Gezondheid alle pijlers

Multifocale bril

11-07-2017 10:42 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verdorie, heb ik anderhalve week geleden mijn nieuwe multifocale glazen opgehaald, kan ik er amper meer mee lezen en al helemaal geen beeldscherm meer bekijken. Alleen voor in de verte is ze prima. En dat terwijl rechts helemaal niks is veranderd, alleen links het min gedeelte met een half puntje erbij. Je zou toch denken dat het niks uitmaakt dan? Heeft iemand wel eens meegemaakt dat de glazen verkeerd ingeslepen zijn? Uiteraard ga ik terug naar de opticien, maar dat kan pas zaterdag en intussen zit ik met mijn oude bril voor de pc.
"Boring conversation anyway"
Ja, ik heb jaren geleden al eens gehoord van iemand waarbij de multifocale glazen een kwartslag gedraaid waren. Het leesgedeelte zat aan de zijkant van de bril. Dit was in de beginjaren van Hans Anders.

Ik zou kijken of je eerder bij de opticien langs kunt.
wilma36 wijzigde dit bericht op 11-07-2017 10:51
12.36% gewijzigd
Heb je dat in de winkel niet uitgeprobeerd dan?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
11-07-2017 10:54
Heb je dat in de winkel niet uitgeprobeerd dan?
Ja hoor, in de verte kijken, een foldertje gelezen. Prima. Maar het kwam niet bij me op om te vragen of ik op hun beeldscherm mocht kijken.
Het lijkt erop dat het probleem door gebrek aan kennis van de opticien of miscommunicatie heeft te maken.
Als de Verte sterkte meer min wordt dan de oude bril en het vermogen om te accomoderen alleen maar verder afneemt dan klopt het dat je in de verte beter gaat zien maar als je door dat vertedeel naar je monitor kijkt zie je niet meer zo scherp.
Dat komt omdat de monitor op laat zeggen 80cm staat waardoor je dus 1.25 dpt moet accomoderen, en afhankelijk van je leeftijd gaat dat minder goed tot helemaal niet meer.
Dat betekent eigelijk dat een multifocale bril ongeschikt is om mee te computeren. (laptop uitgezonderd, deze staat vaak lager zodat je wel door t leesdeel kijkt.)
Om te controleren of de leesdelen goed op hun plaats zitten pak je een boek, hou het boek op leesafstand, richt je hoofd zo dat alles scherp is en controleer dan per oog of je nog scherp ziet, als er een oog veel slechter is terwijl ze in de verte beide goed zijn dan is er wel mat mis met de glazen, zijn de leesdelen beide redelijk scherp is de bril waarschijnlijk niet verkeerd.
De opticien moet dus bij twijfel je ogen weer opmeten, en de bril controleren. Ondek waar de glazen wel goed in zijn en waarmee niet. En geef aan dat je PC werk hebt. Zo kom je vast tot een goede oplossing.
beeldscherm kijken is zo'n tussenafstand. Te ver voor leesbril, te dichtbij voor afstand.
Ik zit achter de pc altijd zonder mijn multifocale bril. want met bril is de afstand dus te klein voor het ver weg gedeelte, en om door het leesgedeelte te kijken moet ik mijn hoofd zo ver achterover houden dat dat niet makkelijk is, en nu ik het nog eens probeer, ook niet scherp. Gelukkig zie ik op die afstand zonder bril goed genoeg, anders had er nog een pc-bril bij gemoeten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
terug gaan naar de opticien.

er worden te veel fouten gemaakt met het aftekenen van brandpuntsafstanden en bij het slijpen van de glazen. even wennen is normaal, wat jij beschrijft lijkt me meer iets voor de opticien.

zit je bij een keten, dan zou ik de volgende keer naar een vrijgevestigde opticien gaan. daar zit veel meer kennis en kunde, en die slijpen ook nog de glazen zelf en kunnen dan ook zelf makkelijker veranderingen aanbrengen.

een goede opticien houdt ook rekening met je werk en hobby's. op welke afstand moet je goed kunnen zien. een tandarts of monteur heeft een andere afstand nodig dan iemand die achter de pc zit.

tip: zet je scherm Niet TE HOOG. het lees gedeelte zit onderin je gezichtsveld. de meeste schermen staan gewoon te hoog voor de ogen. de arbo houdt er in de regel geen rekening mee dat dichtbij kijken een andere stand van de ogen heeft dan veraf kijken. een laptop werkt dan vaak veel beter.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ja, wel eens meegemaakt dat er een glas verkeerd in de bril gezet was, maar niet met een multifocale bril. Ik had juist op doktersadvies (met recept) een aparte lees- en vertebril nodig. Ik had na een uur of 2de vertebril dragen migraine en ben er een paar dagen ziek van geweest. Ik heb toen alleen mijn leesbril gedragen en ben terug gegaan naar de opticien, maar hij zei alleen maar dat de bril klopte. Toen ben ik naar mijn oude opticien gegaan (had ik eerder moeten doen, maar de Specsavers had een leuke actie waarmee ik zowel mijn lees- als vertebril vergoed kreeg), heeft die beide brillen nagekeken en toen bleek bij de vertebril er een dubbel zo sterk prisma in te zitten omdat de as verkeerd geplaatst was. Met die wetenschap terug naar de Specsavers en die beweerde dat de goede opticien blijkbaar niet veel verstand had van brillen en dat zijn werk wel goed was. Hij heeft wel een keer 1 glas vervangen, maar dat hielp niets omdat hij weer de as verkeerd plaatste. Na heel veel moeite de vertebril mogen inleveren tegen teruggave van de helft van het geld, maar daar heeft wel het hoofdkantoor aan te pas moeten komen. Gratis inleveren was zijn voorstel...
Tegenwoordig naar mijn vaste filiaal van Hans Anders, waar heel deskundig personeel staat. Die geven aan niet te willen 'rommelen' met prisma's, maar ze kunnen wel prima meedenken.
gipfel5k schreef:
11-07-2017 12:10
Het lijkt erop dat het probleem door gebrek aan kennis van de opticien of miscommunicatie heeft te maken.
Als de Verte sterkte meer min wordt dan de oude bril en het vermogen om te accomoderen alleen maar verder afneemt dan klopt het dat je in de verte beter gaat zien maar als je door dat vertedeel naar je monitor kijkt zie je niet meer zo scherp.
Dat komt omdat de monitor op laat zeggen 80cm staat waardoor je dus 1.25 dpt moet accomoderen, en afhankelijk van je leeftijd gaat dat minder goed tot helemaal niet meer.
Dat betekent eigelijk dat een multifocale bril ongeschikt is om mee te computeren. (laptop uitgezonderd, deze staat vaak lager zodat je wel door t leesdeel kijkt.)
Om te controleren of de leesdelen goed op hun plaats zitten pak je een boek, hou het boek op leesafstand, richt je hoofd zo dat alles scherp is en controleer dan per oog of je nog scherp ziet, als er een oog veel slechter is terwijl ze in de verte beide goed zijn dan is er wel mat mis met de glazen, zijn de leesdelen beide redelijk scherp is de bril waarschijnlijk niet verkeerd.
De opticien moet dus bij twijfel je ogen weer opmeten, en de bril controleren. Ondek waar de glazen wel goed in zijn en waarmee niet. En geef aan dat je PC werk hebt. Zo kom je vast tot een goede oplossing.
Klinkt heel aannemelijk, maar rechts is er hetzelfde glas in gekomen als bij mijn oude multifocale bril. Met die oude bril ging computeren prima, met de nieuwe (dezelfde sterkte) niet. Lijkt me dan toch een fout van de opticien.
Dat is lastig op afstand te beoordelen, Doe de volgende test maar eens; naar de monitor kijken met de oude en de nieuwe bril en dan oog voor oog controleren, het kan zijn dat je met het rechter oog gelijk ziet als met de oude. als het rechter glas van de nieuwe bril dan toch slechter lijkt is het een ander "design" glas (ketens wisselen nog al eens van merk, zelfstandige opticiens veel minder).
Verder moet je je maar eens laten informeren over "computerglazen", deze zijn zeer comfortabel als je veel PC-werk hebt en geven zelden problemen. En als de opticien het begrepen heeft zorgt hij vast voor een goede oplossing.
voor werken achter de computer heb je ook een computerbril nodig. Die is precies afgesteld op de juiste afstand. Een gewone bril is dat niet.
jopee schreef:
11-07-2017 15:22
voor werken achter de computer heb je ook een computerbril nodig. Die is precies afgesteld op de juiste afstand. Een gewone bril is dat niet.
Die heb ik nooit nodig gehad, de vorige brillen werkten prima. En dan zit ik weer met bril op, bril af. Gedoe.
Haha Je wordt ouder, gezien t kwaaltje net 50+
Hans Anders toevallig?
Ik heb er een multifocale vandaan, maar kan er niks mee
Kan elke opticien zijn, gewoon een kwestie van onervarenheid en/of onvoldoende kennis, niet voldoende doorvragen en informeren.
Juist als je rondom de 50 bent veranderd het zien voor nabij snel, daarover moet je mensen informeren en vragen naar hun hobby's en werkzaamheden om een beeld te krijgen van de (on)mogelijkheden en vervolgens adviseren wat de beste mogelijkheden zijn. Snel scoren met een dure multifocale bril kan goed gaan maar om bovenstaande redenen ook vaak niet. Het ligt dus meestal niet aan de multifocale bril maar aan wat je er mee wilt doen.
gipfel5k schreef:
12-07-2017 10:29
Kan elke opticien zijn, gewoon een kwestie van onervarenheid en/of onvoldoende kennis, niet voldoende doorvragen en informeren.
Juist als je rondom de 50 bent veranderd het zien voor nabij snel, daarover moet je mensen informeren en vragen naar hun hobby's en werkzaamheden om een beeld te krijgen van de (on)mogelijkheden en vervolgens adviseren wat de beste mogelijkheden zijn. Snel scoren met een dure multifocale bril kan goed gaan maar om bovenstaande redenen ook vaak niet. Het ligt dus meestal niet aan de multifocale bril maar aan wat je er mee wilt doen.
Ik was 45 jaar toen ik die bril kreeg.
Je kan het geloven of niet,enkele jaren terug,zal de winkel niet noemen,
beetje lullig,maar bij mijn glazen was het leesgedeelte bovenin geslepen.
En onderin veraf,heb een paar dagen zitten hannesen met kijken,
en terug gegaan, duizend excuses,hadden ze nog nooit mee gemaakt.
Denk een dronken Chinees( daar worden ze toch geslepen? ha ah.)
Alles verder keurig op gelost, dat wel.
Zelfstandige opticiens slijpen ze meestal zelf, ketens hebben een inslijpcentrale. Je hoeft er met je hoofd maar even niet bij te zijn of de leesdelen zitten er verkeerd in, maar normaal worden de brillen nog 1-2 keer gecontroleerd.... erg slordig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven