Niet kunnen bewegen na wakker worden uit droom.
zondag 27 juni 2010 om 13:14
Hoi!
Werd vannacht zo verschrikkelijk vervelend wakker.
Zat in een enge nachtmerrie. Schrok wakker maar het leek alsof iets me bij mijn rechter schouder naar beneden drukte en kon verder niet bewegen. Kon ook geen geluid maken en raakte helemaal in paniek omdat ik mijn nachtlampje niet aan kon krijgen (ik ben zo stoer )
Heb even zitten googlen en het schijnt slaapverlamming te heten . Het duurde verder ook geen half uur ofzo dus zo dramatisch was het allemaal ook niet maar heb er de hele dag alleen al zo'n last van omdat ik zo in paniek wakker werd.
Herkent iemand dit? Alvast bedankt voor reacties (en nee, heb niet het idee dat er een geest aan me zat te frunniken )
Werd vannacht zo verschrikkelijk vervelend wakker.
Zat in een enge nachtmerrie. Schrok wakker maar het leek alsof iets me bij mijn rechter schouder naar beneden drukte en kon verder niet bewegen. Kon ook geen geluid maken en raakte helemaal in paniek omdat ik mijn nachtlampje niet aan kon krijgen (ik ben zo stoer )
Heb even zitten googlen en het schijnt slaapverlamming te heten . Het duurde verder ook geen half uur ofzo dus zo dramatisch was het allemaal ook niet maar heb er de hele dag alleen al zo'n last van omdat ik zo in paniek wakker werd.
Herkent iemand dit? Alvast bedankt voor reacties (en nee, heb niet het idee dat er een geest aan me zat te frunniken )
zondag 27 juni 2010 om 14:27
Het is een heel normaal verschijnsel. Tijdens de diepste slaapfase zijn alle spieren verlamd, zodat je tijdens een droom niet gaat uitvoeren wat je aan het dromen bent. Stel dat je droomt dat je ergens van af springt ...... Als dat niet zo was zou je kunnen gaan slaapwandelen met alle risico's van dien.
zondag 27 juni 2010 om 14:59
quote:rosanna08 schreef op 27 juni 2010 @ 14:34:
@Joyce, is dat dan wat er bij mensen die slaapwandelen niet goed gaat? Niet helemaal, de stoornis waarbij de normale slaapverlamming in de REM-slaap verstoord is, is de REM-slaapstoornis, waarbij mensen uitvoeren wat ze dromen. Slaapwandelen komt vooral voor tijdens de delta-slaap, en wordt meer gezien als onderdeel van een "incomplete wekreactie". Simpel gezegd: sommige delen van het brein zijn wakker, andere niet.
@Joyce, is dat dan wat er bij mensen die slaapwandelen niet goed gaat? Niet helemaal, de stoornis waarbij de normale slaapverlamming in de REM-slaap verstoord is, is de REM-slaapstoornis, waarbij mensen uitvoeren wat ze dromen. Slaapwandelen komt vooral voor tijdens de delta-slaap, en wordt meer gezien als onderdeel van een "incomplete wekreactie". Simpel gezegd: sommige delen van het brein zijn wakker, andere niet.
zondag 27 juni 2010 om 15:33
Ik ben wel eens in elkaar geslagen door een slapend vriendje. Het was mijn eigen schuld, ik wilde hem wakker maken, maar toen ging er iets mis. Hij kon zich er niets meer van herinneren behalve dat hij een droom had waarin hij gevochten had. Daarna heb ik hem nooit meer wakker gemaakt!!!
Het was trouwens een schat van een jongen, helemaal niet gewelddadig.
Het was trouwens een schat van een jongen, helemaal niet gewelddadig.
zondag 27 juni 2010 om 20:55
Ik heb al heel vaak last gehad van slaapverlamming. Het is een nare gewaarwording maar heb er in de afgelopen jaren wel mee om leren gaan. In plaats van me er tegen te verzetten probeer ik me tegenwoordig bewust te ontspannen en dat lukt heel vaak wel. Soms val ik zelfs gewoon weer in slaap. Daardoor is het voor mij minder vervelend geworden en het lijkt wel of het nu ook minder vaak voorkomt.
Bij mij komt het vaak voor als ik het te druk heb, een laag bloedsuiker heb of te zwaar heb getafeld.
Bij mij komt het vaak voor als ik het te druk heb, een laag bloedsuiker heb of te zwaar heb getafeld.
zondag 27 juni 2010 om 21:06
Drie keer gehad en het waren de meest angstige momenten in mijn leven. Vooral de eerste keer. Ik herinner me nog goed de paniek, je bent wakker, kijkt om je heen maar bent volledig verlamd. Ik probeerde mijn vriend te waarschuwen maar geluid maken of een por geven, dat kon niet. Volledig opgesloten in mijn eigen lichaam. De twee keren daarna was ook eng, maar die eerste keer was het engst. Ook alledrie de keren het gevoel gehad dat er iets of iemand in de kamer was. Brrr... Inmiddels is de laatste keer zo'n 13 of 14 jaar geleden denk ik. Hoop het nooit meer mee te maken.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...