Gezondheid alle pijlers

MS en voeding

14-12-2013 13:29 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om het andere topic niet te vervuilen gooi ik maar even op eigen kracht de knuppel in het hoenderhok. De eerste reacties waren al niet mals dus ik maak mijn borst nat.

Bij meerdere mensen heb ik enorme progressie gezien door de MS patiënt te "behandelen" met een dieet. Kort samengevat: voedseldagboek bijhouden en kijken wat de aanvallen uitlokt in combinatie met sowieso een aantal zaken niet meer eten zoals cola, cacao, koffie en kunstmatige geur kleur en smaakstoffen. En simpele anti allergie middelen te gebruiken als je toch een keer iets eet wat geen wijsheid was. Een MS patiënt heeft er zelfs een website over gemaakt. En nee dat ben ik niet en nee ik heb geen aandelen.

De reden dat ik dit onder de aandacht wil brengen is dat ik met eigen ogen heb gezien hoe slopend de ziekte is en hoe relatief makkelijk het op te lossen lijkt. Maar ook hoe sceptisch mensen zijn. In het kader van het is zo n verschrikkelijke ziekte dat is toch niet even op te lossen door anders te gaan eten. In combinatie dat veel mensen troost halen uit eten en drinken en dan vaak juist het eten dat wordt afgeraden zoals chocola, snoep en ander troostvoedsel.

Wat ik hiermee wil? Mensen aan t denken zetten, al is het er maar 1 die dit gaat proberen en die ziet dat het werkt.
fietsmevrouw, wat zal dat schrikken geweest zijn! Die tip van de vitamine D is zeker een goede!

Het was natuurlijk handig geweest als TO meteen een link had geplaatst. Nu heb ik ook eens opgezocht waar ze het over heeft en ik zie o.a. een link naar Dr. Wahls. Zij heeft MS en volgt de Paleo lijfstijl. Die is inmiddels wel al aardig ingeburgerd overal geloof ik. Dat komt al heel wat betrouwbaarder over dan zeggen dat je geen koffie mag en als je dat toch neemt maar een antiallergiepil in moet nemen. Jammer dat TO niet gelijk wat duidelijker was, had een hoop discussie gescheeld.
There is no always forever...just this...
Maar haar dochtertje heeft geen ms. Dus waarom nu paleo gaan eten? Het meisje is jong en in de groei en mist wel heel veel als ze geen brood bijvoorbeeld meer krijgt.
madamemicmac: nee ik vind niet dat dochtertje paleo, of welk dieet dan ook moet gaan volgen. Het was niet mijn bedoeling dat dat blijkbaar zo overkwam Voor haar vond ik jouw advies over de vit. D wel erg goed, maar verder zou ik niks gaan veranderen in eet- en leefstijl (mits ze nu gewoon gezond eten, maar daar ga ik even vanuit).
Sorry Tauriel, dan begreep ik je verkeerd.
Er zijn inderdaad verschillende types MS en die types zijn al moeilijk van elkaar te onderscheiden, er zijn ook verschillen in hoe bijv. de progressieve vorm en de relapsing vorm zich manifesteren. De een is meer slijtage en de ander meer ontstekingen.

Ik ben ervan overtuigd dat voedsel, gedrag, etc. allemaal effect hebben op MS, maar dit soort berichtjes wordt ik wel wat moe van. Een topic openen om mensen aan het denken te zetten, mensen met MS ga ik maar vanuit. En daar heb ik als MS'er wel wat moeite mee op de een of andere manier.

Zoals al eerder is geschreven, als het zo simpel was had niemand meer MS. En ik ben maar wat blij met de farmaceutische industrie die hard werkt aan middelen die hopelijk MS gaat genezen of tot stilstand kan brengen.
Optimist tot in de kist!
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 21 december 2013 @ 00:16:

Ik ben ervan overtuigd dat voedsel, gedrag, etc. allemaal effect hebben op MS, maar dit soort berichtjes wordt ik wel wat moe van. Een topic openen om mensen aan het denken te zetten, mensen met MS ga ik maar vanuit. En daar heb ik als MS'er wel wat moeite mee op de een of andere manier.

Zoals al eerder is geschreven, als het zo simpel was had niemand meer MS. En ik ben maar wat blij met de farmaceutische industrie die hard werkt aan middelen die hopelijk MS gaat genezen of tot stilstand kan brengen.

1000 x dit. En het volgende moet mij echt van het hart (niet aan jou persoonlijk gericht olifantje):

Voeding heeft een invloed op jouw lichaam, anders had je het natuurlijk niet nodig om te leven. Om echter te stellen dat bepaalde diëten (al dan niet doorspekt vanuit een internet samenraapsel van een of andere kwakzalver wat je wel eens ziet) een farmaceutische werking hebben gaat mij te kort door de bocht zonder gedegen farmaceutisch onderzoek van erkende wetenschappers. Serieus, die mensen hebben er voor gestudeerd en die hebben werkervaring hierin, het is nogal wat om dan aan te komen kakken met een internetdieet of "van horen zeggen".

Sommige klachten kunnen komen door bepaalde tekorten, maar het is de vraag of die klachten dan in de eerste plaats gelinkt zijn aan de ziekte. Het is niet omdat het dezelfde categorie klachten is, dat daarom alles aan dezelfde oorzaak kan worden toegeschreven. Hiermee krijg je echter soms een vertekend beeld waardoor het lijkt alsof het met de MS helpt terwijl het juist een ander syndroom beïnvloedt (zoals vitamine D supplementen). Juist comorbiditeit komt erg vaak voor maar hier wordt mijn inziens niet voldoende rekening mee gehouden, zeker niet door mensen die platweg gezegd geen kennis van zaken hebben.

MS is een neurodegeneratieve aandoening, met verschillende vormen maar vaak treden exacerbaties op op termijn die op hun beurt schade aanrichten. Er is hedendaags nog gesteggel over de oorzaak; de ene zegt dat het immuunsysteem overactief is en het eigen weefsel aanvalt, de ander zegt dat de hersenen verstoord zijn waardoor het immuunsysteem op hol slaat.

Er is geen genezing, wel kunnen symptomen bestreden worden, zoals B interferon welke het aantal optredende exacerbaties onderdrukt. Het nadeel van dit medicijn is de toediening (injecties in spier) enkele keren per week en van de medicatie voelen ze zich grieperig. Een andere optie zijn steroïden in hoge dosering (5 dagen) via een infuus. Spasticiteit kan mbv medicatie verbeterd worden. Evenwichtsstoornissen zijn een stuk moeilijker.

Met andere woorden, er is medicatie welke voor een sneller herstel of onderdrukking zorgt van zo'n verergering om zo de patiënt te helpen. Er is geen genezing omdat de laesies in het centrale zenuwstelsel zich op den duur verspreiden en littekenweefsel met zich mee brengen wat een volledig functieherstel tegengaat en dit wordt alleen maar erger.

Een patiënt met MS is zich terdege van bewust dat zijn ziekte zo'n roofbouw pleegt, niet alleen fysiek, maar ook mentaal en ook de gezinnen / partners en vrienden lijden hieronder. Ga ze dan niet schofferen door te zeggen "eet geen chocola" of "drink geen koffie want dan gaat het goed". Hiermee ontken je mijn inziens de ernst van de situatie voor hen wat ik ontzettend kwalijk vind.

Wilt men een chronische zieke ondersteunen, help hem met praktische zaken, wees een luisterend oor en zie die persoon vooral als persoon, niet als een of ander petproject voor goedbedoelde ongefundeerde raad.
Ben blij met wat je schrijft Fru (kort het even af, al die tekentjes zijn moeilijk te lezen )
Optimist tot in de kist!
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 21 december 2013 @ 00:54:

Ben blij met wat je schrijft Fru (kort het even af, al die tekentjes zijn moeilijk te lezen )Ja ik moest wat qua originaliteit . Sorry voor de lap tekst, dit is echter een van mijn stokpaardjes. Ik kan er echt boos om worden, zeker omdat ik zelf al zo vaak en zo lang van die goedbedoelde raad heb gehad voor mijn problemen.
Mag ik vragen of jij ook MS hebt?

