Gezondheid alle pijlers

Nikkelallergie

04-10-2013 21:24 18 berichten
Onlangs heb ik een plaktest gehad en daar kwamen weer wat allergieën uit. Sommigen al bekend, maar nu stukken erger en een paar nieuwe. Eén van de oude bekende is nikkelallergie, maar die is veel erger geworden in de afgelopen 10 jaar. Tot nu toe heb ik er eigenlijk niets speciaals mee gedaan, maar nu zit ik met de volgende vragen:

Is het verstandig nikkelvrije pannen en bestek te kopen?

Welke merken (pannen en bestek) heb jij?

Zijn er nog andere dingen die je vermijdt?
Alle reacties Link kopieren
In sommig eten zit ook veel nikkel. Drop bv.
Ik let alleen op bij sieraden eigenlijk. Dat is ook het enige waarbij ik last heb van de allergie.
quote:chocs schreef op 04 oktober 2013 @ 21:28:

In sommig eten zit ook veel nikkel. Drop bv.Daar kwam ik dus ook nu pas achter. Vorige keer ben ik getest bij een dermatoloog en die gaf zeer weinig info mee. Nu bij de allergoloog en die gaf lijstjes mee waar het allemaal in kan zitten.
quote:No___ schreef op 04 oktober 2013 @ 21:30:

Ik let alleen op bij sieraden eigenlijk. Dat is ook het enige waarbij ik last heb van de allergie.Ik draag alleen nog goud, verder kan ik nergens tegen. En ik merkte het als de gesp van mijn broekriem mijn huid raakte, die draag ik dus niet meer.
Dat snap ik.

Maar als ik het goed begrijp heb je alleen huidklachten? Waarom zou je dan nieuwe pannen e.d kopen? Heb je daardoor klachten gehad? Zolang je de pannen zelf niet opeet lijkt me het contact met nikkel minimaal.
Nee, ik heb een hele berg klachten waaronder huidklachten. En van pannen kun je door er eten in te verhitten ook klachten krijgen volgens mij.
(Spijker)broeken met knoop van nikkel kan ook irritatie geven omdat deze ook op je huid zit (net als sommige broeklusjes die vastgepind zitten met dergelijk materiaal).

Verder geen tips voor nikkelvrij bestek of pannen, heb wel last van huidirritaties maar verder niet
quote:bluebird77 schreef op 04 oktober 2013 @ 22:27:

Nee, ik heb een hele berg klachten waaronder huidklachten. En van pannen kun je door er eten in te verhitten ook klachten krijgen volgens mij.

Weet je dat nou wel zeker, of denk je dat maar?

(lijkt mij namelijk niet mogelijk)
Tip! (Heb ook nikkel-allergie) achterkant van de gesp van je riem met blanke nagellak lakken. Goed bijhouden, want slijt wel snel. Kan je ook voor sieraden met nikkel gebruiken!
quote:DN_ schreef op 05 oktober 2013 @ 00:39:

Tip! (Heb ook nikkel-allergie) achterkant van de gesp van je riem met blanke nagellak lakken. Goed bijhouden, want slijt wel snel. Kan je ook voor sieraden met nikkel gebruiken!Werkte bij mij niet, helaas... Ik vermijd huid contact met nikkel zoveel mogelijk. Het is bij mij niet zo erg dat ik mijn pannen of bestek moet aanpassen, maar spijkerbroeken draag ik niet meer... die constant onstoken navel was na een jaar of 3 wel klaar zeg maar...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik draag gewoon een lang hemdje onder mn spijkerbroeken, wat ik dan in de broek stop. Dan komen de knopen/ haakjes end. ook niet met mijn huid in contact

Verder geen tips voor TO. Speciale pannen of bestek heb ik niet nodig. Wat adviseert je allergoloog hierin?
Van pannen en bestel heb ik nog nooit gehoord dat je die niet kunt gebruiken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:dubbeltje4 schreef op 05 oktober 2013 @ 00:34:

[...]

Weet je dat nou wel zeker, of denk je dat maar?

(lijkt mij namelijk niet mogelijk)

Nee, dat denk ik niet, maar heb ik gelezen:

Nikkel kan ook in het eten of drinken terecht komen door voorwerpen waarin nikkel zit, zoals een koffie-automaat of metalen waterleidingen. Bij een nikkelbeperkt dieet zal de diëtist daarom ook advies geven over het gebruik van dranken.

Ook bij het koken in aluminium pannen en bij gebruik van ander aluminium keukengerei, komt nikkel in de voeding terecht. Daarom adviseren diëtisten mensen die een nikkelbeperkt dieet volgen geen aluminium pannen te gebruiken. Ook roestvrijstalen pannen kunnen in beperkte mate nikkel afgeven aan de voeding, maar de hoeveelheid is veel lager dan bij aluminium. Hoeveel nikkel in de voeding komt is afhankelijk van de samenstelling van de metaalsoort, de zuurgraad van de voeding en de mate en duur van contact van de voeding met het keukengerei. Hoe zuurder de voeding hoe groter de kans dat nikkel in de voeding terecht komt. Bij het gebruik van roestvrijstalen pannen wordt daarom afgeraden hierin langdurig (zure) gerechten te bereiden.

Bron
quote:hupseflups schreef op 05 oktober 2013 @ 17:21:

Wat adviseert je allergoloog hierin?Nog niks, maar ik ga het hem nog wel vragen. Ik bedacht het me ook thuis pas toen ik de papieren doorlas.
quote:Nouschi schreef op 05 oktober 2013 @ 17:24:

Van pannen en bestel heb ik nog nooit gehoord dat je die niet kunt gebruiken.Door zowel aanraking als het vrijkomen van nikkel kun je er last van krijgen.
In make up kan ook nikkel zitten..
quote:jilzz schreef op 06 oktober 2013 @ 04:19:

In make up kan ook nikkel zitten..Gebruik ik zelden, dus geen last van, maar bedankt voor de tip

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven