Novasure
vrijdag 9 november 2018 om 10:42
Goedemorgen,
Wie heeft er ervaring met de novasure methode ivm hevigvbloedverlies? Hoe ging de behandeling wbt pijn en herstel? En mss een hele domme vraag maar zijn er evt veranderingen in je sexleven. Ik ben zo bang dat er meer kapot gaat en wil geen risico lopen op een evt probleem met opgewonden raken.
Dankjewel alvast!
Wie heeft er ervaring met de novasure methode ivm hevigvbloedverlies? Hoe ging de behandeling wbt pijn en herstel? En mss een hele domme vraag maar zijn er evt veranderingen in je sexleven. Ik ben zo bang dat er meer kapot gaat en wil geen risico lopen op een evt probleem met opgewonden raken.
Dankjewel alvast!
one step at a time
vrijdag 9 november 2018 om 10:47
Hier. Geen goede. Bloedverlies hield een maand op en daarna ineens met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Er was een bacterie mee naar binnengekomen tijden de operatie en die liet de hele boel chronisch ontsteken. Niets hielp. Ik moest dus elke dag heen om die ontstekingshaard 'door te laten prikken'. En ja, dat is net zo goor als het klinkt. Gewoon zwarte bagger kwam eruit. Oftewel, elke dag in die stoel en zonder verdoving de boel weer doorprikken met daarnaast antibiotica. Alsof je elke dag een abortus ondergaat. Wat dus niet hielp dus aan het antibiotica-infuus uiteindelijk. Maar dat gebeurt maar bij 5% van de vrouwen. Ingreep zelf onder narcose en niks van gemerkt verder.Ook geen enkele napijn. Eerste maand dus heel erg blij.
Uiteindelijk door de bacterie en het bleek dat mijn baarmoederslijmvlies dubbel zo hard terug groeide en ik dus continu bloedde (ik redde het net met de allerdikste tampon en een nachtverband 18 minuten zonder dat het bloed langs mijn benen liep), op de spoedlijst voor een baarmoederverwijdering gezet. Daar heb ik dan weer geen minuut spijt van gehad. Ik heb dus 3 maanden niet kunnen werken ook tot na de verwijdering. Immers ik kon pas de echte operatie krijgen als de bacterie en de ontsteking helemaal weg waren. Dus moest ik medicijnen slikken die mijn hele cyclus plat zouden leggen. Nadeel van die medicijnen is dat je er van aankomt. Enorm. Ik 9 kilo in twee maanden (en ik ben vrij slank dus dat was meteen zichtbaar).
Ik kan dus niet goed zeggen of ik het zou aanraden omdat het meestal WEL goed gaat. helaas lees ik steeds meer verhalen dat het baarmoederslijmvlies wel gewoon teruggroeit. En het bloedverlies nog erger is dan daarvoor
Uiteindelijk door de bacterie en het bleek dat mijn baarmoederslijmvlies dubbel zo hard terug groeide en ik dus continu bloedde (ik redde het net met de allerdikste tampon en een nachtverband 18 minuten zonder dat het bloed langs mijn benen liep), op de spoedlijst voor een baarmoederverwijdering gezet. Daar heb ik dan weer geen minuut spijt van gehad. Ik heb dus 3 maanden niet kunnen werken ook tot na de verwijdering. Immers ik kon pas de echte operatie krijgen als de bacterie en de ontsteking helemaal weg waren. Dus moest ik medicijnen slikken die mijn hele cyclus plat zouden leggen. Nadeel van die medicijnen is dat je er van aankomt. Enorm. Ik 9 kilo in twee maanden (en ik ben vrij slank dus dat was meteen zichtbaar).
Ik kan dus niet goed zeggen of ik het zou aanraden omdat het meestal WEL goed gaat. helaas lees ik steeds meer verhalen dat het baarmoederslijmvlies wel gewoon teruggroeit. En het bloedverlies nog erger is dan daarvoor
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 09-11-2018 11:00
46.79% gewijzigd
vrijdag 9 november 2018 om 10:48
De gynaecoloog waar ik begin dit jaar was, was niet te enthousiast om de behandeling uit te voeren. Hij deed het alleen als uiterste redmiddel bij vrouwen boven de 45 jaar, omdat zijn ervaring was dat baarmoederslijmvlies terug groeit en dan niet op de plek waar je het wilt hebben met alle klachten en gevolgen van dien. Ik ben om die reden toch maar voor een mirena gegaan waar ik ook niet dol enthousiast over ben, maar goed...
vrijdag 9 november 2018 om 11:20
Jeej @orangetree
Wat een bizar verhaal zeg, dat verwacht je absoluut niet en zet me wel aan het denken.
@bospaddestoeltje
Ik heb alle mogelijke anticonceptie gehad. Door de pil krijg ik depressieve klachten en extreem haaruitval. De Mirena heb ik 9 mnd met volle tevredenheid gehad tot het moment waarop ik er een buitenbaarmoederlijke zwangerschap door kreeg. Kans is zo extreem klein dat gynaecoloog een tweede plaatste die mijn huisarts na klachten na 3 maanden onderin m'n vagina zo kon pakken. Mijn lichaam stoot dit dus af. Nu zit ik dus met extreme menstruatie waarbij ik het uur niet red. Gemiddeld duren deze 2 weken met de laaste uitloper van 19 dagen. Ik kan niet meer functioneren. Ik sta voor de klas... Niet te doen dus. Daarnaast is m'n prima sexleven nu minder dan prima omdat ik het dus echt heel smerig begin te vinden. Ook heb ik regelmatig dagen buikpijn en lijkt mijn baarmoeder iets weg te willen werken. Mijn huisarts gaf dit als optie, ben nu aan het oriënteren heb de 21e een echo om te kijken of er andere redenen kunnen zijn voor de klachten.
Ben er echt zo klaar mee!
Wat een bizar verhaal zeg, dat verwacht je absoluut niet en zet me wel aan het denken.
@bospaddestoeltje
Ik heb alle mogelijke anticonceptie gehad. Door de pil krijg ik depressieve klachten en extreem haaruitval. De Mirena heb ik 9 mnd met volle tevredenheid gehad tot het moment waarop ik er een buitenbaarmoederlijke zwangerschap door kreeg. Kans is zo extreem klein dat gynaecoloog een tweede plaatste die mijn huisarts na klachten na 3 maanden onderin m'n vagina zo kon pakken. Mijn lichaam stoot dit dus af. Nu zit ik dus met extreme menstruatie waarbij ik het uur niet red. Gemiddeld duren deze 2 weken met de laaste uitloper van 19 dagen. Ik kan niet meer functioneren. Ik sta voor de klas... Niet te doen dus. Daarnaast is m'n prima sexleven nu minder dan prima omdat ik het dus echt heel smerig begin te vinden. Ook heb ik regelmatig dagen buikpijn en lijkt mijn baarmoeder iets weg te willen werken. Mijn huisarts gaf dit als optie, ben nu aan het oriënteren heb de 21e een echo om te kijken of er andere redenen kunnen zijn voor de klachten.
Ben er echt zo klaar mee!
one step at a time
vrijdag 9 november 2018 om 11:23
Ik heb 't een jaar of 8 geleden laten doen. De behandeling werd onder plaatselijke verdoving gedaan maar deed alsnog wel pijn, maar dat duurde maar 3 minuten ofzo. Daarna werd het bloedverlies wel minder hevig maar helaas werd ik nog steeds ongesteld. Dit jaar heb ik eindelijk m'n baarmoeder laten verwijderen, wát een opluchting! Wou dat ik dat minstens 10 jaar eerder had laten doen! Ik kan het je aanbevelen!
vrijdag 9 november 2018 om 11:30
Ik ook, alleen doen ze dat alleen in uiterst geval. Als dus alle andere opties niet meer werken. Mijn eerste keuze was meteen een baarmoederverwijdering maar daar begonnen ze niet aan, ondanks mijn leeftijd toen al. Ik MOEST eerst de novasure behandeling ondergaan. Wou dat ik me die kosten en moeite had bespaard want wat een ellende heeft dat me opgeleverd zeg. En net als wat jij zegt hoor ik dat vrouwen nog steeds ongesteld worden na verloop van tijd en vaak zelfs heftiger dan daarvoor. Had ik die kennis vooraf gehad had ik meteen gestaan op de complete verwijdering. Ik weet nog dat ik op de prep kamer vlak lag te huilen vlak voor de baarmoeder verwijdering dus kwam de arts om me 'gerust te stellen'. Maar ik lag niet te janken uit angst, ik lag te janken uit blijdschap omdat ik eindelijk, gewoon eindelijk van de ellende af zou komen. Te liggen janken van geluk op de operatiekamer voor de operatieredbulletje schreef: ↑09-11-2018 11:23Ik heb 't een jaar of 8 geleden laten doen. De behandeling werd onder plaatselijke verdoving gedaan maar deed alsnog wel pijn, maar dat duurde maar 3 minuten ofzo. Daarna werd het bloedverlies wel minder hevig maar helaas werd ik nog steeds ongesteld. Dit jaar heb ik eindelijk m'n baarmoeder laten verwijderen, wát een opluchting! Wou dat ik dat minstens 10 jaar eerder had laten doen! Ik kan het je aanbevelen!
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 09-11-2018 11:31
1.55% gewijzigd
vrijdag 9 november 2018 om 11:31
Ik heb ook mijn eierstokken laten verwijderen ivm hormonale borstkanker, maar als daar geen reden toe is kun je die natuurlijk gewoon behouden zodat je hormonen normaal blijven. Mijn bloed gaf voor de operatie aan dat ik al in de overgang zat, maar alsnog heb ik nu hormonale klachten doordat die eierstokken weg zijn. Een baarmoeder alleen kun je natuurlijk gewoon missen.
vrijdag 9 november 2018 om 11:33
Ik ben wel in de overgang geraakt ondanks dat ik ze nog wel heb een half jaar na de verwijdering maar die eierstokken hadden al een opsodemieter gehad tijdens de novasure en de ellende daarna en toen nog eens tijdens de baarmoederverwijdering dat ze er gewoon maar mee gestopt zijn. Ach, ik vind het prima. Nooit meer pijn, nooit meer bloedverlies, nooit meer te moe/rabbig/chronisch PMS.
vrijdag 9 november 2018 om 11:38
Ik durfde in eerste instantie geen operatie vanwege een ziekenhuisopname en gedeelde kamers. Dus ik kwam met als doel novasure en die kreeg ik ook. De uitvoerende gyn zei echter dat als het resultaat me niet beviel hij me binnen 6 weken (zo lang was blijkbaar de wachtlijst) op de operatietafel kon hebben. Dit heb ik nog jaren niet gedaan, wederom wegens angst op 'n gedeelde kamer te komen. Na mijn autismediagnose vorig jaar stond ik binnen 2 weken bij de gyn voor 'n operatieafspraak met een zeer sterk verzoek tot een eenpersoonskamer en die heb ik gelukkig ook gekregen.Orangetree schreef: ↑09-11-2018 11:30Ik ook, alleen doen ze dat alleen in uiterst geval. Als dus alle andere opties niet meer werken. Mijn eerste keuze was meteen een baarmoederverwijdering maar daar begonnen ze niet aan, ondanks mijn leeftijd toen al. Ik MOEST eerst de novasure behandeling ondergaan. Wou dat ik me die kosten en moeite had bespaard want wat een ellende heeft dat me opgeleverd zeg. En net als wat jij zegt hoor ik dat vrouwen nog steeds ongesteld worden na verloop van tijd en vaak zelfs heftiger dan daarvoor. Had ik die kennis vooraf gehad had ik meteen gestaan op de complete verwijdering. Ik weet nog dat ik op de prep kamer vlak lag te huilen vlak voor de baarmoeder verwijdering dus kwam de arts om me 'gerust te stellen'. Maar ik lag niet te janken uit angst, ik lag te janken uit blijdschap omdat ik eindelijk, gewoon eindelijk van de ellende af zou komen. Te liggen janken van geluk op de operatiekamer voor de operatie![]()
vrijdag 9 november 2018 om 11:58
Oké dus bij baarmoederverwijdering heb je geen hormoonlasten. Ik mis al 1 eierstok door de buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Maar ben een ei met hormonen. Ik reageer overal echt zo sterk op en ben echt niet meer van plan me door zo'n anticonceptiemiddel labiel te voelen. Vriendlief is 3 mnd geleden gesteriliseerd omdat ik daar dan zeker niks meer voor hoef te gebruiken. Maar ja deze ellende werkt niet echt mee nu.
one step at a time
vrijdag 9 november 2018 om 11:58
Ik heb een novasurebehandeling gehad. Ik had echter al essure (sterilisatieveertjes) en ik had die novasure nooit mogen hebben.
De behandeling was onder volledige narcose en ik werd wakker met onwijs veel pijn. De gyn zei later dat ik zo’n rare reactie had tijdens de behandeling. Ze waren bezig en ineens verkrampte mijn hele lichaam. Achteraf bezien waarschijnlijk door de essures (metaal dus geleidt stroom goed).
Ik had net als jij erg zware menstruaties en dat is nu over. Wel veel gedoe met de essures gehad maar ik ben nu eigenlijk alleen nog maar hormonaal ongesteld maar geen bloedingen. Je moet wel aanvullende A-C gebruiken. Ik was al gesteriliseerd en nadat de essures zijn verwijderd geen eileiders meer. Die zijn volledig verwijderd ivm eierstokkanker (moeder en haar zus). Ik ben erg tevreden maar het is niet zo dat je even naar binnen gaat en twee uur weer thuis zit zoals de folders zeggen.
De behandeling was onder volledige narcose en ik werd wakker met onwijs veel pijn. De gyn zei later dat ik zo’n rare reactie had tijdens de behandeling. Ze waren bezig en ineens verkrampte mijn hele lichaam. Achteraf bezien waarschijnlijk door de essures (metaal dus geleidt stroom goed).
Ik had net als jij erg zware menstruaties en dat is nu over. Wel veel gedoe met de essures gehad maar ik ben nu eigenlijk alleen nog maar hormonaal ongesteld maar geen bloedingen. Je moet wel aanvullende A-C gebruiken. Ik was al gesteriliseerd en nadat de essures zijn verwijderd geen eileiders meer. Die zijn volledig verwijderd ivm eierstokkanker (moeder en haar zus). Ik ben erg tevreden maar het is niet zo dat je even naar binnen gaat en twee uur weer thuis zit zoals de folders zeggen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
vrijdag 9 november 2018 om 12:07
Dit was bij mij dus wél het geval, want geen narcose. De behandeling zelf duurt nog geen 5 minuten, met de voorbereidende werkzaamheden erbij wellicht in totaal een goed half uur.maar het is niet zo dat je even naar binnen gaat en twee uur weer thuis zit
Gelukkig voor jou dat je wél narcose hebt gehad als je door die essure geelektrocuteerd werd.
vrijdag 9 november 2018 om 12:13
Hier ook en ik had wel narcose. Werd met de novasure om 15:00 geholpen en zat om 17:30 aan het avondeten thuis. De narcose bij de novasure is meer een heel licht roesje en niet zo'n zware als bij een baarmoederverwijdering.redbulletje schreef: ↑09-11-2018 12:07Dit was bij mij dus wél het geval, want geen narcose. De behandeling zelf duurt nog geen 5 minuten, met de voorbereidende werkzaamheden erbij wellicht in totaal een goed half uur.
Gelukkig voor jou dat je wél narcose hebt gehad als je door die essure geelektrocuteerd werd.
Bij de baarmoederverwijdering om 18:00 terug op zaal (zou om 09:00 geholpen worden maar spoedje na spoedje) en de volgende ochtend werden nog net de lakens niet onder me uitgetrokken om 10:00. Immers ik had al gegeten, gepoept en gepiest dus toedeledokie en sterkte mevrouw..... 'Als u klachten krijgt moet u maar even naar de poli bellen'. :-S
vrijdag 9 november 2018 om 12:15
Ik had in principe de dag na de operatie ook al naar huis gemogen, maar omdat ik alleen woon en hartstikke misselijk en duizelig was, ben ik nog 'n extra nacht gebleven. Als ik geen 1pk had gehad was ik overigens wel gewoon naar huis gegaan, dat dan weer wel. Maar vond het toch wel prettiger dat de wc op 3 stappen afstand van m'n bed was in het ziekenhuis.Orangetree schreef: ↑09-11-2018 12:13Hier ook en ik had wel narcose. Werd met de novasure om 15:00 geholpen en zat om 17:30 aan het avondeten thuis.
Bij de baarmoederverwijdering om 18:00 terug op zaal (zou om 09:00 geholpen worden maar spoedje na spoedje) en de volgende ochtend werden nog net de lakens niet onder me uitgetrokken om 10:00. Immers ik had al gegeten, gepoept en gepiest dus toedeledokie en sterkte mevrouw.....
vrijdag 9 november 2018 om 13:01
Ik heb de eerste ook een jaar of 8 geleden gehad maar door een sterk zelfherstellend vermogen, aldus de arts, zat ik qua vloeien al weer binnen een jaar op hetzelfde niveau.
Daarna de tweede behandeling gehad ik denk nu drie jaar geleden? Tot twee maanden terug ging het helemaal prima. Misschien één druppeltje bloed per maand. Maar nu ineens sinds een week, pats boem, gewoon weer ongesteld
Binnenkort moet ik sowieso naar de gyn en zal dan eens vragen hoe dat ineens zo kan. Vorige maand had ik al wat meer dan een druppel en ik hoopte toen dat het eenmalig zou zijn maar zo snel dus veel meer.
Mijn puberdochter van 12 is toevallig drie maanden geleden voor het ongesteld geworden en we lopen ook samen op qua cyclus. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het met elkaar te maken kan hebben maar is wel heel toevallig.
Daarna de tweede behandeling gehad ik denk nu drie jaar geleden? Tot twee maanden terug ging het helemaal prima. Misschien één druppeltje bloed per maand. Maar nu ineens sinds een week, pats boem, gewoon weer ongesteld
Binnenkort moet ik sowieso naar de gyn en zal dan eens vragen hoe dat ineens zo kan. Vorige maand had ik al wat meer dan een druppel en ik hoopte toen dat het eenmalig zou zijn maar zo snel dus veel meer.
Mijn puberdochter van 12 is toevallig drie maanden geleden voor het ongesteld geworden en we lopen ook samen op qua cyclus. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het met elkaar te maken kan hebben maar is wel heel toevallig.
Poep, wie heeft jou gescheten?
vrijdag 9 november 2018 om 13:08
Zn jaar of 5 geleden deze behandeling gehad. Dagopname. Ook een roesje gekregen. Behandeling was met 10 minuten gedaan. Daarna nog 2 uurtjes in het ziekenhuis gebleven. Paar dagen lichte buikpijn gehad, maar dat is normaal. Eerste jaar niet meer ongesteld geworden. De afgelopen 4 jaren vloei ik alleen een beetje eens per maand. Maar dat is amper wat, een inlegkruisje is genoeg.
Ben echt super blij dat ik dit gedaan heb! Nergens last van gehad, het vloeien is minimaal en staat in schril contrast met de 3 wekelijks achter elkaar hevig bloedverlies wat ik normaal gesproken had tijdens mijn menstruatie. Als het gaat zoals bij mij, dan zou ik het iedereen aanraden. Ik heb sowieso geen kinderwens, was rond de 32 toen ik dit kreeg. Ik werd ook nog te jong bevonden voor een baarmoederverwijdering (wat onzin is, want ik weet toch zelf wel dat ik echt geen kinderen wil)
Ben echt super blij dat ik dit gedaan heb! Nergens last van gehad, het vloeien is minimaal en staat in schril contrast met de 3 wekelijks achter elkaar hevig bloedverlies wat ik normaal gesproken had tijdens mijn menstruatie. Als het gaat zoals bij mij, dan zou ik het iedereen aanraden. Ik heb sowieso geen kinderwens, was rond de 32 toen ik dit kreeg. Ik werd ook nog te jong bevonden voor een baarmoederverwijdering (wat onzin is, want ik weet toch zelf wel dat ik echt geen kinderen wil)
vrijdag 9 november 2018 om 13:34
vrijdag 9 november 2018 om 18:18
vrijdag 9 november 2018 om 21:19
Hoi Danoontje,
Ik heb zo’n 4 jaar geleden een novasure behandeling gehad. Volledige narcose en werd met veel pijn wakker. Het scheelde niet veel of ik moest een nachtje blijven. Vanwege bepaalde medicatie mocht ik niet alle soorten pijnstillers, als dat wel had gemogen had ik wellicht iets anders toegediend gekregen en minder pijn gehad.
De volgende dag voelde het als gewone menstruatiepijn.
Ik heb 1x in die 4 jaar hevig bloedverlies gehad, dat ging gepaard met erg heftige buikkrampen (vergelijkbaar met weeen) ik was bang dat ik daarna weer ‘gewoon’ ongesteld zou worden, maar het is bij die ene keer gebleven gelukkig. Ik kan altijd met enkel een inlegkruisje af, ik ben nog iedere maand ontzettend blij dat ik het wel heb gedaan.
Wat een nare ervaringen lees ik hier
Ik hoop dat je geluk hebt, Danoontje. Volgens mij gaat het vaker goed dan fout (maar misschien heb ik dat als mantra gebruikt toen ik aan de beurt was
)
Ik heb zo’n 4 jaar geleden een novasure behandeling gehad. Volledige narcose en werd met veel pijn wakker. Het scheelde niet veel of ik moest een nachtje blijven. Vanwege bepaalde medicatie mocht ik niet alle soorten pijnstillers, als dat wel had gemogen had ik wellicht iets anders toegediend gekregen en minder pijn gehad.
De volgende dag voelde het als gewone menstruatiepijn.
Ik heb 1x in die 4 jaar hevig bloedverlies gehad, dat ging gepaard met erg heftige buikkrampen (vergelijkbaar met weeen) ik was bang dat ik daarna weer ‘gewoon’ ongesteld zou worden, maar het is bij die ene keer gebleven gelukkig. Ik kan altijd met enkel een inlegkruisje af, ik ben nog iedere maand ontzettend blij dat ik het wel heb gedaan.
Wat een nare ervaringen lees ik hier
vrijdag 9 november 2018 om 23:30
Heb je ook de Cerazette pil geprobeerd? Ik kan ook totaal niet tegen de pil, word er doodziek van, maar de Cerazette bevat alleen progestagenen en dat werkt blijkbaar wel bij mij. Ik word nooit meer ongesteld en heb zodoende ook geen klachten meer. Zelfde effect had de Mirena, maar die raakte ik kwijt.
zaterdag 10 november 2018 om 00:02