Je motto is ook heel origineel trouwens
Optimist tot in de kist!
Ik loop ook heel vaak tegen (goedbedoelde) pogingen aan om mij te genezen, van voedseladvies tot gebedsgenezing en het wegzuigen van mijn energiebanen ofzoiets. Brrrr.
Optimist tot in de kist!
Nee, heb B12 deficiëntie maar heb te lang met het tekort rond gelopen waardoor ik dus restverschijnselen heb (abnormale reflexen, houterig lopen, pijn, concentratieproblemen en ontzettend moe continu). Ik krijg wel medische colleges dus vandaar dat ik wel globaal weet wat voor medicatie er beschikbaar is voor dit soort dingen .

Dat van die energiebanen heb ik dus ook al een keer gehad. Goed bedoeld maar ben toen wel uit mijn slof geschoten omdat ik me echt niet serieus genomen voelde. Ik kan me goed inbeelden dat jij dit ook zo hebt ervaren
Oh dat is shit Fru. Ik spuit ook B12, alweer zo'n 4 jaar. Had ook rare verschijnselen, B12 was rond de 90. Helaas bleef ik klungelen, nou ja dat was dus de MS
Optimist tot in de kist!
Leuk he die comorbiditeit? Mijn MRI was gelukkig schoon, als ik niet beter wist dacht ik nog dat de neuroloog mij probeerde te versieren "je hebt prachtige ventrikels".

Gaat het momenteel wel goed met jou?
Goed gesproken fru1t3lla! Dat is eigenlijk wat ik ook wilde zeggen, maar zulke teksten willen op een of andere manier nooit uit mijn vingers komen.

" Ga ze dan niet schofferen door te zeggen "eet geen chocola" of "drink geen koffie want dan gaat het goed". Hiermee ontken je mijn inziens de ernst van de situatie voor hen wat ik ontzettend kwalijk vind."

Vooral dit ook. Net of het jezelf kwalijk te nemen is dat je nou eenmaal een ernstige ziekte hebt. Ik kan behoorlijk boos worden van dit soort " adviezen" .
quote:fru1t3lla schreef op 21 december 2013 @ 01:25:

Leuk he die comorbiditeit? Mijn MRI was gelukkig schoon, als ik niet beter wist dacht ik nog dat de neuroloog mij probeerde te versieren "je hebt prachtige ventrikels".

Gaat het momenteel wel goed met jou?
quote:Olifantjeinhetbos schreef op zaterdag 21 december 2013 00:16 Er zijn inderdaad verschillende types MS en die types zijn al moeilijk van elkaar te onderscheiden, er zijn ook verschillen in hoe bijv. de progressieve vorm en de relapsing vorm zich manifesteren. De een is meer slijtage en de ander meer ontstekingen.

Je geeft aan dat je ervan overtuigd bent dat voedsel effect heeft op MS. Wat heb je op dat vlak allemaal geprobeerd? En wat zou het schaden om hetgeen TO aangeeft te proberen?

Ik heb natuurlijk makkelijk praten maar even als advocaat van de duivel, medici hebben alleen iets bedacht om de symptomen te bestrijden. Met voedsel doe je iets aan de oorzaak. Waarom gelooft iedereen wel de arts die medicijnen voorschrijven en niet een arts die adviseert andere voeding te nemen.
quote:pluisje2013 schreef op 21 december 2013 @ 15:46:

[...]

Je geeft aan dat je ervan overtuigd bent dat voedsel effect heeft op MS. Wat heb je op dat vlak allemaal geprobeerd? En wat zou het schaden om hetgeen TO aangeeft te proberen?

Ik heb natuurlijk makkelijk praten maar even als advocaat van de duivel, medici hebben alleen iets bedacht om de symptomen te bestrijden. Met voedsel doe je iets aan de oorzaak. Waarom gelooft iedereen wel de arts die medicijnen voorschrijven en niet een arts die adviseert andere voeding te nemen.
Pluisje: ik ben wel niet Fant, maar wil toch even reageren. Met voedsel doe je niks aan de oorzaak, want ze weten niet eens wat de oorzaak van MS is. Dus dat is wel weer een schofferende opmerking.

Maar goed, ik heb wel e.e.a. aan mijn voedingspatroon veranderd, waardoor ik minder klachten heb. Op advies van een orthomoleculair arts ben ik aanzienlijk geminderd met het eten van koolhydraten en veel meer groente, vis en noten gaan eten. Dit aangevuld met een aantal mineralen en vitaminen heeft bij mij wel een gunstig effect.

Maar: dit betreft vooral gevoelsstoornissen: ik had bv erg veel zenuwpijn in mijn benen en dat is (waarschijnlijk) dankzij mijn nieuwe eetpatroon duidelijk verbeterd. Neemt niet weg dat ik nog steeds nauwelijks kan lopen, omdat de kracht in mijn benen gewoon weg is. En dat los je echt niet op met eten.

Verder zou ik zeggen: lees het stukje van fruittella nog s. Die verwoord het gevoel hierbij wel erg goed.
quote:pluisje2013 schreef op 21 december 2013 @ 15:46:

[...]

volgens mij is Fantje jou totaal geen verantwoording hierover verschuldigd

Ik heb natuurlijk makkelijk praten maar even als advocaat van de duivel, medici hebben alleen iets bedacht om de symptomen te bestrijden. Met voedsel doe je iets aan de oorzaak. Waarom gelooft iedereen wel de arts die medicijnen voorschrijven en niet een arts die adviseert andere voeding te nemen. Welke arts adviseert dat dan?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Inderdaad... Iedereen is gebaat en voelt zich beter bij een gezond leefpatroon, dat zal niemand ontkennen, maar let op de nadruk "iedereen", dus ook gezonde mensen of mensen met andere aandoeningen. Dit maakt een gezonde levensstijl niet opeens exclusief een wondermiddel voor een hele reeks chronische aandoeningen, je kan bepaalde dingen simpelweg niet voorkomen en al helemaal niet genezen door een bepaald dieet.

En voor Tauriel en Olifantje
uhm Fruitje, ik snap de strekking van je verhaal, maar voor sommige termen heb ik een medisch woordenboek nodig
quote:fru1t3lla schreef op 21 december 2013 @ 17:21:

Inderdaad... Iedereen is gebaat en voelt zich beter bij een gezond leefpatroon, dat zal niemand ontkennen, maar let op de nadruk "iedereen", dus ook gezonde mensen of mensen met andere aandoeningen. Dit maakt een gezonde levensstijl niet opeens exclusief een wondermiddel voor een hele reeks chronische aandoeningen, je kan bepaalde dingen simpelweg niet voorkomen en al helemaal niet genezen door een bepaald dieet.

En voor Tauriel en OlifantjeIk ben het weer met je eens. Dank je caviaatje.
quote:rosanna08 schreef op 21 december 2013 @ 17:21:

uhm Fruitje, ik snap de strekking van je verhaal, maar voor sommige termen heb ik een medisch woordenboek nodig

Oops Eh eens kijken: Exacerbatie: verergering, comorbiditeit: meerdere syndromen /ziekten tegelijkertijd aanwezig, laesie: letsel. Als er nog iets is dan hoor ik het graag!

En hallo roosje Fijn je weer te zien
quote:Tauriel schreef op 21 december 2013 @ 17:25:

[...]

Ik ben het weer met je eens. Dank je caviaatje.
quote:fru1t3lla schreef op 21 december 2013 @ 17:34:

[...]

Oops Eh eens kijken: Exacerbatie: verergering, comorbiditeit: meerdere syndromen /ziekten tegelijkertijd aanwezig, laesie: letsel. Als er nog iets is dan hoor ik het graag!

En hallo roosje Fijn je weer te zien nee dat waren ze wel

ook fijn om jou weer vaker hier te zien, fijne feestdagen he

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven