MRI scan en metaal
zondag 4 november 2018 om 10:16
Ik moet binnenkort een mri scan maken en aangegeven is dat metaal niet toegestaan is. Zelfs geen metaal in het oog, dus een heel klein iets. Kronen zouden wel mogen. Dit snap ik niet zo goed, want die kunnen van metaal zijn. Vind het dan ook een naar idee om zo de scan in te gaan. Sowieso wilde ik de kronen vanaf volgende jaar vervangen, omdat ik geen metaal meer wil en zit er nu over na te denken dit per direct er uit te laten halen voor de scan. (al komt dat me verder niet handig uit)
maandag 5 november 2018 om 12:14
Ik heb zelf verschillende keren een MRI gehad en ik kan me best voorstellen dat menigeen het best eng vind om in zo'n tunnel te liggen. Echt veel ruimte heb je niet, als je ook maar iets last hebt van claustrofobie ken het heel eng zijn.
Mijn tip, hoe je ogen dicht, vraag om wat muziek en verplaats je gedachten naar een "happy place", bv een zonovergoten tropisch strand, of een skipiste, of een een gesprek met je schoonfamilie.
maandag 5 november 2018 om 13:00
Ik blaas niets op, ik open een topic. En dat is geen paniek.Koffiehagedis schreef: ↑05-11-2018 12:01Misschien ben je niet in paniek, maar je blaast dit alles wel behoorlijk op.
Als je niets inhoudelijks kunt bijdragen hoeft dit ook niet. Mijn vraag was dan ook niet voor jou.
maandag 5 november 2018 om 13:03
Snap niet waarom deze in het rijtje staat, maar bedanktF1823 schreef: ↑05-11-2018 12:14Ik heb zelf verschillende keren een MRI gehad en ik kan me best voorstellen dat menigeen het best eng vind om in zo'n tunnel te liggen. Echt veel ruimte heb je niet, als je ook maar iets last hebt van claustrofobie ken het heel eng zijn.
Mijn tip, hoe je ogen dicht, vraag om wat muziek en verplaats je gedachten naar een "happy place", bv een zonovergoten tropisch strand, of een skipiste, of een een gesprek met je schoonfamilie.
maandag 5 november 2018 om 13:24
Een topic is geen eigendom hoor, ik reageer wanneer ik dat wens. Heb dat eerder ook gewoon inhoudelijk gedaan overigens. Maar fijn dat je de confirmatie nu nogmaals hebt dat het gewoon kan. Succes met de scan.
maandag 5 november 2018 om 13:35
maandag 5 november 2018 om 14:38
Je hebt niet goed gelezen. Vervangen was sowieso het plan.Superuser2018 schreef: ↑05-11-2018 13:35Nou, kronen vervangen omdat je een MRI scan gaat krijgen vind ik hoog paniekgehalte hebben.
maandag 5 november 2018 om 14:39
Dank je wel.Koffiehagedis schreef: ↑05-11-2018 13:24Een topic is geen eigendom hoor, ik reageer wanneer ik dat wens. Heb dat eerder ook gewoon inhoudelijk gedaan overigens. Maar fijn dat je de confirmatie nu nogmaals hebt dat het gewoon kan. Succes met de scan.
maandag 5 november 2018 om 14:41
maandag 5 november 2018 om 19:50
Dat maak jij ervan. Fijn juist dat een assistente zo meedenkt en me zo vriendelijk te woord staat.
De mri mensen hebben vast dagelijks geen mensen met beschadigde kronen. Dat ziet de tandarts vaker
Ik heb ooit een spalk gehad en die mocht er volgens het ziekenhuis in blijven. Vandaag nog besproken. Aan mijn hoela. De tandarts zei van niet, omdat het magnetisch metaal was o.i.d vroeger werden andere materialen gebruikt en daarom is check bij de oude tandarts nog beter.
Liever een keer te veel.
maandag 5 november 2018 om 21:14
Ik heb een spalk uit 1998 en die is toch echt meerdere malen meegegaan de MRI in. Geen probleem.Ksenija schreef: ↑05-11-2018 19:50Dat maak jij ervan. Fijn juist dat een assistente zo meedenkt en me zo vriendelijk te woord staat.
De mri mensen hebben vast dagelijks geen mensen met beschadigde kronen. Dat ziet de tandarts vaker![]()
Ik heb ooit een spalk gehad en die mocht er volgens het ziekenhuis in blijven. Vandaag nog besproken. Aan mijn hoela. De tandarts zei van niet, omdat het magnetisch metaal was o.i.d vroeger werden andere materialen gebruikt en daarom is check bij de oude tandarts nog beter.
Liever een keer te veel.
maandag 5 november 2018 om 21:34
Je wil gewoon geen loszittend materiaal in die ruimte hebben. Of je er nu met je hoofd in gaat of niet. Het uitzetten van die MRI om dat metaal weer van het apparaat af te halen is gewoon super tijdrovend. En het is gevaarlijk omdat dat met kracht door de ruimte kan schieten.
Implantaten zijn of van composiet of van een titaniumlegering gemaakt. Omdat titanium (net als composiet) niet magnetisch is, vormt dat geen probleem. Een implantaat zal nog wel zwak magnetisch zijn omdat er metaal in verwerkt zit, maar niet zodanig dat het losschiet uit je lichaam: het zit tenslotte ook gewoon vast. Dat geldt ook voor het draadje achter je tanden.
Een metaaldeeltje in je ogen is natuurlijk een ander verhaal, dat zit niet vastgelijmd maar kan zo een beschadiging in je oog veroorzaken.
Implantaten zijn of van composiet of van een titaniumlegering gemaakt. Omdat titanium (net als composiet) niet magnetisch is, vormt dat geen probleem. Een implantaat zal nog wel zwak magnetisch zijn omdat er metaal in verwerkt zit, maar niet zodanig dat het losschiet uit je lichaam: het zit tenslotte ook gewoon vast. Dat geldt ook voor het draadje achter je tanden.
Een metaaldeeltje in je ogen is natuurlijk een ander verhaal, dat zit niet vastgelijmd maar kan zo een beschadiging in je oog veroorzaken.