Gezondheid alle pijlers

Nachtschade

10-01-2016 23:34 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een rondje Google denk ik dat ik een nachtschade allergie heb.

Ik heb veel lichamelijke klachten die ik herken in de symptomen die genoemd worden bij nachtschade allergie.

Aantal voorbeelden waarom ik denk dat het specifiek om die allergie gaat:

- Buikkramp na het eten van rauwe tomaat.

- Branderige tong na het eten van aubergine of paprika.

- Misselijk gevoel na eten van pasta met rode saus (ik dacht altijd dat het kwam doordat ik er graag genoeg kaas overheen gooi).

- Misselijk gevoel na het eten van aubergine.

Ik heb een redelijke waslijst met lichamelijke klachten maar wil ze natuurlijk niet allemaal afschuiven op een eventuele allergie.

Zijn er hier vrouwen (of mannen) met ervaring?

Zo ja, hebben jullie een bepaald dieet gevolgd waarna je werkelijk klachtenvermindering merkte en om welke klachten ging dat?

Is deze allergie middels een test vast te stellen.

Ik heb via de Viva zoekfunctie geen recent topic hierover kunnen vinden.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Ik denk dat het anders is om gewone aardappel te eten of aardappelzetmeel. Daarbij is het echt prima te doen om 3 weken al die voedingsmiddelen uit te sluiten, als je maar let op dat je wel genoeg andere dingen eet. Dus ipv die aardappels: zoete aardappels, rijst of pasta. En verder genoeg andere groenten.

Volgens mij kan een allergie voor tomaten etc. wel aangetoond worden met testen, maar een intolerantie/gevoeligheid niet. Het kan dus als nog dat er niks uit de testen komt, maar dat jij iets ander merkt. Je weet dan echter wel dat het tenminste geen levensbedreigende allergie is. Dus je kan altijd even de huisarts bellen om na te vragen?
Ja dat Zharon, ik vind het niet nodig om hiervoor meteen naar de huisarts te rennen. Waarschijnlijk zal hij zelf ook adviseren om nachtschade een tijd uit mijn menu te halen, of me naar een diëtist sturen wat me dan weer mijn eigen risico kost

Zelf heb ik veel last van mijn gewrichten maar ik heb nooit de link met voedsel gezocht. Enkel meer calcium en vit D maar daar heb ik tabletten voor gekregen.

Uiteraard ook vermoeidheid, maar met 2 kinderen van 1 en 3 en gebroken nachtenn is dat ook niet zo gek.

Pms heb ik meestal een week last van en mijn menstruatie duurt ook een week.

Mijn geestelijk gemoedstoestand laat ook nog wel eens te wensen over.

Allemaal klachten die evt door nachtschade kunnen komen.

Ik begrijp Ronniemitchel dat jij een groot voorstander bent.

Het lijkt mij vooral moeilijk met een gezin (peuter en dreumes die niet veel lusten)

Eten van A tot Z bereiden?? Toch niet zelf brood bakken, pasta maken en groenten kweken?
Je kan altijd de huisarts bellen om na te vragen wat voor testen er zijn. Een diëtiste kan je altijd zelf nog over beslissen, als je een doorverwijzing krijgt hoef je dat niet te doen natuurlijk. Maar zelf experimenteren is ook prima te doen.

Brood en pasta zijn niet Paleo, als dat is wat je vraagt. Het gaat ook niet zo diep als zelf groenten kweken, er zijn wel mensen die het doen maar de meeste mensen kopen het gewoon in de supermarkt. Maar dan dus wel de verse groenten/fruit (of diepvries), niet uit blik. Geraffineerde suiker is trouwens ook wel een voorkomende boosdoener bij dat soort klachten (vermoeidheid etc). Die toegevoegde suikers zitten allemaal verstopt in pakjes, zakjes, brood, etc. Misschien moet je eens op internet gaan lezen (o.a. op Paleo sites, maar hoeft niet per se) wat voor invloed voeding kan hebben op je welzijn/kwalen.
Ja inderdaad, bellen om te vragen wat voor testen er zijn is wel een idee. Ik moet vd week toevallig naar mijn internist, ik zal het ook eens aan haar voorleggen.

Oh, brood en pasta zijn niet Paleo, zover was ik nog niet

Ik kook zelf wel gezond vind ik. Ik gebruik geen pakjes (knorr komt er hier niet in!), gebruik veel verse producten en let op de verstopte suikers. Brood eet ik weinig, ben meer van de rijstwafels, havermout en kwark.

Maar natuurlijk kan ook ik niet altijd die reep Tony's weerstaan of dat wijntje laten staan of dat schaaltje chips (die ik vanaf nu dus wel laat staan) zeker die rotweek voor mijn menstruatie!
Dat klinkt al hartstikke netjes hoor! Je moet ook niet te erg doorslaan. Als jij dit allemaal al doet en toch nog zulke klachten hebt, dan is het denk ik wel de moeite waard om je eens in die nachtschades te verdiepen. Er zijn genoeg mensen die er last van hebben, ook genoeg die van sommige last hebben of helemaal niet. Dus dat zul je altijd tegen komen.

Het schijnt trouwens dat als je de week voor je menstruatie wel al die dingen laat staan, dat je dan ook een stuk minder klachten kan hebben. Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die ook goed zijn om die klachten te verminderen, zoals bittere groenten dacht ik. (edit: hier wel een interessant linkje: http://www.groenevrouw.nl/damesprobleempjes/ )Chocola enzo zijn ontstekingsbevorderend en helpen dus niet. Maar als je echt trek hebt in chocola kan je het beste pure nemen van boven de 75%, of iets anders waar veel magnesium in zit (zoals noten).

Zelf zeg ik dit wel heel mooi, maar ik heb er ook heel veel moeite mee hoor. En dit zijn alleen dingen waar ik veel over heb gelezen, maar weet er niet alles vanaf.
Ben ik weer.

Ik kan niet goed tegen producten uit de nachtschade-familie. Overigens verdraag ik aardappel wel goed.

Na het eten van deze producten merk ik dat aan mijn huid. Deze wordt rood en gaat jeuken. Gelukkig niet over mijn hele lijf, maar vaak op m'n wangen en armen. Soms ook op andere lichaamsdelen. Eczeem heb ik al van jongs af aan en het eten van nachtschade verergert mijn eczeem-klachten.

Ik ben hier pas achter gekomen toen ik kennis maakt met een kinesioloog (alternatieve geneeswijze). Zij ging op zoek naar mijn allergieën en ontdekte dit. Toen heb ik nachtschade een aantal dagen vermeden en gelijk ging het beter met mijn huid :-). (Ik zat in die periode volledig onder de jeuk/rode vlekken, dus er moest echt iets gebeuren!)

Door de behandeling van de kinesioloog kan ik nachtschade inmiddels weer wat beter verdragen. Nu eet ik het nog niet dagelijks, maar 1 a 2 keer per week kan wel. En daar ben ik al heel blij mee!

Verder reageert mijn huid ook op ui, knoflook en bieslook. Dat maakt het soms wel lastig om eten lekker op smaak te maken.

Dat is een nadeel. Maar liever dat, dan een onrustige huid.
Hoi Estrella,

Ik ben inderdaad een groot voorstander omdat ik me erg goed voel sinds ik op de paleo manier eet,nee ik maak geen brood en geen pasta ,maar wel heel lekkere ontbijtrepen van gemengde noten en inplaats van bloem of andere bak meel gebruik ik daarvoor amandelmeel, ook verkrijgbaar bij de turkse winkel ( scheelt 3 euro met de biowinkel)

Je zou de facebook van Mitchel van duren kunnen volgen daar staan lekkere recepten op, ik zelf heb 2 tijdschriften van hem gekocht en tussendoor zowel op internet als bij de bieb boeken voor recepten.

Je kunt Mitchel prive vragen stellen ,of als je wilt gewoon open op facebook , en je krijgt gewoon antwoord van hem.

https://www.facebook.com/paleo.nl/?fref=ts
Wat vervelend dat je huid er zo op reageert Jeetjemina. Gelukkig heb ik daar geen last van.

Dank je voor de tips Ronniemitchel en Zharon. Ik ga me eens inlezen.
Hallo, allemaal.

Misschien een beetje late reactie maar ik ben er sinds een paar maanden ook achter dat ik allergies ben voor nachtschade.

Klachten: regelmatig een scherpe pijn in gewrichten, vooral schouders en polsen maar ook knieën heupen enz.

Laatste jaren werd het steeds erger. zwellingen, dikke polsen die heel erg pijnlijk aanvoelden.

Ook veel zuurbranden, jeuk aan benen, vocht vasthouden in benen .

Ik ben zelfstandige dus kon niet in de ziektewet.

Slikte regelmatig 8 ibuprofens van 400mg per dag.

Ben zeker 18 jaar aan het dokteren geweest, ruim 10 jaar bij een reumatoloog gelopen, 2 x mri scan gehad, diverse homeopaten, bio-resonantietherapeuten, fysiotherapeuten enz. afgelopen en niemand heeft er maar 1 x op gewezen dat het een allergie zou kunnen zijn.

Ik ben gestopt met alle nachtschades en het resultaat was verbluffend, binnen twee weken geen pillen meer nodig.

Zwellingen zijn langzaam aan het wegtrekken, pijn is zo goed als weg.

Dit is wel een lastige allergie want je kunt niets meer van bijv. de frietboer eten want in alle snacks zitten wel specerijen en ga er maar van uit dat als er op een etiket "specerijen" staat dat er dan paprika of pepers in zitten.

Dit is voor meer dan 95% het geval.

Ik stuur nu dus regelmatig mails naar leveranciers wat er in hun specerijen zit.

Een allergie voor nachtschade kan dus ook voor reumatische klachten zorgen.

Zo, ik wilde dit even kwijt en ik hoop dat er anderen zijn die er wat aan hebben
Wat moet dat een openbaring voor je geweest zijn, klusser 13!
Ik herken dat heel erg klusser13

Veel gewrichtsklachten, veel pijn. Onderzoeken bij reumatoloog enzo

Nu ban ik eigenlijk alleen de nachtschade waar ik accuut last van krijg zoals tomaten en aubergine. Dan krijg ik gelijk buikkramp.

Maar het is inderdaad het proberen waard om het echt helemaal uit te bannen.

Wat goed dat het voor jou zo goed werkt!
Waarom niet eerst langs de huisarts met je vermoeden?
Daar heb ik in januari al op geantwoord Avondzon
Oh ja, ik zie het. Sorry

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven