Gezondheid alle pijlers

Nierstenen kater?

05-04-2020 23:20 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey mensen!,

Wij hebben sinds 3 dagen 2 katten. We hebben deze katten overgenomen van een vriendin die helaas op sterven ligt. Zo hoeven de katten niet naar het asiel en zijn ze bij ons terecht gekomen.

Nu is het is zo dat het 2 super lieve katers zijn. Alle entingen gehad, gecastreerd, en gechipt.

We zijn er dus achter gekomen dat 1 van de katers niet of moeilijk kan plassen. Gister heeft hij nog een grote plas gedaan. Maar sinds vandaag erg onrustig en wil op elk plekje in huis proberen te plassen.

Inmiddels hebben er een kattenbak extra bij gezet zodat hij op 2 bakken kan proberen. En geven we hem nu al 2 dagen 3x per dag melk zodat hij vocht binnen krijgt want water drinken ze bijna niet. Oow ja en we geven hem wat nat voer

Iemand tips?
We willen morgen zowiezo de DA even bellen maar goed misschien is er iemand die hier meer van af weet
Alles gebeurd met een reden
Alle reacties Link kopieren
Volwassen katten verdragen geen koemelk.
Morgen de dierenarts bellen, plasproblemen zijn ernstig.
Alle reacties Link kopieren
Dit is spoed, bel nu nog een dierenarts!

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/ve ... t-plassen/
...
Alle reacties Link kopieren
Echt gewoon NU een dierenarts bellen!
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
je moet de DA bellen ,dit kan levensgevaarlijk zijn ,een van onze katers waren we nog net op tijd bij , die kwam er bovenop met katheter..
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
Nierstenen geven andere klachten. Ik zou eerder aan blaasproblemen denken.
Dierenarts bellen!
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt meer op blaasproblemen als stenen of gruis die de uitgang blokkeren, niet op nierproblemen, dan heeft ie andere symptomen.
Niet kunnen plassen is echt spoed, daarmee kun je niet afwachten.
Naar de dierenarts ermee, zsm.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu met de poes?
Alle reacties Link kopieren
Dit is een spoed geval. Niet kunnen/ moeilijk kunnen plassen kan o.a. komen door blaasgruis die de urineweg verstopt.
Bel meteen je dierenarts!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kater die ook meerdere keren verstopt is geweest en om de haverklap blaasontstekingen had, en dat alles begon nadat mijn moeder (waar hij bij woonde) overleed en het ouderlijk huis verkocht moest waardoor hij bij mij kwam wonen in mijn appartement.

Mijn ervaring is dus dat stress een grote factor kan zijn bij katten die aanleg hebben voor blaasproblemen. En zoals andere posters al zeggen, een kater die niet kan plassen is altijd een spoedgeval. Ik ben tot drie keer toe 's nachts naar de spoed DA gereden, ondanks dat hij al op dieetvoer zat, en uiteindelijk is mijn kater geopereerd aan zijn blaas en zijn penis om de doorgang groter te maken voor passerend gruis.

Ik hoop in ieder geval dat het goed gaat met 'm.
Alle reacties Link kopieren
Ons katertje heeft er ook last van gehad, gruis komt vaak voor bij katers.
Ik heb destijds toen ook een topic erover gehad, diverse keren naar de dierenarts geweest. Raad je aan om sowieso contact op te nemen, want anders kan je kat echt snel verslechteren! Lang blijven wachten is alleen maar zielig voor het beestje. Heb je beeld bij wanneer hij het laatst geplast heeft?

gezondheid/katertje-kan-niet-plassen/li ... 1#18337481

Mijn kat zit sindsdien aan urinary brokken van royal canin, en dat helpt. Maar voor nu zal ook de eventuele verstopping opgelost moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Onze kater is al twee keer geopereerd aan blaasstenen. Eerste keer was ie pas twee jaar oud. Afgelopen jaar voor de tweede keer weer blaasstenen ondanks al jaren op RC Urinary. Hij heeft nu nierdieet, hopelijk werkt dat wel afdoende.
Ik heb een diergeneeskundige achtergrond(paraveterinair) en heb diverse malen katers voorbij zien komen die het niet gered hebben omdat ze te laat werden binnengebracht, ik ben er dus ook altijd heel alert op.
Alle reacties Link kopieren
Dit wijst op (ernstige) blaasproblemen en is echt spoed. De kat heeft op zo'n manier super veel pijn en kan zichzelf vergiftigen. Ik hoop dat jullie al gister naar de DA zijn gegaan en niet het beestje lieten lijden (ook omdat die al de hele dag niet kon plassen).

Veel melk is niet goed voor de darmpjes van de kat. Probeer kattenmelk.
Stromend water drinken katten soms ook wat sneller dan normaal. Misschien kunnen jullie zo'n speciale drinkfontein aanschaffen (je kan altijd eerst proberen met een kraan ofzoiets).
Lactosevrije melk kan, te koop in de supermarkt.
Hoe is het gegaan bij de dierenarts?
Alle reacties Link kopieren
Hij eet gelukkig goed en drinkt water als wij de kraan even laten stromen! Vind alweer behoorlijk wat plasjes in de kattenbak en het beestje komt lekker bij mij knuffelen.

Ik denk dat hij veel stress heeft gehad door het verhuizen en het missen van zijn oude baasje die inmiddels is overleden
Alles gebeurd met een reden
Alle reacties Link kopieren
mntjee schreef:
07-04-2020 13:14
Hij eet gelukkig goed en drinkt water als wij de kraan even laten stromen! Vind alweer behoorlijk wat plasjes in de kattenbak en het beestje komt lekker bij mij knuffelen.

Ik denk dat hij veel stress heeft gehad door het verhuizen en het missen van zijn oude baasje die inmiddels is overleden
Maar ben je naar de dierenarts gegaan?
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Alle reacties Link kopieren
mntjee schreef:
07-04-2020 13:14
Hij eet gelukkig goed en drinkt water als wij de kraan even laten stromen! Vind alweer behoorlijk wat plasjes in de kattenbak en het beestje komt lekker bij mij knuffelen.

Ik denk dat hij veel stress heeft gehad door het verhuizen en het missen van zijn oude baasje die inmiddels is overleden
Allereerst gecondoleerd... Fijn dat jullie de katjes hebben overgenomen.

Voor de zekerheid kunnen jullie wel het beste urine na laten kijken bij de DA (Als jullie er niet zijn geweest). Katers zijn heel erg gevoelig voor blaasproblemen en zo'n onderzoek kan een dure rontgenfoto of zelfs operatie besparen. Stress is een van de grootste veroorzakers van blaasproblemen (bij 60-70% van de katten met blaasproblemen).
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kater met blaasproblemen, hij heeft helemaal dichtgezeten, 10 minuten daarvoor druppelde er nog urine uit, het volgende moment zat ie midden in de woonkamer te persen zonder dat er iets kwam. Dierenarts gebeld en kat opgepakt en gegaan.

Dus als je nog niet met hem bij de dierenarts bent geweest, is het toch een aanrader om op z'n minst even te bellen, ik heb nu een paar keer pijnstilling meegekregen, wat goed kan helpen bij het goed leegpersen van de blaas. Ipv veel kleine plasjes lukt het de kat dan om grotere plassen te doen.

Hij is idd ook erg stress gevoelig en neemt het van mij over.

Als je wil dat hij meer vocht binnenkrijgt, kun je ook wat water door het natvoer mengen, vinden ze hier erg lekker, zo'n soepje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven