van 0,5 uit heb.
Ik ga nu donderdag uit die spuit 1 x 0,5 + 0,25 spuiten door de klikjes te tellen. Ik heb een schema gekregen van de apotheek.

Hoop dat ik het zo goed uitleg. 😅
ja, je legt het goed uit, dank je.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik ben benieuwd hoe de hogere dosering en het zelf klikjes tellen je bevalt! Ik zit aan hetzelfde te denken: ik ben sinds juni bezig en na 4 weken 0,25 overgegaan naar 0,5. Sindsdien op deze dosering maar het doet al een paar weken niet zo veel meer voor me. Toen ik ging ophogen heb ik 3 weken lang behoorlijk last gehad van de dosering (dusdanig dat ik na die derde keer dacht: ik weet niet of ik dit het waard vind). En op dit moment kan ik me het niet veroorloven om me zo te voelen.

Dus ik vind ophogen nogal spannend. Maar ik heb niet het idee dat de dosering die ik nu gebruik veel ‘nut’ heeft op het moment. Ik kom niet aan trouwens, ook al eet ik meer. Dat geeft me wel goede hoop voor de toekomst.
Hoe gaan jullie om met eten voor het sporten? Ik ben dus net begonnen met Mounjaro, en ik sport altijd 's ochtends. Ik had vanochtend geen eetlust, en heb dan toch een halve cracker gegeten omdat ik het gevoel had toch iets binnen te moeten hebben voor het sporten. Of kan ik dan beter gewoon niet eten?
Harba lorifa
Je kunt dan beter iets eiwitrijks pakken.
Handje noten, paar plakjes kipfilet, gekookt ei, wat skyr etc.
Dat stond me al helemaal tegen :)
Maar het gaat me er ook om: is het verstandig om voor het sporten iets te eten, of kun je het net zo goed achterwege laten als je toch geen trek hebt? Ik kan nl wel trillerig worden als ik sport op een lege maag, en ik ben nog een beetje aan het uitvinden wat wel en niet handig is met deze medicatie.
Harba lorifa
Je moet juist wel eten. Er zijn mensen die gaan crashen omdat ze toch geen trek hebben, dat is niet de bedoeling van deze medicatie.
Je geeft zelf aan dat je trillerig wordt als je sport op een lege maag. Dan heb je je antwoord toch al? Iets eten dus, ook al heb je niet specifiek trek.

En er zijn vast mensen dit sporten op een lege maag, maar iedereen is anders.
Ik word ook trillerig en vaag in mijn hoofd als ik sport op lege maag, dus ik doe dat nooit.
Ginevra schreef:
29-10-2025 15:36
Dat stond me al helemaal tegen :)
Maar het gaat me er ook om: is het verstandig om voor het sporten iets te eten, of kun je het net zo goed achterwege laten als je toch geen trek hebt? Ik kan nl wel trillerig worden als ik sport op een lege maag, en ik ben nog een beetje aan het uitvinden wat wel en niet handig is met deze medicatie.
Voor het sporten iets van koolhydraten (glucose = brandstof), na het sporten eiwitten (herstel). Ook als je geen honger hebt zou ik wel iets eten, een (halve) banaan bijvoorbeeld.
Sok schreef:
29-10-2025 09:25
Ik ben benieuwd hoe de hogere dosering en het zelf klikjes tellen je bevalt! Ik zit aan hetzelfde te denken: ik ben sinds juni bezig en na 4 weken 0,25 overgegaan naar 0,5. Sindsdien op deze dosering maar het doet al een paar weken niet zo veel meer voor me. Toen ik ging ophogen heb ik 3 weken lang behoorlijk last gehad van de dosering (dusdanig dat ik na die derde keer dacht: ik weet niet of ik dit het waard vind). En op dit moment kan ik me het niet veroorloven om me zo te voelen.

Dus ik vind ophogen nogal spannend. Maar ik heb niet het idee dat de dosering die ik nu gebruik veel ‘nut’ heeft op het moment. Ik kom niet aan trouwens, ook al eet ik meer. Dat geeft me wel goede hoop voor de toekomst.
Ja dat kan ik me voorstellen! Ik laat het weten hier.
Nettle schreef:
29-10-2025 16:24
Voor het sporten iets van koolhydraten (glucose = brandstof), na het sporten eiwitten (herstel). Ook als je geen honger hebt zou ik wel iets eten, een (halve) banaan bijvoorbeeld.
Thanks, ja zo'n gevoel had ik al. Ik moet een beetje voorzichtig aan doen met mijn lijf en wil ook niet gaan crashen.
Harba lorifa
Ik eet voor het sporten een banaan (als ik meteen in de ochtend ga sporten) en na het sporten iets eiwitrijks.
Tijd voor de ouderwetse Droste! Ik maak m zelf met zoetstof maar chocomel heeft 'm ook in zero suiker... goed voor NA het sporten
https://www.allesoversport.nl/thema/top ... steldrank/
ocherrum wijzigde dit bericht op 31-10-2025 10:14
Reden: link liet crux van de post net niet zien.
5.49% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven