Gezondheid alle pijlers

Niet kunnen bewegen na wakker worden uit droom.

27-06-2010 13:14 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Werd vannacht zo verschrikkelijk vervelend wakker.

Zat in een enge nachtmerrie. Schrok wakker maar het leek alsof iets me bij mijn rechter schouder naar beneden drukte en kon verder niet bewegen. Kon ook geen geluid maken en raakte helemaal in paniek omdat ik mijn nachtlampje niet aan kon krijgen (ik ben zo stoer )

Heb even zitten googlen en het schijnt slaapverlamming te heten . Het duurde verder ook geen half uur ofzo dus zo dramatisch was het allemaal ook niet maar heb er de hele dag alleen al zo'n last van omdat ik zo in paniek wakker werd.

Herkent iemand dit? Alvast bedankt voor reacties (en nee, heb niet het idee dat er een geest aan me zat te frunniken )
Hoi noamski, ik heb dat 1x gehad. Vreselijk beangstigend! Inderdaad totale paniek. Maar kon al snel weer wel bewegen en heb het daarna nooit meer gehad. Niet bang zijn dus dat dit vaker voor zal komen, dat hoeft niet zo te zijn. Het is bij mij al zeker een jaar geleden.

(wijziging in mijn bericht: ik heb het net even gegoogled en lees nu dat "het gevoel om te vallen" bij het inslapen en daar met een schrik wakker van worden een verwant verschijnsel kan zijn. Dat heb ik wel vaker (al is het nog steeds maar af en toe). Maar die verlamming bij het wakker worden, dat is echt maar 1x geweest. Gelukkig )
Gatsie! Heb het nog nooit gehad, wel dat ik een hele ochtend me kut kan voelen omdat ik zo naar heb gedroomd. Heb ik best vaak eigenlijk, zo'n naar gevoel na een droom terwijl er eigenlijk niks aan de hand is
quote:Lllilaaa schreef op 27 juni 2010 @ 13:16:

Hoi noamski, ik heb dat 1x gehad. Vreselijk beangstigend! Inderdaad totale paniek. Maar kon al snel weer wel bewegen en heb het daarna nooit meer gehad. Niet bang zijn dus dat dit vaker voor zal komen, dat hoeft niet zo te zijn. Het is bij mij al zeker een jaar geleden.

Erg bedankt voor je reactie! Fijn dat je herkent (nou ja, iets minder voor jou natuurlijk) want het zit me de hele dag toch al wel dwars.

Slaap de laatste tijd al zo beroerd (altijd wakker worden met licht aan, tv aan, laptop aan, dekbed weg enzo) dus heb het idee dat ik veel 'doe' 's nachts.

Deze ervaring draagt niet echt bij aan vanavond weer lekker naar bed gaan...

Maar fijn om te horen dat je het nooit meer meegemaakt hebt!
ook 1 keer meegemaakt, mijn vriend lag naast me en wilde hem om hulp vragen, maar kon ook niet spreken, verschikkelijk! Maaer daarna nooit meer. *klopt af*
quote:Lllilaaa schreef op 27 juni 2010 @ 13:16:

(wijziging in mijn bericht: ik heb het net even gegoogled en lees nu dat "het gevoel om te vallen" bij het inslapen en daar met een schrik wakker van worden een verwant verschijnsel kan zijn. Dat heb ik wel vaker (al is het nog steeds maar af en toe). Maar die verlamming bij het wakker worden, dat is echt maar 1x geweest. Gelukkig )

He wat apart, dat heb ik ook vaak. Alleen die verlamming heb ik nog nooit gehad. Wel dat ik vaak naar ben van het dromen en zoooo moe, alsof ik de hele nacht gewerkt heb, zo word ik altijd wakker.

Sorry TO, die verlamming ken ik niet, kan mij wel voorstellen dat het beangstigend is. Bel anders morgen voor de zekerheid je huisarts of het kwaad kan, die zal het wel vaker gehoord hebben.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ja ik herken dit helemaal. Je voelt je daarna geradbraakt en je snapt niet wat je is overkomen.

Het kan zijn dat het bij één keer blijft, maar het kan ook zijn dat je het vaker zult krijgen. Bij mij werd het erg toen ik puber werd, daarna minder. Toen ik zwanger was vlamde het weer op, dutjes waren taboe, ik werd gewoon steevast eerder wakker dan mijn lichaam.

Ik kan mezelf tijdens die slaapverlamming wakker maken door sneller te gaan ademen, gek genoeg heb je dat wel onder controle. Ook kan ik een teen bewegen en van daaruit kan ik mijn spieren aan de gang krijgen en lukt het soms om mezelf wakker te maken. Ik ben daar zo getraind in onderhand dat ik zelfs bij een knieoperatie voor de helft verdoofd mijn teen kon bewegen, dat hadden ze nog nooit meegemaakt!
quote:mylenevalerie schreef op 27 juni 2010 @ 13:23:

[...]

He wat apart, dat heb ik ook vaak. Alleen die verlamming heb ik nog nooit gehad. Wel dat ik vaak naar ben van het dromen en zoooo moe, alsof ik de hele nacht gewerkt heb, zo word ik altijd wakker.

Sorry TO, die verlamming ken ik niet, kan mij wel voorstellen dat het beangstigend is. Bel anders morgen voor de zekerheid je huisarts of het kwaad kan, die zal het wel vaker gehoord hebben.

Ja, dat vallen heb ik ook wel vrij regelmatig - dat vind ik eigenlijk nog wel grappig!

Dat heel moe wakker worden heb ik tegenwoordig ook vrijwel dagelijks. Zoals ik in voorgaand berichtje aangaf word ik altijd wakker met een licht (of laptop of tv ...) dat ik dan 's nachts aandoe dus denk dat ik 's nachts actief ben. Ofzo.

Bedankt voor de reacties!
Noamski, kijk eens in dit topic, daar staat het e.e.a. in over slaapverlamming.

Aangename tinteling in hoofd
Vond dit trouwens net bij Wikipedia (het zijn dingen die je kunt waarnemen/voelen):

Gevoelsmatig:

Het zich volledig niet kunnen bewegen. Slechts de ogen kunnen bewogen worden. Zelfs de snelheid van de ademhaling is niet onder controle

De gewaarwording van een meestal onzichtbare, vaak kwaadaardige “aanwezigheid” in de kamer

Het gevoel niet of nauwelijks te kunnen ademen

Een druk/gewicht op de borst

Een oncontroleerbaar gevoel van angst

Het naar beneden vallen, omhoog getild worden of omrollen zonder dat dit daadwerkelijk gebeurt

Auditief:

Voetstappen

Stemmen

Kloppingen

Gezoem, gerinkel, geruis, geschreeuw … soms in combinatie met een gevoel van tinteling of vibratie door het lichaam heen

Tactiel:

Gevoel van aanraking

Eventueel stekende pijnen in de rug, benen, armen

Visueel:

De aanwezigheid van iemand waarnemen (vaak een zwarte schim, maar kan ook een gedetailleerd wezen zijn)

Het opengaan van deuren e.d.

Voorwerpen uit de droom waarnemen

De dikgedrukte dingen voelde ik dus. Niet vreemd dat het nog wel eens aangezien kan worden voor een paranormale ervaring..!
Heb ik ook al een keer of 10 in mijn leven gehad. Erg naar inderdaad! Zoiets sleept nog lang na...
Ik heb het ook met regelmaat. Ik ben dan half bij en half in slaap. Ik 'zie' dan een donkere wolk in een hoek en ik kan me dan niet bewegen. Ik voel dan vaak druk op mijn borst en hoor 'iemand' heen en weer stampen beneden, de trap op en af. Heel beangstigend. Als ik dan meer bij bewustzijn ben, moet ik mezelf dwingen omterollen. Soms lukt dat, soms niet. Ik krijg mijn ogen niet open en kan ook niks zeggen....

Heel vervelend.

En dat vallen voor het slapen, dat heb ik ook vaak
quote:noamski schreef op 27 juni 2010 @ 13:31:

Vond dit trouwens net bij Wikipedia (het zijn dingen die je kunt waarnemen/voelen):

Gevoelsmatig:

Het zich volledig niet kunnen bewegen. Slechts de ogen kunnen bewogen worden. Zelfs de snelheid van de ademhaling is niet onder controle

De gewaarwording van een meestal onzichtbare, vaak kwaadaardige “aanwezigheid” in de kamer

Het gevoel niet of nauwelijks te kunnen ademen

Een druk/gewicht op de borst

Een oncontroleerbaar gevoel van angst

Het naar beneden vallen, omhoog getild worden of omrollen zonder dat dit daadwerkelijk gebeurt

Auditief:

Voetstappen

Stemmen

Kloppingen

Gezoem, gerinkel, geruis, geschreeuw … soms in combinatie met een gevoel van tinteling of vibratie door het lichaam heen

Tactiel:

Gevoel van aanraking

Eventueel stekende pijnen in de rug, benen, armen

Visueel:

De aanwezigheid van iemand waarnemen (vaak een zwarte schim, maar kan ook een gedetailleerd wezen zijn)

Het opengaan van deuren e.d.

Voorwerpen uit de droom waarnemen

De dikgedrukte dingen voelde ik dus. Niet vreemd dat het nog wel eens aangezien kan worden voor een paranormale ervaring..!

Heeft zoiets ook nog een naam?

Wat er misschien niets mee te maken heeft, ik heb bijv. luciede dromen. Dus in sommige gevallen kan ik mijzelf in mijn droom toespreken als het te eng of te naar is. En ik kan mij dan ook wakker roepen. Als ik droom bijv. dat ik op het toilet zit, kan ik mijzelf wakker roepen om naar de wc te gaan. Of als ik een enge nare droom eerder heb gehad kan ik ook mijzelf wakker maken en dwingen iets anders te dromen. Maar dat lukt mij alleen als ik diezelfde droom al eerder heb gehad.

Maar wellicht heeft het een niets met het ander te maken hoor!!!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Gek, ik kan af en toe mijn ademhaling wel controleren, en zoals ik al zei: mijn teen. Kennelijk ben ik dan toch iets wakkerder dan een diepe vorm van slaapverlamming.

De sterke aanwezigheid van een entiteitachtig iets heb ik ook ervaren. Ik ben geen zweefteef, zoek er ook niets zweverigs achter, alleen dat je jezelf misschien sterk waarneemt alsof het een ander lijf is, je bent immers niet geheel helder, je kunt wel denken, maar droombeelden lopen alsof ze echt zijn door de werkelijkheid heen. Zelf ben je sterk aanwezig, en je voelt je eigen aanwezigheid alsof het iemand anders is. Ik kan het moeilijk uitleggen aan mensen die dat zelf nooit hebben meegemaakt.
Slaapverlamming op zich is erg nuttig. Anders zou je nog meer doen in je slaap. Bij elke droom reageer je dan ook in het echt, je schopt en slaat en beweegt net zoals je in de droom beweegt. Niet leuk voor je partner, jezelf en je meubilair.

Ik herken het ook en combineer het met apneu. Dat betekent dat ik soms wakker word, niet kan bewegen en geen adem kan halen. Dan heb ik het wel even benauwd, maar inmiddels heb ik geleerd er niet van in paniek te raken. Er is toch niets dat je eraan kan doen en als ik gewoon even een paar seconden ontspan komt het gevoel vanzelf terug, begint de ademhaling weer en kan ik weer bewegen.
Oh ja, veel zogenaamde ontvoeringen door aliens, zijn eigenlijk terug te voeren op het verschijnsel slaapverlamming. Ik heb er wel eens een documentaire over gezien, ik herkende alles wat die mensen zeiden, alleen heb ik zelf die link nooit gelegd met aliens of ontvoeringen.
Wiki:

De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).
Sinds ik 's avonds na 9 uur nooit meer iets eet is het bij mij minder geworden.

Vroeger at ik wel eens een bakje mueslie voor het slapen gaan, geheid had ik dan binnen een uur een slaapverlamming. Ik zie dus een verband. Met een lege maag slapen is het beste!
quote:Rary schreef op 27 juni 2010 @ 13:46:

Wiki:

De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).

Yep, heb ik ook regelmatig. Al heb ik bijna altijd hypnopompe hallucinaties, dus bij het wakker worden ipv bij het in slaap vallen. Ik droom trouwens ook wel eens lucide, maar lang niet altijd.

Kan me wel voorstellen dat het heel eng is als je zoiets nog nooit eerder hebt gehad. Ik heb ook de gekste hallucinaties dan, ben altijd blij als ik weer echt 'bij' ben. Maar ook met die hallucinaties is het voor mij onmogelijk om er zelf uit te komen, zelfs als ik (af en toe) door heb dát ik hallucineer.
quote:nell schreef op 27 juni 2010 @ 13:42:

Gek, ik kan af en toe mijn ademhaling wel controleren, en zoals ik al zei: mijn teen. Kennelijk ben ik dan toch iets wakkerder dan een diepe vorm van slaapverlamming.

De sterke aanwezigheid van een entiteitachtig iets heb ik ook ervaren. Ik ben geen zweefteef, zoek er ook niets zweverigs achter, alleen dat je jezelf misschien sterk waarneemt alsof het een ander lijf is, je bent immers niet geheel helder, je kunt wel denken, maar droombeelden lopen alsof ze echt zijn door de werkelijkheid heen. Zelf ben je sterk aanwezig, en je voelt je eigen aanwezigheid alsof het iemand anders is. Ik kan het moeilijk uitleggen aan mensen die dat zelf nooit hebben meegemaakt.

Dat vind ik idd wel treffend.

Wel grappig om te horen dat zoveel mensen het meemaken - had er nog nooit van gehoord. Nu is het misschien ook wat minder eng een (eventuele...) volgende keer!
-
anoniem_96944 wijzigde dit bericht op 25-08-2010 18:40
Reden: -
% gewijzigd
-
anoniem_96944 wijzigde dit bericht op 25-08-2010 18:41
Reden: -
% gewijzigd
Hoi

Ik heb de laatste tijd ook last van lastige dromen.

Heb dan een nachtmerrie en kan mij dan niet bewegen,maar voordat ik mij niet kan bewegen vlieg ik mijn bed uit en val dan op de grond en kan dan niks meer.

Mijn man word dan wakker en probeert mij eruit te halen en op bed te leggen dat duurt soms wel 10 minuten.

De volgende dag ben je dan kapot.

Ik weet hoe het bij mij komt,allemaal spanning en dat komt door deze dromen eruit zeg maar onbewust iets afreageren.
ik heb het ooit 1 x gehad, ik werd wakker en het was veel donkerder in de slaapkamer dan anders en ik had het gevoel dat iemand me op het bed neerdrukte, kon me ook niet bewegen. Na een paar minuten was het weg en heb ik het licht aan gedaan en heb ik zeker een half uur nog om me heen zitten kijken of er echt niemand was. Een heel akelig gevoel.

Het gevoel te vallen net voor je in slaap valt, heb ik vaker
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik probeerde steeds geluid te maken als ik het weer had om mijn man te waarschuwen maar dat lukte maar niet. Toen heb ik vele malen overdag heel bewust geoefend hoe ik het beste geluid kan maken. 's nachts viel toen het kwartje en begreep ik wat ik fout deed. Nu lukt het me om op zijn best een soort gekreun te produceren zodat mijn man mij meteen wakker kan maken als ik weer een slaapverlamming heb. Als hij er niet is en ik heb een slaapverlamming, denk ik wel eens foutief dat hij er wel is en ben ik boos dat hij niet op mijn gekreun reageert. Kijk, dan zie je dat je toch niet geheel nuchter bent, ik kan me achteraf dan voor mijn kop slaan dat ik zo boos op hem was terwijl hij helemaal niet in de slaapkamer was!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven