Gezondheid alle pijlers

Nierstenen volgens huisarts

22-06-2010 17:57 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Mijn moeder heeftr sinds vanmorgen enorm veel pijn. Ze had het echt erg slecht. Lag echt te kermen. Naar de dokter. Volgens hem zijn het waarschijnlijk nierstenen en moet ze wachten tot ze deze uitplast. Pijnstillers mee en dat was het...

Is dat normaal? Moeten ze niet kijken hoe groot die steen is bijvoorbeeld? Ze heeft echt heel veel pijn. Ondanks de pijnstillers gilt ze het soms bijna uit.

En hoelang duurt het ongeveer voordat je zo'n steen uitplast?

Bedankt alvas voor de antwoorden.
Neem haar mee naar de eerste hulp. Daar kunnen ze een echo doen. Gewoon gaan.
80% van de stenen komt spontaan binnen 48 uur. Als je moeder het met pijnmedicatie uithoudt kun je dus het beste afwachten. (mits ze geen koort heeft).

Maar als ik je verhaal zo lees heeft ze dus nog geen adequate pijnstilling, dit zou ik dus nog een keer met de ha (post) aankaarten en ander naar de SEH gaan.
De pijn is kenmerkend voor nierstenen. Op de 1e hulp kunnen ze je moeder andere, betere, pijnstilling geven. In principe gaan de artsen voor de natuurlijke weg. Bij terugkerende klachten kan worden vergruist.

Hoe lang het duurt voordat je zo'n steentje uitplast verschilt. Behalve veel water drinken is er niets wat je er zelf aan kunt doen.

Het is niet ernstig, alleen die pijn......
even de hap bellen voor adequate pijnstilling.
quote:Dahlia74 schreef op 22 juni 2010 @ 18:17:

De pijn is kenmerkend voor nierstenen. Op de 1e hulp kunnen ze je moeder andere, betere, pijnstilling geven. In principe gaan de artsen voor de natuurlijke weg. Bij terugkerende klachten kan worden vergruist.

Hoe lang het duurt voordat je zo'n steentje uitplast verschilt. Behalve veel water drinken is er niets wat je er zelf aan kunt doen.

Het is niet ernstig, alleen die pijn......Veel water drinken moet je tijdens een acute koliek juist niet doen! Er na en ervoor wel!
quote:Dahlia74 schreef op 22 juni 2010 @ 18:17:

Het is niet ernstig, alleen die pijn......

Niet doen hoor!!! Hoe meer je gaat drinken, hoe meer druk er wordt opgebouwd en hoe meer pijn je moeder dus krijgt!

Wat ze wél kan doen (als de pijn een klein beetje zakt): veel gaan (trap)lopen. Klinkt idioot, maar kan ervoor zorgen dat het steentje eerder zakt, en dus wordt uitgeplast.

Nierstenen zijn erg pijnlijk, wat je kunt doen:

- thuis kijken of pijnstilling aanslaat

- gaat het thuis niet en/óf wordt je moeder ziek/krijgt ze koorts: naar het ziekenhuis gaan (als ze ziek wordt, direct gaan!)

- in het ziekenhuis kunnen ze pijnstilling geven, bijvoorbeeld via het infuus, er kan een scan of foto gemaakt worden om de plaats van de steen/stenen te bepalen. Verwacht niet dat ze in het ziekenhuis direct van de pijn af zal zijn, ook met behulp van goede pijnstiling blijven nierstenen vervelend, en opereren doen ze niet acuut.

Veel sterkte!
Ik werk in de huisartsenzorg en bij ons zien we geregeld grote kerels compleet lam en jankend van de pijn door een ienie mienie steentje. Het is echt ontzettend pijnlijk.
Kleinere steentjes doen meer zeer dan grotere en vaak komen ze met de ambulance omdat ze het niet meer uithouden, meeste vrouwen zeggen dat het erger dan bevallen is...
Enorm bedankt voor jullie reacties! Advies was wel veel drinken... Ik ga met haar naar de huisartsenpost en anders het ziekenhuis. Nogmaals bedankt!
quote:Noerie schreef op 22 juni 2010 @ 19:29:

Enorm bedankt voor jullie reacties! Advies was wel veel drinken... Ik ga met haar naar de huisartsenpost en anders het ziekenhuis. Nogmaals bedankt!Huisartsen adviseren dat inderdaad heel vaak, maar urologen zijn het hier absoluut niet mee eens!! Succes bij de HAP/in het ziekenhuis!
Ik zou persoonlijk als je naar de SEH wil dit toch via de huisarts doen. Bij ons is de kans groot dat als je komt aanlopen (Dus zonder HA/HAP contact) je via het triage systeem je toch eerst langs de huisarts wordt gestuurd.

Nierstenen zijn vreselijk pijnlijk... Goede pijnstilling is een absolute must.

Veel presentaties van nierstenen worden weer naar huis gestuurd, vaak met een poli afspraak. We wachten in ieder geval niet tot ze zijn uitgeplast. Wat we vaak doen op de SEH is een bloedonderzoek, urinescreening een rontgen foto van de buik (X BOZ) en evt een echo.

Een oude rot in het vak vertelde mij dat er vroeger werd geadviseerd om touwtje te springen en bruin bier te drinken... (Geen idee of het helpt)

Succes met je moeder en beterschap voor haar.
Sterkte Noerie, laat je weten hoe het afgelopen is?
Bedankt voor alle adviezen. Zelf begon mijn moeder te twijfelen dat het nierstenen waren. De pijn was heftig maar niet meer zo dat ze het bijna uitgilde. En het waren geen aanvallen (meer). Naar de huisarstenpost en volgens hen was het acute spit... Iets heel anders, gelukkig maar want nierstenen lijkt me echt absolute horror. Nu heeft ze speirverslappers en pijnstilling. Zal snel weer beter gaan.

Nogmaals bedankt.
Spit of nierstenen... Dat is nogal een verschil.

Hopelijk zakt het snel en is ze weer de oude
Is er geen urine onderzoek gedaan? Bij mij dachten ze bij de huisartsenpost dat ik een darmverstopping had omdat nierstenen onwaarschijnlijk waren vanwege mijn leeftijd. Aangezien ik het al eerder had gehad wist ik echter wel beter. Het is een pijn die ik met niks anders kan vergelijken. Zo heftig! Ik viel flauw en moest regelmatig overgeven van de pijn. Ook kenmerkend bij nierkolieken is dat je niet stil kan blijven liggen/zitten/staan. Uiteindelijk heeft de HP toch mijn urine onderzocht waar inderdaad bloed in bleek te zitten. Ik heb trouwens beide keren een echo gehad waar niks op te zien was, maar wel later een steentje uitgeplast.
Beste allemaal,

Hier nu ook het nierstenenprobleem bij mijn man. Vrijdagnacht bij hap geweest en met berg medicijnen teruggekomen.

Inderdaad het klopt helemaal, een volwassen man die huilt van de pijn en alleen maar riep dat hij het niet meer kon volhouden. Afgelopen nacht redde hij het niet meer met de medicijnen die hij kreeg dus ik kan dadelijk terug om meer/andere/nieuwe te halen.

Hoop zo dat het niet lang meer duurt want dit is echt hels...
Ik heb de laatste jaren 3x een niersteenaanval gehad.

Die hevige pijn wil juist zeggen dat het een klein steentje is dat op korte termijn uitgeplast gaat worden.

Meer dan pijnstilling wordt in eerste instantie niet gegeven.

Wél via de huisarts, alles van de drogist helpt helemaal niets. er is echt iets sterks nodig. Bij mij hielp Diclofenac 75 mg.

Niet gaan zitten of liggen, maar dat lukt toch niet. Je gaat vanzelf heen en weer lopen en dat helpt bij het uitplassen t.g.v. de zwaartekracht.

En niet teveel drinken tijdens een aanval, dan wordt de druk nóg groter.
Hoi Amarna,

Vandaag valt het inderdaad mee hier met de pijn. Hij is alleen mega suf van de pijnstillers. (Oxynorm gekregen). Hij hoeft bijna niet te plassen en heeft ook nog niet het idee dat het er uit is gekomen. De pijn zit eigenlijk nog best 'hoog'.

Vandaag al de hele dag aan het wachten op een bericht van de huisarts voor het maken van een echo. Maar je kent het wel....spoedgeval tussendoor, ze is alweer weg, ja u wordt teruggebeld. Ik wil ook niet lastig overkomen daar door weer te gaan bellen maar ik heb geen overvloed aan vrije dagen natuurlijk.

Sorry voor mijn gezeur overigens.

Tnx voor het lezen.
Een heel weekend vind ik lang voor een niersteenaanval, vooral als hij weinig plast.

Ik zou zeker naar de SEH gaan. Je bent echt niet lastig hoor !
Ik heb net gebeld en uitgelegd hoe hij zich voelt. Assistente zei: ja maar mevrouw, dat zei u vanochtend niet!

Nee, als jullie mij gewoon op tijd terug bellen zoals volgens afspraak dan hoefde ik dat niet te vertellen. Pf... ik maak me nu ook wel zorgen.

Hij is zo sloom.

Ik ga er nu meteen naar toe.

Tnx.
Even een up voor dit topic. Ik had gisteravond al wat steken maar ja een mens wilt niet al te snel piepen. Midden in de nacht naar bed en toen we eenmaal rustig lagen nou ik hield het niet meer.

Liggen was echt geen optie dus ik zitten en lopen en ik was erg misselijk en kon haast geen adem meer halen.

Toevallig was, gelukkig, mijn vriend er en heeft hij gebeld naar de HAP waar we direct terecht konden.

In potje geplast en onderzoek gehad. Kreeg gelijk een fijne spuit in mijn bovenarm tegen de pijn en dat hielp. Nierstenen was de conclusie, alles komt overeen.

Na die prik voelde ik me wel veel beter en ik heb nog zetpillen meegekregen voor de komende tijd zolang ik de stenen nog niet uitgeplast heb.

Nou vraag ik me af of je merkt dat je die stenen eruit hebt gekregen? Doet dat pijn, kan je dan moeilijk plassen enz. En is het nu zinvol voor mij om meer te gaan drinken?

Ik kan de HAP wel bellen (had er vannacht niet aan gedacht) maar dacht dat jullie me hier wel misschien mee konden helpen.
Ha Ibi, rotdingen zijn het, die stenen!

Ik moest elke keer mijn urine opvangen om het steentje te laten onderzoeken. Het duurde een paar dagen. Het deed wel heel even zeer, maar niets vergeleken bij de pijn van een aanval.

Ik weet niet meer of ik extra heb gedronken of niet, sorry.

Sterkte!
Volgens mij voel je het wel als je het steentje uitplast. Ik kan nog herinneren dat mijn opa een keer last had van nierstenen en hij gilde best hard toen hij het steentje eruit plaste (mssn had hij een groot steentje, weet het niet meer).
Nou ik heb ze nog steeds. Had een paar weken geleden een doorverwijzing gehad voor het ziekenhuis maar HA wilde dat ik eerst nog afwachtte of het op de natuurlijke wijze opgelost zou worden.

Niet dus, vannacht om 5 uur werd ik weer wakker van de pijn. Uiteraard gelijk diclofenac ingenomen maar duurt dan nog lang voordat het werkt.

Aangezien dit niet de eerste keer was dat ik weer een aanval kreeg heb ik direct het ziekenhuis gebeld toen het kon. Ik kan er woensdag al terecht voor een scan en buikonderzoek. Ben benieuwd hoop echt dat ze me kunnen helpen.

Overigens moest ik van HA tussendoor wel veel drinken maar mocht ik absoluut niets drinken tijdens een aanval. Misschien handig voor mocht iemand eens op nierstenen zoeken hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven